| |
Varför överges vi
trafikskadade?
Varför är
regeringen ovillig att stärka konsumtentskyddet och rättstryggheten för de
personskadade i allmänhet och trafikskadade i synnerhet - trots alla
protester och påstötningar från skadade, anhöriga, Finansinspektion och
Konsumentverket?
Vad skall jag
tro?
-
Ser jag troll i släktskapen mellan
regeringen och
försäkringsbranschen (Folksam, Försäkringsförbundet, Whiplashkommissionen under
ledning av fd statministern Ingvar Carlsson)?
-
Eller är det
bara så att vi inte är viktiga när vi skadas men
anses viktiga när vi vill investera vårt sparkapital?
-
Tycker samhället att det är OK att vi skall vänta så länge på
skadereglering?
-
Har vi inte
protesterat tillräckligt högt mot den bristfälliga och absurt långa
handläggningstiden vid personskada?
-
Finns det ingen
av våra främsta opinionsbildare - eller andra kändisar - som har trafikskadats och
som tycker att nu får det vara nog - eller
särbehandlas de av försäkringsbranschen?
-
Är vi som grupp
- trots 35 000 - 70 000 årligen trafikskadade - för liten för att intressera massmedia?
-
Hur kan det
komma sig att det högst tar några veckor att teckna en stor livförsäkring,
olycksfallsförsäkring, jättestor pensionsförsäkring eller en hus-, bil
eller båtförsäkring men att
försäkringsbolagen behöver mellan 5 och 20 år för att reglera en av de idag
vanligaste funktionshindrande personskadorna - trafikskador?
-
Vilken av
regeringens företrädare kan förklara, försvara eller motivera
detta?
-
Vilket
försäkringsbolags styrelse skulle acceptera att försäljningsavdelningen var
underbemannad, hade en extremt hög personalomsättning och behöver ta
flera år på sig att sälja - eller informera om -
de produkter som ledningen vill prioritera? Förmodligen ingen. Försäljning är en intäktspost i resultaträkningen - en
pluspost.
Ingen styrelse
i något försäkringsbolag har mig veterligen slagit näven i bordet och krävt
ökade investeringar för att komma till rätta med personskadereglering - trots
att det är de som ska leverera den trygghet - skaderegleringen - som vi köpt med vår premie.
Tomas Alsbro, WhiplashInfo
| | |