- Försäkringsbolaget skall lämna aktiv service och utredningen
skall utföras så snabbt som möjligt.
- Råd och anvisningar skall lämnas om vilka åtgärder som
skall vidtagas för att begränsa en skadas verkningar.
- Kunden skall på ett enkelt och lättfattligt sätt informeras
om sina rättigheter och skyldigheter samt om bolagets åtgärder
och beslut.
- Bolaget skall i samarbete med kunden tillse att utredningen
blir så fullständig som möjligt.
- Om ett skadeärende fördröjs är det viktigt att upplysa
kunden om anledningen. Beror dröjsmålet på kunden, bör han
informeras om att den fortsatta handläggningen är beroende
av hans åtgärder.
- Handläggningen skall ske smidigt och med lyhördhet för
kundens individuella förhållanden. Gällande sekretessbestämmelser
skall iakttas.
- Om flera försäkringsbolag berörs av samma skada, skall
bolagen komma överens om handläggningen så att skaderegleringen
inte fördröjs.
- Skaderegleringen skall vara konsekvent, enhetlig och
rättvis.
- Ersättningen skall bestämmas med tillämpning av försäkringsavtalets
bestämmelser, skaderegleringspraxis och gällande rättsregler.
- Kunden skall ha den ersättning han är berättigad till,
även om han på grund av otillräckliga kunskaper om ersättningsregler
eller av andra skäl begär mindre.
- Om det finns anledning anta att kunden inte agerar korrekt
skall bolaget sträva efter att skydda samtliga försäkringstagares
intressen.
- Beslut skall motiveras.
- Det är nödvändigt att inta en fast hållning mot hot
och otillbörliga påtryckningar.
- Om det visar sig att ett ärende blivit felbedömt, skall
kunden omedelbart informeras härom och ändring ske snarast.
- Om ersättning inte lämnas eller om den reduceras, skall
bolaget lämna kunden upplysning om de möjligheter till prövning
av bolagets beslut som finns.
Definition: Med ”kunden” avses den som kan vara berättigad
till ersättning från försäkring eller som på annat sätt berörs
av skaderegleringen.
Källa:
Svensk Försäkring