SkadePortalen / WhiplashInfo [Bloggen] [Här kan du ställa frågor och läsa svar på det mesta om whiplash/pisksnärt]
|
Inte nöjd med beslutet?Om du är missnöjd med ett beslut som gäller bedömning och ersättning av en arbetsskada kan du överklaga beslutet.Handlar beslutet om ersättning från arbetsskadeförsäkringen (LAF), överklagar du hos försäkringskassan. Handlar det om ersättning från trygghetsförsäkringen (TFA), överklagar du hos AFA Trygghetsförsäkring. När du fick beslutet, fick du även information om vart du ska vända dig, vilka uppgifter som behövs etc. Behöver du hjälp att formulera dig, fylla i blanketter etc kan du få detta av din arbetsgivare, skyddsombudet eller försäkringsrådgivaren på din arbetsplats. Så överklagar duBeslut om ersättning från arbetsskadeförsäkringen (LAF):Om du är missnöjd med ett beslut från Försäkringskassan, gör du så här:
Överklaga inom 2 månader! Du måste alltid överklaga beslutet/domen inom 2 månader från datumet du fick det från respektive instans. Undantag Även om 2 månader gått sedan du fick beslutet, kan du begära att försäkringskassan omprövar det om:
Beslut om ersättning från trygghetsförsäkringen (TFA):Om du är missnöjd med ett beslut från AFA Trygghetsförsäkring, gör du så här:
Överklaga inom 6 månader! Från det att AFA Trygghetsförsäkring har meddelat att man har tagit slutlig ställning till ersättning i ett ärende (det vill säga när sista beslut tagits och man har fastställt ersättningarna), har den skadade 6 månader på sig att överklaga till TFA-nämnden. | |||||
Copyright © 2001-2011 Tomas Alsbro, Whiplash Info. All rights reserved. |