Detta utkast kan användas av värdepappersinstitut
som modell för etiska riktlinjer. De olika punkterna kan bearbetas efter
egna önskemål med tillägg och strykningar. När det talas om medlemsföretag
avses medlemmar i Svenska Fondhandlareföreningen. I de företagsinterna
riktlinjerna kan detta lämpligen bytas ut mot företagsnamnet eller annan
identifikation.
-
Styrelsen, företagsledningen
och de anställda i ett medlemsföretag bör i all sin verksamhet i företaget,
vid utförande av andra uppdrag och privat bete sig så att förtroendet
för företaget upprätthålls. Detta medverkar också till att upprätthålla
förtroendet för den marknad i vilken företaget är verksamt.
Verksamheten i medlemsföretagen skall överensstämma med såväl de
skrivna som de ”tysta” regler som gäller i det slag av verksamhet
som företagen utför. Ett förhållande som kan påverka förtroendet
för företaget, liksom den marknad i vilken företaget verkar, är
hur de som är anställda i företaget uppträder vid sidan av sin tjänst.
Varje anställd bör tänka på att den anställdes uppträdande påverkar
omvärldens syn på företaget, d v s den anställdes arbetsplats,
samt på branschen som sådan.
-
Det är en självklarhet
att medlemsföretagen och de anställda i dessa i all sin verksamhet följer
de lagar och föreskrifter som på olika sätt styr verksamheten. I
verksamheten skall också beaktas allmänna råd och uttalanden gjorda
av Finansinspektionen och andra myndigheter.
I de finansiella marknader, inom vilka medlemsföretagen är verksamma
är risken stor för att verksamheten berörs av den ekonomiska
brottslighet som förekommer i samhället. Detta ställer särskilda
krav på verksamhet inom medlemsföretagen. Som ett led i detta finns
den särskilda lagen om åtgärder mot penningtvätt som medlemsföretagen
skall iaktta. Företagsledningen skall fortlöpande hålla personalen
informerad om lagens innebörd och vad den ställer för krav.
Också de genom självreglering inom branschen tillkomna förhållningsreglerna
och andra vägledande principer som anammats i branschen skall i tillämpliga
delar iakttas av medlemsföretagen och alla som arbetar i dem.
Vidare skall de anställda följa företagsinterna instruktioner, t ex
de kreditinstruktioner som kan finnas inom ett medlemsföretag.
-
I 1 kap 7 § lagen om värdepappersrörelse
anges vissa principer, s k uppföranderegler,
som tjänar till ledning för verksamheten. Dessa har
utvecklats närmare av Finansinspektionen och av Svenska Fondhandlareföreningen.
-
All verksamhet inom
medlemsföretagen skall präglas av professionalism och en hög etisk
standard. När problem uppstår, som kan ha etiska implikationer,
skall dessa tas upp med närmaste chef, som kan föra frågan vidare
till företagsledningen.
För att bedöma om uppträdandet i en enskild situation uppfyller de
krav som ställs i föregående stycke kan den anställde ställa sig
själv följande frågor om en tänkt åtgärd: ”Kan jag ge en ärlig
och fullständig beskrivning av åtgärden för mina överordnade, för
mina kunder, för massmedia och se det omskrivet i morgon”. Om
svaret på sådana tänkta frågor ger anledning till tveksamhet bör
saken tas upp med överordnad. Det finns i sådant fall också
anledning att avstå från åtgärden. Mycket oftare än vad man gärna
räknar med bör det dessutom vara lämpligt att skaffa betänketid,
vilken bör utnyttjas för att få en bedömning av en åtgärd av en
överordnad.
-
Ett viktigt inslag när
det gäller att upprätthålla förtroendet för verksamheten är att
de anställda i företaget inte kan misstänkas dra otillbörlig fördel,
t ex för egen vinning, av de kunskaper om den finansiella marknaden
som de kan få i sin verksamhet. Bland de lagar som kan påverka företagets
anställda är insiderlagen. Som ett led i att företaget skall anses
oklanderligt med avseende på insiderhandel och liknande skall alla i
företaget anställda beträffande sina egna värdepappers- och
valutaaffärer iaktta Svenska Fondhandlareföreningens regler om sådana
affärer. I de inledande avsnitten i dessa regler redogörs för några
principer för hur branschanställda bör bete sig. Dessa kan ge vägledning
även utanför den egentliga räckvidden för dessa regler. De är
minimiregler som kan skärpas inom respektive medlemsföretag.
-
Förtroendet för ett företag
är också i övrigt i hög grad beroende av hur alla som företräder
företaget uppträder. Alla som är verksamma i medlemsföretagen
skall därför vinnlägga sig om ett korrekt och professionellt uppträdande
grundat på kunskap om den verksamhet som företaget bedriver.
-
De anställda i medlemsföretagen
skall i sin verksamhet såväl inom som utom företaget inte inlåta
sig på affärstransaktioner, vilka inte är försvarbara eller
korrekta. En anställd får således inte handlägga frågor i vilka
den anställde har ett personligt intresse eller frågor i vilka ett sådant
intresse finns hos anhörig till den anställde eller hos företag i
vilket den anställde eller anhörig till den anställde har ett väsentligt
intresse.
Medlemsföretag eller anställda i medlemsföretag får inte ta mutor
eller medverka till bestickning, d v s medverka till att ge mutor åt
andra. Detta följer av lagstiftning. Det bör dock erinras om att t
ex representation och resor ibland kan vara förtäckta former av
bestickning. De anställda i medlemsföretagen skall därför vara
vaksamma när de blir erbjudna att delta i sådant eller annat som kan
vara att anses som bestickning.
Så snart någon som helst tvekan kan råda om att ett erbjudande kan
ha karaktär av muta skall den anställde avböja deltagande,
mottagande av gåva eller liknande. Den som i sin verksamhet i ett
medlemsföretag får känslan av ”vara köpt” skall omedelbart avböja
fortsatt medverkan i den affär eller åtgärd som berörs.
-
En anställd i medlemsföretag
skall avhålla sig från att ge sin in på affärer eller göra andra
åtaganden som allvarligt kan äventyra den egna ekonomin.
-
Det är viktigt att alla
befattningshavare i medlemsföretagen håller den goda etiken i minnet
i samband med transaktioner, vilka har påtagliga skatteeffekter av
ett för den skattskyldige onormalt slag. Värdepappersaffärer bör
exempelvis inte göras på det sättet att alla risker i en affär är
uteslutna och den enda effekten av affären är skattemässig.
Här erinras om Svenska Fondhandlareföreningens styrelses den 4
december 1996 beslutade rekommendation av följande lydelse:
”Fondhandlareföreningens styrelse rekommenderar medlemsföretagen
att i sin verksamhet lägga särskild vikt vid åtgärder som angår
skatteförhållanden så att den skattemässiga behandlingen blir såväl
riktig som försvarbar”. Det är således enligt styrelsen viktigt för
branschen att medlemsföretagen i Svenska Fondhandlareföreningen
iakttar ett etiskt oklanderligt agerande med avseende på skatteförhållanden.
Vid värdepappersaffärer som har inslag av skatteplanering bör
medlemsföretagen fråga sig om det finns möjligheter till vinst
eller risk för förlust med affärerna eller om dessa förutsättningar
har låsts in så att effekten enbart blir själva skatteutfallet.
Skulle det senare vara fallet bör försiktighet iakttas.”
-
En god dokumentation av
vidtagna åtgärder är ett uttryck för ett gott uppträdande. En god
dokumentation är till fördel såväl för det berörda medlemsföretaget
självt som för dess kunder. Åtgärder av större vikt eller av
principiellt slag skall därför dokumenteras. Om det inte sker genom
avtal, inspelning av telefonsamtal eller på annat sätt kan
minnesanteckningar lämpligen göras. Sådana underlättar möjligheten
att i efterhand klargöra vad som förekommit. Att på band spela in
samtal med kunder är etiskt godtagbart.
-
Den ordningen skall
iakttas i medlemsföretagen att de anställda informerar och med närmaste
chef eller företagsledningen diskuterar lämpligheten av sina
eventuella bisysslor och annan sidoverksamhet. En anställd skall inte
ägna sig åt sidoverksamhet innan närmaste chef eller företagsledningen
blivit informerad om detta och tagit ställning till lämpligheten av
uppdraget. En anställd skall avhålla sig från sådan verksamhet som
på något sätt konkurrerar med företagets verksamhet.
På detta område kan förekomma företagsinterna regler, vilka
kompletterar eller tar över det nu sagda.
-
Medlemsföretagen skall i
sina kundkontakter uppträda ärligt och ge kunderna en saklig och
riktig information. Det gäller t ex vid marknadsföring.
Internationella Handelskammarens regler om säljfrämjande åtgärder
skall iakttas. Dessa har genom Svenska Bankföreningens och Svenska
Fondhandlareföreningens försorg tillställts medlemsföretagen.
Fondhandlareföreningen kan lämna ytterligare upplysningar om dessa
regler.
-
Enligt bankrörelselagen
respektive lagen om värdepappersrörelse, som omfattar medlemsföretagens
verksamhet, gäller att den som är eller har varit knuten till företaget
som anställd eller uppdragstagare inte obehörigen får röja eller
utnyttja vad han eller hon i anställningen eller under uppdraget har
fått veta om någon annans affärsförhållanden eller personliga förhållanden.
Sekretess skall också gälla rörande affärsförhållanden och andra
förhållanden i företaget. Det skall observeras att sekretessen gäller
även efter det att anställningen har upphört. De anställda skall
underteckna och iaktta en sekretessförbindelse. (Anmärkning: Till de
företagsinterna riktlinjerna bör lämpligen som bilaga läggas den
sekretessförbindelse som används i företagets verksamhet).