|
Utkast till
Riktlinjer för
etiskt uppträdande i banker och värdepappersbolag
Detta utkast kan användas av värdepappersinstitut
som modell för etiska riktlinjer. De olika punkterna kan bearbetas efter
egna önskemål med tillägg och strykningar. När det talas om medlemsföretag
avses medlemmar i Svenska Fondhandlareföreningen. I de företagsinterna
riktlinjerna kan detta lämpligen bytas ut mot företagsnamnet eller annan
identifikation.
- Styrelsen,
företagsledningen och de anställda i ett medlemsföretag bör i all
sin verksamhet i företaget, vid utförande av andra uppdrag och
privat bete sig så att förtroendet för företaget upprätthålls.
Detta medverkar också till att upprätthålla förtroendet för den
marknad i vilken företaget är verksamt. Verksamheten i medlemsföretagen
skall överensstämma med såväl de skrivna som de ”tysta” regler
som gäller i det slag av verksamhet som företagen utför. Ett förhållande
som kan påverka förtroendet för företaget, liksom den marknad i
vilken företaget verkar, är hur de som är anställda i företaget
uppträder vid sidan av sin tjänst. Varje anställd bör tänka på
att den anställdes uppträdande påverkar omvärldens syn på företaget,
d v s den anställdes arbetsplats, samt på branschen som sådan.
- Det
är en självklarhet att medlemsföretagen och de anställda i dessa i
all sin verksamhet följer de lagar och föreskrifter som på olika sätt
styr verksamheten. I verksamheten skall också beaktas allmänna råd
och uttalanden gjorda av Finansinspektionen och andra myndigheter.
I de finansiella marknader, inom vilka medlemsföretagen är verksamma
är risken stor för att verksamheten berörs av den ekonomiska
brottslighet som förekommer i samhället. Detta ställer särskilda
krav på verksamhet inom medlemsföretagen. Som ett led i detta finns
den särskilda lagen om åtgärder mot penningtvätt som medlemsföretagen
skall iaktta. Företagsledningen skall fortlöpande hålla personalen
informerad om lagens innebörd och vad den ställer för krav.
Också de genom självreglering inom branschen tillkomna förhållningsreglerna
och andra vägledande principer som anammats i branschen skall i tillämpliga
delar iakttas av medlemsföretagen och alla som arbetar i dem.
Vidare skall de anställda följa företagsinterna instruktioner, t ex
de kreditinstruktioner som kan finnas inom ett medlemsföretag.
- I
1 kap 7 § lagen om värdepappersrörelse anges vissa principer, s k
uppföranderegler, som tjänar
till ledning för verksamheten. Dessa har utvecklats närmare av
Finansinspektionen och av Svenska Fondhandlareföreningen.
- All
verksamhet inom medlemsföretagen skall präglas av professionalism
och en hög etisk standard. När problem uppstår, som kan ha etiska
implikationer, skall dessa tas upp med närmaste chef, som kan föra
frågan vidare till företagsledningen.
För att bedöma om uppträdandet i en enskild situation uppfyller de
krav som ställs i föregående stycke kan den anställde ställa sig
själv följande frågor om en tänkt åtgärd: ”Kan jag ge en ärlig
och fullständig beskrivning av åtgärden för mina överordnade, för
mina kunder, för massmedia och se det omskrivet i morgon”. Om
svaret på sådana tänkta frågor ger anledning till tveksamhet bör
saken tas upp med överordnad. Det finns i sådant fall också
anledning att avstå från åtgärden. Mycket oftare än vad man gärna
räknar med bör det dessutom vara lämpligt att skaffa betänketid,
vilken bör utnyttjas för att få en bedömning av en åtgärd av en
överordnad.
- Ett
viktigt inslag när det gäller att upprätthålla förtroendet för
verksamheten är att de anställda i företaget inte kan misstänkas
dra otillbörlig fördel, t ex för egen vinning, av de kunskaper om
den finansiella marknaden som de kan få i sin verksamhet. Bland de
lagar som kan påverka företagets anställda är insiderlagen. Som
ett led i att företaget skall anses oklanderligt med avseende på
insiderhandel och liknande skall alla i företaget anställda beträffande
sina egna värdepappers- och valutaaffärer iaktta Svenska
Fondhandlareföreningens regler om sådana affärer. I de inledande
avsnitten i dessa regler redogörs för några principer för hur
branschanställda bör bete sig. Dessa kan ge vägledning även utanför
den egentliga räckvidden för dessa regler. De är minimiregler som
kan skärpas inom respektive medlemsföretag.
- Förtroendet
för ett företag är också i övrigt i hög grad beroende av hur
alla som företräder företaget uppträder. Alla som är verksamma i
medlemsföretagen skall därför vinnlägga sig om ett korrekt och
professionellt uppträdande grundat på kunskap om den verksamhet som
företaget bedriver.
- De
anställda i medlemsföretagen skall i sin verksamhet såväl inom som
utom företaget inte inlåta sig på affärstransaktioner, vilka inte
är försvarbara eller korrekta. En anställd får således inte handlägga
frågor i vilka den anställde har ett personligt intresse eller frågor
i vilka ett sådant intresse finns hos anhörig till den anställde
eller hos företag i vilket den anställde eller anhörig till den
anställde har ett väsentligt intresse.
Medlemsföretag eller anställda i medlemsföretag får inte ta mutor
eller medverka till bestickning, d v s medverka till att ge mutor åt
andra. Detta följer av lagstiftning. Det bör dock erinras om att t
ex representation och resor ibland kan vara förtäckta former av
bestickning. De anställda i medlemsföretagen skall därför vara
vaksamma när de blir erbjudna att delta i sådant eller annat som kan
vara att anses som bestickning.
Så snart någon som helst tvekan kan råda om att ett erbjudande kan
ha karaktär av muta skall den anställde avböja deltagande,
mottagande av gåva eller liknande. Den som i sin verksamhet i ett
medlemsföretag får känslan av ”vara köpt” skall omedelbart avböja
fortsatt medverkan i den affär eller åtgärd som berörs.
- En
anställd i medlemsföretag skall avhålla sig från att ge sin in på
affärer eller göra andra åtaganden som allvarligt kan äventyra den
egna ekonomin.
- Det
är viktigt att alla befattningshavare i medlemsföretagen håller den
goda etiken i minnet i samband med transaktioner, vilka har påtagliga
skatteeffekter av ett för den skattskyldige onormalt slag. Värdepappersaffärer
bör exempelvis inte göras på det sättet att alla risker i en affär
är uteslutna och den enda effekten av affären är skattemässig.
Här erinras om Svenska Fondhandlareföreningens styrelses den 4
december 1996 beslutade rekommendation av följande lydelse:
”Fondhandlareföreningens styrelse rekommenderar medlemsföretagen
att i sin verksamhet lägga särskild vikt vid åtgärder som angår
skatteförhållanden så att den skattemässiga behandlingen blir såväl
riktig som försvarbar”. Det är således enligt styrelsen viktigt för
branschen att medlemsföretagen i Svenska Fondhandlareföreningen
iakttar ett etiskt oklanderligt agerande med avseende på skatteförhållanden.
Vid värdepappersaffärer som har inslag av skatteplanering bör
medlemsföretagen fråga sig om det finns möjligheter till vinst
eller risk för förlust med affärerna eller om dessa förutsättningar
har låsts in så att effekten enbart blir själva skatteutfallet.
Skulle det senare vara fallet bör försiktighet iakttas.”
- En
god dokumentation av vidtagna åtgärder är ett uttryck för ett gott
uppträdande. En god dokumentation är till fördel såväl för det
berörda medlemsföretaget självt som för dess kunder. Åtgärder av
större vikt eller av principiellt slag skall därför dokumenteras.
Om det inte sker genom avtal, inspelning av telefonsamtal eller på
annat sätt kan minnesanteckningar lämpligen göras. Sådana underlättar
möjligheten att i efterhand klargöra vad som förekommit. Att på
band spela in samtal med kunder är etiskt godtagbart.
- Den
ordningen skall iakttas i medlemsföretagen att de anställda
informerar och med närmaste chef eller företagsledningen diskuterar
lämpligheten av sina eventuella bisysslor och annan sidoverksamhet.
En anställd skall inte ägna sig åt sidoverksamhet innan närmaste
chef eller företagsledningen blivit informerad om detta och tagit ställning
till lämpligheten av uppdraget. En anställd skall avhålla sig från
sådan verksamhet som på något sätt konkurrerar med företagets
verksamhet.
På detta område kan förekomma företagsinterna regler, vilka
kompletterar eller tar över det nu sagda.
- Medlemsföretagen
skall i sina kundkontakter uppträda ärligt och ge kunderna en saklig
och riktig information. Det gäller t ex vid marknadsföring.
Internationella Handelskammarens regler om säljfrämjande åtgärder
skall iakttas. Dessa har genom Svenska Bankföreningens och Svenska
Fondhandlareföreningens försorg tillställts medlemsföretagen.
Fondhandlareföreningen kan lämna ytterligare upplysningar om dessa
regler.
- Enligt
bankrörelselagen respektive lagen om värdepappersrörelse, som
omfattar medlemsföretagens verksamhet, gäller att den som är eller
har varit knuten till företaget som anställd eller uppdragstagare
inte obehörigen får röja eller utnyttja vad han eller hon i anställningen
eller under uppdraget har fått veta om någon annans affärsförhållanden
eller personliga förhållanden. Sekretess skall också gälla rörande
affärsförhållanden och andra förhållanden i företaget. Det skall
observeras att sekretessen gäller även efter det att anställningen
har upphört. De anställda skall underteckna och iaktta en sekretessförbindelse.
(Anmärkning: Till de företagsinterna riktlinjerna bör lämpligen
som bilaga läggas den sekretessförbindelse som används i företagets
verksamhet).
Per-Ola Jansson
Svenska Fondhandlarföreningen
1997-01-15 |
|