Så här skriver regeringen. Var
och får sjäv utvärdera om moralen (tillämpningen) följer dessa etiska
riktlinjer.
Etik, moral och globalt ansvar
Jämställdhet
Mångfald lönar sig
Statliga företag i IT-samhället
Handlingsprogram för arkitektur, formgivning och
design
Sverige skall gå i spetsen för omställningen till en ekonomiskt,
ekologiskt och socialt hållbar utveckling. I denna omställning har alla
företag ett stort ansvar inte minst företag med statligt ägande.
I det följande redogörs för regeringens policy i vissa frågor av
principiell karaktär och hur de berör företagen med statligt ägande.
Dessa policyfrågor ger uttryck för en viljeyttring hos regeringen på
områden som är angelägna för hela samhället.
Etik, moral och globalt ansvar
Det är styrelsens och ledningens ansvar att de företag där staten har
ägarintressen sköts på ett föredömligt sätt och väl inom gällande
lagstiftning. Miljö- och etikhänsyn bör vara självklara utvärderingsparametrar
för de beslut som rör förvaltningen av företag med statligt ägande.
OECD utformade redan 1976, tillsammans med 35 regeringar, gemensamma
rekommendationer avseende god praxis för företag i en mängd viktiga frågor
som till exempel mänskliga rättigheter, information, konkurrens och
beskattning. Riktlinjerna riktas främst till multinationella företag men
kan i stor utsträckning även vara till utmärkt stöd för företag som
verkar nationellt. FN lanserade 1999 "The Global Compact" där näringslivet
uppmanades att stödja och respektera nio principer som rör mänskliga rättigheter,
arbete och miljö.1) Regeringen har i ett öppet brev uppmanat svenska företag
att stödja och efterleva OECDs riktlinjer och FNs Global Compact. 1)
Ett resultat av att miljöfrågorna uppfattas som affärsmässiga och
strategiska, innebär att ägaren kan påverka företagens miljöarbete.
Företag med miljöpåverkan behöver ha ett seriöst miljöarbete och
god miljökompetens för att undvika miljörelaterade risker och
kostnader. Kostnaderna kan bestå dels i höga åtgärds- eller
saneringskostnader, dels i kostnader på grund av försämrat anseende hos
leverantörer, kunder och allmänhet.
Miljöanpassning är i många fall en förutsättning för lönsamhet.
Företag med statligt ägande bör därför, i likhet med näringslivet i
övrigt, bidra till att de nationella miljömålen uppfylls. Styrelserna bör
aktivt följa företagens insatser i frågor som rör ekonomiskt,
ekologiskt och socialt hållbar utveckling.
Jämställdhet
Regeringens mål avseende könsfördelningen i de statliga
bolagsstyrelserna är en jämn könsfördelning. Ett delmål är att
andelen kvinnor skall vara minst 40 procent 2003 (Rskr 1999/2000:24). För
2001 uppgick andelen kvinnliga styrelseledamöter till 37 procent, jämfört
med 30 procent 2000 och 29 procent 1999. Detta kan jämföras med att
cirka 5 procent av ledamöterna i de svenska börsnoterade företagen utgörs
av kvinnor. Genom ett kontinuerligt och systematiskt nomineringsarbete,
med målsättning att öka andelen kvinnor i statliga bolagsstyrelser,
samtidigt som det aktuella kompetensbehovet i varje företag tillgodoses,
kan regeringen uppnå ett av delmålen för jämställdhetspolitiken 2003.
Mångfald lönar sig
Erfarenheten från företag i såväl Sverige som utomlands visar att mångfald
lönar sig. En ökande internationalisering med skärpt konkurrens ställer
krav på högre och bredare kompetens hos de anställda. Arbetet med mångfald
innebär att dra nytta av mänskliga olikheter och skapa kraft ur det
faktum att varje medarbetare har sina personliga kompetenser, egenskaper
och särskiljande drag. Mångfaldsarbetets övergripande mål är att alla
medarbetares kompetens och erfarenheter skall tillvaratas i verksamheten.
Exempelvis kan handlingsplaner upprättas för hur företagen skall ta
tillvara det humankapital som finns hos personer som kommer från skilda
kulturella, etniska och sociala miljöer. Handlingsplanerna skall användas
som verktyg för att kunna rekrytera de bäst lämpade genom att bredda
basen för rekrytering.
Regeringen anser att arbetet med mångfald är viktigt och utgår från
att företagen med statligt ägande beaktar detta i sin verksamhet och att
detta kommer till uttryck i personalpolitiken.
Statliga företag i IT-samhället
Regeringens IT-politiska mål är att Sverige som första land skall bli
ett informationssamhälle för alla. Regeringen anser att IT är ett
redskap som underlättar möjligheterna att nå mål inom ett antal angelägna
områden, bland annat tillväxt och sysselsättning, regional utveckling,
mångfald och för att nå ett hållbart samhälle. Företagen med
statligt ägande utgör en stor del av den inhemska företagssektorn, därmed
kommer också dessa företags utveckling på IT-området vara viktig för
svensk tillväxt och bidra till fler jobb och ökad produktivitet.
Många företag med statligt ägande har en väl utvecklad IT-strategi,
till exempel SJ, SBAB och Luftfartsverket. Som ägare handlar det om att försäkra
sig om att företagen skapar de bästa förutsättningarna för att vara
konkurrenskraftiga på de marknader de verkar.
Handlingsprogram för arkitektur, formgivning och
design
Riksdagen har beslutat om mål för statens arbete med arkitektur,
formgivning och design (prop. 1997/98: 117, bet. 1997/87:KrU14, rskr.
1997/98:225). Statens engagemang i dessa frågor skall bland annat ha följande
mål: Kvalitet och skönhetsaspekter skall inte underställas kortsiktiga
ekonomiska överväganden, och kulturhistoriska och estetiska värden i
befintliga miljöer skall tas till vara och förstärkas. Vidare skall
offentligt och offentligt understött byggande, inredande och upphandlande
på ett föredömligt sätt behandla kvalitetsfrågor.
|