Dessa regler har sin grund i de läkaretiska reglerna och
marknadsföringslagen. I de tolv läkaretiska reglerna finns de grundläggande
värderingarna inom den medicinska etiken. Av läkarregel XI framgår att
läkare skall avhålla sig från påträngande annonsering och skyltning
och från att på annat olämpligt sätt fästa uppmärksamhet på sin
person och läkargärning.
Marknadsföringsreglerna utgör ett komplement till dessa regler vid
marknadsföringen av läkares kliniska verksamhet mot patienter. De är
tillskapade för att förtroendet i patient-läkarrelationen även skall
genomsyra marknadsföringen av läkarverksamhet. Marknadsföringsreglerna
riktar sig till alla som marknadsför läkarverksamhet.
Regler:
1 – Reglernas syfte
Dessa regler har till syfte att garantera allmänheten god
konsumentupplysning och att upprätthålla en god och värdig anda i
marknadsföringen av läkarverksamhet.
2 – Tillämpningsområde
Reglerna är tillämpliga för alla som marknadsför läkarverksamhet i
Sverige. För medlem i Sveriges läkarförbund är reglerna direkt
bindande. I marknadsföringslagen finns grundläggande bestämmelser om
marknadsföring i allmänhet.
3 – Definitioner
Med marknadsföring av läkarverksamhet avses i dessa regler att någon i
reklam eller på annat sätt offentligt fäster uppmärksamhet på läkares
kliniska yrkesverksamhet eller produkter som har samband med denna.
4 – Grundregel – form och innehåll
Marknadsföring av läkarverksamhet skall vara saklig och korrekt samt värdig
till form och innehåll. Marknadsföringen skall även i övrigt vara
tillbörlig.
5 – Reklamidentifiering m m
Marknadsföring av läkarverksamhet skall ske så att verksamheten lätt
kan identifieras. Där så är lämpligt och möjligt bör verksamma läkare
anges.
6 – Undersöknings- och behandlingsmetoder
Uppgifter om undersöknings- och behandlingsmetoder, teknisk utrustning,
medicinska termer och liknande information får anges endast om de kan bedömas
vara till väsentlig ledning för den vårdsökande.
7 – Specialitetsangivelse
Vid marknadsföring av läkarverksamhet bör benämningen legitimerad läkare
användas med angivande av specialistkompetens eller
specialistkompetenser. Benämningen doktor får endast anges tillsammans
med uppgift om läkarlegitimation eller specialistkompetens. Vid användande
av akademisk eller annan titel krävs, förutom uppgift om legitimation
eller specialistkompetens, att titeln kan hänföras till det marknadsförda
området.
8 – Medicinsk inriktning
Vid marknadsföring av läkarverksamhet får, utöver specialistkompetens,
särskild inriktning anges inom medicinskt vedertaget område. Den för
vilken sådan inriktning anges skall kunna dokumentera utbildning eller
erfarenhet på området.
9 – Läkemedelsreklam
Läkare får inte medverka i till allmänheten riktad läkemedelsreklam
eller i marknadsföring framstå som garant för visst läkemedel eller
viss produkt som har framtagits av annan och har samband med läkarverksamhet.
10 –Tillhandahållande av sjukvårdsprodukter
Försäljning av (sjukvårdsprodukter) produkter för egenvård på
mottagning får ske inom ramen för läkarverksamhetens medicinska
inriktning, dock endast på sådant sätt att vårdsökanden inte
uppfattar begränsning och yttre påverkan i sitt beslut om konsumtion.
11 – Kollegialitet
Vid marknadsföring av läkarverksamhet får läkare utöver angivande av
specialistkompetens inte framställas som skickligare än sina kollegor
|