SkadePortalen / WhiplashInfo [Bloggen] [Här kan du ställa frågor och läsa svar på det mesta om whiplash/pisksnärt]
|
Försäkringsförbundets normverksamhet
Försäkringsförbundets normverksamhet
Sveriges Försäkringsförbund är en branschorganisation för de privata försäkringsbolagen.
Förbundets medlemmar svarar för en helt övervägande del av den svenska försäkringsmarknaden.
Försäkringsbolagen har alltid varit aktiva när det gäller att främja
skadeförebyggande verksamhet. Skadeförebyggande åtgärder är i regel
frivilliga för kunderna. Åtgärderna resulterar, förutom i höjd säkerhet
för kunden själv, ofta i premiesänkningar, s k tekniska rabatter. Åtgärderna
kan emellertid också vara obligatoriska förutsättningar för en försäkring.
För vissa särskilt viktiga typer av skyddsåtgärder har efter hand ett
antal gemensamma regelverk utvecklats (ofta kallade RUS-regler med en kvardröjande
förkortning av Riksförbundets Utredningsavdelning för Skadeförsäkring).
Dessa har dels lagt fast kvalitetskrav såsom prestanda och tillförlitlighet,
dels i regel medfört ett generellt godkännande från försäkringsbolagens
sida. Det sista har värderats högt av kunderna eftersom det möjliggjort för
dem att fritt välja försäkringsbolag utan att behöva vidta tekniska förändringar.
Förbundets medlemsbolag har funnit skäl att fortsätta att utveckla och
underhålla regelverken. Hanteringen måste emellertid som allt annat förändras
och anpassas till nya förutsättningar.
Försäkringsförbundet har uppgiften att vara huvudman för regelverken
genom den s k normverksamheten. Syftet är att lägga fast kvalitets- och säkerhetsnivåer
som kan tillämpas generellt av försäkringsbolagen och som de ska kunna
referera till i sina villkor för olika försäkringsavtal.
Konkurrenslagstiftningen tillåter genom det s k gruppundantaget de
gemensamma regelverken därför att de ansas vara i allas intresse, men de får
inte vara tvingande. Tillämpningen av regelverken är alltså frivillig för
ett enskilt försäkringsbolag.
Beslut rörande normverksamheten och fastställande av regelverk ligger hos
Regelnämnden, som består av representanter för förbundets medlemsbolag.
Försäkringsförbundets normkansli svarar för sekretariat och den löpande
verksamheten.
Regelverken
Regelverken innehåller krav på utförande, produkter och tjänster. De berör
både företag och personer såsom t ex leverantörer, anläggarfirmor, behöriga
ingenjörer och besiktningsmän.
Regelverken anger egenskaper som anses vara av betydelse för kvaliteten. De
refererar till eller bygger så långt som möjligt på nationella eller
internationella standarder, tekniska specifikationer eller andra tillämpliga
kravdokument. Sådana dokument innehåller ofta olika nivåer och valmöjligheter.
Kraven väljs på en från försäkringssynpunkt relevant nivå och
kompletteras vid behov med tilläggskrav.
Regelverken finns huvudsakligen på två områden, brand och inbrott. De är
generellt uppbyggda av
Certifiering, godkännande, prövning och provning
Certifiering och godkännande är skilda begrepp. Certifiering är ett förfarande
för prövning av om en viss kravspecifikation är uppfylld. Detta säger
inte något om användningen. Ett godkännande avser ett tillstånd för användning
i visst sammanhang men säger ingenting om egenskaperna i sig. Ett godkännande
kan förutsätta vissa egenskaper.
Överensstämmelse med kraven i en norm kan visas genom prövning hos ett av
Försäkringsförbundet erkänt prövningsorgan (certifieringsorgan). Överensstämmelsen
ska dokumenteras genom ett intyg eller ett certifikat. Den som söker ska
vara en juridisk person.
Prövningen baseras bl a på provningsrapporter från ett
provningslaboratorium. Det är vanligt att provningen utförs av ett fristående
provningslaboratorium, som emellertid ska vara anslutet till och godtaget av
berört certifieringsorgan. Ett certifieringsorgan kan även utföra
provning i egen regi.
Prövningen innebär slutligen en jämförelse mellan kraven och de
redovisade resultaten för de provade egenskaperna.
Försäkringsförbundet utför inte prövning av överensstämmelse med en
norm i egen regi. Förbundets Regelnämnd fastställer de
kravspecifikationer som är en förutsättning för prövningen.
Olika prövningsorgan har valt att utveckla olika kompetens och inriktning på
sin verksamhet. Prövningen blir en fråga mellan den som söker prövning
och den som utför en prövning. Det är fritt för en sökande att välja
bland de prövningsorgan (certifieringsorgan) som finns att tillgå på
marknaden.
Certifieringsorgan som har bedömts uppfylla tillämpliga krav som framgår
av SS-EN-standarder kan ackrediteras av SWEDAC för en viss typ av prövning.
För prövning enligt Försäkringsförbundets normer är ackreditering inte
obligatorisk, vilket den är för vissa andra områden.
Intyg, certifikat och godkännande
Överensstämmelse med de av Regelnämnden fastställda kraven ska normalt
visas genom certifikat. För att ett certifikat ska kunna utfärdas granskar
certifieringsorganet de sökande företaget när det gäller förmågan att
upprätthålla kvaliteten på produkterna och företagets kompetens att utföra
tjänsterna.
Ett certifikat enligt Försäkringsförbundets normer anses automatiskt medföra
ett godkännande från förbundet. Ett sådant godkännande innebär i
princip att Försäkringsförbundet därigenom informerar sina medlemsbolag
om att ett visst föremål uppfyller de rekommenderade reglerna. Ett enskilt
försäkringsbolag kan både godkänna avsteg från reglerna och ställa högre
krav.
Ett intyg gäller enbart ett enstaka provat exemplar eller förhållandena
vid ett visst tillfälle. Kvardröjande intyg finns dock från äldre förfaranden.
Produkter, tjänster, företag eller personer som uppfyller gällande krav
enligt en norm finns i första hand upptagna på förteckningar över intyg
eller certifikat som upprättas hos det prövningsorgan som anlitats. Försäkringsförbundet
upprättar normalt inga egna förteckningar över föremål som fått ett
certifikat enligt förbundets egna normer. Förteckningar finns, förutom
hos de berörda certifieringsorganen, publicerade i Säkerhetsguiden som ges
ut av Svenska Stöldskyddsföreningen.
|
Copyright © 2001-2011 Tomas Alsbro, Whiplash Info. All rights reserved. |