Försäkringsförbundet
Swedish Insurance Federation
Rekommenderade av
Sveriges Försäkringsförbund
Oktober 2002
Oktober 2002
Riktlinjer för utredning vid misstanke om försäkringsbedrägeri m m
RIKTLINJER
FÖR UTREDNING VID MISSTANKE OM FÖRSÄKRINGSBEDRÄGERI M M
Skäl och syfte
Utredning
Tipspengar m m
Särskild utredare
Resultat av utredningen
Sekretess
Kontakt med polis och åklagare
Skäl och syfte
Försäkringsidén bygger på ett
ömsesidigt förtroende mellan försäkringstagaren och försäkringsbolaget, där
bolaget vid skaderegleringen bör kunna utgå från att försäkringstagarens
uppgifter är riktiga. Erfarenheten och undersökningar visar emellertid att
bedrägerier riktade mot försäkringsbolag, såväl i Sverige som i många andra
länder, utgör ett stort och allvarligt samhällsproblem[1].
Det
är ett viktigt samhällsintresse att på olika sätt motarbeta bedrägerierna.
Försäkringsbolagen måste beakta försäkringstagarkollektivets intresse av att
inte en enskild försäkrad gynnas otillbörligt. Detta kräver en vaksamhet från
bolagens sida särskilt mot medvetna försök att tillskansa sig ersättning utan
grund. Vad nu sagts har stöd i den proposition, som låg till grund för
konsumentförsäkringslagen[2].
Samhället förutsätter att försäkringsbolagen själva aktivt arbetar för att
upptäcka och förebygga brottsliga angrepp. Sålunda har justitieministern
uttalat: "I första hand måste emellertid försäkringsbedrägerierna bekämpas av
försäkringsbolagen själva"[3].
Även senare uttalanden anger att försäkringsbolagen ska ta ett ökat ansvar i
kampen mot den ekonomiska brottsligheten genom att utveckla affärsetik och
kontroll[4],
samt även att bolagen själva ska öka sina
insatser för att förbättra skadekontrollen och se över frågor om skadereglering
och informationsutbyte mellan bolagen[5].
Försäkringsbranschen är beredd att ta det ansvar
samhället förutsätter och anser att ett samarbete och utbyte av information i
dessa frågor ska ske i utredningar vid misstanke om försäkringsbedrägeri.
Ett viktigt inslag i denna del är det gemensamma
skadeanmälningsregister (GSR). Registret har en preventiv funktion och utgör ett
viktigt redskap för att endast korrekta utbetalningar sker samtidigt som det
möjliggör en snabbare handläggning i skaderegleringen. Målet för bolagens
utredningar är att skaffa ett tillräckligt underlag för beslut i
ersättningsfrågan. Försäkringsbolagen har därmed ett ansvar också för att
förebygga och upptäcka försäkringsrelaterade brott. Det ska dock understrykas
att det inte ankommer på försäkringsbolagen att utreda och beivra brott.
Ansvaret för detta ligger på polis och åklagare.
Det är motiverat att misstänkta
försäkringsbedrägerier konsekvent anmäls till polisen för att de försäkrade ska
bli lika behandlade. Försäkringsbolagen har också beslutat att när det
föreligger tillräckliga skäl för misstanke om brott ska polisanmälan göras. Ett
sådant agerande stöds av förarbetena till konsumentförsäkringslagen[6]
och förväntas uttryckligen av myndigheterna.
Av det ovanstående framgår att utredningsverksamheten
i sig har en preventiv funktion.
Förevarande riktlinjer anger hur utredningar inom
försäkringsbolagen ska gå till. De är tillämpliga på utredning av skador inom
samtliga försäkringstyper. Riktlinjerna ska vara en garanti för att
försäkringstagare inte utsätts för misstankar om brott på felaktiga grunder. De
ska även säkerställa att försäkringsbolagen inte betalar ut ersättning till
följd av felaktiga uppgifter från den försäkrade. Riktlinjerna ger också vissa
anvisningar om arbetsmetoder vid betalning av tipspengar.
Riktlinjerna är i första hand avsedda att tillämpas
inom det enskilda försäkringsbolagets egna verksamhet. I den mån ett
försäkringsbolag uppdrar åt någon utomstående att fullgöra viss
utredningsverksamhet som annars ankommer på bolaget, åligger det bolaget att
säkerställa att riktlinjerna tillämpas även i detta fall.
Riktlinjerna antogs av Försäkringsförbundets styrelse
i juni 1998 och har härefter reviderats efter beslut av förbundets styrelse i
oktober 2002.
Utredning
Vid misstanke om oriktiga krav eller bedrägeri ska en
särskild utredning göras för att få misstanken undanröjd eller bekräftad.
Utredningsverksamhetens syfte är således att tillhandahålla bolaget ett underlag
för ett riktigt beslut i ersättningsfrågan.
Den försäkrade bör snarast underrättas när utredning
görs i syfte att skapa klarhet i ersättningsfrågan om sådan underrättelse inte
kan antas vara till men för utredningen. Försäkringsbolaget bör också ge den
försäkrade möjlighet att förklara oklara omständigheter.
Det som framkommer under ett bolags utredning ska
dokumenteras skriftligen. Det är tillåtet att spela in ett samtal i vilket man
själv deltar. Övriga deltagare i samtalet bör informeras om att inspelning sker.
Det är också tillåtet att dokumentera en vittnesiakttagelse på film eller
liknande media. Bildupptagning bör dock användas med restriktivitet för att få
erforderlig dokumentation som underlag för ett ställningstagande i
ersättningsfrågan. Bildupptagning bör föregås av visuella iakttagelser av det
man önskar dokumentera. I samband med bildupptagning ska särskild hänsyn tas så
att den personliga integriteten inte kränks. Hemlig ljudupptagning av samtal i
samband med filminspelning eller liknande, får enligt lag inte ske.
Utredningsåtgärder för att locka någon till
handlingar eller till uttalanden, som kan vara besvärande för vederbörande, får
vidtas under förutsättning att åtgärden inte innefattar brottslig handling och
om andra alternativ inte står till buds. Förfarandet måste stå i proportion till
de olägenheter det kan medföra med hänsyn inte minst till den personliga
integriteten. Försäkringsbolagets åtgärder får i sig aldrig provocera eller
förmå någon att begå brottslig handling.
Av hänsyn till framför allt den försäkrade är det av
största vikt att utredningen sker så skyndsamt som möjligt. Normala
grundläggande principer för skadebehandling ska så långt det är möjligt
tillämpas även i utredningsärendena.
Försäkringsbolagen kan under utredningar samarbeta
och biträda varandra samt även utbyta information under de förutsättningar som
anges under avsnittet
Sekretess nedan.
Det är inte ovanligt att försäkringsbolagen erbjuds
upplysningar om begångna eller planerade brott mot betalning, s k tipspengar.
Vid ställningstagandet om betalning ska ske i sådana fall, bör den kontaktande
personens situation analyseras, t ex tidigare brottslighet, inblandning i
aktuell brottslighet och framtida roll i utredningen som eventuellt vittne.
Någon betalning till person som kan misstänkas för delaktighet i brottsligheten
får inte ske. Beträffande tipspengar är det viktigt att påpeka att anonymitet
inte kan garanteras om tipsarens identitet är känd för försäkringsbolaget. Vid
bestämmandet av skälig ersättning till tipsaren bör hänsyn tas till dennes
arbetsinsats, kostnader för nedlagt arbete och risktagande.
Varje försäkringsbolag bör utfärda interna
instruktioner avseende rutiner, dokumentation och hantering av ärenden av detta
slag.
Det erinras här om vad som sägs nedan beträffande
bevissäkring av kvalificerad art och utbetalning av tipspengar under avsnittet
Kontakt med polis
och åklagare.
Bolagens utredningsverksamhet ska hanteras av en
särskild utredare (en utredningsinspektör).
En utredningsinspektör bör, förutom
försäkringsteknisk kunskap, ha särskild kompetens att handlägga ärenden där
misstanke om försäkringsbedrägeri föreligger. Personen ifråga bör ha
kvalificerad utredningsteknisk bakgrund samt särskild kunskap om lagar och
förordningar vad avser brott och brottsutredning.
Utredningen kan i princip ge följande tre resultat:
-
Stöd för misstanke om
brott föreligger inte. Skadeärendet regleras i normal ordning.
-
Försäkringsfall är inte
visat eller ersättningsbart försäkringsfall föreligger inte, men tillräckligt
underlag för en polisanmälan saknas. Ersättning utbetalas inte och den
försäkrade erinras om sin rätt att få ärendet prövat vid allmän domstol. I
förarbetena till konsumentförsäkringslagen har särskilt angivits att "...
bevisläget givetvis kan vara sådant att försäkringsbolaget bör kunna vägra att
betala ersättning för obestyrkta förluster, även om det inte går att belägga
att den försäkrade har gjort sig skyldig till bedrägeriförsök och någon
polisanmälan därför inte kommer till stånd"[7].
-
Stöd för misstanke om
försäkringsbedrägeri eller försök därtill föreligger. Ersättning utbetalas
inte och polisanmälan görs regelmässigt.
Om försäkringsbolagets beslut innebär att den
försäkrade inte får någon ersättning eller endast en del av begärd ersättning,
ska denne så snart som möjligt skriftligen meddelas bolagets slutliga
ställningstagande. Skälen till försäkringsbolagets beslut ska härvid redovisas
samt även resultatet av utredningen i lämplig sammanfattning. Det ska stå klart
för den försäkrade varför försäkringsbolaget inte betalar. Svepande
formuleringar såsom t ex "efter bedömning av samtliga omständigheter anser vi
det inte tillförlitligen styrkt att försäkringsfall inträffat", ska undvikas.
Det kan finnas skäl att inte lämna ut hela utredningsmaterialet, t ex om
polisutredning pågår eller av hänsyn till enskild uppgiftslämnare. Ett sådant
förfaringssätt har accepterats av Finansinspektionen[8].
Samma bör även gälla om uppgifterna
tillhandahålls på likvärdigt sätt, t ex genom en sammanfattning.
Det bör av försäkringsbolagets information framgå att
beslutet är slutligt samt att den försäkrade har rätt att få ärendet prövat vid
allmän domstol genom att väcka talan mot försäkringsbolaget. Hänvisningen till
allmän domstol motiveras framför allt av att domstolen kan uppta och värdera
muntlig bevisning, t ex förhör med den försäkrade, vittnen eller sakkunniga,
något som ofta torde vara nödvändigt i tvistemål av denna karaktär.
En polisanmälan från försäkringsbolaget kan resultera
i att åtal väcks och att den försäkrade döms för bedrägeri eller försök därtill.
Resultatet kan också bli att åtal inte väcks eller att ett väckt åtal ogillas av
domstol. Även i dessa senare situationer kan försäkringsbolaget under vissa
förutsättningar med hänsyn till det civil-rättsliga bevisläget, vägra att
utbetala ersättning under åberopande att försäkringsfall eller ersättningsbart
försäkringsfall inte föreligger. Den försäkrade har härvid också möjlighet att
få ärendet prövat vid allmän domstol.
Sekretess
Utredningen tillförs ofta material som innehåller känsliga och förtroliga
uppgifter angående såväl den försäkrade som andra personer vilka berörs av
utredningen. Detta material ska omfattas av hög sekretess och hanteras med stor
varsamhet.
Uppgifter ska utlämnas till myndigheter, som med lagstöd begär upplysningar.
Uppgifter får även användas i samband med rättslig prövning vid allmän domstol
eller lämnas till polisen i samband med en anmälan om misstänkt brott.
Uppgifter som lämnats till domstol inför prövning som grundar sig på den
försäkrades anspråk, får delges massmedia men försäkringsbolaget bör iaktta
återhållsamhet med uppgifterna trots att de är offentliga i rättegången.
Försäkringsbolag får samarbeta och biträda varandra i
utredningsärenden. Larmtjänst AB:s utredningsenhet kan utgöra en del i detta
samarbete. I detta ligger även möjligheten till ett allmänt informationsutbyte,
t ex inför gemensamma utredningar och projekt, om det kan anses försvarligt med
hänsyn till möjligheten att upptäcka och förebygga brott.
Om ett försäkringsbolag får reda på att ett annat
bolag kan misstänkas bli eller ha blivit utsatt för brott, som kan antas utgöra
skäl för att avslå ett anspråk på försäkringsersättning, bör det förstnämnda
bolaget underrätta det andra bolaget. Detta kan aktualiseras t ex genom den
information som erhålles med stöd av det branschgemensamma
skadeanmälningsregistret (GSR).
Utlämnande av sekretessbelagda handlingar eller
uppgifter ur ett enskilt skadeärende till ett annat försäkringsbolag, får ske om
det kan misstänkas att bolaget som begär upplysningen är utsatt för brottsligt
förfarande i samband med begärd försäkringsersättning.
På motsvarande sätt kan ett försäkringsbolag
underrätta det allmänna, t ex en försäkringskassa, när det med utgångspunkt i
bolagets material kan misstänkas att ersättning från det allmänna kan komma att
utbetalas på grund av brottsligt förfarande. Som redan framgått följer av lag
att ett försäkringsbolag också i andra sammanhang har en plikt att under vissa
förutsättningar till det allmänna utlämna vissa handlingar.
De
handlingar eller upplysningar som ett försäkringsbolag lämnar ur ett enskilt
skadeärende, ska inte vara mer omfattande än vad som är nödvändigt med hänsyn
till det ändamål för vilket upplysningarna begärs.
Informationsutbytet enligt dessa riktlinjer får endast ske genom de olika
försäkringsbolagens utredningsinspektörer eller annan i respektive bolag utsedd
person med motsvarande förtroendeställning.
Kontakt med polis och åklagare
Som framgår under avsnitt
Skäl och syfte ovan, har
försäkringsbolagen ett ansvar för att bedrägerier upptäcks och förebyggs. I
detta ansvar ligger inte bara att anmäla misstänkta fall utan även att lämna
uppgifter som klarlägger huruvida brott föreligger eller inte. För att så ska
kunna ske krävs att försäkringsbolaget håller kontakt med polis och åklagare
samt biträder på sätt myndigheterna finner lämpligt.
Bevissäkring av kvalificerad art, t ex genom att locka någon till handling eller
uttalande bör alltid ske i samarbete med polisen. De närmare förutsättningarna
för åtgärder av detta slag redovisas ovan under avsnitt
Utredning.
Utbetalning av tipspengar bör också ske i samarbete med polisen. I
polisutredningar bör säkerställas att också förundersöknings Ledaren informeras
i motsvarande mån.
[1]
BRÅ rapport 1982:6, PHS Rapport 1:1994, Leif GW Persson och Karin Svanberg
”Försäkringsbedrägerier - en kriminologisk kartläggning" (1998) samt BRÅ
rapport 2002:7
[2]
Proposition 1979/80:9 s 77, s 85 f
[3]
Riksdagens protoko111994/95:285 § 7
[4]
Regeringens skrivelse 1996/97:49 s 4
[6]
Proposition 1979/80:9 s 78
[7]
Proposition 1979/80:9 s 78
[8]
Finansinspektionens yttrande 1991-09-13 Dnr H5684/91
|