Dagens system med försäkringsläkare saknar förtroende bland sjuka och skadade och deras anhöriga
Dessa slutsatser kan man dra av en enkel fråga som besöare hos Whiplash Info svarat på vid olika tillfällen.
En del skadade som nekats ersättning från sitt försäkringsbolag har valt att stämma bolaget i hopp om att tillerkännas sin försäkringsersättning. De har då mött försäkringsläkare som försäkringsbolaget använt som bevisning för sin vägran att ersätta.
I vittnesförhör under ed vid sådana stämningsförhandlingar har framkommit att försäkringsläkarna har så många uppdrag att de i snitt ägnar varje enskild försäkrad 6 minuter.
Skadad efter skadad rapporterar om hur försäkringsgivare avslår ersättningsanspråk med hänvisning till yttranden från försäkringsläkare. Yttranden som går stick i stäv med den skadades egna behandlande läkare.
I de flesta försäkringsbolags etiska reglerverk eller policys finns angivet att â€Vid tveksamhet om en skada skall avböjas eller ersättas, skall ersättning lämnas†(Etiska riktlinjer för Skandiakoncernen och dess medarbetar, Beslutade av Försäkringsaktiebolaget Skandias styrelse den 17 december 1996) – se http://www.whiplash.pp.se/forsakring/skandia/skandia_etik.htm.
I och för sig kan man fråga sig vad som avses med begreppet â€tveksamhetâ€. Jag har frågat men inte fått något svar. Skandias trafikskadade kunder har i alla fall inte stött på någon tillämpning av denna punkt i det etiska reglerverket.
Man får inte glömma bort att skaderegleringen är en juridisk process som leder till uppfyllande av en av parternas åtagande i ett avtal – ett försäkringsavtal. Försäkringsläkarens utlåtande är en uppfattning som inte får tolkas absolut i juridiskt hänseende. Det kan utgöra en del i det beslutsunderlag som den som beslutar i det aktuella skadeärendet har att beakta vid sitt beslut. Skaderegleraren skall göra sin juridiska bedömning sett till hela utredningsmaterialet och inte bara försäkringsläkarens utlåtande. Skaderegleraren skall mao även beakta alla andra utlåtanden och intyg i akten, dvs även de som kommer från den skadades egna läkare.
Är ett skadefall tveksamt i det fall den skadades egna läkare och försäkringsläkaren har olika uppfattningar? Det torde vara den allmänna tolkningen – men inte försäkringsbolagens.
Systemet med försäkringsläkare har diskuterats åtskilligt i olika riksdagsutskott och i propositioner, Lagutskottets betänkande 2001/02:LU10 Ersättningsrättsliga frågor, Propositionen 2000/01:68 Ersättning för ideell skada, Personskadekommittén, SOU 2002:1 Samordning och regress Ersättning vid personskada m.fl.
Ingen har föreslagit förändringar av gällande ordningar.
Försäkringsläkarsystemet kritiseras av flera skäl. En del kan sammanfattas enligt nedan
- Försäkringsläkarna står inte under tillsyn av någon kontrollmyndighet
- Försäkringsläkarna är i ett ekonomiskt och juridiskt affärsförhållande med den försäkrades motpart.
- Försäkringsläkaren får ärendet föredraget sig av en tjänsteman hos motparten
- Försäkringsläkarna ägnar i snitt varje ärende ca 6 minuter.
- Inga krav ställs på försäkringsläkarnas utlåtanden vad avser form, innehåll, relevans i förhållande till vetenskapligt accepterad kunskap och rön.
- Försäkringsläkarnas bristfälliga motivationer
- Den försäkrades motpart äger kommunikationen med försäkringsläkarna.
- Motparten, dvs försäkringsbolaget kontrollerar hela utredningsprocessen.
- Försäkringsläkarna träffar aldrig den försäkrade
- Försäkringsläkarna grundar sina utlåtanden på ofta bristfälliga eller felaktiga journalhandlingar
Det är hög tid att regeringen ändrar på nuvarande system för att det skall återfå sin trovärdighet.
Ett förslag skulle kunna utformas på följande sätt:
Låt Finansinspektionen administrera försäkringsläkarna för att undvika några som helst kopplingar av juridisk eller ekonomisk natur mellan försäkringsbolagen och försäkringsläkarna. Försäkringsbolagen betalar sedan Finansinspektionen för utfört arbete.
Försäkringsläkarna måste kunna ställas till ansvar för utfärdade utlåtanden i samband med skaderegleringe. Nuvarande ordning står i skarp kontrast till den allmänna rättsuppfattningen.
Inför sanktioner i de fall försäkringsläkare lämnar utlåtande eller förslag utan att motivera sitt ställningstagande på vetenskaplig grund.
De behandlande läkarnas utlåtanden måste få större tyngd i förhållande till försäkringsläkarnas. Det är allmänt känt hur svag tillit som kan ställas till enbart journalhandlingar som ofta dessutom är bristfälliga i kvantitet.
|