| | VIKTIGT RÄTTSLIGT MEDDELANDE:
Informationen på denna webbplats omfattas av en
ansvarsfriskrivning och ett meddelande om upphovsrätt.
DOMSTOLENS DOM
den 9 september 2003
(1)
”Socialpolitik - Skydd för arbetstagares säkerhet och
hälsa - Direktiv 93/104/EG - Begreppen arbetstid och viloperiod - Läkares
jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst) på sjukhus”
I mål C-151/02,
angående en begäran enligt artikel 234 EG, från Landesarbeitsgericht
Schleswig-Holstein (Tyskland), att domstolen skall meddela ett
förhandsavgörande i det vid den nationella domstolen anhängiga målet mellan
Landeshauptstadt Kiel
och
Norbert Jaeger,
angående tolkningen av rådets direktiv 93/104/EG av den 23 november 1993
om arbetstidens förläggning i vissa avseenden (EGT L 307, s. 18), särskilt
artikel 2.1 och artikel 3 i direktivet,
meddelar
DOMSTOLEN
sammansatt av ordföranden G.C. Rodríguez Iglesias, avdelningsordförandena
M. Wathelet, R. Schintgen (referent) och C.W.A. Timmermans samt domarna C.
Gulmann, D.A.O. Edward, P. Jann, V. Skouris, F. Macken, N. Colneric, S. von
Bahr, J.N. Cunha Rodrigues och A. Rosas,
generaladvokat: D. Ruiz-Jarabo Colomer,
justitiesekreterare: avdelningsdirektören H.A. Rühl,
med beaktande av de skriftliga yttranden som har inkommit från:
- Landeshauptstadt Kiel, genom W. Weißleder, Rechtsanwalt,
- N. Jaeger, genom F. Schramm, Rechtsanwalt,
- Tysklands regering, genom W.-D. Plessing och M. Lumma, båda i
egenskap av ombud,
- Danmarks regering, genom J. Molde, i egenskap av ombud,
- Nederländernas regering, genom H.G. Sevenster, i egenskap av ombud,
- Förenade kungarikets regering, genom P. Ormond, i egenskap av ombud,
biträdd av K. Smith, barrister,
- Europeiska gemenskapernas kommission, genom A. Aresu och H. Kreppel,
båda i egenskap av ombud,
med hänsyn till förhandlingsrapporten,
efter att muntliga yttranden har avgivits vid förhandlingen den 25
februari 2003 av: Landeshauptstadt Kiel, företrädd av W. Weißleder, M.
Bechtold och D. Seckler, Rechtsanwälte, N. Jaeger, företrädd av F. Schramm,
Tysklands regering, företrädd av W.-D. Plessing, Frankrikes regering,
företrädd av C. Lemaire, i egenskap av ombud, Nederländernas regering,
företrädd av N.A J. Bel, i egenskap av ombud, Förenade kungarikets regering,
företrädd av P. Ormond, biträdd av K. Smith, och kommissionen, företrädd av
H. Kreppel och F. Hoffmeister, i egenskap av ombud,
och efter att den 8 april 2003 ha hört generaladvokatens förslag till
avgörande,
följande
Dom
- 1.
- Landesarbeitsgericht Schleswig-Holstein har, genom beslut av den 12
mars 2002, ändrat genom beslut av den 25 mars samma år, i enlighet med
artikel 234 EG ställt fyra frågor om tolkningen av rådets direktiv 93/104/EG
av den 23 november 1993 om arbetstidens förläggning i vissa avseenden (EGT L
307, s. 18), särskilt artikel 2.1 och artikel 3 i direktivet.
- 2.
- Frågorna har uppkommit i en tvist mellan Landeshauptstadt Kiel
(nedan kallad staden Kiel) och Norbert Jaeger angående definitionen av
begreppen arbetstid och viloperiod i den mening som avses i direktiv 93/104
beträffande den jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst) som en läkare fullgör
på sjukhus.
Tillämpliga bestämmelser
Gemenskapslagstiftningen
- 3.
- I artikel 1 i direktiv 93/104 föreskrivs att direktivet innehåller
minimikrav på säkerhet och hälsa vid förläggningen av arbetstiden och att
det skall tillämpas inom alla arbetsområden, såväl offentliga som privata,
med undantag för luft-, järnvägs-, väg- och sjötransporter, havsfiske liksom
annat arbete till sjöss samt det arbete som utförs av läkare under
utbildning.
- 4.
- Under rubriken Definitioner i artikel 2 i samma direktiv föreskrivs
följande:
”I detta direktiv används följande beteckningar med de betydelser som här
anges:
1) Arbetstid: varje period då arbetstagaren står till arbetsgivarens
förfogande samt därvid utför aktiviteter eller uppgifter i enlighet med
nationell lagstiftning eller praxis.
2) Viloperiod: varje period som inte är arbetstid.
...”
- 5.
- I avsnitt II i direktiv 93/104 föreskrivs de åtgärder som
medlemsstaterna är skyldiga att vidta, särskilt för att varje arbetstagare
skall få en minsta dygns- och veckovila. I avsnittet regleras även den
maximala veckoarbetstiden.
- 6.
- I direktivets artikel 3, med rubriken Dygnsvila, föreskrivs
följande:
”Medlemsstaterna skall vidta de åtgärder som behövs för att säkerställa
att varje arbetstagare får minst 11 timmars sammanhängande ledighet per
24-timmarsperiod.”
- 7.
- Vad beträffar den maximala veckoarbetstiden föreskrivs, i artikel 6,
följande:
”Medlemsstaterna skall, med hänsyn till kraven på skydd för
arbetstagarnas säkerhet och hälsa, vidta de åtgärder som behövs för att
säkerställa att
...
2) den genomsnittliga arbetstiden under varje sjudagarsperiod
inklusive övertid inte överstiger 48 timmar.”
- 8.
- I artikel 15 i direktiv 93/104 föreskrivs följande:
”Detta direktiv skall inte påverka medlemsstaternas rätt att tillämpa
eller införa bestämmelser i lagar eller andra författningar som bättre
skyddar arbetstagarnas hälsa och säkerhet eller underlättar eller tillåter
tillämpningen av kollektivavtal eller andra avtal mellan arbetsmarknadens
parter som bättre skyddar arbetstagarnas hälsa och säkerhet.”
- 9.
- Artikel 16 i nämnda direktiv har följande lydelse:
”Medlemsstaterna får föreskriva följande:
...
2. För tillämpningen av artikel 6 (begränsning av veckoarbetstiden):
En beräkningsperiod som inte överstiger fyra månader.
...”
- 10.
- I samma direktiv föreskrivs ett antal avvikelser från grundreglerna,
med hänsyn till vissa arbetens särskilda art och under vissa villkor. I
artikel 17 föreskrivs i detta avseende följande:
”1. Med iakttagande av de allmänna principerna för arbetstagarnas
hälsa och säkerhet får medlemsstaterna göra avvikelser från artiklarna 3, 4,
5, 6, 8 eller 16. Avvikelser får göras när - med hänsyn till det aktuella
arbetets särskilda art - arbetstidens längd inte mäts eller bestäms i förväg
eller kan bestämmas av arbetstagarna själva. Detta gäller särskilt
beträffande
a) företagsledare eller andra personer med självständiga
beslutsbefogenheter,
b) anställda i familjeföretag, eller
c) arbetstagare som tjänstgör vid religiösa ceremonier i kyrkor och
religiösa samfund.
2. Avvikelser får fastställas genom lagstiftning eller andra
författningsbestämmelser eller genom kollektivavtal eller andra avtal mellan
arbetsmarknadens parter under förutsättning att de berörda arbetstagarna ges
motsvarande kompensationsledighet eller - i undantagsfall när det av
objektiva skäl inte är möjligt att bevilja sådan kompensationsledighet - att
arbetstagarna erbjuds lämpligt skydd.
2.1 Avvikelser från artiklarna 3, 4, 5, 8 och 16 får göras
...
c) i fråga om arbeten som kräver en kontinuitet i servicen eller
produktionen, särskilt
i) service i form av reception, behandling eller vård på
sjukhus och liknande inrättningar, institutioner eller fängelser,
...
iii) press, radio, television, filmproduktion, post- och
telekommunikation, ambulans, brand- och civilförsvar,
...
3. Avvikelser får göras från artiklarna 3, 4, 5, 8 och 16 genom
kollektivavtal eller andra avtal mellan arbetsmarknadens parter på nationell
eller regional nivå eller genom kollektivavtal eller andra avtal mellan
arbetsmarknadens parter på en lägre nivå om det sker i överensstämmelse med
de regler som dessa parter har fastställt.
...
De avvikelser som avses i första och andra styckena får endast medges
under förutsättning att de berörda arbetstagarna ges motsvarande
kompensationsledighet eller - i undantagsfall när det av objektiva skäl inte
är möjligt att bevilja sådan kompensationsledighet - att arbetstagarna
erbjuds lämpligt skydd.
...”
- 11.
- Artikel 18 i direktiv 93/104 har följande lydelse:
”1. a) Medlemsstaterna skall anta de lagar och andra författningar
som är nödvändiga för att följa detta direktiv senast den 23 november 1996
eller säkerställa att arbetsmarknadens parter senast den dagen genom
överenskommelse fastställer de nödvändiga bestämmelserna varvid
medlemsstaterna skall säkerställa att de alltid kan garantera att
direktivets bestämmelser efterlevs.
b) i) En medlemsstat skall dock ha möjlighet att inte tillämpa
artikel 6 varvid medlemsstaten dock skall respektera de allmänna principerna
om skydd för arbetstagarnas hälsa och säkerhet och vidta de åtgärder som
behövs för att säkerställa att
- ingen arbetsgivare kräver att en arbetstagare arbetar
mer än 48 timmar under en sjudagarsperiod, beräknad som ett genomsnitt för
den beräkningsperiod som avses i artikel 16.2, såvida han inte först har
fått arbetstagarens medgivande,
- ingen arbetstagare utsätts för negativa konsekvenser på
grund av att han inte är beredd att ge sitt samtycke att utföra sådant
arbete,
- arbetsgivaren registrerar aktuella uppgifter om alla
arbetstagare som utför sådant arbete,
- uppgifterna ställs till de behöriga myndigheternas
förfogande och att dessa - av skäl som rör arbetstagarnas hälsa eller
säkerhet - kan förbjuda eller begränsa möjligheten att överskrida
begränsningen av veckoarbetstiden,
- arbetsgivaren på begäran ger de behöriga myndigheterna
information om fall då arbetstagare har gått med på att utföra arbete som
överskrider 48 timmar under en sjudagarsperiod, beräknad som ett genomsnitt
för den beräkningsperiod som avses i artikel 16.2.
...”
Den nationella lagstiftningen
- 12.
- I tysk arbetsrätt görs det åtskillnad mellan beredskap
(Arbeitsbereitschaft), jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst) och bakjour
(Rufbereitschaft).
- 13.
- De tre begreppen definieras inte i den nationella lagstiftningen i
fråga, men deras karakteristiska drag framgår av rättspraxis.
- 14.
- Beredskap (Arbeitsbereitschaft) avser den situation i vilken
arbetstagaren skall stå till sin arbetsgivares förfogande på arbetsplatsen
och hela tiden vara uppmärksam för att genast kunna ingripa om så behövs.
- 15.
- Under jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst) är arbetstagaren
skyldig att befinna sig i eller utanför en anläggning på en av arbetsgivaren
anvisad plats och att vara beredd att börja arbeta på arbetsgivarens
begäran. Arbetstagaren får emellertid vila sig eller sysselsätta sig med det
han själv vill så länge hans tjänster inte tas i anspråk.
- 16.
- Bakjour (Rufbereitschaft) kännetecknas av att arbetstagaren inte är
skyldig att finnas tillgänglig på en av arbetsgivaren anvisad plats, utan
det räcker att han hela tiden kan nås så att han kan utföra sina
arbetsuppgifter med kort varsel.
- 17.
- I tysk rätt är det endast beredskap (Arbeitsbereitschaft) som i
allmänhet anses vara arbetstid i sin helhet. Såväl jourtjänstgöring
(Bereitschaftsdienst) som bakjour (Rufbereitschaft) anses däremot som
viloperioder, med undantag för den del av tjänsten under vilken
arbetstagaren faktiskt har utfört sina arbetsuppgifter.
- 18.
- I Tyskland finns bestämmelserna om arbetstid och viloperioder i
lagen om arbetstid (Arbeitszeitgesetz) av den 6 juni 1994 (BGBl. 1994 I, s.
1170, nedan kallad ArbZG), som antogs för att införliva direktiv 93/104.
- 19.
- I 2 § första punkten ArbZG definieras arbetstid som tiden från
arbetsdagens början till dess slut, med undantag för raster.
- 20.
- I 3 § ArbZG föreskrivs följande:
”Under vardagar får arbetstagarens arbetstid inte överstiga åtta timmar.
Arbetstiden under vardagar kan endast förlängas till tio timmar om den under
sex kalendermånader eller tjugofyra veckor inte överskrider åtta timmar i
genomsnitt.”
- 21.
- I 5 § ArbZG föreskrivs följande:
”1. Arbetstagarna skall efter arbetsdagens slut ha rätt till en
oavbruten viloperiod om minst elva timmar.
2. Längden på den viloperiod som avses i första punkten kan förkortas
med högst en timme på sjukhus och andra inrättningar för behandling, vård
och omsorg om personer, på restauranger och andra inrättningar för
förplägnad och härbärgering, inom trafikföretag, vid radiostationer och inom
jordbruk och djurhållning, under förutsättning att varje förkortning av
viloperioden kompenseras med en annan viloperiod om minst tolv timmar.
3. Förkortningar av viloperioden, på sjukhus och andra inrättningar
för behandling, vård och omsorg om personer, genom ianspråktagande under
jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst) och bakjour (Rufbereitschaft), som
inte omfattar mer än hälften av viloperioden, kan, med avvikelse från första
punkten, kompenseras med ledighet vid andra tider.
...”
- 22.
- 7 § ArbZG har följande lydelse:
”1. Det är tillåtet att genom kollektivavtal eller en
företagsöverenskommelse som grundas på ett kollektivavtal
i) med avvikelse från 3 §
a) förlänga arbetstiden utöver tio timmar per dag, även utan
kompensation, om arbetstiden regelmässigt och till stor del utgörs av
beredskap (Arbeitsbereitschaft),
b) bestämma en annan kompensationsperiod,
c) förlänga arbetstiden till tio timmar per dag, utan
kompensation, under högst 60 dagar per år,
...
2. Under förutsättning att skyddet för arbetstagarens hälsa säkerställs
genom kompensation i form av motsvarande viloperioder, är det tillåtet att
genom kollektivavtal eller i en företagsöverenskommelse föreskriva att
i) viloperioderna, med avvikelse från 5 § första punkten, kan anpassas
till jourtjänstgöringens (Bereitschaftdienst) och bakjourens
(Rufbereitschaft) särskilda art, i synnerhet så att förkortningar av
viloperioden på grund av ianspråktaganden under tjänstgöringarna kan
kompenseras med ledighet vid andra tider,
...
iii) 3 och 4 §§, 5 § första punkten och 6 § andra punkten, i fråga om
behandling, vård och omsorg om personer, kan anpassas till arbetets
särskilda art och till personernas hälsa,
iv) 3 och 4 §§, 5 § första punkten och 6 § andra punkten, i fråga om
förvaltning på federal nivå eller delstatsnivå, kommuner och andra
offentligrättsliga organ, institutioner och stiftelser liksom i fråga om
andra arbetsgivare som är bundna av kollektivavtal för offentlig förvaltning
eller kollektivavtal som i allt väsentligt överensstämmer med sådant
kollektivavtal, kan anpassas till arbetets särskilda art.
...”
- 23.
- I 25 § ArbZG föreskrivs följande:
”Om det, vid dagen för ikraftträdandet av denna lag, finns avvikande
regler, enligt 7 § första eller andra punkten, i ett gällande kollektivavtal
eller i ett kollektivavtal vilket fortsätter att medföra rättsverkningar
efter denna dag, som går längre än vad som tillåts enligt nämnda
bestämmelser, skall dessa regler inte påverkas. Företagsöverenskommelser som
grundas på kollektivavtal skall likställas med sådana kollektivavtal som
avses i första meningen ...”
- 24.
- I Bundesangestelltentarifvertrag (kollektivavtal för statligt
anställda i Tyskland, nedan kallat BAT) föreskrivs bland annat följande:
”15 § Normal arbetstid
1. Den normala veckoarbetstiden uppgår i genomsnitt till 38,5 timmar,
med undantag för raster. Genomsnittet beräknas i regel för en period om åtta
veckor. ...
2. Den normala arbetstiden kan förlängas
a) till 10 timmar per dag (i genomsnitt 49 timmar per vecka), om den
regelmässigt inbegriper beredskap (Arbeitsbereitschaft), som i genomsnitt
uppgår till minst 2 timmar per dag,
b) till 11 timmar per dag (i genomsnitt 54 timmar per vecka), om den
regelmässigt inbegriper beredskap (Arbeitsbereitschaft), som i genomsnitt
uppgår till minst 3 timmar per dag,
c) till 12 timmar per dag (i genomsnitt 60 timmar per vecka), om
arbetstagaren endast skall befinna sig på arbetsplatsen för att kunna arbeta
vid behov.
...
6a De anställda är på arbetsgivarens begäran skyldiga att utanför den
ordinarie arbetstiden befinna sig på en bestämd plats där deras tjänster kan
tas i anspråk efter behov (jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst)). De kan
endast åläggas jourtjänstgöring när en viss verksamhetsvolym förutses,
förutsatt att den arbetsfria tiden erfarenhetsmässigt ändå överväger.
Vid beräkningen av lönen skall närvaro, inklusive utfört arbete, under
jourtjänstgöringen (Bereitschaftsdienst) omvandlas till arbetstimmar på
grundval av den procentandel som enligt praxis motsvarar den genomsnittliga
längden av det arbete som har tagits i anspråk. De på detta sätt uppskattade
arbetstimmarna skall vid betalningen anses vara övertid. ...
I stället för att medföra utbetalning av lön kan de på detta sätt
beräknade arbetstimmarna, före utgången av den tredje kalendermånaden,
kompenseras genom beviljande av motsvarande ledighet (kompensationsledighet)
...”
- 25.
- Parallellt med 15 § punkten 6a har arbetsmarknadens parter avtalat
om särskilda bestämmelser (Sonderregelungen) för personal på sjukhus och
medicinska inrättningar, vårdinrättningar och förlossningsavdelningar samt
andra läkarcenter och läkarstationer (nedan kallade SR 2 a). De särskilda
bestämmelserna för läkare och tandläkare vid de sjukhus och inrättningar som
avses i SR 2 a (nedan kallade SR 2 c) har följande lydelse:
”Nummer 8
Angående 15 § 6a ...
Jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst), bakjour (Rufbereitschaft)
...
2. Vid beräkningen av lönen skall närvaro, inklusive utfört arbete, under
jourtjänstgöringen (Bereitschaftsdienst) omvandlas till arbetstimmar på
följande sätt:
a) Närvaro under jourtjänstgöringen (Bereitschaftsdienst) skall
omvandlas till arbetstimmar på grundval av den procentandel som enligt
praxis motsvarar den genomsnittliga längden av det arbete som har tagits i
anspråk.
Kategori Arbete som tagits i anspråk Omvandling till
arbetstid
under jourtjänstgöring
(Bereitschaftsdienst)
A från 0 till 10 % 15 %
B från mer än 10 till 25 % 25 %
C från mer än 25 till 40 % 40 %
D från mer än 40 till 49 % 55 %
Jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst) som omfattas av kategori A skall
omklassificeras enligt kategori B om erfarenheten visar att den berörde
under sin jourtjänstgöring i genomsnitt utför arbete mer än tre gånger
mellan klockan 22.00 och klockan 06.00.
b) Närvarotid som åläggs genom varje jourtjänstgöring
(Bereitschaftsdienst) skall dessutom omvandlas, i förhållande till hur många
gånger den berörde har fullgjort jourtjänst under kalendermånaden, på
följande sätt:
Antal tillfällen då jourtjänstgöring Omvandling till arbetstid
(Bereitschaftsdienst) fullgjorts
under kalendermånaden
från 1 till 8 25 %
från 9 till 12 35 %
från 13 45 %
...
7. En arbetstagare får per kalendermånad inte åläggas jourtjänstgöring
(Bereitschaftsdienst)
mer än 7 tillfällen enligt kategorierna A och B,
mer än 6 tillfällen enligt kategorierna C och D,
Om [iakttagande av] nyssnämnda villkor medför att uppföljningen av
patienterna inte kan säkerställas, får sådan jourtjänstgöring åläggas i
större utsträckning. ...
...”
Tvisten vid den nationella domstolen och tolkningsfrågorna
- 26.
- Av beslutet om hänskjutande framgår att parterna i målet vid den
nationella domstolen är oense om huruvida den tid som motsvaras av den
jourtjänstgöring som staden Kiel organiserar i det sjukhus den driver skall
anses vara arbetstid eller viloperiod. Tvisten i målet vid den nationella
domstolen avser uteslutande jourtjänstgöringens arbetsrättsliga aspekter och
inte de villkor under vilka denna skall ersättas.
- 27.
- Norbert Jaeger arbetar sedan den 1 maj 1992 som biträdande läkare på
kirurgavdelningen vid nämnda sjukhus. Hans tjänstgöring motsvarar tre
fjärdedelar av den normala veckoarbetstiden (det vill säga 28,875 timmar per
vecka). Han har genom en sidoöverenskommelse åtagit sig att dessutom
fullgöra jourtjänstgöring hänförlig till kategori D, nummer 8.2 SR 2 c.
Parterna i målet vid den nationella domstolen har kommit överens om att BAT
skall tillämpas.
- 28.
- Norbert Jaeger fullgör normalt sex jourtjänstgöringar per månad,
vilka delvis kompenseras genom beviljad ledighet och delvis genom betalning
av ett lönetillägg.
- 29.
- Jourtjänstgöringen följer efter den normala arbetstiden och varar 16
timmar per vecka, 25 timmar på lördagar (från kl. 08.30 lördag morgon till
kl. 09.30 söndag morgon) och 22 timmar och 45 min på söndagar (från kl.
08.30 söndag morgon till kl. 07.15 måndag morgon).
- 30.
- Jourtjänstgöringen är organiserad på följande sätt: Norbert Jaeger
befinner sig på kliniken och skall utföra sina tjänster vid behov. På
sjukhuset förfogar han över ett rum med en säng, där han kan sova när hans
tjänster inte tas i anspråk. Parterna är oense om hur denna förläggning
korrekt skall klassificeras. De är däremot ense om att de perioder under
vilka det begärs att Norbert Jaeger skall utföra arbete i genomsnitt
motsvarar 49 procent av jourtjänstgöringen.
- 31.
- Norbert Jaeger anser att den jourtjänstgöring som han fullgör i
egenskap av biträdande läkare eller läkare vid en akutmottagning i sin
helhet skall anses vara arbetstid i den mening som avses i ArbZG, med stöd
av en direkt tillämpning av direktiv 93/104. Den tolkning av begreppet
arbetstid som domstolen gjorde i domen av den 3 oktober 2000 i mål C-303/98,
Simap, REG 2000, s. I-7963, kan överföras på förevarande mål, som avser en i
huvudsak liknande situation. I synnerhet är jourtjänstgöringens krav i
Spanien, vilka var i fråga i det fall som ledde till domen i det ovannämnda
målet Simap, jämförliga med de krav som Norbert Jaeger omfattas av. 5 §
tredje punkten ArbZG strider följaktligen mot direktiv 93/104 och kan därför
inte tillämpas. Den berörde har tillagt att staden Kiel inte med fog kan
åberopa undantagsbestämmelserna i artikel 17 i direktivet, i vilken
avvikelser medges uteslutande i fråga om viloperiodens längd, oavsett
begreppet arbetstid.
- 32.
- Staden Kiel har däremot, med hänvisning till de nationella
domstolarnas fasta rättspraxis och den förhärskande doktrinen, gjort
gällande att perioder vid jourtjänstgöring under vilka det inte utförs något
arbete skall betraktas som viloperioder, inte som arbetstid. En annan
tolkning skulle innebära att 5 § tredje punkten och 7 § andra punkten ArbZG
saknar innehåll. Dessutom kan inte domstolens resonemang i domen i det
ovannämnda målet Simap överföras på förevarande mål. De spanska läkarna i
fråga arbetade nämligen på heltid inom primärvårdsgrupper, medan de tyska
läkarna skall utföra arbete som i genomsnitt motsvarar högst 49 procent av
jourtjänstgöringen. Slutligen stöds de nationella undantagsbestämmelserna på
artikel 17.2 i direktiv 93/104 och medlemsstaterna har på det området ett
stort utrymme för skönsmässig bedömning. En uttrycklig hänvisning i artikel
17.2 i direktivet till artikel 2 i direktivet skulle vara överflödig,
eftersom sistnämnda bestämmelse endast innehåller definitioner.
- 33.
- I första instans biföll Arbeitsgericht Kiel (Tyskland) Norbert
Jaegers talan genom dom av den 8 november 2001, i vilken den ansåg att den
jourtjänstgöring som denne är skyldig att fullgöra på sjukhuset i Kiel i sin
helhet skall anses vara arbetstid i den mening som avses i artikel 2 ArbZG.
- 34.
- Staden Kiel överklagade domen till Landesarbeitsgericht
Schleswig-Holstein.
- 35.
- Landesarbeitsgericht Schleswig-Holstein har förklarat att begreppet
jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst) inte uttryckligen har definierats i
ArbZG. Begreppet avser en skyldighet att befinna sig på en av arbetsgivaren
anvisad plats och att vara beredd att omedelbart utföra sina arbetsuppgifter
vid behov. Arbetstagaren behöver inte vara ”aktivt vaksam” (wache
Achtsamkeit), utan får vila sig eller sysselsätta sig med det han själv vill
så länge inte något arbete faktiskt skall utföras. Arbetstagaren skall under
jourtjänstgöringen inte utföra något arbete på eget initiativ, utan endast
på arbetsgivarens begäran.
- 36.
- Norbert Jaeger fullgör sådan jourtjänstgöring som, enligt tysk rätt,
anses vara en viloperiod, och inte arbetstid, förutom den del av nämnda
tjänstgöring under vilken han faktiskt har utfört arbetsuppgifter. Detta
följer av 5 § tredje punkten och 7 § andra punkten ArbZG. Att en förkortning
av viloperioderna till följd av fullgörandet av arbetstagarens
arbetsuppgifter under jourtjänstgöringen kan kompenseras vid andra
tillfällen visar nämligen att tjänstgöringen skall anses vara en viloperiod,
förutsatt att den berörde inte faktiskt har behövt utföra sina tjänster.
Detta var den nationella lagstiftarens avsikt, eftersom det av förarbetena
till ArbZG framgår att arbetsperioder kan följa efter jourtjänstgöring.
- 37.
- Den nationella domstolen anser att det i detta fall är av vikt att
avgöra huruvida jourtjänstgöring i sin helhet skall anses vara arbetstid,
även om den berörde inte faktiskt utför sina arbetsuppgifter, utan i stället
tillåts att sova under jourtjänstgöringen. Denna fråga ställdes inte, och
den besvarades följaktligen inte heller av domstolen i domen i det
ovannämnda målet Simap.
- 38.
- För det fall att det inte kan ges något klart svar på denna fråga
beror tvistens lösning på huruvida 5 § tredje punkten ArbZG strider mot
artikel 2.1 och 2.2 i direktiv 93/104.
- 39.
- Med hänsyn till den andra frågan - som syftar till att få det
fastställt huruvida Norbert Jaeger, inom ramen för sina avtalsenliga
förpliktelser, inte är skyldig att arbeta i sin ordinarie tjänst och
jourtjänstgöring, inklusive övertid, under mer än 10 timmar per dag och mer
än 48 timmar i genomsnitt per vecka - och till att staden Kiel i detta
hänseende grundar sig på 5 § tredje punkten och 7 § andra punkten ArbZG, är
det nödvändigt att avgöra huruvida dessa bestämmelser omfattas av det
utrymme för skönsmässig bedömning som medlemsstaterna och arbetsmarknadens
parter har enligt direktiv 93/104.
- 40.
- Även om jourtjänstgöringen i sin helhet skall anses vara arbetstid,
och även om den nationella organisationen av denna tjänstgöring skall anses
strida mot artikel 3 i direktiv 93/104, till följd av att viloperioden om
minst 11 timmars sammanhängande ledighet inte bara kan begränsas, utan även
avbrytas, skulle de tyska föreskrifterna nämligen ändå kunna anses stödjas
på artikel 17.2 i direktivet.
- 41.
- Syftena med direktiv 93/104, det vill säga att säkerställa skyddet
för arbetstagarnas hälsa och säkerhet, kan anses tillvaratagna om
arbetstagarna genom den nationella lagstiftningen eller det kollektivavtal
som är tillämpligt garanteras en tillräcklig viloperiod, trots att
jourtjänstgöringen enligt dessa bestämmelser anses vara en viloperiod.
- 42.
- Eftersom Landesarbeitsgericht Schleswig-Holstein bedömde att en
tolkning av gemenskapsrätten var nödvändig för att den skall kunna avgöra
tvisten, beslutade den att förklara målet vilande och att ställa följande
tolkningsfrågor till domstolen:
”1) Utgör jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst), som en arbetstagare
fullgör på sjukhus, generellt sett arbetstid i den mening som avses i
artikel 2.1 i direktiv 93/104/EG, även om det är tillåtet för arbetstagaren
att sova under den tid hans tjänster inte tas i anspråk?
2) Strider bestämmelser i nationell rätt mot artikel 3 i direktiv
93/104/EG, om de innebär att jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst), som
utformats på så sätt att arbetstagaren uppehåller sig på sjukhuset i ett rum
som står till hans förfogande och börjar arbeta när han uppmanas till det,
anses vara en viloperiod under förutsättning att något ianspråktagande inte
sker?
3) Strider bestämmelser i nationell rätt mot direktiv 93/104/EG, om de
innebär att en förkortning av den dagliga viloperioden om elva timmar på
sjukhus och andra vårdinrättningar för behandling, vård och omsorg av
personer tillåts, under förutsättning att perioder av ianspråktagande under
jourtjänstgöringen (Bereitschaftsdienst) eller bakjouren (Rufbereitschaft),
vilka inte uppgår till mer än hälften av viloperioden, kompenseras med
ledighet vid andra tider?
4) Strider bestämmelser i nationell rätt mot direktiv 93/104/EG, om de
innebär att det i ett kollektivavtal eller på grundval av ett kollektivavtal
i en företagsöverenskommelse kan tillåtas att viloperioder vid
jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst) och bakjour (Rufbereitschaft)
anpassas till arbetets särskilda art, framför allt så att förkortningar av
viloperioden på grund av ianspråktaganden under tjänstgöringarna kan
kompenseras med ledighet vid andra tider?”
Tolkningsfrågorna
- 43.
- Domstolen påminner inledningsvis om att det inte ankommer på den att
i ett förfarande enligt artikel 234 EG uttala sig om huruvida nationella
rättsregler är förenliga med gemenskapsrätten eller tolka nationella lagar
eller andra författningar, men att domstolen dock är behörig att
tillhandahålla den nationella domstolen alla sådana uppgifter om
gemenskapsrättens tolkning som gör det möjligt för den nationella domstolen
att pröva en sådan fråga om förenlighet för att döma i det mål som
anhängiggjorts vid den (se bland annat dom av den 15 december 1993 i mål
C-292/92, Hünermund m.fl., REG 1993, s. I-6787, punkt 8, svensk
specialutgåva, volym 14, s. 467, av den 3 maj 2001 i mål C-28/99, Verdonck
m.fl., REG 2001, s. I-3399, punkt 28, och av den 27 november 2001 i de
förenade målen C-285/99 och C-286/99, Lombardini och Mantovani, REG 2001, s.
I-9233, punkt 27).
Den första och den andra frågan
- 44.
- Mot bakgrund av erinrandet i föregående punkt avser de två första
frågorna, som skall undersökas tillsammans, huruvida direktiv 93/104 skall
tolkas på så sätt att jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst) som en läkare
fullgör enligt ett system med fysisk närvaro på sjukhus i sin helhet skall
anses vara arbetstid i den mening som avses i direktivet, även om den
berörde får vila sig under den tid hans tjänster inte tas i anspråk, så att
direktivet utgör hinder för att tillämpa en medlemsstats lagstiftning enligt
vilken den tid under vilken arbetstagaren inte utför något arbete vid sådan
jourtjänstgöring anses vara en viloperiod.
- 45.
- Det kan vid besvarandet av de på så sätt omformulerade frågorna
genast konstateras att det följer av såväl artikel 118a i EG-fördraget
(artiklarna 117-120 i EG-fördraget har ersatts av artiklarna 136-143 EG),
vilken utgör den rättsliga grunden för direktiv 93/104, som första, fjärde,
sjunde och åttonde skälen i direktivet samt själva ordalydelsen i artikel
1.1 i detsamma, att syftet med direktivet är att föreskriva minimikrav för
att främja förbättringar av arbetstagares levnadsstandard och arbetsvillkor
genom tillnärmning av nationella bestämmelser om bland annat arbetstid (se
domarna av den 26 juni 2001 i mål C-173/99, BECTU, REG 2001, s. I-4881,
punkt 37).
- 46.
- Enligt samma bestämmelser är syftet med denna harmonisering på
gemenskapsnivå av arbetstidens förläggning att säkerställa ett bättre skydd
för arbetstagarnas säkerhet och hälsa genom att låta dem åtnjuta
viloperioder av viss kortaste längd - särskilt per dag och vecka - och
adekvata raster, och genom att föreskriva en längsta veckoarbetstid (se
domen i de ovannämnda målen Simap, punkt 49, och BECTU, punkt 38).
- 47.
- I detta sammanhang framgår det av gemenskapens stadga om
arbetstagarnas grundläggande sociala rättigheter, som antogs vid Europeiska
rådets sammanträde i Strasbourg den 9 december 1989, särskilt av punkt 8 och
punkt 19 första stycket i stadgan, till vilka det hänvisas i fjärde skälet i
direktiv 93/104, att varje arbetstagare i Europeiska gemenskapen skall
åtnjuta tillfredsställande skydd för hälsa och säkerhet på sin arbetsplats
och att han bland annat har rätt till veckovila, vars längd successivt skall
tillnärmas i medlemsstaterna i enlighet med nationell praxis.
- 48.
- Vad särskilt beträffar begreppet arbetstid i den mening som avses i
direktiv 93/104, skall det erinras om att domstolen i punkt 47 i domen i det
ovannämnda målet Simap noterade att begreppet i direktivet definieras som
varje period då arbetstagaren står till arbetsgivarens förfogande samt
därvid utför aktiviteter eller uppgifter i enlighet med nationell
lagstiftning eller praxis och att detta begrepp skall förstås så att det
står i motsättning till begreppet viloperiod, eftersom dessa två begrepp
utesluter varandra.
- 49.
- I punkt 48 i domen i det ovannämnda målet Simap slog domstolen fast
att de karakteristiska dragen i det nämnda begreppet arbetstid föreligger
under de perioder med jourtjänstgöring som läkare i primärvårdsgrupper i
regionen Valencia (Spanien) fullgör enligt ett system med fysisk närvaro på
sjukvårdsinrättningen. Domstolen konstaterade nämligen att det i nämnda mål
inte hade ifrågasatts att de två förstnämnda villkoren i definitionen av
begreppet arbetstid är uppfyllda under perioder med jourtjänstgöring enligt
detta system. Domstolen slog dessutom fast att även om den verksamhet som
faktiskt utövas varierar beroende på omständigheterna, skall skyldigheten
för dessa läkare att vara närvarande och tillgängliga på arbetsplatsen för
att tillhandahålla sina yrkestjänster anses ingå i utförandet av
arbetsuppgifterna.
- 50.
- Domstolen tillade i punkt 49 i domen i det ovannämnda målet Simap
att denna tolkning överensstämmer med syftet med direktiv 93/104, som är att
säkerställa skyddet för arbetstagarnas säkerhet och hälsa genom att låta dem
åtnjuta viloperioder av en viss kortaste längd och adekvata raster, medan
detta syfte allvarligt skulle äventyras om perioder med jourtjänstgöring
enligt systemet med fysisk närvaro uteslöts från begreppet arbetstid i den
mening som avses i direktivet.
- 51.
- I punkt 50 i domen i det ovannämnda målet Simap klargjorde domstolen
dessutom att det förhåller sig på annat sätt när läkare i primärvårdsgrupper
har jourtjänstgöring enligt det system som kräver att läkarna är
tillgängliga under beredskap utan att därför vara skyldiga att vara
närvarande på sjukvårdsinrättningen. Även om de står till arbetsgivarens
förfogande, eftersom de måste kunna nås, kan läkarna i denna situation
nämligen förfoga över sin tid med mindre inskränkningar och ägna sig åt sina
egna intressen. Därför skall enbart den tid då primärvård faktiskt
tillhandahålls anses vara arbetstid i den mening som avses i direktiv
93/104.
- 52.
- Efter att i punkt 51 i domen i det ovannämnda målet Simap ha
konstaterat att övertiden ingår i begreppet arbetstid i den mening som avses
i direktiv 93/104, drog domstolen i punkt 52 i samma dom slutsatsen att den
jourtid som läkare i primärvårdsgrupper fullgör enligt systemet med fysisk
närvaro på sjukvårdsinrättningen i sin helhet skall anses vara arbetstid
och, i förekommande fall, som övertid i den mening som avses i direktivet,
medan det, vad beträffar jour enligt systemet med beredskap, enbart är den
tid då primärvård faktiskt tillhandahålls som skall anses vara arbetstid
(se, för ett liknande resonemang, beslut av den 3 juli 2001 i mål C-241/99,
CIG, REG 2001, s. I-5139, punkterna 33 och 34).
- 53.
- Det är utrett att en läkare som utför sådana uppgifter som dem som
är i fråga i målet vid den nationella domstolen fullgör sin jourtid enligt
systemet med fysisk närvaro på sjukvårdsinrättningen.
- 54.
- Vidare innebär varken den ram inom vilken en sådan läkare verkar
eller arten av de arbeten han utför några avgörande skillnader, jämfört med
de förhållanden som var aktuella i det ovannämnda målet Simap, som kan
föranleda någon annan bedömning av direktiv 93/104 än den som domstolen
gjorde där.
- 55.
- Man kan i detta hänseende inte göra gällande att det föreligger en
skillnad mellan dessa verksamheter genom att påstå att läkarna i
primärvårdsgrupperna i det ovannämnda målet Simap var skyldiga att fullgöra
en oavbruten arbetstid som kunde uppgå till 31 timmar utan nattvila, medan
det, beträffande sådan jourtjänstgöring som är i fråga i målet vid den
nationella domstolen, genom den nationella lagstiftning som är relevant
garanteras att den tid under vilken den berördes tjänster tas i anspråk för
fullgörandet av en arbetsuppgift inte överskrider 49 procent av den
sammanlagda jourtjänstgöringen, så att han inte behöver utföra något arbete
under mer än halva jourtjänstgöringen.
- 56.
- Såsom generaladvokaten har konstaterat i fotnoten på sidan 3 i sitt
förslag till avgörande framgår det nämligen inte av den spanska lagstiftning
som var i fråga i det ovannämnda målet Simap att läkare som fullgör
jourtjänstgöring på sjukhus är skyldiga att vara vakna och aktiva under hela
jourtjänstgöringen. Samma slutsats kan också dras av punkterna 15, 31 och 33
i generaladvokatens förslag till avgörande i nämnda mål.
- 57.
- Även om andelen 49 procent, som förekommer i den nationella
lagstiftning som är i fråga i målet vid den nationella domstolen, är ett
genomsnitt beräknat på en viss period av den tid under vilken tjänster
faktiskt utförs vid jourtjänstgöringen, är det ändå så att det kan krävas av
en läkare att han under denna tjänstgöring utför sina tjänster så ofta och
så länge som detta visar sig vara nödvändigt, utan att det i detta avseende
föreskrivs någon som helst begränsning i nämnda lagstiftning.
- 58.
- Hur som helst skall begreppen arbetstid och viloperiod i den mening
som avses i direktiv 93/104 inte tolkas med hänsyn till föreskrifterna i de
olika regleringarna i medlemsstaterna. Begreppen är i stället
gemenskapsrättsliga och de skall definieras objektivt, med hänvisning till
direktivets system och ändamål, såsom domstolen gjorde i punkterna 48 och 50
i domen i det ovannämnda målet Simap. Det är endast genom en sådan
självständig tolkning som det kan säkerställas att direktivet blir fullt
verksamt och att nämnda begrepp kommer att tillämpas enhetligt i alla
medlemsstater.
- 59.
- Att det vid definitionen av begreppet arbetstid hänvisas till
”nationell lagstiftning eller praxis” innebär inte att medlemsstaterna
ensidigt kan bestämma vilken räckvidd begreppet skall ha. Dessa stater kan
inte heller föreskriva något som helst villkor med avseende på
arbetstagarnas rätt att få arbetstid och därmed också viloperioder beaktade
på vederbörligt sätt, eftersom en sådan rätt grundas direkt på
bestämmelserna i direktivet. All annan tolkning skulle motverka syftet med
direktiv 93/104, det vill säga att harmonisera skyddet för arbetstagarnas
hälsa och säkerhet genom att föreskriva minimikrav (se dom av den 12
november 1996 i mål C-84/94, Förenade kungariket mot rådet, REG 1996, s.
I-5755, punkterna 45 och 75).
- 60.
- Att domstolen i domen i det ovannämnda målet Simap inte uttryckligen
uttalade sig om möjligheten, för läkare som fullgör jourtjänstgöring enligt
systemet med fysisk närvaro på sjukhuset, att vila sig eller till och med
sova under de perioder då deras tjänster inte tas i anspråk saknar härvid
helt betydelse.
- 61.
- Sådana perioder under vilka inget arbete utförs är således en
naturlig del av den jourtjänstgöring som läkarna fullgör enligt systemet med
fysisk närvaro på sjukhuset, eftersom behovet av akuta ingripanden är
beroende av omständigheterna och inte kan planeras i förväg, till skillnad
från vad som är fallet vid normal arbetstid.
- 62.
- Domstolen hänvisade dessutom till detta karakteristiska drag i punkt
48 sista meningen i domen i det ovannämnda målet Simap. Det framgår klart
att domstolen därvid utgick från att de jourläkare som är närvarande på
sjukhuset inte faktiskt och oavbrutet utför ett arbete under hela
jourtjänstgöringen.
- 63.
- Enligt domstolen är det avgörande kriteriet, för att kunna anse att
de karakteristiska dragen i begreppet arbetstid i den mening som avses i
direktiv 93/104 föreligger under de perioder med jourtjänstgöring som läkare
fullgör på själva sjukhuset, att läkarna är skyldiga att vara fysiskt
närvarande på den av arbetsgivaren anvisade platsen och att stå till dennes
förfogande för att omedelbart kunna utföra sina arbetsuppgifter vid behov.
Såsom framgår av punkt 48 i domen i det ovannämnda målet Simap skall dessa
skyldigheter, som gör det omöjligt för de berörda läkarna att välja var de
skall uppehålla sig under väntetiden, anses ingå i utförandet av
arbetsuppgifterna.
- 64.
- Denna slutsats ändras inte endast av det skälet att arbetsgivaren
låter läkaren förfoga över en vilosal i vilken denne kan uppehålla sig så
länge som hans tjänster inte tas i anspråk.
- 65.
- Det skall tilläggas, såsom domstolen tidigare framhållit i punkt 50
i domen i det ovannämnda målet Simap, att i jämförelse med en läkare som har
bakjour, som endast förutsätter att denne ständigt kan nås, utan att det
därför krävs att han är fysiskt närvarande på sjukvårdsinrättningen, är
kraven betydligt mera ingripande för en läkare som under hela sin
jourtjänstgöring är skyldig att stå till sin arbetsgivares förfogande på en
av denne anvisad plats. Under jourtjänstgöring är läkaren nämligen tvingad
att uppehålla sig på annan plats än den där hans familj och sociala
omgivning befinner sig och han har mindre handlingsfrihet när det gäller att
organisera den tid under vilken hans tjänster inte tas i anspråk. En
arbetstagare som finns tillgänglig på den av arbetsgivaren anvisade platsen
kan under dessa omständigheter inte anses befinna sig i en viloperiod under
den tid av jourtjänstgöringen som han inte faktiskt utför arbetsuppgifter.
- 66.
- Denna bedömning påverkas inte av de invändningar avseende ekonomiska
och organisatoriska följder som, enligt de fem medlemsstater som har
inkommit med yttranden i enlighet med artikel 20 i EG-stadgan för domstolen,
skulle uppkomma om den lösning som valdes i domen i det ovannämnda målet
Simap utsträcktes till att även gälla ett sådant fall som är i fråga i målet
vid den nationella domstolen.
- 67.
- Av femte skälet i direktiv 93/104 framgår för övrigt att
”[f]örbättringen av arbetstagarnas säkerhet, hygien och hälsa på
arbetsplatsen är ett mål som inte kan underordnas rent ekonomiska hänsyn”.
- 68.
- Áv det ovan anförda följer att den slutsats som domstolen kom fram
till i domen i det ovannämnda målet Simap, enligt vilken den jourtid som
läkare i primärvårdsgrupper fullgör enligt systemet med fysisk närvaro på
sjukvårdsinrättningen i sin helhet skall anses vara arbetstid i den mening
som avses i direktiv 93/104, oavsett det arbete som de berörda faktiskt har
utfört, måste äga giltighet även beträffande den jourtjänstgöring som en
sådan läkare som Norbert Jaeger fullgör, enligt samma system, på det sjukhus
där han är anställd.
- 69.
- Mot denna bakgrund utgör direktiv 93/104 hinder för att tillämpa en
sådan nationell lagstiftning som den som är i fråga i målet vid den
nationella domstolen, enligt vilken de perioder vid jourtjänstgöring under
vilka läkarens tjänster inte faktiskt tas i anspråk för fullgörandet av en
arbetsuppgift och under vilka läkaren får vila sig, men måste vara
närvarande och finnas tillgänglig på en av arbetsgivaren anvisad plats för
att kunna utföra sina tjänster vid behov eller om så annars begärs av honom,
anses vara viloperioder.
- 70.
- Det är nämligen den enda tolkning som överensstämmer med syftet med
direktiv 93/104, som är att säkerställa ett effektivt skydd för
arbetstagarnas säkerhet och hälsa genom att låta dem faktiskt åtnjuta
viloperioder av en viss kortaste längd. En sådan tolkning gör sig ännu mera
gällande beträffande läkare som fullgör jourtjänstgöring på
sjukvårdsinrättningar, eftersom de perioder under vilka deras tjänster inte
tas i anspråk i akuta fall kan vara korta eller förenade med många avbrott
beroende på omständigheterna, och eftersom det inte heller kan uteslutas att
de berörda dessutom tvingas ingripa, förutom i akuta fall, för att övervaka
hälsotillståndet hos de patienter som de ansvarar för eller för att utföra
administrativa uppgifter.
- 71.
- Mot bakgrund av det ovan anförda skall den första och den andra
frågan besvaras så att direktiv 93/104 skall tolkas på så sätt att
jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst) som en läkare fullgör enligt ett
system med fysisk närvaro på sjukhus i sin helhet skall anses vara arbetstid
i den mening som avses i direktivet, även om den berörde får vila sig på
arbetsplatsen under den tid hans tjänster inte tas i anspråk. Direktivet
utgör därför hinder för att tillämpa en medlemsstats lagstiftning enligt
vilken den tid under vilken arbetstagaren inte utför något arbete vid sådan
jourtjänstgöring anses vara en viloperiod.
Den tredje och den fjärde frågan
- 72.
- Den nationella domstolen har ställt sin tredje och sin fjärde fråga,
vilka skall prövas tillsammans, för att få klarhet i huruvida direktiv
93/104 skall tolkas på så sätt att det utgör hinder för att tillämpa en
medlemsstats lagstiftning som, i fråga om jourtjänstgöring som fullgörs
enligt ett system med fysisk närvaro på sjukhus, innebär att den dagliga
viloperioden om elva timmar får förkortas, i förekommande fall genom
kollektivavtal eller en på sådant avtal grundad företagsöverenskommelse, mot
att ”de perioder under vilka arbete har utförts vid jourtjänstgöringen
kompenseras med ledighet vid andra tider”.
- 73.
- Det följer av det sammanhang i vilket den tredje och den fjärde
frågan har ställts att den nationella domstolen önskar få klarhet i huruvida
5 § tredje punkten och 7 § andra punkten första stycket ArbZG är förenliga
med kraven i direktiv 93/104.
- 74.
- Det framgår härvid direkt att det i sådana nationella bestämmelser
som dem som den nationella domstolen åsyftar görs åtskillnad beroende på
huruvida arbetstagaren faktiskt skall utföra arbete under
jourtjänstgöringen, eftersom det endast är perioder då arbete faktiskt
utförs under en sådan jour som är föremål för kompensation, medan de
perioder under jouren då arbetstagaren inte är aktiv anses vara
viloperioder.
- 75.
- Såsom följer av svaret på de två första frågorna skall
jourtjänstgöring som en läkare fullgör på det sjukhus där han är anställd i
sin helhet anses vara arbetstid, oavsett det förhållandet att arbetstagaren
inte faktiskt och oavbrutet utför ett arbete under denna jour. Direktiv
93/104 utgör följaktligen hinder för att tillämpa en medlemsstats
lagstiftning enligt vilken de perioder då arbetstagaren inte är aktiv under
den jourtjänstgöring som han fullgör på sjukvårdsinrättningen likställs med
viloperioder och i vilken det följaktligen endast föreskrivs kompensation
för de perioder under vilka den berörde faktiskt har utfört ett arbete.
- 76.
- I syfte att tillhandahålla den nationella domstolen ett användbart
svar skall dessutom kraven i direktiv 93/104 i fråga om viloperioder
klargöras. Vidare skall domstolen särskilt pröva huruvida och, i
förekommande fall, i vilken utsträckning sådana nationella bestämmelser som
5 § tredje punkten och 7 § andra punkten första stycket ArbZG kan omfattas
av undantagsbestämmelserna i direktivet.
- 77.
- I detta sammanhang regleras i artikel 3 i direktivet varje
arbetstagares rätt till minst 11 timmars sammanhängande ledighet per
24-timmarsperiod.
- 78.
- Vad beträffar artikel 6 i direktivet föreskrivs att medlemsstaterna
är skyldiga att, med hänsyn till kraven på skydd för arbetstagarnas säkerhet
och hälsa, vidta de åtgärder som behövs för att säkerställa att den
genomsnittliga arbetstiden under varje sjudagarsperiod inklusive övertid
inte överstiger 48 timmar.
- 79.
- Det framgår av själva lydelsen av ovannämnda bestämmelser att det i
princip strider mot dem att tillämpa en sådan nationell lagstiftning som den
som är i fråga i målet vid den nationella domstolen, enligt vilken det är
tillåtet med arbetsperioder som varar cirka 30 timmar utan avbrott, när en
jourtjänstgöring föregår eller följer omedelbart efter en normal
tjänstgöring, eller mer än 50 timmar per vecka, inklusive jourtjänstgöring.
Det skulle endast förhålla sig på annat sätt om nämnda lagstiftning
omfattades av undantagsbestämmelserna i direktiv 93/104.
- 80.
- Av det system som har införts genom direktivet följer i detta
hänseende att även om det enligt artikel 15 i direktivet allmänt är tillåtet
att tillämpa eller införa nationella bestämmelser som bättre skyddar
arbetstagarnas säkerhet och hälsa, föreskrivs det i artikel 17 i direktivet
att medlemsstaterna eller arbetsmarknadernas parter endast kan avvika från
vissa av dess bestämmelser, som anges i en uttömmande uppräkning.
- 81.
- För det första är det betecknande att artikel 2 i direktiv 93/104
inte förekommer bland de bestämmelser från vilka det enligt direktivet
uttryckligen är tillåtet att avvika.
- 82.
- Detta förhållande ger stöd åt konstaterandet i punkterna 58 och 59 i
denna dom, enligt vilket medlemsstaterna inte fritt kan tolka definitionerna
i nämnda artikel 2.
- 83.
- För det andra nämns artikel 6 i direktiv 93/104 endast i artikel
17.1 i direktivet. Sistnämnda bestämmelse avser arbeten som inte har något
samband med de arbeten som en läkare utför vid jourtjänstgöring vilken han
fullgör enligt systemet med fysisk närvaro på sjukhuset.
- 84.
- I artikel 18.1 b i, i direktiv 93/104, föreskrivs det visserligen
att medlemsstaterna skall ha möjlighet att inte tillämpa artikel 6,
förutsatt att de iakttar de allmänna principerna om skydd för arbetstagarnas
hälsa och säkerhet samt att de uppfyller ett visst antal kumulativa villkor
i nämnda bestämmelse.
- 85.
- Såsom den danska regeringen uttryckligen bekräftade vid
förhandlingen är det emellertid ostridigt att Förbundsrepubliken Tyskland
inte har utnyttjat denna undantagsbestämmelse.
- 86.
- För det tredje nämns däremot artikel 3 i direktiv 93/104 i flera av
punkterna i artikel 17 i direktivet, särskilt punkt 2.1. Bestämmelsen är av
relevans i målet vid den nationella domstolen, eftersom punkt 2.1 c i avser
”arbeten som kräver en kontinuitet i servicen ..., särskilt ... service i
form av reception, behandling eller vård på sjukhus och liknande
inrättningar ...”.
- 87.
- De karakteristiska dragen vad gäller organiserandet av arbetslag som
fullgör jourtjänstgöring på sjukhus och liknande inrättningar erkänns
följaktligen i direktiv 93/104, eftersom det beträffande dessa finns
undantagsbestämmelser i artikel 17.
- 88.
- Domstolen ansåg således i punkt 45 i domen i det ovannämnda målet
Simap att den verksamhet som läkare i primärvårdsgrupper fullgör kan
omfattas av undantagen i nämnda artikel, förutsatt att villkoren i
bestämmelsen är uppfyllda (se beslutet i det ovannämnda målet CIG, punkt
31).
- 89.
- Det skall härvid påpekas att de avvikelser som avses i artikel 17 i
direktivet utgör undantag från de genom direktiv 93/104 införda
gemenskapsbestämmelserna om arbetstidens förläggning. De skall därför tolkas
så att de inte får gå längre än vad som är absolut nödvändigt för att skydda
de intressen som dessa avvikelser gör det möjligt att ta till vara.
- 90.
- Av samma artikel 17.2 i direktiv 93/104 framgår det dessutom
uttryckligen att en sådan avvikelse, bland annat i fråga om den dagliga
viloperioden enligt artikel 3 i direktivet, endast får göras under
förutsättning att de berörda arbetstagarna ges motsvarande
kompensationsledighet eller - i undantagsfall när det av objektiva skäl inte
är möjligt att bevilja sådan kompensationsledighet - att arbetstagarna
erbjuds lämpligt skydd. Enligt artikel 17.3 gäller samma förutsättningar vid
avvikelse från nämnda artikel 3 genom kollektivavtal eller andra avtal
mellan arbetsmarknadens parter på nationell eller regional nivå eller genom
kollektivavtal eller andra avtal mellan arbetsmarknadens parter på en lägre
nivå, om det sker i överensstämmelse med de regler som dessa parter har
fastställt.
- 91.
- Såsom domstolen har påpekat ovan i punkt 81 i denna dom är det
enligt artikel 17 i direktiv 93/104 inte möjligt att avvika från begreppen
arbetstid och viloperiod, som förekommer i artikel 2 i direktivet, genom att
räkna arbetsfria perioder för en läkare som är skyldig att fullgöra
jourtjänstgöring på själva sjukhuset som viloperioder, eftersom sådana
perioder i sin helhet skall anses vara arbetstid i den mening som avses i
nämnda direktiv.
- 92.
- Domstolen erinrar vidare om att direktiv 93/104 har till syfte att
säkerställa ett effektivt skydd för arbetstagarnas säkerhet och hälsa. Men
hänsyn till detta grundläggande syfte skall varje arbetstagare ha rätt till
adekvata raster. Rasterna skall inte bara vara effektiva i den meningen att
de berörda personerna ges möjlighet att vila sig och återfå krafterna till
följd av den trötthet som deras arbete har gett upphov till. Rasterna skall
även vara förebyggande genom att i möjligaste mån minska risken för den
försämring av arbetstagarnas säkerhet och hälsa som ackumulerad arbetstid
utan nödvändig vila kan leda till.
- 93.
- I detta hänseende framgår det av punkt 15 i domen i det ovannämnda
målet Förenade kungariket mot rådet att begreppen säkerhet och hälsa i den
mening som avses i artikel 118a i fördraget, med stöd av vilken direktiv
93/104 har antagits, skall tolkas extensivt så att de skall anses innefatta
samtliga faktorer, fysiska eller andra, som kan påverka arbetstagarens hälsa
och säkerhet i dennes arbetsmiljö, och i synnerhet arbetstidens förläggning
i vissa avseenden. Domstolen noterade dessutom i samma punkt i nämnda dom
att en sådan tolkning finner stöd i ingressen till stadgan för
Världshälsoorganisationen, som samtliga medlemsstater är medlemmar av. Där
definieras hälsan som ett tillstånd av fullt fysiskt, mentalt och socialt
välbefinnande, och inte bara som ett tillstånd i vilket det inte föreligger
sjukdom eller handikapp.
- 94.
- Av det ovan anförda följer att ”motsvarande kompensationsledighet” i
den mening som avses i artikel 17.2 och 17.3 i direktiv 93/104, för att
kunna motsvara såväl dessa bestämningar som syftet med direktivet, såsom
detta anges i punkt 92 i denna dom, karakteriseras av att arbetstagaren
under dessa perioder inte har någon skyldighet gentemot arbetsgivaren som
kan hindra honom från att fritt och oavbrutet ägna sig åt sina egna
intressen, för att motverka de verkningar som arbetet har på den berördes
säkerhet och hälsa. Sådana viloperioder skall följa omedelbart efter den
arbetstid som de är avsedda att kompensera, i syfte att förebygga att
arbetstagaren drabbas av ett trötthetstillstånd eller överansträngning till
följd av en ackumulering av oavbruten arbetstid.
- 95.
- I allmänhet krävs det följaktligen en regelbunden alternering mellan
arbetstid och viloperioder, i syfte att säkerställa ett effektivt skydd för
arbetstagarens säkerhet och hälsa. För att arbetstagaren skall kunna vila
sig på ett effektivt sätt måste han nämligen ha möjlighet att dra sig undan
från sin arbetsmiljö under ett visst antal timmar, som utöver att vara
sammanhängande också skall följa direkt efter arbetstiden för att kunna göra
det möjligt för den berörde att koppla av och bli kvitt den trötthet som
hänger samman med utförandet av hans arbetsuppgifter. Det förefaller som om
detta krav i ännu högre grad gör sig gällande när den dagliga normala
arbetstiden förlängs genom fullgörande av jourtjänstgöring.
- 96.
- Flera perioder av arbetstid vilka fullgjorts utan någon
mellanliggande period av nödvändig vila kan vålla arbetstagaren skada eller
åtminstone medföra en risk för att denne överskrider sin fysiska förmåga, så
att hans säkerhet och hälsa äventyras. Skyddet för dessa intressen kan
därför inte säkerställas på ett korrekt sätt genom en senare beviljad
viloperiod. Såsom har konstaterats i punkt 70 i denna dom är denna risk än
mer påtaglig när det gäller den jourtjänstgöring som en läkare som fullgör
på en sjukvårdsinrättning, i synnerhet när en sådan tjänstgöring tillkommer
utöver den normala arbetstiden.
- 97.
- Den ökning av den dagliga arbetstiden som medlemsstaterna eller
arbetsmarknadens parter kan föreskriva, med stöd av artikel 17 i direktiv
93/104, genom att förkorta den viloperiod som en arbetstagare beviljas under
en viss arbetsdag, bland annat på sjukhus och liknande inrättningar, skall
mot denna bakgrund i princip kompenseras genom att arbetstagaren beviljas
motsvarande kompensationsledighet, bestående av ett antal sammanhängande
timmar, som motsvarar den gjorda förkortningen och som arbetstagaren har
rätt att ta ut innan följande arbetsperiod inleds. Ett beslut att endast
bevilja sådana viloperioder vid ”andra tillfällen”, vilka inte längre direkt
anknyter till den arbetstid som förlängts till följd av övertidsarbete, tar
i allmänhet ingen vederbörlig hänsyn till nödvändigheten att iaktta de
allmänna principerna om skyddet för arbetstagarnas säkerhet och hälsa, vilka
gemenskapsbestämmelserna om arbetstidens förläggning grundas på.
- 98.
- Det är nämligen endast i särskilda undantagsfall som det enligt
artikel 17 medges att en arbetstagare får ges ”annat lämpligt skydd”, det
vill säga när det av objektiva skäl inte är möjligt att bevilja
kompensationsledighet.
- 99.
- I detta fall har det emellertid inte ens påståtts att en sådan
lagstiftning som den som är i fråga i målet vid den nationella domstolen kan
utgöra ett sådant fall.
- 100.
- Förkortningen av den dagliga viloperioden om elva timmars
sammanhängande ledighet, som i vissa fall och under vissa villkor tillåts
enligt direktiv 93/104, kan för övrigt inte i något fall leda till att den
maximala veckoarbetstiden enligt artikel 6 i samma direktiv överskrids genom
att en arbetstagare under varje sjudagarsperiod åläggs att arbeta under mer
än 48 timmar i genomsnitt, inklusive övertid, även om denna innefattar
jourtjänstgöring som består av perioder under vilka arbetstagaren - oaktat
att han finns tillgänglig på arbetsplatsen - inte faktiskt utför något
arbete.
- 101.
- Såsom har påpekats i punkt 83 i denna dom medges det i artikel 17
inget undantag från artikel 6 för de verksamheter som är i fråga i målet vid
den nationella domstolen.
- 102.
- Med hänsyn till det ovan anförda drar domstolen slutsatsen att
sådana nationella bestämmelser som 5 § tredje punkten och 7 § andra punkten
första stycket ArbZG inte omfattas av undantagsbestämmelserna i direktiv
93/104.
- 103.
- Mot denna bakgrund skall den tredje och den fjärde frågan besvaras
på så sätt att direktiv 93/104 skall tolkas enligt följande:
- Under sådana omständigheter som är i fråga i målet vid den
nationella domstolen utgör direktivet hinder för att tillämpa en
medlemsstats lagstiftning som, i fråga om jourtjänstgöring som fullgörs
enligt ett system med fysisk närvaro på sjukhus, innebär, i förekommande
fall genom kollektivavtal eller en på sådant avtal grundad
företagsöverenskommelse, att kompensation endast utgår för de perioder vid
jourtjänstgöring under vilka arbetstagaren faktiskt har utfört
arbetsuppgifter.
- För att en förkortning av den dagliga viloperioden om elva timmars
sammanhängande ledighet, som sker i samband med att jourtjänstgöring
fullgörs efter den normala arbetstiden, skall kunna omfattas av
undantagsbestämmelserna i artikel 17.2.1 c i i direktivet, förutsätts att de
berörda arbetstagarna beviljas motsvarande kompensationsledighet, vilken
skall följa omedelbart efter respektive arbetsperiod.
- En sådan förkortning av den dagliga viloperioden kan inte i något
fall leda till att den maximala veckoarbetstiden enligt artikel 6 i
direktivet överskrids.
Rättegångskostnader
- 104.
- De kostnader som har förorsakats den tyska, den danska, den franska,
den nederländska och den brittiska regeringen, vilka har inkommit med
yttranden till domstolen, är inte ersättningsgilla. Eftersom förfarandet i
förhållande till parterna i målet vid den nationella domstolen utgör ett led
i beredningen av samma mål, ankommer det på den nationella domstolen att
besluta om rättegångskostnaderna.
På dessa grunder beslutar
DOMSTOLEN
- angående de frågor som genom beslut av den 12 mars 2002, ändrat genom
beslut av den 25 mars samma år, har ställts av Landesarbeitsgericht
Schleswig-Holstein - följande dom:
1) Rådets direktiv 93/104/EG av den 23 november 1993 om
arbetstidens förläggning i vissa avseenden skall tolkas på så sätt att
jourtjänstgöring (Bereitschaftsdienst) som en läkare fullgör enligt ett
system med fysisk närvaro på sjukhus i sin helhet skall anses vara arbetstid
i den mening som avses i direktivet, även om den berörde får vila sig på
arbetsplatsen under den tid hans tjänster inte tas i anspråk. Direktivet
utgör därför hinder för att tillämpa en medlemsstats lagstiftning enligt
vilken den tid under vilken arbetstagaren inte utför något arbete vid sådan
jourtjänstgöring anses vara en viloperiod.
2) Direktiv 93/104 skall även tolkas enligt följande:
- Under sådana omständigheter som är i fråga i målet vid den
nationella domstolen utgör direktivet hinder för att tillämpa en
medlemsstats lagstiftning som, i fråga om jourtjänstgöring som fullgörs
enligt ett system med fysisk närvaro på sjukhus, innebär, i förekommande
fall genom kollektivavtal eller en på sådant avtal grundad
företagsöverenskommelse, att kompensation endast utgår för de perioder vid
jourtjänstgöring under vilka arbetstagaren faktiskt har utfört
arbetsuppgifter.
- För att en förkortning av den dagliga viloperioden om elva
timmars sammanhängande ledighet, som sker i samband med att jourtjänstgöring
fullgörs efter den normala arbetstiden, skall kunna omfattas av
undantagsbestämmelserna i artikel 17.2.1 c i i direktivet, förutsätts att de
berörda arbetstagarna beviljas motsvarande kompensationsledighet, vilken
skall följa omedelbart efter respektive arbetsperiod.
- En sådan förkortning av den dagliga viloperioden kan inte i något
fall leda till att den maximala veckoarbetstiden enligt artikel 6 i
direktivet överskrids.
Rodríguez IglesiasWathelet
Schintgen
Timmermans
Gulmann
Edward
Jann
Skouris
Macken
Colneric
von Bahr
Cunha Rodrigues
Rosas
|
Avkunnad vid offentligt sammanträde i Luxemburg den 9 september 2003.
R. Grass
G.C. Rodríguez Iglesias
Justitiesekreterare
Ordförande
1: Rättegångsspråk: tyska.
| | |