| |
BETÄNKANDE
Betänkande om kommissionens meddelande till rådet och
Europaparlamentet ”På väg mot en rättsligt bindande FN-konvention för att
främja och skydda funktionshindrades rättigheter och värdighet”
(KOM(2003) 16 - 2003/2100(INI))
Utskottet för sysselsättning och sociala frågor
Föredragande: Elizabeth Lynne
|
PROTOKOLLSIDA
Med en skrivelse av den 24 januari 2003 vidarebefordrade
kommissionen till parlamentet sitt meddelande ”På väg mot en rättsligt
bindande FN-konvention för att främja och skydda funktionshindrades
rättigheter och värdighet” (KOM(2003) 16), vilket hänvisades till utskottet
för sysselsättning och sociala frågor, utskottet för medborgerliga fri- och
rättigheter samt rättsliga och inrikes frågor, utskottet för kvinnors
rättigheter och jämställdhetsfrågor samt utskottet för framställningar för
kännedom.
Vid plenarsammanträdet den 15 maj 2003 tillkännagav
talmannen att utskottet för sysselsättning och sociala frågor i enlighet med
artiklarna 47.2 och 163 i arbetsordningen hade beviljats tillstånd att
utarbeta ett initiativbetänkande om detta meddelande från kommissionen, och
att utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter samt rättsliga och
inrikes frågor, utskottet för rättsliga frågor och den inre marknaden,
utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhetsfrågor och utskottet för
framställningar hade utsetts till rådgivande utskott.
Vid utskottssammanträdet den 12 mars 2003 utsåg utskottet
för sysselsättning och sociala frågor Elizabeth Lynne till föredragande.
Vid utskottssammanträdena den 20 maj och 9 juli 2003
behandlade utskottet förslaget till betänkande.
Vid det sistnämnda sammanträdet godkände utskottet enhälligt
förslaget till resolution.
Följande var närvarande vid omröstningen: Marie-Hélène
Gillig (ordförande för sammanträdet), Winfried Menrad och Marie-Thérèse
Hermange (vice ordförande), Elizabeth Lynne (föredragande), Jan Andersson,
Elspeth Attwooll, Regina Bastos, Hans Udo Bullmann (suppleant för Enrico
Boselli), Ieke van den Burg, Alejandro Cercas, Harald Ettl, Jillian Evans,
Carlo Fatuzzo, Ilda Figueiredo, Fiorella Ghilardotti (suppleant för Elisa
Maria Damião), Anne-Karin Glase, Richard Howitt (suppleant för Proinsias De
Rossa), Stephen Hughes, Anne Elisabet Jensen (suppleant för Marco Formentini),
Anna Karamanou, Dieter‑Lebrecht Koch (suppleant för Philip Bushill-Matthews),
Ioannis Koukiadis (suppleant för Karin Jöns), Jean Lambert, Elizabeth Lynne,
Thomas Mann, Mario Mantovani, Claude Moraes, Manuel Pérez Álvarez, Ria G.H.C.
Oomen-Ruijten (suppleant för Luigi Cocilovo), Paolo Pastorelli (suppleant
för Raffaele Lombardo i enlighet med artikel 153.2 i arbetsordningen),
Bartho Pronk, Lennart Sacrédeus, Herman Schmid, Miet Smet och Sabine
Zissener (suppleant för Enrico Ferri).
Yttrandet från utskottet för medborgerliga fri- och
rättigheter samt rättsliga och inrikes frågor bifogas detta betänkande.
Utskottet för rättsliga frågor och den inre marknaden,
utskottet för kvinnors rättigheter och jämställdhetsfrågor och utskottet för
framställningar beslutade den 17 juni, 10 juni respektive 10 juni 2003 att
inte avge några yttranden.
Betänkandet ingavs den 11 juli 2003. |
|
FÖRSLAG TILL EUROPAPARLAMENTETS RESOLUTION
om kommissionens meddelande till rådet och Europaparlamentet ”På väg mot en
rättsligt bindande FN-konvention för att främja och skydda
funktionshindrades rättigheter och värdighet” (KOM(2003) 16 -
2003/2100(INI))
Europaparlamentet utfärdar denna resolution
– med beaktande av kommissionens meddelande (KOM(2003) 16)(1),
– med beaktande av yttrandet från Europeiska ekonomiska
och sociala kommittén (EESK 407/2003)(2),
– med beaktande av artikel 13 i EG-fördraget och artikel
21 i stadgan om de grundläggande rättigheterna(3)
om att bekämpa diskriminering, bland annat på grund av funktionshinder, och
med beaktande av artikel 6 i EU-fördraget och artikel 14 i den europeiska
konventionen om de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna,
som förbjuder alla former av diskriminering,
– med beaktande av artikel 26 i stadgan om de
grundläggande rättigheterna om integrering av personer med funktionshinder
och deras rätt att få del av åtgärder som syftar till att säkerställa deras
integrering,
– med beaktande av parlamentets resolutioner om
teckenspråk av den 17 juni 1988(4)
och av den 18 november 1998(5),
och parlamentets resolutioner av den 4 april 2001(6)
om ett Europa fritt från hinder för personer med funktionsnedsättning och av
den 15 november 2001(7) om
Europeiska handikappåret 2003,
– med beaktande av de principer som uttrycktes i
Madridförklaringen (mars 2002) och de praktiska resultaten från EU-initiativ
som ”Distrikt” (1983-1987), ”Helios I” (1987-1991) och ”Helios II”
(1993-1997) och det pågående gemenskapsprogrammet (2001-2006) för att
bekämpa all diskriminering, inbegripet diskriminering på grund av
funktionshinder,
– med beaktande av den allmänna förklaringen om de
mänskliga rättigheterna från 1948, FN:s förklaring om mentalsjukas
rättigheter från 1971, FN:s deklaration om handikappades rättigheter från
1975 och FN:s ”Standardregler för att tillförsäkra människor med
funktionsnedsättning delaktighet och jämlikhet” från 1993, samt alla andra
instrument för de mänskliga rättigheterna,
– med beaktande av slutsatserna från 2002 års möte i FN:s
särskilda kommitté om en allmän internationell konvention för att skydda och
främja funktionshindrades rättigheter och värdighet, inrättad genom
resolution 56/168,
– med beaktande av artiklarna 47.2 och 163 i
arbetsordningen,
– med beaktande av betänkandet från utskottet för
sysselsättning och sociala frågor och yttrandet från utskottet för
medborgerliga fri- och rättigheter samt rättsliga och inrikes frågor (A5‑0270/2003),
och av följande skäl:
A. Världens ca 600 miljoner funktionshindrade hör ofta de
till allra fattigaste och de mest utsatta, och mer än två tredjedelar av
alla funktionshindrade bor i utvecklingsländerna. I många länder är de
fortfarande utstötta och förnekas grundläggande mänskliga rättigheter, såsom
utbildning och tillgång till förvärvsarbete och de har fortfarande bristande
tillgång till byggnader i sin omgivning liksom till information och
kommunikation.
B. Det finns omkring 40 miljoner människor i EU som har
olika former av funktionshinder.
C. Funktionshindrades situation borde bedömas utifrån
mänskliga rättigheter, och inte ur en välgörenhetssynvinkel, vilket innebär
att man ser funktionshindrade som personer med rättigheter, inte som
problemskapare.
D. Många människor med förståndshandikapp, psykiska och
fysiska funktionshinder hålls fortfarande inne på institutioner, i många
fall på grund av att inrättningar för självständiga livsformer saknas, och
behandlas ibland ovärdigt och omänskligt (såsom att vara instängda i
spjälsängar eller på andra sätt).
E. I år firas 10-årsjubileet för FN:s standardregler för
människor med funktionsnedsättning, som dock inte är ett bindande
instrument.
F. År 2003 är också Europeiska handikappåret och då inleds
även det andra årtiondet i följd för funktionshindrade i Asien och
Stillahavsområdet (2003-2012). Perioden 2000‑2009 har utsetts till det
afrikanska årtiondet för funktionshindrade.
G. Frågor som berör funktionshinder måste få komma
tydligare till synes för att den allmänna opinionen inom EU:s nuvarande och
blivande medlemsstater skall bli bättre medveten om dem.
H. Teckenspråken och teckenspråksalfabetena har utvecklats
olika i de olika medlemsstaterna.
1. Europaparlamentet välkomnar att Europeiska rådet genom
rådets beslut 2001/903/EG(8)
utsåg 2003 till Europeiska handikappåret, vilket är ett sätt att fästa
uppmärksamheten på frågor som rör funktionshinder och att ge politiska
impulser till att skapa lika rättigheter för funktionshindrade, både på
EU-nivå och internationell nivå.
2. Europaparlamentet välkomnar initiativet från Mexikos
regering och FN:s generalförsamling om att inrätta en särskild kommitté som
skall behandla förslag till en allmän internationell konvention för att
skydda och främja funktionshindrades rättigheter och värdighet.
Europaparlamentet välkomnar den särskilda kommitténs beslut 2003 om att
inrätta en arbetsgrupp för att utarbeta och lägga fram ett förslag till text
som skulle vara en förhandlingsgrund när FN:s medlemsstater och observatörer
utarbetar ett förslag till konvention vid den särskilda kommitténs nästa
sammankomst, samt en grund för deltagande för funktionshindrades
frivilligorganisationer.
3. Europaparlamentet välkomnar kommissionens meddelande,
där kommissionen slår fast sin ståndpunkt om denna eventuella konvention.
Parlamentet betonar att kommissionen visserligen efterlyser en FN-konvention
men samtidigt har misslyckats med att utarbeta en tidtabell för ett framtida
allmänt EU-direktiv om funktionshindrades rättigheter. Kommissionen har inte
heller gjort några verkliga politiska åtaganden om att integrera
funktionshindrades rättigheter med politiken för utvecklingssamarbete.
4. Europaparlamentet noterar att EU:s medlemsstater inte
har några särskilda bestämmelser som generellt beaktar funktionshindrades
särskilda förhållanden och att deras rättssystem fortfarande innehåller
stora skillnader på detta område.
5. Europaparlamentet noterar att unionens åtgärder när det
gäller funktionshindrade har varit minimala och nästan endast avsett
inrättande av en generell ram för lika behandling i arbetslivet i samband
med det bekämpande av diskriminering som fastställts i artikel 13 i
EG-fördraget.
6. Europaparlamentet vidhåller att Europeiska unionen,
oavsett hur det går med arbetet inom FN, måste gå i bräschen för
utvecklingen genom att införa ett direktiv om funktionshindrades
rättigheter.
7. Europaparlamentet uppmanar medlemsstaterna att
inbegripa en särskild referens till skydd av funktionshindrades rättigheter
i den kommande EU-konstitutionen, i den artikel som avser EU:s mål.
8. Europaparlamentet rekommenderar att beslut om åtgärder
som föreslås med artikel 13 i EG-fördraget som rättslig grund skall fattas
med kvalificerad majoritet i stället för genom enhällighet.
9. Europaparlamentet insisterar på att resultatet av denna
process måste bli en rättsligt bindande konvention med en effektiv
övervakningsmekanism, i likhet med de sex människorättskonventioner som FN
redan antagit, bland annat de tre särskilda konventionerna om bekämpning av
diskriminering av barn, rasdiskriminering och diskriminering av kvinnor.
Parlamentet uppmanar EU:s medlemsstater att enas om att arbeta för ett
sådant resultat och, genom att inom EU:s och sin egen nationella
utvecklings- och samarbetspolitik prioritera funktionshindrade och deras
rättigheter, bidra till att den framtida konventionen skall bli meningsfull
också i de fattigaste länderna.
10. Europaparlamentet anser att de nuvarande och de
framtida medlemsstaterna måste ha en ledande roll när det gäller att få
organisationer där funktionshindrade deltar och organisationer som
företräder funktionshindrade att bli fullt delaktiga när konventionen skall
utarbetas och tillämpningen av dess bestämmelser övervakas.
Europaparlamentet bör också involveras i denna process som en del av EU:s
medverkan.
11. Europaparlamentet anser att de funktionshindrade måste
få gehör för sina egna synpunkter vid förhandlingarna och understryker
vikten av att familjer, föräldrar och vårdnadshavare får vara med och säga
sitt vid arbetet samt att organisationer med och för funktionshindrade också
aktivt bör få medverka.
12. Europaparlamentet anser att konventionen bör ha
följande mål:
- |
Att ge funktionshindrade ett fullständigt skydd av
deras mänskliga rättigheter. |
- |
Att klargöra befintliga rättigheter och anpassa dem
efter funktionshindrades behov, bland annat genom att ta itu med de
barriärer som hindrar dem från att åtnjuta sina rättigheter fullt ut. |
- |
Att göra det lättare för de funktionshindrade att
förverkliga sina strävanden och hjälpa dem ta till vara sina inneboende
möjligheter. |
- |
Att prioritera funktionshindrade personer på politiska
dagordningar och öka samarbetet och kunskapen på internationell nivå. |
- |
Att införa en ständig mekanism för övervakning av
funktionshindrades mänskliga rättigheter i världen. |
13. Alla berörda parter skulle dra praktiska fördelar,
eftersom parterna i konventionen och Europeiska unionen skulle få klarare
och tydligare åtaganden när det gäller funktionshinder. Vidare skulle det
civila samhället kunna koncentrera sig på en sammanhållen enhet av normer i
stället för de nu gällande sex separata normsamlingarna om mänskliga
rättigheter som antagits av FN.
14. Europaparlamentet anser att konventionen bör vara
bindande för alla stater som är parter i den.
15. Europaparlamentet anser att en framtida konvention om
funktionshindrades rättigheter bör grundas på och innefatta följande
principer:
- |
Den rättighetsbaserade syn som innebär att de mänskliga
rättigheter (medborgerliga och politiska samt ekonomiska, sociala och
kulturella rättigheter) som redan fastställts i olika traktater betonas
och anpassas efter funktionshindrades behov. |
- |
Ett erkännande av att funktionshindrades behov måste
tillgodoses – både allmänna behov och behov som är relaterade till en
viss funktionsnedsättning – vilket skulle innebära ett erkännande av
olikheterna mellan funktionshindrade människor, särskilt personer med
multipla och grava funktionshinder och deras familjer. |
- |
Utveckling av informationskampanjer till berörda
personer (lärare, läkare och föräldrar), om så kallade dolda
funktionshinder som dock kommer klart till synes i vardagslivet och
skolarbetet. |
- |
Principen att funktionshindrade och organisationer med
och för funktionshindrade skall vara fullt delaktiga när beslut fattas
och organ inrättas – nationella och internationella – som rör dem. |
- |
Erkänsla för att många funktionshindrade drabbas av
flera olika slag av diskriminering på grundval av kön, ras, ålder etc. |
16. Europaparlamentet anser att det när så är möjligt
skall gå att i lag genomdriva att dessa rättigheter förverkligas, med
konkreta tidsfrister för när så skall ha skett.
17. Europaparlamentet anser att definitionen av
funktionshinder bör omfatta alla personer med funktionsnedsättning, oavsett
svårighetsgrad, att begreppet funktionshinder bör definieras såsom den
funktionshindrades växelverkan med olika sociala hinder, både sådana som
betingas av miljön och sådana som betingas av attityderna, och att
definitionen av diskriminering i stort sett bör motsvara den som används i
EU:s direktiv om likabehandling i arbetslivet(9)
samt avse direkt och indirekt diskriminering, rimliga anpassningsåtgärder
(justeringar) och trakasserier.
18. Europaparlamentet anser att rättsligt genomförbara
åtgärder bör kombineras med insatser för att stödja funktionshindrades fulla
deltagande i samhället och för att bekämpa fördomar och falska bilder av
funktionshindrade.
19. Europaparlamentet uppmanar FN:s medlemsstater att se
till att åtminstone följande rättigheter för funktionshindrade anges i den
framtida konventionen:
a) |
Rätt till livskvalitet. |
|
- |
Skydd från nedvärderande och omänsklig behandling och
instängning på institutioner. |
b) |
Tillträde till arbete. |
|
- |
Främjande av att funktionshindrade integreras i
sysselsättning och utbildning. |
|
- |
Avskaffande av alla rättsliga och administrativa
hinder för anställning. |
|
- |
Förbud mot alla former av diskriminering vid
rekrytering, arbetsledning och befordran på arbetsplatsen, bland annat
vägran att vidta rimliga anpassningsåtgärder (justeringar). EU:s
direktiv om likabehandling i arbetslivet innehåller en bra modell för en
sådan artikel. |
|
- |
Funktionshindrades rätt till lika lön för lika arbete
eller arbete av lika värde. |
d) |
Rätt till integrering |
|
- |
Förebyggande och stegvis avveckling av alla barriärer
för funktionshindrades tillträde till byggnader och anläggningar (även
tillträde för hjälphundar) och allmänna transportmedel (inbegripet
stationer och tjänster liksom transportinformation i begripliga former). |
|
- |
Rätt till ett eget boende på ett värdigt sätt i
samhället i stället för på en institution, med rätt till tillgänglighet
i bostäder och/eller bostäder med särskilt stöd, samt vid behov andra
stödtjänster för att underlätta eget boende. |
|
- |
Rätt att få tillgång till de tekniska hjälpmedel och
den assistans som behövs för att funktionshindrade skall kunna leva ett
mera självständigt liv. |
|
- |
Lagfäst tillgång till varor och tjänster utan
diskriminering. |
|
- |
Personalen vid alla ämbetsverk och organisationer bör
få utbildning till medvetande om funktionshinder. |
e) |
Medborgerliga och politiska rättigheter |
|
- |
Lika medborgarrättigheter samt icke-diskriminering i
bestämmelserna om invandring. |
|
- |
Rätt att rösta fritt och hemligt med lämpliga
upplysningar och hjälpmedel (lättillgängliga vallokaler, mobil röstning
eller poströstning samt röstsedlar och information om kandidater och
politiska partier i begripliga former och på ett lättfattligt språk)
samt rätt att bli vald. |
|
- |
Främjande av funktionshindrades delaktighet i
samhällslivet och rätt att delta vid utformningen av åtgärder som
påverkar funktionshindrade direkt och/eller indirekt, samtidigt som all
lagstiftning skall ha konsekvensbedömningar för funktionshindrade. |
|
- |
Rätt till yttrandefrihet (erkännande av teckenspråk
och blindskrift). |
|
- |
Rätt att få information, inbegripet offentliga
dokument på ett tydligt och enkelt språk, utan specialtermer och i
begripliga former (inbegripet lämplig utformning på sedlar och mynt så
att de kan kännas igen av blinda och synskadade personer). |
f) |
Tillgång till ekonomiskt stöd |
|
- |
Rätt till tillräckliga och passande offentliga bidrag
som möjliggör ett värdigt liv. |
|
- |
Rätt till ersättning genom socialförsäkringen för de
extra kostnader som hänger samman med funktionshindrades och, om
tillämpligt, deras vårdares särskilda behov. |
- |
Rätt till lika tillgång till hälso- och
sjukvårdstjänster (bland annat genom tillhandahållande av väl avvägd,
objektiv och lämpligt presenterad information om tillgängliga hälso- och
sjukvårdstjänster). |
- |
Rätt att personligen samtycka och ge tillåtelse till
behandling och åtgärder som berör en själv. I de fall då denna rätt
måste begränsas för personer med psykiska funktionshinder skall det för
att förebygga missbruk införas lagfästa garantier och periodisk översyn. |
- |
Rätt att få ta del av personuppgifter och upplysningar
om den egna hälsovårdssituationen. |
- |
Rätt att behandlas och få rådgivning av medicinsk
personal som har genomgått en utbildning för kunskap om
funktionsnedsättning. |
|
h) |
Tillgång till kultur och fritid |
- |
Rätt till juridisk rådgivning, fri tolkning,
översättningstjänster eller kommunikationsvägledning, alltefter behov,
varvid ingen diskriminering skall få förekomma av personer som inte kan
kommunicera verbalt. |
- |
Rätt till brottsofferskydd och ersättning som anpassas
efter de särskilda förhållanden som uppkommer på grund av ett
funktionshinder. |
- |
Rätt att bli praktiserande jurist, domare eller
jurymedlem och att få det stöd som kan behövas för att utföra dessa
uppgifter. |
20. Europaparlamentet anser att en övervakningskommitté i
FN:s regi om rättigheter för funktionshindrade, som bör vara sammansatt med
en majoritet av funktionshindrade, bör inrättas som ett kraftfullt och
effektivt övervakningssystem för att identifiera åtgärder för att övervinna
hinder och förbättra genomförandet av konventionen genom att:
- |
utvärdera rapporter som regelbundet tillhandahållits av
stater och icke-statliga organisationer om framsteg och problem i
genomförandet av konventionen och ge rekommendationer till dessa stater, |
- |
identifiera samarbetsområden bland staterna och mellan
staterna och de behöriga organen för att underlätta genomförandet av
konventionen, |
- |
motta klagomål från enskilda eller icke-statliga
organisationer och svara på framställningar om oberoende undersökningar. |
21. Europaparlamentet uppdrar åt talmannen att översända
denna resolution till Förenta nationerna, kommissionen, rådet,
EU-medlemsstaternas och de blivande EU‑medlemsstaternas regeringar samt
Mexikos regering. |
|
MOTIVERING
Inledning
Det finns ungefär 600 miljoner personer med funktionshinder
i världen. Alla kan bli funktionshindrade när som helst, och allteftersom
befolkningen åldras kommer en allt större andel människor i varje samhälle
att få erfarenhet av funktionsnedsättning. Ändå saknar funktionshindrade
barn, kvinnor och män grundläggande mänskliga rättigheter, och de blir ofta
utstötta och diskriminerade.
De flesta personer med funktionsnedsättning (ca 80 procent)
bor i utvecklingsländer, där avsaknaden av mänskliga rättigheter i första
hand handlar om rätten till liv, mat, vatten och skydd. Fattigdom är både en
orsak och en följd av funktionshinder, och vissa bedömningar visar att så
många som 1 av 5 fattiga människor är funktionshindrade(10).
Men inom ramen för FN:s åtgärder för mänskliga rättigheter och utveckling är
funktionshindrade trots dessa förhållanden vanligen osynliga och utestängda.
Det framstår därför som nödvändigt att upprätta bindande
internationella bestämmelser för skydd av funktionshindrades rättigheter,
med hjälp av en lämplig övervakningsmekanism.
Bakgrund till FN:s konvention om funktionshindrades
rättigheter
Sedan den allmänna förklaringen om de mänskliga
rättigheterna antogs har det tillkommit sex tematiska FN-traktater om
mänskliga rättigheter: den internationella konventionen om ekonomiska,
sociala och kulturella rättigheter, den internationella konventionen om
medborgerliga och politiska rättigheter, konventionen mot tortyr och annan
grym, omänsklig eller förnedrande behandling eller bestraffning,
konventionen om barnets rättigheter, konventionen om avskaffande av all
slags diskriminering av kvinnor och konventionen om avskaffandet av alla
former av rasdiskriminering.
För varje traktat eller konvention finns ett
traktatsövervakande organ som har i uppgift att upprätthålla respekten för
eller övervaka tillämpningen av traktaten i fråga. De stater som är parter i
konventionerna har det främsta rättsliga ansvaret, varför organens
viktigaste uppgift är att övervaka den nationella tillämpningen av
traktaterna. Detta sker genom att organen granskar rapporter som staterna
regelbundet överlämnar, och med utgångspunkt i denna granskning kan organen
utfärda synpunkter, kommentarer eller slutsatser och rekommendationer.
De befintliga internationella traktaterna för mänskliga
rättigheter gäller också personer med funktionshinder, vilket framgår av
relevant rättspraxis, men detta nämns inte uttryckligen i traktaterna.
Övervakningsorganen har dessutom ännu inte visat att de har kapacitet att
titta särskilt på hur funktionshindrades rättigheter skyddas.
Början till en kraftfull svängning mot en
människorättsbaserad syn på funktionshinder är en mycket viktig
internationell utveckling för personer med funktionshinder. Inom FN har
detta åstadkommits steg för steg, med 1982 års internationella
handlingsprogram och 1993 års standardregler för att tillförsäkra människor
med funktionsnedsättning delaktighet och jämlikhet. Det har lagts fram
förslag till en FN-konvention om funktionshindrades rättigheter, av Italien
år 1987 och av Sverige år 1989. Dessa förslag har dock inte antagits.
I december 2001 lade Mexikos regering fram FN-resolution
56/168, där man uppmanar FN att överväga en konvention om funktionshindrades
mänskliga rättigheter och att omedelbart inrätta en särskild kommitté. Denna
särskilda kommitté skulle ”överväga förslag till en allmän internationell
konvention för att skydda och främja funktionshindrades rättigheter och
värdighet”. Resolutionen antogs av FN:s generalförsamling.
Det första mötet i den särskilda FN-kommittén ägde rum
mellan den 29 juli och den 9 augusti 2002. Diskussionen koncentrerades på
förfarandemässiga frågor, däribland medverkan av icke-statliga
organisationer som företräder funktionshindrade och kommande steg att ta.
Det fattades inget beslut om huruvida denna process bör resultera i en
FN‑konvention. Nästa steg kommer att bli ytterligare ett möte i den
särskilda kommittén, den 16‑27 juni 2003. Vi hoppas att mötet kommer att
mynna ut i ett beslut om att inleda processen för att utarbeta en
FN-konvention om funktionshindrades rättigheter.
FN-processen för utarbetande av en konvention kan pågå i
flera år. Det är viktigt att undvika onödiga förseningar, men vi bör också
vara medvetna om att det kommer att krävas mycket arbete och samråd innan
man kan komma överens om en konvention som fungerar.
Vikten av en rättsligt bindande konvention
En av de viktigaste punkterna i diskussionen vid det första
mötet i den särskilda FN‑kommittén var vilken typ av instrument som bör
användas för att skydda funktionshindrades rättigheter. Alla stater är
överens om att frågan om funktionshinder bör integreras med de befintliga
traktatsorganens arbete. Detta skulle kunna åstadkommas med ett protokoll
som bifogas en av de befintliga traktaterna om mänskliga rättigheter eller i
form av ett instrument med allmänna principer, med möjlighet till påföljande
frivilliga protokoll. Föredraganden anser dock att lämpliga resultat endast
kan uppnås med en rättsligt bindande konvention som innefattar såväl
medborgerliga och politiska som ekonomiska, sociala och kulturella
rättigheter, vilka anpassats efter funktionshindrades särskilda
förhållanden, tillsammans med ett allmänt förbud mot diskriminering av
funktionshindrade personer.
Funktionshindrades mänskliga rättigheter förtjänar samma
skyddsnivå som de mänskliga rättigheterna för andra missgynnade eller
utsatta grupper, som kvinnor, barn och etniska minoriteter. En bindande
konvention kommer att belysa de stora och utbredda problem som
funktionshindrade dagligen möter, oavsett om det handlar om tillgänglighet,
byråkrati eller människors attityder. Konventionen kommer att lägga grunden
till funktionshindrades rättigheter över hela världen. Den behövs för att
göra funktionshindrades rättigheter mer synliga på den internationella
dagordningen. Det handlar inte om att skapa nya rättigheter utan om att
klargöra och anpassa befintliga rättigheter. Endast med en särskild
konvention kommer vi att kunna få en effektiv övervakningsmekanism som gör
att vi kan studera hur funktionshindrade i hela världen behandlas. De
övervakningskommittéer som inrättats för de övriga konventionerna har inte
resurser eller tillräcklig sakkunskap för att särskilt granska
funktionshindrades situation, och därför behöver en separat kommitté
inrättas.
En konvention om funktionshindrades rättigheter kommer att
undanröja det ”medicinska synsättet” en gång för alla och på universell nivå
införa den rättighetsbaserade synen på frågor som rör funktionshindrade
personer, genom en vidareutveckling av de två senaste årtiondenas arbeten.
Enligt det medicinska synsättet ser man på den
funktionshindrade som ett problem, som en passiv mottagare av stöd, men gör
ingenting för att förändra samhället. Enligt det sociala synsättet (eller
rättighetsbaserade synsättet) ser man i stället funktionshindrade som
innehavare av rättigheter och lokaliserar problemen till den omgivande
miljön och samhället. Med ett rättighetsbaserat synsätt fokuserar man också
på den funktionshindrades potential.
I dagsläget finns det stora skillnader mellan definitioner
av och uppfattningar om funktionsnedsättning. Det finns olika ståndpunkter
om vem som bör avses med begreppet ”funktionshindrad”, särskilt när det
gäller människor med kroniska sjukdomstillstånd. Undersökningar och
rapporter är inte standardiserade och speglar ofta ett medicinskt synsätt.
Synliga funktionshinder är enkla att undersöka, men okunskap om hur man
identifierar andra funktionshinder (till exempel dövhet,
inlärningssvårigheter eller andra dolda handikapp) innebär att ett barns
funktionshinder kan förbli oupptäckt under flera år. Detta kan leda till
ännu värre diskriminering och utslagning.
En bindande konvention innebär också att funktionshindrades
rättigheter kommer att prioriteras på regeringarnas dagordningar. Den bör
vara en startpunkt för en väl avgränsad och effektiv process för att trygga
en fullständig och jämlik integrering av funktionshindrade i hela världen.
Detta betyder att frågor kring funktionshindrade beaktas i allt politiskt
beslutsfattande på lokal, regional, nationell och internationell nivå.
Somliga är oroliga för att det är dyrt att ta itu med
funktionshindrades rättigheter, att det är en lyx för utvecklingsländer och
därmed ingen prioriterad fråga. Så är inte fallet. Startkostnaderna för att
anpassa system och omgivningar uppvägs av de långsiktiga vinsterna av att
funktionshindrade kan delta fullt ut i ekonomin och samhället i stort.
Kostnaderna för omsorgen om en funktionshindrad person kan dessutom vara
högre än vad det kostar att se till att denna person blir självständig. En
tjänst eller ett system som utestänger funktionshindrade utestänger
slutligen också många gånger andra utsatta grupper, som barn, mödrar med små
barn och äldre.
Europeiska unionens och EU-institutionernas roll, och
Europaparlamentets ståndpunkt
Grunden för Europaparlamentets medverkan i processen för en
konvention återfinns i slutsatserna från det första mötet i den särskilda
FN-kommittén, som har uppmanat ”regionala utskott, mellanstatliga
organisationer och icke-statliga organisationer att till den särskilda
kommittén lämna förslag och eventuella frågor som bör övervägas i förslagen
till en konvention”.
Europeiska unionen har stor erfarenhet på området
funktionshindrades rättigheter, även om det fortfarande återstår mycket att
göra. En gemensam ståndpunkt från EU:s sida i den särskilda FN-kommittén
skulle därför kunna få ett viktigt inflytande. Ett lyckat resultat av mötet
i kommittén skulle vara ett beslut att inleda arbetet med konventionen genom
att inrätta en arbetsgrupp inom FN som skulle få bidrag och utarbeta
rekommendationer om konventionens innehåll. Europeiska unionen skulle också
se till att organisationerna med och för funktionshindrade får tillräckligt
många företrädare och att de rådfrågas under hela arbetet med konventionen.
När EU:s medlemsstater skall komma fram till en gemensam ståndpunkt bör de
samråda grundligt med Europaparlamentet, de nationella parlamenten,
europeiska icke-statliga organisationer för funktionshindrade samt
Europeiska kommissionen.
Europaparlamentet har alltid stått i frontlinjen när det
gäller att kämpa för funktionshindrades rättigheter. I många betänkanden och
ändringsförslag till betänkanden har vi krävt att EU:s lagstiftning skall
innebära full hänsyn till funktionshindrades rättigheter. I betänkandet om
Europeiska handikappåret 2003 uppmanade parlamentet kommissionen att under
samma år avisera ett särskilt direktiv om funktionshinder, med artikel 13 i
fördraget som grund. Detta framstår nu som osannolikt, och det är märkligt
att kommissionen driver på för en FN‑konvention men inte verkar vilja lägga
fram ett förslag till ett sådant direktiv inom den närmaste framtiden,
särskilt när man i meddelandet klart och tydligt uppger följande:
”Kommissionen kommer också att sträva efter att säkerställa samstämmighet
mellan EU:s interna och internationella verksamhet när det gäller
funktionshindrade.” Konventionen är inte ett alternativ till direktivet. En
världsomfattande konvention måste ha en mer generell karaktär, medan ett
EU-direktiv bör vara mer specifikt och precist.
Kommissionen bör i större utsträckning uppmärksamma frågan
om funktionsnedsättning inom ramen för sin politik för utvecklingssamarbete.
Den senaste vägledningen till EU:s delegationer är ett första steg, men det
slutliga målet bör vara att integrera funktionshindrades rättigheter med
kommissionens politik för utvecklingssamarbete, om kommissionen verkligen
vill främja funktionshindrades rättigheter vid de kommande förhandlingarna i
den särskilda FN-kommittén.
Detta betänkande kommer inte att antas i tid för det andra
mötet i den särskilda kommittén, i juni 2003. Betänkandet innehåller
emellertid ett kraftfullt uttalande för att FN‑processen måste leda fram
till en rättsligt bindande konvention. I detta betänkande har vi därför
behandlat innehållet i konventionen genom att framhålla det
rättighetsbaserade synsättet, den roll EU måste ha, medverkan av
organisationerna för funktionshindrade personer och genom att framföra
uppfattningen om vad som bör vara konventionens mål och principer. I
betänkandet finns också en lista över rättigheter som måste finnas med i den
framtida konventionen. På grund av begränsningarna för textens längd bör det
dock noteras att detta inte är en uttömmande lista. Dessa rättigheter finns
redan i befintliga traktater om mänskliga rättigheter, men för att
funktionshindrade skall kunna utöva sina mänskliga rättigheter fullt ut
måste de uttryckligen klargöras.
Man bör lägga stor vikt vid övervakningsmekanismen, som bör
likna de mekanismer som upprättats för befintliga traktater om mänskliga
rättigheter. Man bör inrätta en övervakningskommitté för funktionshindrades
rättigheter med uppdraget att utvärdera konventionsstaternas regelbundna
rapporter om framsteg och problem som uppstått i samband med tillämpningen
av konventionen, ge rekommendationer till dessa stater samt identifiera
områden för samarbete mellan konventionsstaterna, och mellan dessa stater
och specialiserade organ och behöriga myndigheter som arbetar med att
underlätta tillämpningen av denna konvention. Denna kommitté bör också kunna
ta emot klagomål från enskilda personer eller icke-statliga organisationer. |
|
1 juli 2003YTTRANDE FRÅN
UTSKOTTET FÖR MEDBORGERLIGA FRI- OCH RÄTTIGHETER SAMT RÄTTSLIGA OCH INRIKES
FRÅGOR
till utskottet för sysselsättning och sociala frågor
över kommissionens meddelande till rådet och
Europaparlamentet ”På väg mot en rättsligt bindande FN-konvention för att
främja och skydda funktionshindrades rättigheter och värdighet”
(KOM(2003) 16 – C5‑0206/2003 – 2003/2100(INI))
Föredragande: Carmen Cerdeira Morterero
ÄRENDETS
GÅNG
Vid utskottssammanträdet den 19 maj 2003 utsåg utskottet för
medborgerliga fri- och rättigheter samt rättsliga och inrikes frågor Carmen
Cerdeira Morterero till föredragande.
Vid utskottssammanträdena den 11 och 30 juni 2003 behandlade
utskottet förslaget till yttrande.
Vid det sistnämnda sammanträdet godkände utskottet enhälligt
nedanstående slutsatser.
Följande ledamöter var närvarande vid omröstningen: Giacomo
Santini (vice ordförande och ordförande för sammanträdet), Johanna L.A.
Boogerd-Quaak (vice ordförande), Carmen Cerdeira Morterero (föredragande),
Niall Andrews, Alima Boumediene-Thiery, Marco Cappato (suppleant för Mario
Borghezio), Michael Cashman, Carlos Coelho, Gérard M.J. Deprez, Giuseppe Di
Lello Finuoli, Adeline Hazan, Ewa Hedkvist Petersen (suppleant för Robert
J.E. Evans), Anna Karamanou (suppleant för Martine Roure), Timothy Kirkhope,
Eva Klamt, Bill Newton Dunn, Elena Ornella Paciotti, Olle Schmidt (suppleant
för Baroness Ludford), Joke Swiebel, Anna Terrón i Cusí, Maurizio Turco,
Christian Ulrik von Boetticher och Olga Zrihen Zaari (suppleant för Walter
Veltroni).
KORTFATTAD
MOTIVERING
Det finns och har alltid funnits en stor grupp människor med
olika typer och grader av funktionshinder och detta har varit ett ständigt
faktum under mänsklighetens hela historia, över hela världen och på alla
nivåer i samtliga samhällen. I dag rör det sig om 600 miljoner personer,
vilket är ungefär tio procent av världens befolkning.
Inom EU beräknas det finnas fyrtio miljoner personer med
olika typer av funktionshinder.
Okunskap, fattigdom, sorg, övergivenhet, vidskeplighet,
rädsla och glömska är sociala faktorer som under historiens gång har lett
till isolering av funktionshindrade och hindrat deras utveckling. Över hela
världen finns det ett direkt samband mellan funktionshinder och fattigdom
och/eller social utslagning. Två fjärdedelar av världens funktionshindrade
lever i tredje världen, och det är endast två procent av de
funktionshindrade barnen i dessa utvecklingsländer som får någon som helst
utbildning eller rehabilitering.
Sättet att se på funktionshindrade har emellertid förändrats
drastiskt under de två senaste decennierna. Man fokuserar nu på mänskliga
rättigheter i stället för på välgörenhet, vilket innebär att
funktionshindrade betraktas som personer med rättigheter, och inte som
personer med problem.
Debatten om funktionshindrades rättigheter bör inte endast
handla om att utnyttja särskilda rättigheter, utan även om att
funktionshindrade måste garanteras att på ett effektivt och jämställt sätt
kunna dra del av alla mänskliga rättigheter utan att diskrimineras.
Principerna om jämställdhet och icke-diskriminering bidrar
till att de mänskliga rättigheterna generellt kan tillämpas i de konkreta
sammanhang som är förbundna med de skillnader som olika former av
funktionshinder innebär (som är fallet med ålder, kön och barn), på ett sätt
som gör att funktionshindrade genom juridiska skyddsmekanismer garanteras
del i alla mänskliga rättigheter.
Icke-diskriminering av funktionshindrade och deras
möjligheter att utnyttja mänskliga rättigheter på ett effektivt och
jämställt sätt är följaktligen de viktigaste faktorerna i den reform vi så
länge väntat på och som innebär att man över hela världen behandlar frågan
om funktionshinder och funktionshindrade.
De funktionshindrade själva har redan gett uttryck för sina
de känslor av kränkningar och orättvisor som de alltid haft i termer av
rättigheter.
Färden mot en garanti för att funktionshindrade skall kunna
åtnjuta sina mänskliga rättigheter går långsamt och framskrider på ett
oregelbundet sätt. Men den är på gång inom alla ekonomiska och sociala
system. Den hämtar inspiration från de värderingar som utgör grunden för de
mänskliga rättigheterna: alla människors oskattbara värde, principen om
oberoende och fritt val som innebär att en person skall stå i centrum för
alla beslut som berör den personen, att alla människor är jämställda
oberoende av skillnader och vilken solidaritet samhället kräver för att
stödja den personliga friheten med motsvarande sociala stöd.
FN har antagit sex juridiskt bindande konventioner om
mänskliga rättigheter: konventionen om ekonomiska, sociala och kulturella
rättigheter, konventionen om politiska och civila rättigheter, konventionen
mot tortyr, konventionen om barnets rättigheter, konventionen om all slags
diskriminering av kvinnor och konventionen om alla former av
rasdiskriminering.
När man tittar närmare på funktionshinder ur perspektivet om
de mänskliga rättigheter som erkänns i dessa konventioner uppstår utan
tvivel det grundläggande problemet att dessa personer är relativt osynliga,
både i sig själva och i samhället. Det grundläggande problemet när det
gäller mänskliga rättigheter är följaktligen i detta hänseende att lämna
utrymme för de skillnader som ett funktionshinder innebär och att synliggöra
funktionshindrade i systemet av konventioner.
Föredraganden anser att en utvidgning av gällande system för
mänskliga rättigheter till att även omfatta funktionshinder genom antagande
av en konvention om funktionshindrades rättigheter, skulle vara ett
avgörande steg för att skydda och främja funktionshindrades rättigheter och
värdighet över hela världen.
I detta syfte stöder föredraganden resolutionen från FN:s
generalförsamling om inrättande av en särskild kommitté för att överväga
förslag till en internationell konvention på detta område, något som redan
gjorts när det gäller kvinnor och barn, och hon stöder på samma sätt till
fullo de allmänna dragen i det meddelande från kommissionen som är föremål
för detta yttrande.
SLUTSATSER
Utskottet för medborgerliga fri- och rättigheter samt
rättsliga och inrikes frågor uppmanar utskottet för sysselsättning och
sociala frågor att som ansvarigt utskott infoga följande i sitt
resolutionsförslag:
- med beaktande av FN:s allmänna förklaring om de
mänskliga rättigheterna av den 10 december 1948, i synnerhet artiklarna 1, 2
och 7, i vilka principerna om lika värde, icke-diskriminering och jämlikhet
för alla människor fastställs,
- med beaktande av FN:s sex konventioner om mänskliga
rättigheter som är juridiskt bindande för signatärerna: konventionen om
ekonomiska, sociala och kulturella rättigheter, konventionen om politiska
och civila rättigheter, konventionen mot tortyr, konventionen om barnets
rättigheter, konventionen om all slags diskriminering av kvinnor och
konventionen om alla former av rasdiskriminering,
- med beaktande av den europeiska konventionen om de
mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna, undertecknad i Rom
den 4 november 1950, ändrad av protokoll nr 11, i synnerhet artikel 14, som
förbjuder alla former av diskriminering,
- med beaktande av EU:s stadga om de grundläggande
rättigheterna som formellt proklamerades i Nice den 7 december 2000, i
synnerhet artiklarna 21 och 26,
- med beaktande av Fördraget om Europeiska unionen, i
synnerhet artikel 6, och Fördraget om upprättandet av Europeiska
gemenskapen, i synnerhet artikel 13, och av följande skäl:
A. Nästan 10 procent av världens befolkning har någon form
av funktionshinder och mer än två tredjedelar av dessa 600 miljoner
människor lever i utvecklingsländer, samtidigt som endast två procent av
barn med funktionshinder i tredje världen får någon form av utbildning eller
rehabilitering.
B. Det finns omkring 40 miljoner människor i EU som har
olika former av funktionshinder.
C. Det finns över hela världen ett direkt samband mellan
funktionshinder å ena sidan och fattigdom och social utslagning å andra
sidan.
D. Funktionshindrades situation borde bedömas ur mänskliga
rättighetssynvinkel, och inte ur en välgörenhetssynvinkel, vilket innebär
att man ser funktionshindrade som personer med rättigheter, inte som
problemskapare.
E. Principen om jämställdhet och icke-diskriminering
uppmanar till tillämpning av mänskliga rättigheter i det särskilda
sammanhang som avser implicita skillnader mellan olika former av
funktionshinder, på ett sådant sätt att funktionshindrade via rättsliga
skyddsmekanismer garanteras åtnjutande av alla mänskliga rättigheter under
jämställdhet och utan diskriminering.
1. Europaparlamentet välkomnar att Europeiska rådet genom
rådets beslut 2001/1903/EG utsåg 2003 till Europeiska handikappåret, vilket
är ett sätt att fästa uppmärksamheten på frågor som rör funktionshinder och
att ge politiska impulser till att skapa lika rättigheter för
funktionshindrade, både på EU-nivå och internationell nivå.
2. Europaparlamentet noterar att EU:s medlemsstater inte
har några särskilda bestämmelser som generellt beaktar funktionshindrades
särskilda förhållanden och att deras rättssystem fortfarande innehåller
stora skillnader på detta område.
3. Europaparlamentet noterar att gemenskapens åtgärder när
det gäller funktionshindrade har varit minimala och nästan endast avsett
inrättande av en generell ram för lika behandling i arbetslivet i samband
med det bekämpande av diskriminering som fastställts i artikel 13 i
EG-fördraget och som infördes genom Amsterdamfördraget.
4. Europaparlamentet uppmanar gemenskapen att inom de
befogenheter som den har enligt fördraget och i enlighet med subsidiaritets-
och proportionalitetsprinciperna anta de åtgärder som krävs för att
garantera funktionshindrade lika tillgång till mänskliga rättigheter i
realiteten och i praktiken, och på detta sätt se till att de inte utsätts
för någon form av diskriminering på grund av sitt funktionshinder.
5. Europaparlamentet stöder FN:s historiska resolution
56/168 av den 19 december 2001, på förslag av Mexikos regering, om att det
skall inrättas en särskild FN-kommitté som skall vara öppen för deltagande
av alla medlemsstaters och observatörer och som skall överväga förslag till
en bred och integrerad internationell konvention för att skydda och främja
rättigheter och värdighet för personer med fysiska, sensoriska, psykiska
eller intellektuella funktionshinder, på grundval av fullständig hänsyn till
det arbete som tidigare uträttats inom områdena för social utveckling,
mänskliga rättigheter och icke‑diskriminering.
6. Europaparlamentet ger sitt stöd till kommissionens
meddelande (KOM(2003) 16) av den 24 januari 2003 eftersom man där anser att
det är nödvändigt att FN antar ett juridiskt bindande instrument för att
främja och skydda funktionshindrades rättigheter och värdighet.
7. Europaparlamentet är övertygat om att antagandet av en
internationell konvention för att främja och skydda funktionshindrades
rättigheter och värdighet skulle göra det lättare att skapa uppmärksamhet
runt funktionshinder och underlätta ett antagande av allmänna normer för
mänskliga rättigheter så att de särskilda omständigheter som gäller för
personer med funktionshinder också beaktas.
8. Europaparlamentet är övertygat om att antagandet av en
internationell konvention för att främja och skydda funktionshindrades
rättigheter och värdighet skulle synliggöra frågan om funktionshinder i nu
gällande system för mänskliga rättigheter, och det skulle även ge utrymme
för de skillnader som funktionshinder innebär. Alla berörda parter skulle
dra praktiska fördelar av det, eftersom parterna i konventionen och
Europeiska gemenskapen skulle få klarare och tydligare åtaganden när det
gäller funktionshinder. Vidare skulle det civila samhället kunna koncentrera
sig på en sammanhållen enhet av normer i stället för de nu gällande sex
separata normsamlingarna om mänskliga rättigheter som antagits av FN.
9. Europaparlamentet anser att rättsligt genomförbara
åtgärder bör kombineras med insatser för att stödja funktionshindrades fulla
deltagande i samhället och för att bekämpa fördomar och falska bilder av
funktionshindrade.
10. Europaparlamentet anser att en framtida internationell
konvention måste omfatta alla mänskliga rättigheter – civila, politiska,
ekonomiska, sociala och kulturella om man skall kunna uppnå målet med fullt
deltagande i samhället för alla personer med funktionshinder. Hänsyn måste
dessutom tas till att dessa personer kan bli offer för flerfaldig
diskriminering (i första hand som funktionshindrade och i andra, tredje,
fjärde, femte och sjätte hand på grund av kön, ras, etniskt ursprung,
religion eller övertygelse, ålder eller sexuell läggning).
11. Europaparlamentet anser att man i den framtida
internationella konventionen bör fastställa en effektiv övervakningsmekanism
för att övervaka att konventionen följs och att alla länder bör få hjälp att
utvärdera omfattningen av tillämpningen av konventionen och mäta vilka
framsteg som gjorts. Övervakningsmekanismen bör hjälpa till att definiera
hinder och ta fram lämpliga åtgärder som bidrar till en effektiv tillämpning
av konventionen. I den bör också ekonomiska, sociala och kulturella särdrag
i varje undertecknande stat beaktas.
12. Europaparlamentet uppmanar medlemsstaterna att
inbegripa en särskild referens till skydd av funktionshindrades rättigheter
i den kommande EU-konstitutionen, i den artikel som avser EU:s mål.
13. Europaparlamentet uppmanar både medlemsstaterna och
gemenskapen att avsevärt öka resursflödet till utvecklingsländerna, i
enlighet med de avtal som ingåtts inom ramen för FN:s internationella
utvecklingsstrategi, eftersom majoriteten funktionshindrade lever i dessa
länder, som lider av fattigdom, nöd och negligering.
14. Europaparlamentet rekommenderar att beslut om åtgärder
som föreslås med artikel 13 i EG-fördraget som rättslig grund skall fattas
med kvalificerad majoritet i stället för genom enhällighet. |
|
(1) |
Ännu ej offentliggjort i EUT. |
(2) |
Ännu ej offentliggjort i EUT. |
(3) |
EGT C 364, 18.12.2000, s. 14. |
(4) |
EGT C 187, 18.7.1988, s. 236. |
(5) |
EGT C 379, 7.12.1998, s. 66. |
(6) |
EGT C 21 E, 24.1.2002, s. 246. |
(7) |
EGT C 140 E, 13.6.2002, s. 599. |
(8) |
EGT L 335, 19.12.2001, s. 15. |
(9) |
Rådets direktiv 2000/78/EG om inrättande av en allmän ram för
likabehandling i arbetslivet. |
(10) |
Ann Elwan, Poverty and Disability: A Survey of the Literature,
rapport från Världsbanken, avsnitt 4.14. |
| | |