Kungörelse (1974:152)
om beslutad ny regeringsform
1
kap. Statsskickets grunder
2
kap. Grundläggande fri- och rättigheter
3
kap. Riksdagen
4
kap. Riksdagsarbetet
5
kap. Statschefen
6
kap. Regeringen
7
kap. Regeringsarbetet
8
kap. Lagar och andra föreskrifter
9
kap. Finansmakten
10
kap. Förhållandet till andra stater och mellanfolkliga organisationer
11
kap. Rättskipning och förvaltning
12
kap. Kontrollmakten
13
kap. Krig och krigsfara
Övergångsbestämmelser
1 § All offentlig makt i Sverige utgår från
folket.
Den svenska folkstyrelsen bygger på fri åsiktsbildning
och på allmän och lika rösträtt. Den förverkligas genom ett
representativt och parlamentariskt statsskick och genom kommunal självstyrelse.
Den offentliga makten utövas under lagarna.
2 § Den offentliga makten skall utövas med
respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans
frihet och värdighet.
Den enskildes personliga, ekonomiska och kulturella välfärd
skall vara grundläggande mål för den offentliga verksamheten. Det skall
särskilt åligga det allmänna att trygga rätten till hälsa, arbete,
bostad och utbildning samt att verka för social omsorg och trygghet.
Det allmänna skall främja en hållbar utveckling som
leder till en god miljö för nuvarande och kommande generationer.
Det allmänna skall verka för att demokratins idéer
blir vägledande inom samhällets alla områden samt värna den enskildes
privatliv och familjeliv. Det allmänna skall verka för att alla människor
skall kunna uppnå delaktighet och jämlikhet i samhället. Det allmänna
skall motverka diskriminering av människor på grund av kön, hudfärg,
nationellt eller etniskt ursprung, språklig eller religiös tillhörighet,
funktionshinder, sexuell läggning, ålder eller annan omständighet som gäller
den enskilde som person.
Etniska, språkliga och religiösa minoriteters möjligheter
att behålla och utveckla ett eget kultur- och samfundsliv bör främjas.
Lag (2002:903).
3 § Regeringsformen, successionsordningen,
tryckfrihetsförordningen och yttrandefrihetsgrundlagen är rikets
grundlagar. Lag (1991:1471).
4 § Riksdagen är folkets främsta företrädare.
Riksdagen stiftar lag, beslutar om skatt till staten och
bestämmer hur statens medel skall användas. Riksdagen granskar rikets
styrelse och förvaltning. Lag (1976:871).
5 § Konungen eller drottning, som enligt
successionsordningen innehar Sveriges tron, är rikets statschef.
Vad i denna regeringsform är stadgat om konungen skall,
om drottning är statschef, gälla henne. Lag (1979:932).
6 § Regeringen styr riket. Den är ansvarig
inför riksdagen. Lag (1976:871).
7 § I riket finns primärkommuner och
landstingskommuner. Beslutanderätten i kommunerna utövas av valda församlingar.
Kommunerna får taga ut skatt för skötseln av sina
uppgifter. Lag (1976:871).
8 § För rättskipningen finns domstolar och
för den offentliga förvaltningen statliga och kommunala förvaltningsmyndigheter.
Lag (1976:871).
9 § Domstolar samt förvaltningsmyndigheter
och andra som fullgör uppgifter inom den offentliga förvaltningen skall
i sin verksamhet beakta allas likhet inför lagen samt iakttaga saklighet
och opartiskhet. Lag (1976:871).
1 § Varje medborgare är gentemot det allmänna
tillförsäkrad
1. yttrandefrihet: frihet att i tal, skrift eller bild
eller på annat sätt meddela upplysningar samt uttrycka tankar, åsikter
och känslor,
2. informationsfrihet: frihet att inhämta och mottaga
upplysningar samt att i övrigt taga del av andras yttranden,
3. mötesfrihet: frihet att anordna och bevista
sammankomst för upplysning, meningsyttring eller annat liknande syfte
eller för framförande av konstnärligt verk,
4. demonstrationsfrihet: frihet att anordna och deltaga
i demonstration på allmän plats,
5. föreningsfrihet: frihet att sammansluta sig med
andra för allmänna eller enskilda syften,
6. religionsfrihet: frihet att ensam eller tillsammans
med andra utöva sin religion.
Beträffande tryckfriheten och motsvarande frihet att
yttra sig i ljudradio, television och vissa liknande överföringar samt
filmer, videogram, ljudupptagningar och andra tekniska upptagningar gäller
vad som är föreskrivet i tryckfrihetsförordningen och
yttrandefrihetsgrundlagen.
I tryckfrihetsförordningen finns också bestämmelser
om rätt att taga del av allmänna handlingar. Lag (1998:1437).
2 § Varje medborgare är gentemot det allmänna
skyddad mot tvång att giva till känna sin åskådning i politiskt,
religiöst, kulturellt eller annat sådant hänseende. Han är därjämte
gentemot det allmänna skyddad mot tvång att deltaga i sammankomst för
opinionsbildning eller i demonstration eller annan meningsyttring eller
att tillhöra politisk sammanslutning, trossamfund eller annan
sammanslutning för åskådning som avses i första meningen. Lag (1976:871).
3 § Anteckning om medborgare i allmänt
register får ej utan hans samtycke grundas enbart på hans politiska åskådning.
Varje medborgare skall i den utsträckning som närmare
angives i lag skyddas mot att hans personliga integritet kränkes genom
att uppgifter om honom registreras med hjälp av automatisk
databehandling. Lag (1988:1439).
4 § Dödsstraff får icke förekomma. Lag (1976:871).
5 § Varje medborgare är skyddad mot
kroppsstraff. Han är därjämte skyddad mot tortyr och mot medicinsk påverkan
i syfte att framtvinga eller hindra yttranden. Lag (1976:871).
6 § Varje medborgare är gentemot det allmänna
skyddad mot påtvingat kroppsligt ingrepp även i annat fall än som avses
i 4 och 5 §§. Han är därjämte skyddad mot kroppsvisitation,
husrannsakan och liknande intrång samt mot undersökning av brev eller
annan förtrolig försändelse och mot hemlig avlyssning eller upptagning
av telefonsamtal eller annat förtroligt meddelande. Lag (1976:871).
7 § Ingen medborgare får landsförvisas
eller hindras att resa in i riket.
Ingen medborgare som är eller har varit bosatt i riket
får berövas sitt medborgarskap i annat fall än då han samtidigt, efter
uttryckligt samtycke eller genom att inträda i allmän tjänst, blir
medborgare i annan stat. Utan hinder härav får dock föreskrivas att
barn under aderton år i fråga om sitt medborgarskap skall följa föräldrarna
eller en av dem. Vidare får föreskrivas att, i enlighet med överenskommelse
med annan stat, den som sedan födelsen är medborgare även i den andra
staten och är varaktigt bosatt där förlorar sitt svenska medborgarskap
vid aderton års ålder eller senare. Lag (1979:933).
8 § Varje medborgare är gentemot det allmänna
skyddad mot frihetsberövande. Han är även i övrigt tillförsäkrad
frihet att förflytta sig inom riket och att lämna detta. Lag (1976:871).
9 § Har annan myndighet än domstol berövat
någon medborgare friheten med anledning av brott eller misstanke om
brott, skall denne kunna få saken prövad av domstol utan oskäligt dröjsmål.
Vad nu sagts gäller dock icke när fråga är om att till riket överflytta
verkställighet av frihetsberövande påföljd som har ådömts i annan
stat.
Har medborgare av annan anledning än som angives i första
stycket blivit omhändertagen tvångsvis, skall han likaså kunna få
saken prövad av domstol utan oskäligt dröjsmål. Med prövning av
domstol likställes i sådant fall prövning av nämnd, om nämndens
sammansättning är bestämd i lag och ordföranden i nämnden skall vara
eller ha varit ordinarie domare.
Har prövning som avses i första eller andra stycket
icke uppdragits åt myndighet som är behörig enligt föreskrifterna där,
skall den ankomma på allmän domstol. Lag (1979:933).
10 § Straff eller annan brottspåföljd får
icke åläggas för gärning som icke var belagd med brottspåföljd, när
den förövades. Ej heller får svårare brottspåföljd åläggas för gärningen
än den som var föreskriven då. Vad nu sagts om brottspåföljd gäller
även förverkande och annan särskild rättsverkan av brott.
Skatt eller statlig avgift får ej uttagas i vidare mån
än som följer av föreskrift, som gällde när den omständighet inträffade
som utlöste skatt- eller avgiftsskyldigheten. Finner riksdagen särskilda
skäl påkalla det, får dock lag innebära att skatt eller statlig avgift
uttages trots att lagen inte hade trätt i kraft när nyssnämnda omständighet
inträffade, om regeringen eller riksdagsutskott då hade lämnat förslag
härom till riksdagen. Med förslag jämställes ett meddelande i
skrivelse från regeringen till riksdagen om att sådant förslag är att
vänta. Vidare får riksdagen föreskriva undantag från första meningen,
om riksdagen finner att det är påkallat av särskilda skäl i samband
med krig, krigsfara eller svår ekonomisk kris. Lag (1979:933).
11 § Domstol får icke inrättas för redan
begången gärning och ej heller för viss tvist eller i övrigt för
visst mål.
Förhandling vid domstol skall vara offentlig. Lag (1976:871).
12 § De fri- och rättigheter som avses i 1
§ 1-5 samt i 6 och 8 §§ och i 11 § andra stycket får, i den utsträckning
som 13-16 §§ medgiver, begränsas genom lag. Efter bemyndigande i lag får
de begränsas genom annan författning i de fall som anges i 8 kap. 7 § första
stycket 7 och 10 §. I samma ordning får mötesfriheten och
demonstrationsfriheten begränsas även i de fall som anges i 14 § första
stycket andra meningen.
Begränsning som avses i första stycket får göras
endast för att tillgodose ändamål som är godtagbart i ett demokratiskt
samhälle. Begränsningen får aldrig gå utöver vad som är nödvändigt
med hänsyn till det ändamål som har föranlett den och ej heller sträcka
sig så långt att den utgör ett hot mot den fria åsiktsbildningen såsom
en av folkstyrelsens grundvalar. Begränsning får ej göras enbart på
grund av politisk, religiös, kulturell eller annan sådan åskådning.
Förslag till lag som avses i första stycket eller till
lag om ändring eller upphävande av sådan lag skall, om det ej förkastas
av riksdagen, på yrkande av lägst tio av dess ledamöter vila i minst
tolv månader från det att det första utskottsyttrandet över förslaget
anmäldes i riksdagens kammare. Utan hinder härav kan riksdagen antaga förslaget,
om minst fem sjättedelar av de röstande förenar sig om beslutet.
Tredje stycket gäller icke förslag
till lag om fortsatt giltighet i högst två år av lag. Det gäller ej
heller förslag till lag som enbart angår
1. förbud att röja sådant, som någon har erfarit i
allmän tjänst eller under utövande av tjänsteplikt och vars hemlighållande
är påkallat av hänsyn till intresse som angives i 2 kap. 2 §
tryckfrihetsförordningen,
2. husrannsakan eller liknande intrång eller
3. frihetsstraff som påföljd för viss gärning.
Konstitutionsutskottet prövar för riksdagens
vidkommande huruvida tredje stycket är tillämpligt i fråga om visst
lagförslag. Lag (1988:1443).
13 § Yttrandefriheten och
informationsfriheten får begränsas med hänsyn till rikets säkerhet,
folkförsörjningen, allmän ordning och säkerhet, enskilds anseende,
privatlivets helgd eller förebyggandet och beivrandet av brott. Vidare får
friheten att yttra sig i näringsverksamhet begränsas. I övrigt får
begränsningar av yttrandefriheten och informationsfriheten ske endast om
särskilt viktiga skäl föranleder det.
Vid bedömandet av vilka begränsningar som får ske med
stöd av första stycket skall särskilt beaktas vikten av vidaste möjliga
yttrandefrihet och informationsfrihet i politiska, religiösa, fackliga,
vetenskapliga och kulturella angelägenheter.
Som begränsning av yttrandefriheten och
informationsfriheten anses icke meddelande av föreskrifter som utan
avseende på yttrandes innehåll närmare reglerar visst sätt att sprida
eller mottaga yttranden. Lag (1976:871).
14 § Mötesfriheten och
demonstrationsfriheten får begränsas av hänsyn till ordning och säkerhet
vid sammankomsten eller demonstrationen eller till trafiken. I övrigt får
dessa friheter begränsas endast av hänsyn till rikets säkerhet eller för
att motverka farsot.
Föreningsfriheten får begränsas endast såvitt gäller
sammanslutningar vilkas verksamhet är av militär eller liknande natur
eller innebär förföljelse av folkgrupp av viss ras, med viss hudfärg
eller av visst etniskt ursprung. Lag (1988:1443).
15 § Lag eller annan föreskrift får ej
innebära att någon medborgare missgynnas därför att han med hänsyn
till ras, hudfärg eller etniskt ursprung tillhör minoritet. Lag (1976:871).
16 § Lag eller annan föreskrift får ej
innebära att någon medborgare missgynnas på grund av sitt kön, om ej föreskriften
utgör led i strävanden att åstadkomma jämställdhet mellan män och
kvinnor eller avser värnplikt eller motsvarande tjänsteplikt. Lag (1976:871).
17 § Förening av arbetstagare samt
arbetsgivare och förening av arbetsgivare äger rätt att vidtaga
fackliga stridsåtgärder, om annat ej följer av lag eller avtal. Lag (1976:871).
18 § Varje medborgares egendom är tryggad
genom att ingen kan tvingas avstå sin egendom till det allmänna eller
till någon enskild genom expropriation eller annat sådant förfogande
eller tåla att det allmänna inskränker användningen av mark eller
byggnad utom när det krävs för att tillgodose angelägna allmänna
intressen.
Den som genom expropriation eller annat sådant förfogande
tvingas avstå sin egendom skall vara tillförsäkrad ersättning för förlusten.
Sådan ersättning skall också vara tillförsäkrad den för vilken det
allmänna inskränker användningen av mark eller byggnad på sådant sätt
att pågående markanvändning inom berörd del av fastigheten avsevärt försvåras
eller skada uppkommer som är betydande i förhållande till värdet på
denna del av fastigheten. Ersättningen skall bestämmas enligt grunder
som anges i lag.
Alla skall ha tillgång till naturen enligt allemansrätten
oberoende av vad som föreskrivits ovan. Lag (1994:1468).
19 § Författare, konstnärer och fotografer
äger rätt till sina verk enligt bestämmelser som meddelas i lag. Lag (1976:871).
20 § Begränsningar i rätten att driva näring
eller utöva yrke får införas endast för att skydda angelägna allmänna
intressen och aldrig i syfte enbart att ekonomiskt gynna vissa personer
eller företag.
Samernas rätt att bedriva renskötsel regleras i lag.
Lag (1994:1468).
21 § Alla barn som omfattas av den allmänna
skolplikten har rätt att kostnadsfritt erhålla grundläggande utbildning
i allmän skola. Det allmänna skall svara också för att högre
utbildning finns. Lag (1994:1468).
22 § Utlänning här i riket är likställd
med svensk medborgare i fråga om
1. skydd mot tvång att deltaga i sammankomst för
opinionsbildning eller i demonstration eller annan meningsyttring eller
att tillhöra trossamfund eller annan sammanslutning (2 § andra
meningen),
2. skydd för personlig integritet vid automatisk
databehandling (3 § andra stycket),
3. skydd mot dödsstraff, kroppsstraff och tortyr samt
mot medicinsk påverkan i syfte att framtvinga eller hindra yttrande (4
och 5 §§),
4. rätt till domstolsprövning av frihetsberövande med
anledning av brott eller misstanke om brott (9 § första och tredje
styckena),
5. skydd mot retroaktiv brottspåföljd och annan
retroaktiv rättsverkan av brott samt mot retroaktiv skatt eller statlig
avgift (10 §),
6. skydd mot inrättande av domstol i vissa fall (11 §
första stycket),
7. skydd mot missgynnande på grund av ras, hudfärg
eller etniskt ursprung eller på grund av kön (15 och 16 §§),
8. rätt till fackliga stridsåtgärder (17 §),
9. skydd mot expropriation eller annat sådant förfogande
samt mot inskränkningar i användningen av mark eller byggnader (18 §),
10. rätt till utbildning (21 §).
Om annat icke följer av särskilda
föreskrifter i lag, är utlänning här i riket likställd med svensk
medborgare även i fråga om
1. yttrandefrihet, informationsfrihet, mötesfrihet,
demonstrationsfrihet, föreningsfrihet och religionsfrihet (1 §),
2. skydd mot tvång att giva till känna åskådning (2
§ första meningen),
3. skydd mot kroppsligt ingrepp även i annat fall än
som avses i 4 och 5 §§, mot kroppsvisitation, husrannsakan och liknande
intrång samt mot intrång i förtrolig meddelelse (6 §),
4. skydd mot frihetsberövande (8 § första meningen),
5. rätt till domstolsprövning av frihetsberövande av
annan anledning än brott eller misstanke om brott (9 § andra och tredje
styckena),
6. offentlighet vid domstolsförhandling (11 § andra
stycket),
7. skydd mot ingrepp på grund av åskådning (12 §
andra stycket tredje meningen),
8. författares, konstnärers och fotografers rätt till
sina verk (19 §),
9. rätt att driva näring eller utöva yrke (20 §).
På sådana särskilda föreskrifter som avses i andra
stycket tillämpas 12 § tredje stycket, fjärde stycket första meningen
samt femte stycket. Lag (1994:1468).
23 § Lag eller annan föreskrift får ej
meddelas i strid med Sveriges åtaganden på grund av den europeiska
konventionen angående skydd för de mänskliga rättigheterna och de
grundläggande friheterna. Lag (1994:1468).
1 § Riksdagen utses genom fria, hemliga och
direkta val. Vid sådant val sker röstning på parti med möjlighet för
väljarna att avge särskild personröst.
Riksdagen består av en kammare med trehundrafyrtionio
ledamöter. För ledamöterna skall finnas ersättare. Lag (1994:1469).
2 § Rösträtt vid val till riksdagen
tillkommer svensk medborgare som är eller någon gång har varit bosatt i
riket. Den som icke har uppnått aderton års ålder senast på valdagen
har ej rösträtt.
Frågan huruvida rösträtt enligt första stycket föreligger
avgöres på grundval av en före valet upprättad röstlängd. Lag (1994:1483).
3 § Ordinarie val till riksdagen förrättas
vart fjärde år. Lag (1994:1469).
4 § Regeringen får förordna om extra val
till riksdagen mellan ordinarie val. Extra val hålles inom tre månader
efter förordnandet.
Efter val till riksdagen får regeringen icke förordna
om extra val förrän tre månader har förflutit från den nyvalda
riksdagens första sammanträde. Ej heller får regeringen förordna om
extra val under tid då dess ledamöter, efter det att samtliga har
entledigats, uppehåller sina befattningar i avbidan på att ny regering
skall tillträda.
Bestämmelser om extra val i visst fall finns i 6 kap. 3
§.
5 § Nyvald riksdag samlas på femtonde dagen
efter valdagen, dock tidigast på fjärde dagen efter det att valets utgång
har kungjorts.
Varje val gäller för tiden från det att den nyvalda
riksdagen har samlats till dess den närmast därefter valda riksdagen
samlas. Denna tid är riksdagens valperiod.
6 § För val till riksdagen är riket indelat
i valkretsar.
Mandaten i riksdagen utgöres av trehundratio fasta
valkretsmandat och trettionio utjämningsmandat.
De fasta valkretsmandaten fördelas mellan valkretsarna
på grundval av en beräkning av förhållandet mellan antalet röstberättigade
i varje valkrets och antalet röstberättigade i hela riket. Fördelningen
fastställes för fyra år i sänder. Lag (1994:1469).
7 § Mandaten fördelas mellan partier. Med
parti avses varje sammanslutning eller grupp av väljare, som uppträder i
val under särskild beteckning.
Endast parti som har fått minst fyra procent av rösterna
i hela riket är berättigat att deltaga i fördelningen av mandaten.
Parti som har fått färre röster deltager dock i fördelningen
av de fasta valkretsmandaten i valkrets, där partiet har fått minst tolv
procent av rösterna.
8 § De fasta valkretsmandaten fördelas på
varje valkrets proportionellt mellan partierna på grundval av
valresultatet i valkretsen.
Utjämningsmandaten fördelas mellan partierna så, att
fördelningen av alla mandat i riksdagen, med undantag av de fasta
valkretsmandat som har tillfallit parti med mindre än fyra procent av rösterna,
blir proportionell mot de i fördelningen deltagande partiernas röstetal
i hela riket. Har parti vid fördelningen av de fasta valkretsmandaten erhållit
flera mandat än som motsvarar den proportionella representationen i
riksdagen för partiet, bortses vid fördelningen av utjämningsmandaten
från partiet och de fasta valkretsmandat det har erhållit. Sedan utjämningsmandaten
har fördelats mellan partierna, tillföres de valkretsar.
Vid mandatfördelningen mellan partierna användes
uddatalsmetoden med första divisorn jämkad till 1,4.
9 § För varje mandat som ett parti har erhållit
utses en riksdagsledamot samt ersättare för honom.
10 § Endast den som uppfyller villkoren för
rösträtt kan vara ledamot av riksdagen eller ersättare för ledamot.
Lag (1988:1443).
11 § Val till riksdagen får överklagas hos
en av riksdagen utsedd valprövningsnämnd. Den som har valts till
riksdagsledamot utövar sitt uppdrag utan hinder av att valet har överklagats.
Ändras valet, intager ny ledamot sin plats så snart ändringen har
kungjorts. Vad nu sagts om ledamot äger motsvarande tillämpning på ersättare.
Valprövningsnämnden består av ordförande, som skall
vara eller ha varit ordinarie domare och som ej får tillhöra riksdagen,
och sex andra ledamöter. Ledamöterna väljes efter varje ordinarie val,
så snart valet har vunnit laga kraft, för tiden till dess nytt val till
nämnden har ägt rum. Ordföranden väljes särskilt. Nämndens beslut får
ej överklagas.
12 § Ytterligare bestämmelser i de ämnen
som angives i 2-11 §§ samt om utseende av ersättare för riksdagsledamöterna
meddelas i riksdagsordningen eller annan lag.
1 § Riksdagen sammanträder till riksmöte årligen.
Riksmöte hålles i Stockholm, om icke riksdagen eller talmannen bestämmer
annat av hänsyn till riksdagens säkerhet eller frihet.
2 § Riksdagen utser inom sig för varje
valperiod en talman samt en förste, en andre och en tredje vice talman.
3 § Regeringen och varje riksdagsledamot får
i enlighet med vad som närmare angives i riksdagsordningen väcka förslag
i fråga om allt som kan komma under riksdagens prövning, om ej annat är
bestämt i denna regeringsform.
Riksdagen väljer inom sig utskott, däribland ett
konstitutionsutskott och ett finansutskott, enligt bestämmelser i
riksdagsordningen. Ärende som väckes av regeringen eller riksdagsledamot
beredes före avgörandet av utskott, om ej annat är bestämt i denna
regeringsform. Lag (1994:1470).
4 § När ärende skall avgöras i kammaren, får
varje riksdagsledamot och varje statsråd yttra sig i enlighet med vad som
närmare angives i riksdagsordningen. Bestämmelser om jäv finns i
riksdagsordningen.
5 § Vid omröstning i riksdagen gäller som
riksdagens beslut den mening varom mer än hälften av de röstande förenar
sig, om ej annat särskilt angives i denna regeringsform eller, beträffande
frågor som hör till förfarandet i riksdagen, i huvudbestämmelse i
riksdagsordningen. Om förfarandet vid lika röstetal finns bestämmelser
i riksdagsordningen.
6 § Riksdagsledamot och ersättare får fullgöra
uppdrag som ledamot utan hinder av tjänsteuppgift eller annan sådan förpliktelse
som åligger honom.
7 § Riksdagsledamot eller ersättare får
icke lämna sitt uppdrag utan riksdagens medgivande.
När det finns anledning till det, skall Valprövningsnämnden
självmant pröva om ledamot eller ersättare är behörig enligt 3 kap.
10 §. Den som förklaras obehörig är därmed skild från sitt uppdrag.
Ledamot eller ersättare får i annat fall än som avses
i andra stycket skiljas från uppdraget endast om han genom brott har
visat sig uppenbarligen olämplig för uppdraget. Beslut härom fattas av
domstol.
8 § Ingen får väcka talan mot den som utövar
eller har utövat uppdrag som riksdagsledamot eller beröva honom friheten
eller hindra honom att resa inom riket på grund av hans yttranden eller gärningar
under utövandet av uppdraget, utan att riksdagen har medgivit det genom
beslut om vilket minst fem sjättedelar av de röstande har förenat sig.
Misstänkes riksdagsledamot för brott i annat fall,
skall bestämmelser i lag om gripande, anhållande eller häktning tillämpas
endast om han erkänner brottet eller har tagits på bar gärning eller fråga
är om brott för vilket ej är föreskrivet lindrigare straff än fängelse
i två år.
9 § Under tid då riksdagsledamot är
riksdagens talman eller tillhör regeringen utövas hans uppdrag som
riksdagsledamot av ersättare. Riksdagen kan i riksdagsordningen föreskriva
att ersättare skall träda i riksdagsledamots ställe när denne är
ledig.
Bestämmelserna i 6 § och 8 § första stycket om skydd
för utövandet av uppdrag som riksdagsledamot gäller även talmannen och
hans uppdrag.
För ersättare som utövar uppdrag som riksdagsledamot
gäller bestämmelserna om ledamot.
10 § Ytterligare bestämmelser om
riksdagsarbetet meddelas i riksdagsordningen.
1 § Statschefen hålles av statsministern
underrättad om rikets angelägenheter. När så erfordras sammanträder
regeringen i konselj under statschefens ordförandeskap.
2 § Som statschef får endast den tjänstgöra
som är svensk medborgare och har fyllt aderton år. Han får icke
samtidigt vara statsråd eller utöva uppdrag såsom talman eller
riksdagsledamot.
Statschefen skall samråda med statsministern, innan han
reser utrikes. Lag (1994:1469).
3 § Är konungen av sjukdom, utrikes resa
eller annan orsak hindrad att fullgöra sina uppgifter, inträder enligt gällande
tronföljd medlem av konungahuset, som ej är hindrad, för att såsom
tillfällig riksföreståndare fullgöra statschefens uppgifter.
4 § Utslocknar konungahuset, utser riksdagen
en riksföreståndare att fullgöra statschefens uppgifter tills vidare.
Riksdagen utser samtidigt en vice riksföreståndare.
Detsamma gäller, om konungen dör eller avgår och
tronföljaren ännu ej har fyllt aderton år. Lag (1994:1469).
5 § Har konungen under sex månader utan
avbrott varit hindrad att fullgöra sina uppgifter eller underlåtit att
fullgöra dem, skall regeringen anmäla det till riksdagen. Riksdagen bestämmer,
om konungen skall anses ha avgått.
6 § Riksdagen kan utse någon att efter
regeringens förordnande tjänstgöra som tillfällig riksföreståndare när
ingen med behörighet enligt 3 eller 4 § kan tjänstgöra.
Talmannen eller, vid förfall för honom, vice talman tjänstgör
efter regeringens förordnande som tillfällig riksföreståndare, när
ingen annan behörig kan tjänstgöra.
7 § Konungen kan ej åtalas för sina gärningar.
Riksföreståndare kan ej åtalas för sina gärningar som statschef.
1 § Regeringen består av statsministern och
övriga statsråd.
Statsministern utses i den ordning som angives i 2-4
§§. Statsministern tillsätter övriga statsråd.
2 § När statsminister skall utses, kallar
talmannen företrädare för varje partigrupp inom riksdagen till samråd.
Talmannen överlägger med vice talmännen och avgiver sedan förslag till
riksdagen.
Riksdagen skall senast på fjärde dagen härefter, utan
beredning i utskott, pröva förslaget genom omröstning. Röstar mer än
hälften av riksdagens ledamöter mot förslaget, är det förkastat. I
annat fall är det godkänt.
3 § Förkastar riksdagen talmannens förslag,
förfares på nytt enligt 2 §. Har riksdagen fyra gånger förkastat
talmannens förslag, skall förfarandet för utseende av statsminister
avbrytas och återupptagas först sedan val till riksdagen har hållits.
Om ej ordinarie val ändå skall hållas inom tre månader, skall extra
val förrättas inom samma tid.
4 § När riksdagen har godkänt förslag om
ny statsminister, anmäler denne så snart det kan ske de av honom utsedda
statsråden för riksdagen. Därefter äger regeringsskifte rum vid en särskild
konselj inför statschefen eller, vid förfall för denne, inför
talmannen. Talmannen kallas alltid till konseljen.
Talmannen utfärdar förordnande för statsministern på
riksdagens vägnar.
5 § Förklarar riksdagen att statsministern
eller annat statsråd icke åtnjuter riksdagens förtroende, skall
talmannen entlediga statsrådet. Kan regeringen förordna om extra val
till riksdagen, skall dock beslut om entledigande ej meddelas om
regeringen inom en vecka från misstroendeförklaringen förordnar om
extra val.
6 § Statsråd skall entledigas om han begär
det, statsministern av talmannen och annat statsråd av statsministern.
Statsministern får även i annat fall entlediga annat statsråd.
7 § Om statsministern entledigas eller dör,
skall talmannen entlediga övriga statsråd.
8 § Har regeringens samtliga ledamöter
entledigats, uppehåller de sina befattningar till dess ny regering har
tillträtt. Har annat statsråd än statsministern entledigats på egen
begäran, uppehåller han sin befattning till dess efterträdare har
tillträtt, om statsministern begär det.
9 § Endast den får vara statsråd som är
svensk medborgare sedan minst tio år.
Statsråd får icke utöva allmän eller enskild tjänst.
Han får ej heller inneha uppdrag eller utöva verksamhet som kan rubba förtroendet
för honom.
10 § Vid förfall för talmannen övertager
vice talman de uppgifter som enligt detta kapitel ankommer på talmannen.
1 § För beredning av regeringsärenden skall
finnas ett regeringskansli. I detta ingår departement för skilda
verksamhetsgrenar. Regeringen fördelar ärendena mellan departementen.
Statsministern utser bland statsråden chefer för departementen.
2 § Vid beredningen av regeringsärenden
skall behövliga upplysningar och yttranden inhämtas från berörda
myndigheter. I den omfattning som behövs skall tillfälle lämnas
sammanslutningar och enskilda att yttra sig.
3 § Regeringsärenden avgörs av regeringen
vid regeringssammanträde. Regeringsärenden som gäller verkställighet
inom försvarsmakten av författningar eller särskilda regeringsbeslut
kan dock, i den omfattning som angives i lag, under statsministerns överinseende
avgöras av chefen för det departement till vilket ärendena hör.
4 § Statsministern kallar övriga statsråd
till regeringssammanträde och är ordförande vid sammanträdet. Minst
fem statsråd skall deltaga i regeringssammanträde.
5 § Departementschef är vid
regeringssammanträde föredragande i ärende som hör till hans
departement. Statsministern kan dock förordna att ärende eller grupp av
ärenden, som hör till visst departement, skall föredragas av annat
statsråd än departementschefen.
6 § Vid regeringssammanträde föres
protokoll. Skiljaktig mening skall antecknas i protokollet.
7 § Författningar, förslag till riksdagen
och andra expeditioner av regeringens beslut skall för att bliva gällande
skrivas under av statsministern eller annat statsråd på regeringens vägnar.
Regeringen kan dock genom förordning föreskriva att tjänsteman i särskilda
fall får skriva under expedition.
8 § Statsministern kan utse ett av de övriga
statsråden att i egenskap av ställföreträdare vid förfall för
statsministern fullgöra hans uppgifter. Har statsministern ej utsett ställföreträdare
eller har också denne förfall, övertages statsministerns uppgifter i stället
av det av de tjänstgörande statsråden som har varit statsråd längst
tid. Om två eller flera har varit statsråd lika länge, har den äldste
av dem företräde.
1 § Av bestämmelserna i 2 kap. om grundläggande
fri- och rättigheter följer att föreskrifter av visst innehåll ej får
meddelas eller får meddelas endast genom lag samt att förslag till lag i
vissa fall skall behandlas i särskild ordning. Lag (1979:933).
2 § Föreskrifter om enskildas personliga ställning
samt om deras personliga och ekonomiska förhållanden inbördes meddelas
genom lag. Sådana föreskrifter är bland andra:
1. föreskrifter om svenskt medborgarskap,
2. föreskrifter om rätt till släktnamn, om äktenskap
och föräldraskap, om arv och testamente samt om familjeförhållanden i
övrigt,
3. föreskrifter om rätt till fast och lös egendom, om
avtal samt om bolag, föreningar, samfälligheter och stiftelser.
3 § Föreskrifter om förhållandet mellan
enskilda och det allmänna, som gäller åligganden för enskilda eller i
övrigt avser ingrepp i enskildas personliga eller ekonomiska förhållanden,
meddelas genom lag. Sådana föreskrifter är bland andra föreskrifter om
brott och rättsverkan av brott, om skatt till staten samt om rekvisition
och annat sådant förfogande. Lag (1976:871).
4 § Föreskrifter om rådgivande folkomröstning
i hela riket och om förfarandet vid folkomröstning i grundlagsfråga
meddelas genom lag.
I lag meddelas också föreskrifter om val till
parlamentarisk församling inom Europeiska unionen. Lag (1994:1375).
5 § Grunderna för ändringar i rikets
indelning i kommuner samt grunderna för kommunernas organisation och
verksamhetsformer och för den kommunala beskattningen bestämmes i lag. I
lag meddelas också föreskrifter om kommunernas befogenheter i övrigt
och om deras åligganden.
6 § Föreskrifter om trossamfund meddelas i
lag. I lag skall också meddelas föreskrifter om grunderna för Svenska
kyrkan som trossamfund.
Vid stiftande, ändring eller upphävande av sådan lag
gäller vad som sägs i 16 § om stiftande av riksdagsordningen. Lag (1998:1700).
7 § Utan hinder av 3 eller 5 § kan
regeringen efter bemyndigande i lag genom förordning meddela föreskrifter
om annat än skatt, om föreskrifterna avser något av följande ämnen:
1. skydd för liv, personlig säkerhet eller hälsa,
2. utlännings vistelse i riket,
3. in- eller utförsel av varor, av pengar eller av
andra tillgångar, tillverkning, kommunikationer, kreditgivning, näringsverksamhet,
ransonering, återanvändning och återvinning av material, utformning av
byggnader, anläggningar och bebyggelsemiljö eller tillståndsplikt i fråga
om åtgärder med byggnader och anläggningar,
4. kulturmiljö, jakt, fiske, djurskydd eller natur- och
miljövård,
5. trafik eller ordningen på allmän plats,
6. undervisning och utbildning,
7. förbud att röja sådant som någon har erfarit i
allmän tjänst eller under utövande av tjänsteplikt,
8. skydd för personlig integritet vid behandling av
personuppgifter.
Bemyndigande som avses i första stycket medför ej rätt
att meddela föreskrifter om annan rättsverkan av brott än böter.
Riksdagen kan i lag, som innehåller bemyndigande med stöd
av första stycket, föreskriva även annan rättsverkan än böter för
överträdelse av föreskrift som regeringen meddelar med stöd av
bemyndigandet. Lag (2002:903).
8 § Utan hinder av 2, 3 eller 5 § kan
regeringen efter bemyndigande i lag genom förordning meddela föreskrifter
om anstånd med att fullgöra förpliktelse.
9 § Utan hinder av 3 § kan regeringen efter
bemyndigande i lag genom förordning meddela föreskrifter om tull på införsel
av vara.
Regeringen eller kommun kan efter riksdagens
bemyndigande meddela sådana föreskrifter om avgifter, som på grund av 3
§ annars skall meddelas av riksdagen.
10 § Regeringen kan efter bemyndigande i lag
i ämne som angives i 7 § första stycket eller 9 § genom förordning
bestämma att föreskrift i lagen skall börja eller upphöra att tillämpas.
Lag (1976:871).
11 § Bemyndigar riksdagen enligt detta
kapitel regeringen att meddela föreskrifter i visst ämne, kan riksdagen
därvid medgiva att regeringen överlåter åt förvaltningsmyndighet
eller kommun att meddela bestämmelser i ämnet. Lag (1991:1501).
12 § Föreskrifter som regeringen har
meddelat med stöd av bemyndigande som avses i denna regeringsform skall
underställas riksdagen för prövning, om riksdagen bestämmer det.
13 § Regeringen får utöver vad som följer
av 7-10 §§ genom förordning besluta
1. föreskrifter om verkställighet av lag,
2. föreskrifter som ej enligt grundlag skall meddelas
av riksdagen.
Regeringen får ej på grund av första stycket besluta
föreskrifter som avser riksdagen eller dess myndigheter. Den får ej
heller på grund av bestämmelsen i första stycket 2 besluta föreskrifter
som avser den kommunala beskattningen.
Regeringen får i förordning som avses i första
stycket överlåta åt myndighet under regeringen att meddela bestämmelser
i ämnet. Utan hinder av andra stycket får regeringen också i förordning
överlåta åt riksdagens myndigheter att meddela bestämmelser som anges
i första stycket och som ej avser förhållanden inom riksdagen eller
dess myndigheter. Lag (1991:1501).
14 § Behörighet för regeringen att besluta
föreskrifter i visst ämne utgör ej hinder för riksdagen att genom lag
meddela föreskrifter i samma ämne.
Riksdagen kan genom lag uppdra åt Riksbanken att
meddela föreskrifter inom dess ansvarsområde enligt 9 kap. och beträffande
dess uppgift att främja ett säkert och effektivt betalningsväsende.
Efter bemyndigande i lag kan riksdagens myndigheter
meddela föreskrifter som avser förhållanden inom riksdagen eller dess
myndigheter. Lag (2002:902).
15 § Grundlag stiftas genom två likalydande
beslut. Det andra beslutet får ej fattas, förrän det efter det första
beslutet har hållits val till riksdagen i hela riket och den nyvalda
riksdagen har samlats. Vidare skall minst nio månader förflyta mellan
den tidpunkt då ärendet första gången anmäldes i riksdagens kammare
och valet, såvida icke konstitutionsutskottet genom beslut, som fattas
senast vid ärendets beredning och varom minst fem sjättedelar av ledamöterna
förenar sig, medgiver undantag härifrån.
Riksdagen får icke såsom vilande antaga ett förslag
om stiftande av grundlag, som är oförenligt med annat vilande grundlagsförslag,
utan att samtidigt förkasta det först antagna förslaget.
Folkomröstning om vilande grundlagsförslag skall
anordnas, om yrkande därom framställes av minst en tiondel av riksdagens
ledamöter och minst en tredjedel av ledamöterna röstar för bifall till
yrkandet. Sådant yrkande skall framställas inom femton dagar från det
att riksdagen antog grundlagsförslaget som vilande. Yrkandet skall ej
beredas i utskott.
Folkomröstningen skall hållas samtidigt med det val
till riksdagen som avses i första stycket. Vid omröstningen får de som
har rösträtt vid valet förklara huruvida de godtar det vilande
grundlagsförslaget eller ej. Förslaget är förkastat, om de flesta av
dem som deltager i omröstningen röstar mot förslaget och de till
antalet är fler än hälften av dem som har avgivit godkända röster vid
riksdagsvalet. I annat fall upptager riksdagen förslaget till slutlig prövning.
Lag (1988:1442).
16 § Riksdagsordningen stiftas på det sätt
som angives i 15 § första stycket första och andra meningarna samt
andra stycket. Den kan också stiftas genom endast ett beslut, om minst
tre fjärdedelar av de röstande och mer än hälften av riksdagens ledamöter
förenar sig om beslutet. Tilläggsbestämmelse i riksdagsordningen
beslutas dock i samma ordning som lag i allmänhet. Lag (1979:933).
17 § Lag får ej ändras eller upphävas
annat än genom lag. I fråga om ändring eller upphävande av grundlag
eller av riksdagsordningen äger 15 och 16 §§ motsvarande tillämpning.
18 § För att avge yttrande över lagförslag
skall det finnas ett lagråd, där det ingår domare eller, vid behov, förutvarande
domare i Högsta domstolen och Regeringsrätten. Yttrande från Lagrådet
inhämtas av regeringen eller, enligt vad som närmare anges i
riksdagsordningen, av riksdagsutskott.
Yttrande av Lagrådet bör inhämtas innan riksdagen
beslutar grundlag om tryckfriheten eller om motsvarande frihet att yttra
sig i ljudradio, television och vissa liknande överföringar samt
tekniska upptagningar, lag om begränsning av rätten att taga del av allmänna
handlingar, lag som avses i 2 kap. 3 § andra stycket, 12 § första
stycket, 17-19 §§ eller 22 § andra stycket eller lag som ändrar eller
upphäver sådan lag, lag om kommunal beskattning, lag som avses i 2 eller
3 § eller lag som avses i 11 kap., om lagen är viktig för enskilda
eller från allmän synpunkt. Vad nu har sagts gäller dock icke, om Lagrådets
hörande skulle sakna betydelse på grund av frågans beskaffenhet eller
skulle fördröja lagstiftningsfrågans behandling så att avsevärt men
skulle uppkomma. Föreslår regeringen riksdagen att stifta lag i något
av de ämnen som avses i första meningen och har Lagrådets yttrande
dessförinnan inte inhämtats, skall regeringen samtidigt för riksdagen
redovisa skälen härtill. Att Lagrådet icke har hörts över ett lagförslag
utgör aldrig hinder mot lagens tillämpning.
Lagrådets granskning skall avse
1. hur förslaget förhåller sig till grundlagarna och
rättsordningen i övrigt,
2. hur förslagets föreskrifter förhåller sig till
varandra,
3. hur förslaget förhåller sig till rättssäkerhetens
krav,
4. om förslaget är så utformat att lagen kan antagas
tillgodose angivna syften,
5. vilka problem som kan uppstå vid tillämpningen.
Närmare bestämmelser om Lagrådets sammansättning och
tjänstgöring meddelas i lag. Lag (2002:903).
19 § Beslutad lag skall utfärdas av
regeringen utan dröjsmål. Lag med sådana föreskrifter om riksdagen
eller dess myndigheter som ej skall intagas i grundlag eller
riksdagsordningen kan dock utfärdas av riksdagen.
Lagar skall kungöras så snart det kan ske. Detsamma gäller
förordningar, om ej annat föreskrives i lag. Lag (1976:870).
1 § Om rätten att besluta om skatter och
avgifter till staten finns bestämmelser i 8 kap.
2 § Statens medel får icke användas på
annat sätt än riksdagen har bestämt.
Om användningen av statsmedel för skilda behov bestämmer
riksdagen genom budgetreglering enligt 3-5 §§. Riksdagen får dock bestämma
att medel tages i anspråk i annan ordning.
3 § Riksdagen företager budgetreglering för
närmast följande budgetår eller, om särskilda skäl föranleder det, för
annan budgetperiod. Riksdagen bestämmer därvid till vilka belopp
statsinkomsterna skall beräknas och anvisar anslag till angivna ändamål.
Besluten härom upptages i en statsbudget.
Riksdagen kan besluta att särskilt anslag på
statsbudgeten skall utgå för annan tid än budgetperioden.
Vid budgetreglering enligt denna paragraf skall
riksdagen beakta behovet under krig, krigsfara eller andra utomordentliga
förhållanden av medel för rikets försvar.
4 § Om budgetreglering enligt 3 § icke
hinner avslutas före budgetperiodens början, bestämmer riksdagen i den
omfattning som behövs om anslag för tiden till dess budgetregleringen för
perioden slutföres. Riksdagen kan uppdraga åt finansutskottet att fatta
sådant beslut på riksdagens vägnar. Lag (1994:1470).
5 § För löpande budgetår kan riksdagen på
tilläggsbudget göra ny beräkning av statsinkomster samt ändra anslag
och anvisa nya anslag.
6 § Regeringen avgiver förslag till
statsbudget till riksdagen.
7 § Riksdagen kan i samband med
budgetreglering eller annars besluta riktlinjer för viss statsverksamhet
för längre tid än anslag till verksamheten avser.
8 § Statens medel och dess övriga tillgångar
står till regeringens disposition. Vad nu sagts gäller dock icke tillgångar
som är avsedda för riksdagen eller dess myndigheter eller som i lag har
avsatts till särskild förvaltning.
9 § Riksdagen fastställer i den omfattning
som behövs grunder för förvaltningen av statens egendom och förfogandet
över den. Riksdagen kan därvid föreskriva att åtgärd av visst slag ej
får vidtagas utan riksdagens tillstånd.
10 § Regeringen får icke utan riksdagens
bemyndigande taga upp lån eller i övrigt ikläda staten ekonomisk förpliktelse.
Lag (1988:1444).
11 § Ytterligare bestämmelser om riksdagens
och regeringens befogenheter och skyldigheter i fråga om regleringen av
statsbudgeten finns i riksdagsordningen och särskild lag. Lag (2002:904).
12 § Regeringen har ansvaret för övergripande
valutapolitiska frågor. Övriga bestämmelser om valutapolitiken meddelas
i lag. Lag (2002:904).
13 § Riksbanken är rikets centralbank och en
myndighet under riksdagen. Riksbanken har ansvaret för penningpolitiken.
Ingen myndighet får bestämma hur Riksbanken skall besluta i frågor som
rör penningpolitik.
Riksbanken har elva fullmäktige, som väljs av
riksdagen.
Riksbanken leds av en direktion, som utses av fullmäktige.
Riksdagen prövar om ledamöterna i fullmäktige och
direktionen skall beviljas ansvarsfrihet. Om riksdagen vägrar en fullmäktig
ansvarsfrihet är han därmed skild från sitt uppdrag. Fullmäktige får
skilja en ledamot av direktionen från hans anställning endast om han
inte längre uppfyller de krav som ställs för att han skall kunna utföra
sina uppgifter eller om han gjort sig skyldig till allvarlig försummelse.
Bestämmelser om val av fullmäktige och om Riksbankens
ledning och verksamhet meddelas i lag. Lag (2002:904).
14 § Endast Riksbanken har rätt att ge ut
sedlar och mynt. Bestämmelser om penning- och betalningsväsendet
meddelas i övrigt genom lag. Lag (2002:904).
1 § Överenskommelse med annan stat eller med
mellanfolklig organisation ingås av regeringen.
2 § Regeringen får ej ingå för riket
bindande internationell överenskommelse utan att riksdagen har godkänt
denna, om överenskommelsen förutsätter att lag ändras eller upphäves
eller att ny lag stiftas eller om den i övrigt gäller ämne i vilket
riksdagen skall besluta.
Är i fall som avses i första stycket särskild ordning
föreskriven för det riksdagsbeslut som förutsättes, skall samma
ordning iakttagas vid godkännandet av överenskommelsen.
Regeringen får ej heller i annat fall än som avses i första
stycket ingå för riket bindande internationell överenskommelse utan att
riksdagen har godkänt denna, om överenskommelsen är av större vikt.
Regeringen kan dock underlåta att inhämta riksdagens godkännande av överenskommelsen,
om rikets intresse kräver det. I sådant fall skall regeringen i stället
överlägga med Utrikesnämnden innan överenskommelsen ingås.
Riksdagen kan godkänna sådan överenskommelse som
avses i första och tredje styckena och som ingås inom ramen för
samarbetet i Europeiska unionen, även om överenskommelsen inte föreligger
i slutligt skick. Lag (2002:903).
3 § Regeringen får uppdraga åt förvaltningsmyndighet
att ingå internationell överenskommelse i fråga där överenskommelsen
ej kräver riksdagens eller Utrikesnämndens medverkan.
4 § Bestämmelserna i 1-3 §§ äger
motsvarande tillämpning på åtagande av internationell förpliktelse för
riket i annan form än överenskommelse samt på uppsägning av
internationell överenskommelse eller förpliktelse.
5 § Inom ramen för samarbete i Europeiska
unionen kan riksdagen överlåta beslutanderätt som inte rör principerna
för statsskicket. Sådan överlåtelse förutsätter att fri- och rättighetsskyddet
inom det samarbetsområde till vilket överlåtelsen sker motsvarar det
som ges i denna regeringsform och i den europeiska konventionen angående
skydd för de mänskliga rättigheterna och de grundläggande friheterna.
Riksdagen beslutar om sådan överlåtelse genom beslut, varom minst tre
fjärdedelar av de röstande förenar sig. Riksdagens beslut kan också
fattas i den ordning som gäller för stiftande av grundlag. Överlåtelse
kan beslutas först efter riksdagens godkännande av överenskommelse
enligt 2 §.
I annat fall kan beslutanderätt, som direkt grundar sig
på denna regeringsform och som avser meddelande av föreskrifter, användningen
av statens tillgångar eller ingående eller uppsägning av
internationella överenskommelser eller förpliktelser, i begränsad
omfattning överlåtas till mellanfolklig organisation för fredligt
samarbete, till vilken riket är eller skall bliva anslutet, eller till
mellanfolklig domstol. Därvid får ej överlåtas beslutanderätt som
avser fråga om stiftande, ändring eller upphävande av grundlag,
riksdagsordningen eller lag om val till riksdagen eller fråga om begränsning
av någon av de fri- och rättigheter som avses i 2 kap. Angående beslut
i fråga om överlåtelse gäller vad som är föreskrivet om stiftande av
grundlag. Kan beslut i sådan ordning ej avvaktas, beslutar riksdagen i fråga
om överlåtelse genom ett beslut, varom minst fem sjättedelar av de röstande
och minst tre fjärdedelar av ledamöterna förenar sig.
Föreskrivs i lag att en internationell överenskommelse
skall gälla som svensk rätt, får riksdagen genom beslut i den ordning
som anges i andra stycket föreskriva att också en framtida, för riket
bindande ändring i överenskommelsen skall gälla här i riket. Sådant
beslut får endast avse framtida ändring av begränsad omfattning.
Rättskipnings- eller förvaltningsuppgift som ej direkt
grundar sig på denna regeringsform kan, i annat fall än som avses i första
stycket, genom beslut av riksdagen överlåtas till annan stat, till
mellanfolklig organisation eller till utländsk eller internationell inrättning
eller samfällighet. Riksdagen får också i lag bemyndiga regeringen
eller annan myndighet att i särskilda fall besluta om sådan överlåtelse.
Innefattar uppgiften myndighetsutövning, skall riksdagens förordnande
ske genom ett beslut, varom minst tre fjärdedelar av de röstande förenar
sig. Riksdagens beslut i fråga om sådan överlåtelse kan också fattas
i den ordning som gäller för stiftande av grundlag. Lag (2002:903).
6 § Regeringen skall fortlöpande informera
riksdagen och samråda med organ som utses av riksdagen om vad som sker
inom ramen för samarbetet i Europeiska unionen. Närmare bestämmelser om
informations- och samrådsskyldigheten meddelas i riksdagsordningen.
Regeringen skall fortlöpande hålla Utrikesnämnden
underrättad om de utrikespolitiska förhållanden, som kan få betydelse
för riket, och överlägga med nämnden om dessa så ofta det erfordras.
I alla utrikesärenden av större vikt skall regeringen före avgörandet
överlägga med nämnden, om det kan ske. Lag (2002:903).
7 § Utrikesnämnden består av talmannen samt
nio andra ledamöter, som riksdagen väljer inom sig. Närmare bestämmelser
om Utrikesnämndens sammansättning meddelas i riksdagsordningen.
Utrikesnämnden sammanträder på kallelse av
regeringen. Regeringen är skyldig att sammankalla nämnden om minst fyra
av nämndens ledamöter begär överläggning i viss fråga. Ordförande
vid sammanträde med nämnden är statschefen eller, om han har förfall,
statsministern.
Ledamot av Utrikesnämnden och den som i övrigt är
knuten till nämnden skall visa varsamhet i fråga om meddelanden till
andra om vad han har erfarit i denna egenskap. Ordföranden kan besluta om
ovillkorlig tystnadsplikt.
8 § Chefen för det departement till vilket
utrikesärendena hör skall hållas underrättad, när fråga som är av
betydelse för förhållandet till annan stat eller till mellanfolklig
organisation uppkommer hos annan statlig myndighet.
9 § Regeringen får insätta rikets försvarsmakt
eller del därav i strid för att möta väpnat angrepp mot riket. Svensk
väpnad styrka får i övrigt insättas i strid eller sändas till annat
land endast om
1. riksdagen medgiver det,
2. det är medgivet i lag som angiver förutsättningarna
för åtgärden,
3. skyldighet att vidtaga åtgärden följer av
internationell överenskommelse eller förpliktelse som har godkänts av
riksdagen.
Förklaring att riket är i krig får, utom vid väpnat
angrepp mot riket, icke givas utan riksdagens medgivande.
Regeringen får bemyndiga försvarsmakten att använda våld
i enlighet med internationell rätt och sedvänja för att hindra kränkning
av rikets territorium i fred eller under krig mellan främmande stater.
1 § Högsta domstolen är högsta allmänna
domstol och Regeringsrätten högsta förvaltningsdomstol. Rätten att få
mål prövat av Högsta domstolen eller Regeringsrätten kan begränsas
genom lag. I Högsta domstolen och Regeringsrätten får endast den tjänstgöra
såsom ledamot som är eller har varit ordinarie domare i domstolen.
Annan domstol än Högsta domstolen eller Regeringsrätten
inrättas med stöd av lag. Om förbud mot inrättande av domstol i vissa
fall föreskrives i 2 kap. 11 § första stycket.
Vid domstol som avses i andra stycket skall finnas
ordinarie domare. I fråga om domstol som har inrättats för handläggning
av en viss bestämd grupp eller vissa bestämda grupper av mål får dock
i lag göras undantag härifrån. Lag (1991:1502).
2 § Ingen myndighet, ej heller riksdagen, får
bestämma, hur domstol skall döma i det enskilda fallet eller hur domstol
i övrigt skall tillämpa rättsregel i särskilt fall.
3 § Rättstvist mellan enskilda får icke
utan stöd av lag avgöras av annan myndighet än domstol. Om domstols prövning
av frihetsberövande föreskrives i 2 kap. 9 §. Lag (1976:871).
4 § Om domstolarnas rättskipningsuppgifter,
om huvuddragen av deras organisation och om rättegången föreskrives i
lag.
5 § Den som har utnämnts till ordinarie
domare får skiljas från tjänsten endast
1. om han genom brott eller grovt eller upprepat åsidosättande
av tjänsteåliggande har visat sig uppenbarligen olämplig att inneha tjänsten,
2. om han har uppnått gällande pensionsålder eller
annars enligt lag är skyldig att avgå med pension.
Har ordinarie domare skilts från tjänsten genom beslut
av annan myndighet än domstol, skall han kunna påkalla domstols prövning
av beslutet. Detsamma gäller beslut varigenom ordinarie domare har avstängts
från utövning av sin tjänst eller ålagts att undergå läkarundersökning.
Om det påkallas av organisatoriska skäl, får den som
har utnämnts till ordinarie domare förflyttas till annan jämställd
domartjänst.
6 § Under regeringen lyder Justitiekanslern,
Riksåklagaren, de centrala ämbetsverken och länsstyrelserna. Annan
statlig förvaltningsmyndighet lyder under regeringen, om myndigheten ej
enligt denna regeringsform eller annan lag är myndighet under riksdagen.
Förvaltningsuppgift kan anförtros åt kommun.
Förvaltningsuppgift kan överlämnas till bolag, förening,
samfällighet, stiftelse, registrerat trossamfund eller någon av dess
organisatoriska delar eller till enskild individ. Innefattar uppgiften
myndighetsutövning, skall det ske med stöd av lag. Lag (1998:1700).
7 § Ingen myndighet, ej heller riksdagen
eller kommuns beslutande organ, får bestämma, hur förvaltningsmyndighet
skall i särskilt fall besluta i ärende som rör myndighetsutövning mot
enskild eller mot kommun eller som rör tillämpning av lag.
8 § Rättskipnings- eller förvaltningsuppgift
får ej fullgöras av riksdagen i vidare mån än som följer av grundlag
eller riksdagsordningen.
9 § Tjänst vid domstol eller vid förvaltningsmyndighet
som lyder under regeringen tillsättes av regeringen eller av myndighet
som regeringen bestämmer.
Vid tillsättning av statlig tjänst skall avseende fästas
endast vid sakliga grunder, såsom förtjänst och skicklighet.
Endast den som är svensk medborgare får inneha eller
utöva domartjänst, ämbete som lyder omedelbart under regeringen, tjänst
eller uppdrag såsom chef för myndighet som lyder omedelbart under
riksdagen eller regeringen eller såsom ledamot av sådan myndighet eller
dess styrelse, tjänst i regeringskansliet närmast under statsråd eller
tjänst såsom svenskt sändebud. Även i annat fall får endast den som
är svensk medborgare inneha tjänst eller uppdrag, om tjänsten eller
uppdraget tillsättes genom val av riksdagen. I övrigt får krav på
svenskt medborgarskap för behörighet att inneha eller utöva tjänst
eller uppdrag hos staten eller kommun uppställas endast i lag eller
enligt förutsättningar som angives i lag.
10 § Grundläggande bestämmelser om statstjänstemännens
rättsställning i andra hänseenden än som beröres i denna
regeringsform meddelas i lag.
11 § Resning i avgjort ärende samt återställande
av försutten tid beviljas av Regeringsrätten eller, i den mån det föreskrives
i lag, av en lägre förvaltningsdomstol, när fråga är om ärende för
vilket regeringen, förvaltningsdomstol eller förvaltningsmyndighet är högsta
instans. I annat fall beviljas resning och återställande av försutten
tid av Högsta domstolen eller, i den mån det föreskrives i lag, av
annan domstol som icke är förvaltningsdomstol.
Närmare bestämmelser om resning och återställande av
försutten tid kan meddelas i lag. Lag (1994:1480).
12 § Regeringen får medgiva undantag från föreskrift
i förordning eller från bestämmelse som har meddelats med stöd av
beslut av regeringen, om ej annat följer av lag eller beslut om
utgiftsanslag.
13 § Regeringen får genom nåd eftergiva
eller mildra brottspåföljd eller annan sådan rättsverkan av brott samt
eftergiva eller mildra annat liknande av myndighet beslutat ingrepp
avseende enskilds person eller egendom.
När synnerliga skäl föreligger, får regeringen förordna
att vidare åtgärd för att utreda eller lagföra brottslig gärning ej
skall äga rum.
14 § Finner domstol eller annat offentligt
organ att en föreskrift står i strid med bestämmelse i grundlag eller
annan överordnad författning eller att stadgad ordning i något väsentligt
hänseende har åsidosatts vid dess tillkomst, får föreskriften icke
tillämpas. Har riksdagen eller regeringen beslutat föreskriften, skall
tillämpning dock underlåtas endast om felet är uppenbart. Lag (1979:933).
1 § Konstitutionsutskottet skall granska
statsrådens tjänsteutövning och regeringsärendenas handläggning.
Utskottet har rätt att för detta ändamål utfå protokollen över
beslut i regeringsärenden och de handlingar som hör till dessa ärenden.
Varje annat utskott och varje riksdagsledamot får hos
konstitutionsutskottet skriftligen väcka fråga om statsråds tjänsteutövning
eller handläggningen av regeringsärende.
2 § Det åligger konstitutionsutskottet att när
skäl föreligger till det, dock minst en gång om året, meddela
riksdagen vad utskottet vid sin granskning har funnit förtjäna uppmärksamhet.
Riksdagen kan med anledning därav göra framställning till regeringen.
3 § Den som är eller har varit statsråd får
fällas till ansvar för brott i utövningen av statsrådstjänsten endast
om han därigenom grovt har åsidosatt sin tjänsteplikt. Åtal beslutas
av konstitutionsutskottet och prövas av Högsta domstolen.
4 § Riksdagen kan avgiva förklaring, att
statsråd icke åtnjuter riksdagens förtroende. För sådan förklaring,
misstroendeförklaring, fordras att mer än hälften av riksdagens ledamöter
förenar sig därom.
Yrkande om misstroendeförklaring upptages till prövning
endast om det väckes av minst en tiondel av riksdagens ledamöter. Det
upptages icke till prövning under tiden från det att ordinarie val har
ägt rum eller beslut om extra val har meddelats till dess den genom valet
utsedda riksdagen samlas. Yrkande avseende statsråd som efter att ha
entledigats uppehåller sin befattning enligt 6 kap. 8 § får ej i något
fall upptagas till prövning.
Yrkande om misstroendeförklaring skall icke beredas i
utskott.
5 § Riksdagsledamot får, enligt bestämmelser
i riksdagsordningen, framställa interpellation eller fråga till statsråd
i angelägenhet som angår dennes tjänsteutövning.
6 § Riksdagen väljer en eller flera ombudsmän
att i enlighet med instruktion som riksdagen beslutar utöva tillsyn över
tillämpningen i offentlig verksamhet av lagar och andra författningar.
Ombudsman får föra talan i de fall som angives i instruktionen.
Ombudsman får närvara vid domstols eller förvaltningsmyndighets
överläggningar och har tillgång till myndighetens protokoll och
handlingar. Domstol och förvaltningsmyndighet samt tjänsteman hos staten
eller kommun skall tillhandagå ombudsman med de upplysningar och
yttranden han begär. Sådan skyldighet åligger även annan, om han står
under ombudsmans tillsyn. Allmän åklagare skall på begäran biträda
ombudsman.
Närmare bestämmelser om ombudsman finns i
riksdagsordningen.
7 § /Upphör att gälla U:2003-07-01/
Riksdagen väljer revisorer att granska den statliga verksamheten.
Riksdagen kan besluta att revisorernas granskning skall omfatta också
annan verksamhet. Riksdagen fastställer instruktion för revisorerna.
Revisorerna får enligt bestämmelser i lag infordra
handlingar, uppgifter och yttranden som behövs för granskningen.
Närmare bestämmelser om revisorerna finns i
riksdagsordningen. Lag (1994:1470).
7 § /Träder i kraft I:2003-07-01/
Riksrevisionen är en myndighet under riksdagen med uppgift att granska
den verksamhet som bedrivs av staten. Närmare bestämmelser om
Riksrevisionen finns i riksdagsordningen och i annan lag. Enligt vad som föreskrivs
i sådan lag kan Riksrevisionens granskning avse också annan än statlig
verksamhet.
Riksrevisionen leds av tre riksrevisorer, som väljs av
riksdagen. Riksrevisorerna beslutar självständigt med beaktande av de
bestämmelser som finns i lag, vad som skall granskas De beslutar självständigt
och var för sig hur granskningen skall bedrivas och om slutsatserna av
sin granskning.
Vid myndigheten finns också en styrelse, som utses av
riksdagen. Styrelsens uppgift är att följa granskningsverksamheten, lämna
de förslag och redogörelser till riksdagen som riksrevisorernas
granskningsrapporter och revisionsberättelser ger anledning till samt att
besluta om förslag till anslag på statsbudgeten och om årsredovisning för
myndigheten.
Riksdagen får skilja en riksrevisor från uppdraget
endast om riksrevisorn inte längre uppfyller de krav som gäller för
uppdraget eller om riksrevisorn har gjort sig skyldig till allvarlig försummelse.
Lag (2002:905).
8 § Åtal för brott i utövningen av tjänst
som ledamot av Högsta domstolen eller Regeringsrätten väckes i Högsta
domstolen av riksdagens ombudsman eller Justitiekanslern.
Högsta domstolen prövar också om ledamot av Högsta
domstolen eller Regeringsrätten enligt vad därom är föreskrivet skall
skiljas eller avstängas från sin tjänst eller vara skyldig att undergå
läkarundersökning. Talan väckes av riksdagens ombudsman eller
Justitiekanslern.
1 § Kommer riket i krig eller krigsfara skall
regeringen eller talmannen kalla riksdagen till sammanträde. Den som utfärdar
kallelsen kan besluta att riksdagen skall sammanträda på annan ort än
Stockholm. Lag (1994:1470).
2 § Är riket i krig eller krigsfara, skall
en inom riksdagen utsedd krigsdelegation träda i riksdagens ställe, om förhållandena
kräver det.
Om riket är i krig, meddelas förordnande att
krigsdelegationen skall träda i riksdagens ställe av Utrikesnämndens
ledamöter enligt närmare bestämmelser i riksdagsordningen. Innan förordnande
meddelas skall samråd ske med statsministern, om det är möjligt.
Hindras nämndens ledamöter av krigsförhållandena att sammanträda,
meddelas förordnandet av regeringen. Om riket är i krigsfara, meddelas förordnande
som nu sagts av Utrikesnämndens ledamöter i förening med
statsministern. För förordnande fordras därvid att statsministern och
sex av nämndens ledamöter är ense.
Krigsdelegationen och regeringen kan i samråd eller var
för sig besluta att riksdagen skall återtaga sina befogenheter.
Krigsdelegationens sammansättning bestämmes i
riksdagsordningen. Lag (1988:1438).
3 § Medan krigsdelegationen är i riksdagens
ställe utövar den de befogenheter som annars tillkommer riksdagen. Den får
dock ej fatta beslut som avses i 12 § första stycket första punkten
eller andra eller fjärde stycket.
Krigsdelegationen beslutar själv om formerna för sin
verksamhet. Lag (1988:1438).
4 § Är riket i krig och kan till följd därav
regeringen icke fullgöra sina uppgifter, kan riksdagen bestämma om
bildande av regering och om regeringens arbetsformer.
5 § Är riket i krig och kan till följd därav
varken riksdagen eller krigsdelegationen fullgöra sina uppgifter, skall
regeringen handha dessa i den mån den finner det behövligt för att
skydda riket och slutföra kriget.
Regeringen får ej på grund av första stycket stifta,
ändra eller upphäva grundlag, riksdagsordningen eller lag om val till
riksdagen.
6 § Är riket i krig eller krigsfara eller råder
sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller av
krigsfara vari riket har befunnit sig, kan regeringen med stöd av
bemyndigande i lag genom förordning meddela sådana föreskrifter i visst
ämne som enligt grundlag annars skall meddelas genom lag. Erfordras det
även i annat fall med hänsyn till försvarsberedskapen, kan regeringen
med stöd av bemyndigande i lag genom förordning bestämma att i lag
meddelad föreskrift om rekvisition eller annat sådant förfogande skall
börja eller upphöra att tillämpas.
I lag med bemyndigande som avses i första stycket skall
noga angivas under vilka förutsättningar bemyndigandet får utnyttjas.
Bemyndigande medför ej rätt att stifta, ändra eller upphäva grundlag,
riksdagsordningen eller lag om val till riksdagen.
7 § Är riket i krig eller omedelbar
krigsfara, skall 2 kap. 12 § tredje stycket icke tillämpas. Detsamma gäller
om krigsdelegationen i annat fall har trätt i riksdagens ställe. Lag (1988:1438).
8 § Är riket i krig eller omedelbar
krigsfara, kan regeringen med stöd av riksdagens bemyndigande besluta att
uppgift, som enligt grundlag ankommer på regeringen, skall fullgöras av
annan myndighet. Sådant bemyndigande får icke omfatta befogenhet enligt
5 eller 6 §, om ej fråga är endast om beslut att lag i visst ämne
skall börja tillämpas. Lag (1988:1438).
9 § Regeringen får ingå överenskommelse om
vapenstillestånd utan att inhämta riksdagens godkännande och utan att rådgöra
med Utrikesnämnden, om uppskov med överenskommelsen skulle innebära
fara för riket. Lag (1979:933).
10 § Riksdagen eller regeringen får icke
fatta beslut på ockuperat område. På sådant område får ej heller utövas
befogenhet som tillkommer någon i egenskap av riksdagsledamot eller
statsråd.
Det åligger varje offentligt organ att på ockuperat
område handla på det sätt som bäst gagnar försvarsansträngningarna
och motståndsverksamheten samt civilbefolkningens skydd och svenska
intressen i övrigt. Icke i något fall får ett offentligt organ meddela
beslut eller vidta åtgärd som i strid mot folkrättens regler ålägger
någon rikets medborgare att lämna ockupationsmakten bistånd.
Val till riksdagen eller beslutande kommunala församlingar
får ej hållas på ockuperat område. Lag (1988:1438).
11 § Är riket i krig, bör statschefen följa
regeringen. Befinner han sig på ockuperat område eller på annan ort än
regeringen, skall han anses hindrad att fullgöra sina uppgifter som
statschef. Lag (1988:1438).
12 § Är riket i krig, får val till
riksdagen hållas endast efter beslut av riksdagen. Är riket i krigsfara,
när ordinarie val skall hållas, kan riksdagen besluta att uppskjuta
valet. Sådant beslut skall omprövas inom ett år och därefter med högst
ett års mellanrum. Beslut som avses i detta stycke blir gällande endast
om minst tre fjärdedelar av riksdagens ledamöter förenar sig om det.
Är riket till någon del ockuperat, när val skall hållas,
beslutar riksdagen de jämkningar av reglerna i 3 kap. som är påkallade.
Undantag får dock ej göras från 3 kap. 1 § första stycket, 2 §, 6 §
första stycket och 7-11 §§. Vad som sägs i 3 kap. 6 § första
stycket, 7 § andra stycket och 8 § andra stycket om riket skall i stället
gälla den del av riket för vilken val skall hållas. Minst en tiondel av
alla mandaten skall vara utjämningsmandat.
Ordinarie val, som till följd av första stycket icke hålles
på föreskriven tid, skall hållas så snart det kan ske sedan kriget
eller krigsfaran har upphört. Det åligger regeringen och talmannen att i
samråd eller var för sig se till att de åtgärder som behövs härför
blir vidtagna.
Har ordinarie val till följd av denna paragraf hållits
på annan tid än när det annars skulle ha ägt rum, skall riksdagen bestämma
tiden för därnäst följande ordinarie val till den månad under fjärde
eller femte året efter det först nämnda valet, då ordinarie val skall
hållas enligt riksdagsordningen. Lag (1994:1469).
13 § Är riket i krig eller krigsfara eller råder
sådana utomordentliga förhållanden som är föranledda av krig eller av
krigsfara vari riket har befunnit sig, utövas beslutanderätten i
kommunerna på sätt som anges i lag. Lag (1985:863).
1974:152
1. Genom denna regeringsform upphäves den äldre regeringsformen. Den äldre
regeringsformen skall dock med nedan angivna undantag tillämpas i stället
för den nya regeringsformen till utgången av det år under vilket
riksdagen slutligt antager denna samt, i de fall som angives nedan, även
därefter.
---------------------------------------------------------------
6. Äldre författning eller föreskrift äger fortsatt giltighet utan
hinder av att den icke har tillkommit i den ordning som skulle ha
iakttagits vid tillämpning av denna regeringsform. Bemyndigande, som har
beslutats av Konungen och riksdagen gemensamt eller av riksdagen ensam, får
utnyttjas även efter den under 1 angivna tidpunkten, tills riksdagen bestämmer
annorlunda.
Bestämmelserna i 8 kap. 17 § i denna regeringsform skall gälla i fråga
om äldre författning, som har tillkommit genom beslut av Konungen och
riksdagen gemensamt eller genom beslut av riksdagen ensam.
7. Bestämmelser i äldre lag eller annan författning om Konungen eller
Kungl. Maj:t skall [...] gälla regeringen, såvida det icke följer av författning
eller i övrigt framgår av omständigheterna att konungen personligen, Högsta
domstolen, Regeringsrätten eller kammarrätt åsyftas.
Föreskrift som enligt äldre lag eller annan författning skall beslutas
av Konungen och riksdagen gemensamt skall i stället beslutas genom lag.
8. Förekommer i lag eller annan författning hänvisning till eller avses
där eljest föreskrift som har ersatts genom bestämmelse i denna
regeringsform, tillämpas i stället den nya bestämmelsen.
---------------------------------------------------------------
14. Genom denna regeringsform görs ej ändring i vad som hittills har gällt
enligt 2 § i den äldre regeringsformen. Lag (1985:864).
1976:871
1. Ändringarna i regeringsformen7 träder i kraft den 1 januari 1977.
2. Utan hinder av 2 kap. 16 § behåller äldre föreskrift, som innebär
särbehandling på grund av kön, sin giltighet tills vidare. Sådan föreskrift
får ändras, även om ändringen innebär fortsatt särbehandling.
3. har upphävts genom lag (1998:1700).
4. Utan hinder av 2 kap. 1 § 3 och 14 § första stycket får i lag föreskrivas
att filmer och videogram icke får förevisas offentligt, om de ej dessförinnan
har godkänts för sådan visning. Lag (1985:862).
5. Äldre författning eller föreskrift äger fortsatt giltighet utan
hinder av att den icke har tillkommit i den ordning som skulle ha
iakttagits vid tillämpning av regeringsformen i dess nya lydelse.
1979:933
1. Ändringarna i regeringsformen träder i kraft den 1 januari 1980.
2. Äldre föreskrift om skatt eller avgift skall tillämpas utan hinder
av 2 kap. 10 § andra stycket.
2002:904
Denna lag träder i kraft den 1 januari 2003.
2002:905
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 2003.
2. Riksdagen får före ikraftträdandet välja riksrevisorer och utse
styrelse för Riksrevisionen.
3. Riksrevisorerna och styrelsen får, i den utsträckning
riksdagsstyrelsen bestämmer, före ikraftträdandet vidta de åtgärder
som behövs för att Riksrevisionens verksamhet skall kunna påbörjas vid
ikraftträdandet
|