|
Trafikförsäkringsförordning
(1976:359)
[Fakta
& Historik] [Referenser]
Försäkringsanstalts trafikförsäkringsverksamhet
1 § har upphävts genom förordning (1995:791).
|
2 § Premie för trafikförsäkring får ej bestämmas
till högre belopp än som med erforderlig säkerhet kan anses
svara mot den risk försäkringen är avsedd att täcka med tillägg
för nödvändiga omkostnader.
Anskaffningskostnader som föranleds av
konkurrensskäl får ej belasta trafikförsäkringsrörelsen. Förordning
(1995:791).
|
3 § har upphävts genom förordning (1991:368).
|
4 § har upphävts genom förordning (1991:368).
|
5 § Skall trafikskadeersättning utgå i form av livränta
och har försäkringsanstalten ej rätt att ansvara för sådan ränta,
skall anstalten köpa livräntan hos behörig svensk försäkringsanstalt.
Förordning (1983:310).
|
6 § Samtliga försäkringsanstalter som driver trafikförsäkringsverk-
samhet i Sverige skall tillsammans med trafikförsäkringsföreningen
upprätthålla och bekosta en skaderegleringsnämnd, vars
reglemente godkänns av regeringen.
Innan en försäkringsanstalt, en representant
som avses i 5 § tredje stycket trafikskadelagen (1975:1410)
eller trafikförsäkringsföreningen erbjuder skadelidande uppgörelse
i en sådan viktigare ersättningsfråga som anges i reglementet för
nämnden, skall frågan hänskjutas till nämnden för yttrande. Förordning
(1993:1437).
|
7 § Finansinspektionen får meddela föreskrifter om
villkor enligt 5 § tredje stycket trafikskadelagen beträffande
representant för försäkringsgivare som driver gränsöverskridande
verksamhet i Sverige. Förordning (1995:791).
|
8 § Ytterligare föreskrifter om försäkringsanstalts
verksamhet enligt trafikskadelagen (1975:1410)
eller denna förordning meddelas av finansinspektionen. Förordning
(1993:1437).
Undantag från trafikförsäkringsplikten m.m.
|
9 § Motordrivet fordon som ej är registrerat i Sverige
får införas hit och brukas i trafik här utan svensk trafikförsäkring,
om det tillhör stat som har tillträtt den europeiska
konventionen d. 20 april 1959 om obligatorisk försäkring mot
skadeståndsansvar eller delstat i sådan stat. Intyg om att
fordonet tillhör sådan stat eller delstat skall medföras när
fordonet införes hit eller brukas i trafik här. Intyget skall
vara utfärdat av statens regering eller, i fråga om förbundsstat,
av förbundsregeringen.
Motordrivet fordon som ej är registrerat i
Sverige får införas hit och brukas i trafik här utan svensk
trafikförsäkring, om det tillhör främmande stats militära
styrka som här i landet deltar i utbildning för fredsfrämjande
verksamhet inom ramen för samarbetet Partnerskap för fred eller
en person som hör till en sådan styrka. Förordning (1996:407).
|
10 § Motordrivet fordon får införas till Sverige och
tillfälligt brukas i trafik här utan svensk trafikförsäkring,
om det är registrerat i Belgien, Cypern, Danmark, Finland,
Frankrike, Grekland, Irland, Island, Italien, Kroatien,
Liechtenstein, Luxemburg, Monaco, Nederländerna, Norge, Portugal,
San Marino, Schweiz, Slovakien, Slovenien, Spanien, Storbritannien
och Nordirland jämte öarna Isle of Man, Alderney, Guernsey och
Jersey, Tjeckien, Förbundsrepubliken Tyskland, Ungern,
Vatikanstaten eller Österrike.
Första stycket tillämpas även i fråga om
icke registrerad moped som är hemmahörande i Belgien, Danmark,
Finland, Frankrike, Irland, Italien, Luxemburg, Monaco, Nederländerna,
Portugal, San Marino, Spanien, Förbundsrepubliken Tyskland,
Ungern eller Vatikanstaten. Förordning (2001:91).
|
11 § Ett motordrivet fordon som är registrerat i en
annan främmande stat än som avses i 10 § får föras in till
Sverige från ett annat land inom Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet och tillfälligt brukas i trafik här utan
svensk trafikförsäkring, om det är inrättat huvudsakligen för
att självständigt användas till person- eller godsbefordran. Förordning
(1994:133).
12 § /Upphör att gälla U:2003-01-20/ I andra
fall än som avses i 9--11 §§ får ett motordrivet fordon som är
registrerat eller hemmahörande i en främmande stat föras in
till Sverige och tillfälligt brukas i trafik här utan svensk
trafikförsäkring en dast om det
1. vid införseln visas upp bevis om gällande försäkring
som täcker ersättning för skada i följd av trafik med fordonet
inom Europeiska ekonomiska samarbetsområdet (exempelvis s. k. grönt
kort), eller
2. genom det svenska Tullverkets försorg
tecknas särskild försäkring som täcker ersättning för skada
i följd av trafik med fordonet i länderna i Europeiska
ekonomiska samarbetsområdet och i Schweiz (gränsförsäkring) för
tiden till dess att fordonet förs ut till något annat land än
ett som ingår i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Förordning
(1999:488).
12 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ I andra
fall än som avses i 9-11 §§ får ett motordrivet fordon som är
registrerat eller hemmahörande i en främmande stat föras in
till Sverige och tillfälligt brukas i trafik här utan svensk
trafikförsäkring endast om det
1. vid införseln visas upp bevis om gällande försäkring
som täcker ersättning för skada i följd av trafik med fordonet
inom Europiska ekonomiska samarbetsområdet (EES), exempelvis s.k.
grönt kort, eller
2. genom det svenska Tullverkets försorg
tecknas särskild försäkring som täcker ersättning för skada
i följd av trafik med fordonet i länderna i EES och i Schweiz
(gränsförsäkring) för tiden till dess att fordonet förs ut
till något annat land än ett som ingår i EES. Förordning (2002:348).
|
13 § När ett motordrivet fordon som avses i 11 eller
12 § förs ut igen till något annat land än ett som ingår i
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, skall Tullverket
kontrollera att det för fordonet har funnits försäkring som täckt
ersättning för skada i följd av trafik med fordonet inom
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. I de fall då gränsförsäkring
har tagits, skall Tullverket också kontrollera att premie har
betalats för tiden till och med utförseldagen. Kan bevis om
detta inte visas upp, skall försäkring tecknas eller felande
premie betalas till Tullverket.
För ett motordrivet fordon som avses i 12 §
och som inte är inrättat huvudsaklig en för att självständigt
användas till person- eller godsbefordran gäller första stycket
även när fordonet förs ut till Danmark, Finland eller Norge.
Första och andra styckena skall tillämpas även
när fordon som avses där förtullas i Sverige i stället för
att föras ut till annan stat. Förordning (1999:488).
|
14 § Särskild ersättning får ej uttagas för
Tullverkets handläggning av ärende som avses i denna förordning.
Förordning (1999:488).
|
15 § Närmare föreskrifter för tillämpningen av 9-14
§ meddelas av Tullverket. Förordning (1999:488).
Övriga bestämmelser /Rubriken upphör att gälla
U:2003-01-20/
Skada under resa inom EES m.m. /Rubriken träder
i kraft I:2003-01-20/
16 § /Ny beteckning 20 § U:2003-01-20/ När en
trafikförsäkring har meddelats skall försäkringsanstalten utfärda
ett bevis om trafikförsäkringen, om försäkringstagaren begär
det. Gäller försäkringen en moped klass II, skall dock beviset
utfärdas utan någon särskild begäran. Beviset skall utfärdas
enligt formulär som Finansinspektionen fastställer.
När avtal om trafikförsäkring för ett
motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret har
upphört att gälla, skall försäkringsanstalten eller, i fall
som avses i 5 § tredje stycket trafikskadelagen (1975:1410),
representanten för försäkringsgivaren anmäla detta hos Vägverket
eller, om interimslicens har utfärdats för fordonet, hos
Tullverket. Förordning (2001:670).
16 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ En sådan
skaderegleringsrepresentant som avses i 27 § trafikskadelagen (1975:1410)
skall gentemot den skadelidande kunna sköta skaderegleringen på
det eller de språk som är officiella i det EES-land där den
skadelidande är bosatt. Förordning (2002:348).
17 § /Ny beteckning 21 § U:2003-01-20/ Väcks
talan om skadestånd i följd av trafik med motordrivet fordon,
skall domstolen i god tid före huvudförhandlingen i målet lämna
underrättelse därom till den försäkringsanstalt som har
meddelat trafikförsäkring för fordonet eller, i fall som avses
i 5 § tredje stycket trafikskadelagen (1975:1410),
till representanten för försäkringsgivaren eller, i fall som
avses i 15 eller 16 § samma lag, till den myndighet som därvid företräder
staten respektive till trafikförsäkringsföreningen. Förordning
(1993:1437).
17 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ För sådana
försäkringsfall som avses i 27 § andra stycket trafikskadelagen
(1975:1410)
skall försäkringsgivaren eller dennes
skaderegleringsrepresentant, inom tre månader från det att försäkringsfallet
anmäldes till någon av dem, till den skadelidande lämna ett
motiverat besked om ersättning. Med motiverat besked om ersättning
avses
- ett motiverat anbud om ersättning för sådana
fall då försäkringsgivaren inte bestrider ersättningsansvar
och skadeersättningen har beräknats och
- ett motiverat svar på vad som har anförts i
anmälan av försäkringsfallet för sådana fall då ersättningsansvaret
bestrids, ersättningsansvaret inte har fastställts eller inte
har beräknats fullständigt. Förordning (2002:348).
18 § /Träder i kraft I:den dag regeringen bestämmer/
När ett ärende enligt 28 § trafikskadelagen (1975:1410)
har anmälts till Trafikförsäkringsföreningen skall föreningen
lämna en underrättelse om detta till försäkringsgivaren eller
dennes skaderegleringsrepresentant här enligt 27 §
trafikskadelagen och till den som vållat skadan, om denne är känd.
En sådan underrättelse skall lämnas även till den som i det
land där försäkringsgivaren är etablerad har utsetts till
skadeersättningsorgan enligt Europaparlamentets och rådets
direktiv 2000/26/EG av den 16 maj 2000 om tillnärmning av
medlemsstaternas lagar om ansvarsförsäkring för motorfordon
samt om ändring av rådets direktiv 73/239/EEG och 88/357/EEG3.
Av underrättelsen skall framgå att föreningen kommer att påbörja
skaderegleringen inom den tid som anges i 28 § trafikskadelagen.
Förordning (2002:348).
19 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ Den som
enligt 5 § första stycket 1 trafikskadelagen (1975:1410)
meddelar trafikförsäkring skall underrätta Trafikförsäkringsföreningen
om namn och adress på de skaderegleringsrepresentanter som har
utsetts enligt 27 § trafikskadelagen. En sådan underrättelse
skall lämnas även till dem som i övriga länder inom EES har
utsetts till informationscentrum enligt Europaparlamentets och rådets
direktiv 2000/26/EG av den 16 maj 2000 om tillnärmning av
medlemsstaternas lagar om ansvarsförsäkring för motorfordon
samt om ändring av rådets direktiv 73/239/EEG och 88/357/EEG4.
När en gränsförsäkring har tecknats enligt
12 och 13 §§ skall Tullverket underrätta Trafikförsäkringsföreningen
om detta. Förordning (2002:348).
Övriga bestämmelser /Rubriken träder i kraft
I:2003-01-20/
20 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ När en
trafikförsäkring har meddelats skall försäkringsanstalten utfärda
ett bevis om trafikförsäkringen, om försäkringstagaren begär
det. Gäller försäkringen en moped klass II, skall dock beviset
utfärdas utan någon särskild begäran. Beviset skall utfärdas
enligt formulär som Finansinspektionen fastställer.
När avtal om trafikförsäkring för ett
motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret har
upphört att gälla, skall försäkringsanstalten eller, i fall
som avses i 5 § tredje stycket trafikskadelagen (1975:1410),
representanten för försäkringsgivaren anmäla detta hos Vägverket
eller, om interimslicens har utfärdats för fordonet, hos
Tullverket. Förordning (2002:348).
21 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ Väcks
talan om skadestånd i följd av trafik med motordrivet fordon,
skall domstolen i god tid före huvudförhandlingen i målet lämna
underrättelse därom till den försäkringsanstalt som har
meddelat trafikförsäkring för fordonet eller, i fall som avses
i 5 § tredje stycket trafikskadelagen (1975:1410),
till representanten för försäkringsgivaren eller, i fall som
avses i 15 eller 16 § samma lag, till den myndighet som därvid företräder
staten respektive till trafikförsäkringsföreningen. Förordning
(2002:348).
Övergångsbestämmelser
1998:1260
1. Denna förordning träder i kraft den 1 november 1998.
2. För en moped som tagits upp i typintyg enligt 63 §
fordonskungörelsen (1972:595)
i dess lydelse före den 1 november 1998 eller godkänts vid
mopedbesiktning enligt 48-54 §§ fordonskungörelsen i dess
lydelse före den 1 november 1998 och därefter inte ändrats på
sådant sätt som anges i 50 § nämnda kungörelse, skall vad som
sägs om moped klass II gälla.
|
|
|