|
Trafikskadelag
(1975:1410)
[Fakta
& Historik]
Inledande bestämmelser
1 § Denna lag gäller trafikförsäkring för
motordrivet fordon och ersättning från trafikförsäkring för
skada i följd av trafik med motordrivet fordon (trafikskadeersättning).
Lagen tillämpas dock ej på
1. motordrivet fordon som är avsett att föras
av gående,
2. motordrivet fordon när det användes för tävling,
träning, övningskörning, uppvisning eller liknande ändamål
inom inhägnat tävlingsområde,
3. motorredskap med en tjänstevikt av högst 2
000 kg som är inrättat huvud- sakligen som arbetsredskap och som
varken är eller bör vara registrerat i vägtrafikregistret.
Har till motordrivet fordon som omfattas av
lagen kopplats fordon av annat slag, tillämpas lagens bestämmelser
om skada i följd av trafik med motordrivet fordon på
fordonskombinationen i dess helhet. Lag (2001:562).
Trafikförsäkring
|
2 § Trafikförsäkring skall finnas för motordrivet
fordon som är registrerat i vägtrafikregistret och ej är avställt
samt för annat motordrivet fordon som brukas i trafik här i
landet. Försäkringsplikten fullgörs av fordonets ägare.
Innehas fordonet på grund av kreditköp med förbehåll om återtaganderätt
eller innehas det med nyttjanderätt för bestämd tid om minst
ett år, fullgörs dock försäkringsplikten av innehavaren.
Trafikförsäkring för ett motordrivet fordon
som har registrerats i vägtrafikregistret kan genom uppsägning
av försäkringstagaren upphöra att gälla endast om
1. fordonet inte längre är registrerat i vägtrafikregistret,
2. fordonet är avställt, eller
3. försäkringstagarens skyldighet att hålla
fordonet försäkrat har upphört av någon annan anledning.
Andra stycket skall inte tillämpas, om för
fordonet gäller trafikförsäkring hos en annan försäkringsanstalt.
Lag (2001:562).
|
3 § Staten är ej skyldig att hålla trafikförsäkring.
Sådan skyldighet åvilar ej heller annan beträffande
1. motordrivet fordon under tid då fordonet är
taget i anspråk med nyttjanderätt enligt förfogandelagen (1978:262)
eller då fordonet brukas för att avlämnas enligt den lagen
eller hemföras efter förfogande eller då det brukas i samband
med besiktning för uttagning för totalförsvarets behov,
2. motordrivet fordon under tid då fordonet
innehas av Försvarsmakten enligt skriftligt avtal som har träffats
av myndigheten eller då fordonet brukas för att avlämnas eller
hemföras enligt sådant avtal. Lag (1994:1731).
|
4 § Regeringen kan föreskriva undantag från trafikförsäkringsplikt
beträffande
1. motordrivet fordon som tillhör viss främmande
stat,
2. annat motordrivet fordon som är registrerat
eller hemmahörande i viss främmande stat.
|
5 § Trafikförsäkring får meddelas av
1. en försäkringsgivare som har fått tillstånd
till det av regeringen, samt
2. en EES-försäkringsgivare som är verksam här
i landet enligt lagen (1998:293)
om utländska försäkringsgivares verksamhet i Sverige.
En försäkringsgivare som får meddela trafikförsäkring
är skyldig att på begäran meddela trafikförsäkring. I ett
tillstånd enligt första stycket 1 kan dock skyldigheten begränsas
till att gälla försäkring åt personer som tillhör en viss
yrkesgrupp eller intressegrupp eller som är bosatta inom ett
visst område. Finansinspektionen kan efter ansökan medge
motsvarande begränsning för försäkringsgivare som driver
verksamhet här som avses i första stycket 2. Finansinspektionens
beslut får överklagas hos regeringen.
En försäkringsgivare som avser att meddela
trafikförsäkring genom gränsöverskridande verksamhet med stöd
av 2 kap. 1 § lagen om utländska försäkringsgivares verksamhet
i Sverige men som inte har fast driftställe i Sverige skall ha en
represen- tant här i landet. Representanten skall vara bosatt i
Sverige eller vara en svensk juridisk person. Försäkringsgivaren
skall utfärda en fullmakt för representanten att gentemot skade-
lidande företräda försäkringsgivaren och att själv eller
genom annan tala och svara för denne angående försäkringsfall.
Representanten skall även ha behörighet att företräda försäk-
ringsgivaren vid kontroll av om det finns giltig trafikförsäk-
ring. Försäkringsgivaren skall informera försäkringstagarna om
vem som är försäkringsgivarens representant och om dennes
adress. Ytterligare föreskrifter om villkor beträffande
representanter får meddelas av regeringen eller, efter
regeringens bemyndigande, Finansinspektionen. Lag (1998:382).
|
6 § Återkallar regeringen tillståndet för en försäkringsanstalt
att meddela trafikförsäkring, skall den som har tagit trafikförsäkring
hos anstalten och som är skyldig att ha sådan försäkring taga
ny trafikförsäkring för fordonet inom en månad efter det att
beslutet om återkallelse har kungjorts i Post- och Inrikes
Tidningar.
I fall som avses i första stycket upphör den
tidigare trafikförsäkringen senast vid utgången av den angivna
månadsfristen. Lag (1980:40).
|
7 § Regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer
meddelar närmare föreskrifter om försäkringsanstalts
verksamhet enligt denna lag.
Trafikskadeersättning
|
8 § För person- eller sakskada som uppkommer i följd
av trafik här i landet med motordrivet fordon utgår
trafikskadeersättning i fall som anges i denna lag.
Trafikskadeersättning utgår i motsvarande fall också för skada
som i följd av trafik utomlands med här i landet registrerat
eller svenska staten tillhörigt motordrivet fordon tillfogas
svensk medborgare eller den som har hemvist i Sverige.
Trafikskadeersättning utgår ej för atomskada
i fall då rätten att göra ersättningsanspråk gällande mot
annan än innehavare av atomanläggning är inskränkt enligt 14
§ atomansvarighetslagen (1968:45).
Lag (1993:1384), (1993:1646)
och (1995:1185).
|
8 a § har upphävts genom lag (1993:1381).
|
9 § I fråga om trafikskadeersättning tillämpas 5
kap. och 6 kap. 3 § skadeståndslagen (1972:207)
samt lagen (1973:213)
om ändring av skadeståndslivräntor. Lag (2001:734).
|
10 § Skadas förare eller passagerare i motordrivet
fordon som är i trafik, utgår trafikskadeersättning från
trafikförsäkringen för fordonet.
Skadas motordrivet fordon som är i trafik eller
egendom som befordras med sådant fordon, utgår trafikskadeersättning
endast om skadan har uppkommit i följd av trafik med annat
motordrivet fordon och därvid orsakats genom vållande i samband
med förandet av det andra fordonet eller genom bristfällighet på
det fordonet. I sådant fall utgår ersättningen från trafikförsäkringen
för det andra fordonet.
|
11 § Uppkommer annan person- eller sakskada i följd av
trafik med motordrivet fordon än som anges i 10 §, utgår
trafikskadeersättning från trafik- försäkringen för fordonet.
För sakskada som tillfogas försäkringstagaren
genom det egna fordonet utgår trafikskadeersättning enligt första
stycket endast om fordonet brukades olovligen av annan. Ersättning
enligt första stycket utgår ej för sakskada som genom det egna
fordonet tillfogas fordonets brukare eller förare eller, om
fordonet brukades olovligen, den som med vetskap därom följde
med fordonet eller lät egendom befordras med detta.
Skadas ett spårfordon som omfattas av järnvägstrafiklagen
(1985:192)
och som är i trafik eller skadas person eller egendom i ett sådan
fordon, utgår trafikskadeersättning enligt första stycket
endast om skadan har orsakats genom vållande i samband med förandet
av det motordrivna fordonet eller genom bristfällighet på det
fordonet. Uppkommer därvid också skada på egendom som ingår i
spåranläggningen, gäller vad nu har sagts även i fråga om
denna skada. Lag (1985:194).
|
12 § Trafikskadeersättning med anledning av
personskada kan jämkas, om den skadelidande själv uppsåtligen
eller genom grov vårdslöshet har medverkat till skadan. Ersättning
till förare som har gjort sig skyldig till rattfylleri eller
grovt rattfylleri kan även jämkas, om föraren därvid genom vårdslöshet
har medverkat till skadan. Har personskada lett till döden, kan
ersättning som avses i 5 kap. 2 § skadeståndslagen (1972:207)
också jämkas, om den avlidne uppsåtligen har medverkat till dödsfallet.
Trafikskadeersättning med anledning av sakskada
kan jämkas, om vållande på den skadelidandes sida har medverkat
till skadan. I fall som avses i 10 § andra stycket skall sådan
medverkan till sakskada anses föreligga, om vållande i samband
med förandet av det skadade fordonet eller det fordon varmed den
skadade egendomen befordrades eller bristfällighet på fordonet
har medverkat till skadan. Vidare skall i fall som avses i 11 §
tredje stycket sådan medverkan till sakskada anses föreligga, om
vållande i samband med spårdriften eller bristfällighet i någon
anordning för denna har medverkat till skadan.
Jämkning enligt första eller andra stycket
sker efter vad som är skäligt med hänsyn till den medverkan som
har förekommit på ömse sidor och omständigheterna i övrigt.
Lag (2001:734).
|
13 § Skall trafikskadeersättning för en och samma
skada utgå från trafikförsäkringarna för flera fordon, svarar
försäkringarna solidariskt för ersättningen.
|
14 § Från ett fordons trafikförsäkring utgår
trafikskadeersättning med anledning av en och samma händelse med
högst 300 miljoner kronor, ränta och ersättning för rättegångskostnader
oräknade. Förslår beloppet ej till gottgörelse åt var och en
som har rätt till ersättning ur beloppet, utgår i första hand
ersättning för personskada. Ersättningarna till dem som ej kan
beredas full gottgörelse nedsättes med samma kvotdel för var
och en. Kan efter inträffat skadefall befaras att sådan nedsättning
blir nödvändig, kan regeringen eller myndighet som regeringen
bestämmer förordna att ersättning tills vidare skall utgå
endast med viss kvotdel.
Om skada uppkommer i följd av trafik här i
landet med ett fordon som hör hemma i något av länderna inom
Europeiska ekonomiska samarbetsområdet, tillämpas på begäran
av den skadelidande i stället för första stycket de föreskrifter
om obligatorisk motorfordonsförsäkring som gäller i det land där
fordonet hör hemma. Lag 1993:1382 (1993:1646).
|
15 § Beträffande motordrivet fordon som enligt 3 §
eller med stöd av 4 § 1 är undantaget från trafikförsäkringsplikt
och som saknar trafikförsäkring svarar staten för den
trafikskadeersättning som skulle ha utgått, om försäkring hade
funnits.
I fall som avses i första stycket gäller vad
som i denna lag föreskrives om försäkringsanstalt i tillämpliga
delar staten.
|
16 § Beträffande motordrivet fordon som med stöd av 4
§ 2 har undantagits från trafikförsäkringsplikt och som saknar
trafikförsäkring svarar samtliga försäkringsanstalter, som vid
skadetillfället hade tillstånd att meddela trafikförsäkring
eller som hade gjort sådan anmälan som avses i 5 § tredje
stycket, solidariskt för den trafikskadeersättning som skulle ha
utgått, om försäkring hade funnits.
I fråga om fordon som är försäkringspliktigt
men som saknar trafikförsäkring har de försäkringsanstalter
som avses i första stycket samma ersättnings- ansvar som anges där.
För sakskada som tillfogas den försäkringspliktige gäller dock
detta ansvar endast i fall då fordonet brukades olovligen av
annan och antingen ej var registrerat i vägtrafikregistret eller
var avställt.
De försäkringsanstalter som avses i första
stycket svarar även solidariskt för den trafikskadeersättning
som skulle ha utgått från trafikförsäkringen för motordrivet
fordon vars identitet ej kan fastställas. Från ersättning för
sakskada skall därvid avräknas ett belopp som svarar mot en
tjugondedel av det basbelopp enligt lagen (1962:381)
om allmän försäkring som gäller för det år då skadehändelsen
inträffar. Vid skador på renar skall någon avräkning inte ske.
Lag 1993:1383 (2001:562).
|
17 § Skadelidandes rätt till trafikskadeersättning får,
utöver vad som anges i denna lag, inskränkas endast på grund av
omständighet som har inträffat skadehändelsen och som enligt
lagen (1927:77)
om försäkringsavtal eller (1980:38)
kan medföra begränsning av försäkringsgivarens skyldighet att
utge försäkringsbelopp. Lag (1980:40).
Skadestånd m. m.
|
18 § Den som drabbas av en skada i följd av trafik med
ett motordrivet fordon får, trots att han kan få trafikskadeersättning,
i stället kräva skadestånd enligt vad som gäller om detta. Har
den skadelidandes rätt till trafikskadeersättning helt eller
delvis fallit bort på grund av en omständighet som har inträffat
efter skadehändelsen, är han berättigad till skadestånd i den
delen endast om det finns särskilda skäl.
Skadestånd med anledning av en skada på ett
motordrivet fordon i trafik eller på egendom som transporterats
med det får jämkas efter vad som är skäligt med hänsyn till
den medverkan som har förekommit på ömse sidor, de särskilda
risker för skador som motorfordonstrafiken har inneburit och omständigheterna
i övrigt. Lag (1999:266).
|
19 § Den som har utgett skadestånd med anledning av
skada i följd av trafik med motordrivet fordon inträder intill
det utgivna beloppet i den skade- lidandes rätt till
trafikskadeersättning. Detta gäller dock ej i den mån
trafikskadeersättningen skulle ha kunnat krävas åter från den
skadestånds- skyldige enligt 20 §.
Har försäkringsgivare enligt avtal om annan
skadeförsäkring än trafikför- säkring utgett ersättning för
skada i följd av trafik med motordrivet fordon, inträder försäkringsgivaren
intill beloppet av den utgivna ersättningen i försäkringshavarens
rätt till trafikskadeersättning. Detsamma gäller när enligt förbindelse
i avtal om olycksfalls- eller sjukförsäkring ersättning har
utgetts med verkliga beloppet av sjukvårdskostnader eller andra
utgifter och förluster som olycksfallet eller sjukdomen har medfört.
Trafikförsäkringsanstalts återkravsrätt m. m.
|
20 § Har skada för vilken trafikskadeersättning utgått
vållats uppsåtligen eller genom grov vårdslöshet, inträder försäkringsanstalten
intill det utgivna beloppet i den skadelidandes rätt till skadestånd
av skadevållaren. Detsamma gäller, om skadan har vållats genom
vårdslöshet av förare som har gjort sig skyldig till brott som
avses i 4 § eller 4 a § lagen (1951:649)
om straff för vissa trafikbrott.
Om trafikskadeersättning har betalats för en
skada som omfattas av produkt- ansvarslagen (1992:18),
inträder försäkringsanstalten intill det utgivna beloppet i den
skadelidandes rätt till skadestånd enligt den lagen.
Är järnväg eller spårväg enligt järnvägstrafiklagen
(1985:192)
eller annan författning ansvarig för skada till följd av spårdriften
och har trafik- skadeersättning utgått för skadan, får försäkringsanstalten
kräva ersättningen åter från den ansvarige i den omfattning
som är skälig med hänsyn till den medverkan som har förekommit
på ömse sidor och omständigheterna i övrigt. Lag (1992:1121).
|
21 § I avtal om trafikförsäkring får göras förbehåll
om rätt för försäkringsanstalten att kräva utgiven
trafikskadeersättning åter från försäkringstagaren intill
belopp för vilket denne har åtagit sig att stå självrisk.
Förbehåll om rätt till återkrav från fysisk
person får för varje skadehändelse göras gällande med högst
en tiondedel av det basbelopp enligt lagen (1962:381)
om allmän försäkring som gäller för det år skadehändelsen
inträffar. Lag (1981:1197).
|
22 § Skadas förare eller passagerare i motordrivet
fordon i följd av trafik med detta fordon och annat motordrivet
fordon och har skadan orsakats genom vållande i samband med förandet
av det andra fordonet eller genom bristfällighet på detta, får
trafikskadeersättning som har utgått för skadan krävas åter
från försäkringen för det andra fordonet. Har vållande eller
bristfällighet förekommit även på det förstnämnda fordonets
sida, fördelas ersättningsansvaret mellan fordonens försäkringar
efter vad som är skäligt med hänsyn till den medverkan som har
förekommit på ömse sidor och omständigheterna i övrigt.
Kan enligt första stycket ersättning krävas
åter från försäkringarna för två eller flera fordon, svarar
försäkringarna solidariskt.
|
23 § Svarar trafikförsäkringarna för flera fordon
solidariskt, skall försäk- ringarna sinsemellan taga lika del i
ersättningsansvaret. Har skadan orsakats genom vållande i
samband med förandet av något av fordonen eller genom bristfällighet
på något av dem, skall dock försäkringen för det fordonet bära
hela ersättningen i förhållande till försäkringen för fordon
på vars sida varken vållande eller bristfällighet har förekommit.
Föreligger vållande eller bristfällighet på flera sidor, fördelas
ersättningsansvaret mellan fordonens försäkringar efter vad som
är skäligt med hänsyn till den medverkan som har förekommit på
olika sidor och omständigheterna i övrigt.
|
24 § I fall som avses i 16 § fördelas försäkringsanstalternas
inbördes ersättningsansvar efter förhållandet mellan beloppen
av de premier för direkt tecknade trafikförsäkringar som härrör
från verksamheten här i landet och som för var och en av dem
belöper på näst föregående kalenderår.
Trafikskadeersättning som har utgetts enligt 16
§ andra stycket får intill en tiondedel av det basbelopp som
anges i 21 § krävas åter från den som var skyldig att ha
trafikförsäkring. Ersättningen får dock ej krävas åter, om
fordonet vid skadetillfället brukades olovligen av annan och
antingen ej var registrerat i vägtrafikregistret eller var avställt.
Har trafikskadeersättning utgetts enligt 16 §
tredje stycket och blir fordonet sedermera känt, får ersättningen
krävas åter från den försäkringsanstalt som har meddelat
trafikförsäkring för fordonet. Lag (2001:562).
|
25 § Den som på grund av ansvarighet för skada enligt
20 § har utgett ersättning till försäkringsanstalt får efter
vad som är skäligt kräva ersättningen åter från annan som
också är ansvarig för skadan enligt 20 §.
Försäkringstagare som har krävts på självriskbelopp
enligt 21 § och försäk- ringspliktig som har krävts på belopp
som avses i 24 § andra stycket inträder intill det utgivna
beloppet i den rätt till skadestånd enligt 20 § eller den rätt
till återkrav enligt 22 eller 23 § som tillkommer försäkringsanstalten
respektive försäkringsanstalterna. Är försäkringstagaren
eller den försäkringspliktige ansvarig för skadan enligt 20 §,
äger första stycket motsvarande tillämpning.
|
26 § Ersättning som har utgetts enligt denna lag får
utöver vad som följer av 20--25 §§ krävas åter endast på
grund av åtagande av annan än försäk- ringstagaren.
Övriga bestämmelser /Rubriken upphör att gälla
U:2003-01-20/
|
27 § /Ny beteckning 30 § U:2003-01-20/ Så snart ägare,
brukare eller förare av motordrivet fordon har fått kännedom om
händelse som kan medföra försäkringsfall enligt denna lag,
skall han underrätta den försäkringsanstalt som har meddelat
trafik- försäkring för fordonet om händelsen. Han är vidare
skyldig att på begäran lämna försäkringsanstalten behövliga
upplysningar och handlingar.
Skada under resa inom Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet (EES) m.m. /Rubriken träder i kraft
I:2003-01-20/
|
27 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ Den som enligt 5 §
första stycket 1 meddelar trafikförsäkring skall ha en
skaderegleringsrepresentant i varje annat EES-land. Representanten
skall vara bosatt i det landet eller, om det är en juridisk
person, vara etablerad där.
Försäkringsgivaren skall utfärda fullmakt för
skaderegleringsrepresentanten att reglera skadelidandes anspråk på
ersättning från trafikförsäkringen när
1. den skadelidande är bosatt i det EES-land där
representanten är bosatt eller etablerad,
2. det fordon vars försäkring skall tas i
anspråk är försäkrat och normalt hemmahörande i något annat
EES-land än som avses i 1 och
3. skadan har inträffat i något annat EES-land
än som avses i 1 eller i ett land som ingår i systemet med grönt
kort.
Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om villkor beträffande
skaderegleringsrepresentanter och föreskrifter om underrättelseskyldighet.
Lag (2002:343).
|
28 § /Ny beteckning 31 § U:2003-01-20/ Den som vill
bevaka rätt till ersättning enligt denna lag eller fordringsrätt
i övrigt på grund av avtal om trafikförsäkring skall väcka
talan inom tre år från det han fick kännedom om att fordringen
kunde göras gällande och i varje fall inom tio år från det
fordringen tidigast hade kunnat göras gällande. Försummar han
det, är talan förlorad.
Har den som vill kräva trafikskadeersättning
anmält skadan till försäkringsgivaren inom den tid som anges i
första stycket, har han alltid sex månader på sig att väcka
talan mot försäkringsgivaren sedan denne har förklarat att
slutlig ställning har tagits till ersättningsfrågan.
Vad som sägs i andra stycket om försäkringsgivaren
skall i fall som avses i 15 § gälla den myndighet som handlägger
ersättningsärendet och i fall som avses i 16 § gälla trafikförsäkringsföreningen.
Förbehåll om kortare tid för att väcka talan
än som anges i denna paragraf är utan verkan mot den som har
anspråk på trafikskadeersättning. Lag (1999:266).
|
28 § /Träder i kraft I:den dag regeringen bestämmer/
Om en skadelidande som är bosatt här i landet har anmält ett sådant
försäkringsfall som avses i 27 § andra stycket till en försäkringsgivare
i ett annat EES-land eller till en skaderegleringsrepresentant som
denne har i Sverige utan att få ett motiverat besked om ersättning,
svarar de försäkringsgivare som avses i 16 § solidariskt för
ersättningen när det har gått tre månader sedan anmälan
gjordes. Samma ersättningsansvar gäller om den utländske försäkringsgivaren
inte har någon skaderegleringsrepresentant här i landet. Vad som
sägs i detta stycke gäller inte om den skadelidande har vidtagit
rättsliga åtgärder mot den utländske försäkringsgivaren.
Om fordonet är försäkringspliktigt men saknar
trafikförsäkring, har de försäkringsgivare som avses i 16 §
samma ersättningsansvar för skadan som anges i första stycket.
Om fordonets identitet inte kan fastställas, svarar dessa försäkringsgivare
solidariskt för den ersättning som skulle ha utgått från försäkringen.
Vad som sägs i detta stycke gäller även om fordonet inte är
normalt hemmahörande i ett EES-land men försäkringsfallet har
inträffat i ett EES-land.
Skaderegleringen skall påbörjas senast två månader
efter det att ärendet anmäldes till de försäkringsgivare som
avses i 16 §. Skaderegleringen skall avbrytas, om försäkringsgivaren
eller skaderegleringsrepresentanten lämnar ett motiverat besked
om ersättning. Vad som sägs om skadereglering i 37 § första
stycket och 38 § konsumentförsäkringslagen (1980:38)
skall tillämpas också på skadereglering enligt denna paragraf.
Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer får meddela ytterligare föreskrifter om
skaderegleringen och föreskrifter om underrättelseskyldighet.
Lag (2002:343).
|
29 § /Ny beteckning 32 § U:2003-01-20/ Fordran på
trafikskadeersättning med anledning av personskada får ej tagas
i mät för den skadelidandes skuld. Utmätning av livräntebelopp
kan dock ske enligt vad som föreskrives i 7 kap. utsökningsbalken.
I fråga om förbud mot utmätning sedan ersättning har betalats
ut gäller 5 kap. 7 § andra stycket utsökningsbalken.
Försäkringsanstalt får kvitta fordran på självriskbelopp
enligt 21 § mot försäkringstagarens fordran hos anstalten.
Fordran på ersättning som avses i 24 § andra stycket får
kvittas mot fordran som innehas av den försäkrings- pliktige.
Fordran på trafikskadeersättning med anledning
av personskada får ej i vidare mån än som följer av 19 § överlåtas
innan ersättningen är tillgänglig för lyftning. Lag (1981:820).
|
29 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ Den trafikförsäkringsförening
som avses i 33 § skall på begäran lämna uppgifter om vem som
har meddelat trafikförsäkring för ett fordon som är normalt
hemmahörande i Sverige, vem som är försäkringsgivarens
skaderegleringsrepresentant och vem som äger fordonet. För
fordon som har undantagits från skyldighet att ha trafikförsäkring
skall uppgift lämnas om vem som ansvarar i stället för en försäkringsgivare.
Motsvarande uppgifter skall lämnas också om
fordon som är normalt hemmahörande i ett annat EES-land, i den mån
trafikförsäkringsföreningen har tillgång till uppgifterna. Lag
(2002:343).
|
30 § /Ny beteckning 33 § U:2003-01-20/ I fall som
avses i 16 § företrädes försäkringsanstalterna i ärende om
trafikskadeersättning eller om återkrav av utgiven sådan ersättning
av en trafikförsäkringsförening, i vilken anstalterna är
medlemmar. För visst ärende eller viss grupp av ärenden kan föreningen
utse en av anstalterna att företräda de övriga.
Regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer
fastställer stadgar för trafikförsäkringsföreningen.
Övriga bestämmelser /Rubriken träder i kraft
I:2003-01-20/
|
30 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ Så snart ägare,
brukare eller förare av motordrivet fordon har fått kännedom om
händelse som kan medföra försäkringsfall enligt denna lag,
skall han underrätta den försäkringsanstalt som har meddelat
trafik- försäkring för fordonet om händelsen. Han är vidare
skyldig att på begäran lämna försäkringsanstalten behövliga
upplysningar och handlingar. Lag (2002:343).
|
31 § /Ny beteckning 34 § U:2003-01-20/ Saknas föreskriven
trafikförsäkring för ett motordrivet fordon som är registrerat
i vägtrafikregistret och inte är avställt, har trafikförsäkringsföreningen
rätt till gottgörelse (trafikförsäkringsavgift) av den försäkringspliktige
för den tid denne har underlåtit att fullgöra sin försäkringsplikt.
Trafikförsäkringsavgift bestäms på grundval
av de årspremier för trafikförsäkring som har tillämpats här
i landet under den tid trafikförsäkring har saknats. Avgiften får
med tio procent överstiga högsta försäkringspremie för fordon
av samma fordonsslag och med samma användningssätt som det oförsäkrade
fordonet. Med fordonsslag avses personbil, lastbil, buss,
motorcykel, traktor, motorredskap, moped och terrängmotorfordon.
Förhöjning av premien på grund av omständigheter som ger
anledning att anta att fordonet med hänsyn till innehavarens
person utgör en särskild risk i trafiken får dock beaktas
endast om det finns sådana omständigheter i det särskilda
fallet.
Trots vad som sägs i andra stycket får trafikförsäkringsavgift
tas ut med tvåhundra kronor för tid till dess trafikförsäkring
tecknas eller försäkringsplikten upphör.
Domstol kan sätta ned trafikförsäkringsavgiften,
om det finns särskilda skäl. I fråga om preskription av trafikförsäkringsavgift
tillämpas 28 § första stycket. Lag (2001:562).
|
31 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ Den som vill bevaka
rätt till ersättning enligt denna lag eller fordringsrätt i övrigt
på grund av avtal om trafikförsäkring skall väcka talan inom
tre år från det han fick kännedom om att fordringen kunde göras
gällande och i varje fall inom tio år från det fordringen
tidigast hade kunnat göras gällande. Försummar han det, är
talan förlorad.
Har den som vill kräva trafikskadeersättning
anmält skadan till försäkringsgivaren inom den tid som anges i
första stycket, har han alltid sex månader på sig att väcka
talan mot försäkringsgivaren sedan denne har förklarat att
slutlig ställning har tagits till ersättningsfrågan.
Vad som sägs i andra stycket om försäkringsgivaren
skall i fall som avses i 15 § gälla den myndighet som handlägger
ersättningsärendet och i fall som avses i 16 § gälla trafikförsäkringsföreningen.
Förbehåll om kortare tid för att väcka talan
än som anges i denna paragraf är utan verkan mot den som har
anspråk på trafikskadeersättning. Lag (2002:343).
|
32 § /Ny beteckning 35 § U:2003-01-20/ Saknas föreskriven
trafikförsäkring för motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret
och ej är avställt, kan den försäkringspliktige föreläggas
vid vite att fullgöra sin försäkringsplikt.
Föreläggande som avses i första stycket
meddelas av länsstyrelsen i det län där den försäkringspliktige
har sin adress enligt vägtrafikregistret. Mot sådant föreläggande
får talan ej föras. Lag (2001:562).
|
32 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ Fordran på
trafikskadeersättning med anledning av personskada får ej tagas
i mät för den skadelidandes skuld. Utmätning av livräntebelopp
kan dock ske enligt vad som föreskrives i 7 kap. utsökningsbalken.
I fråga om förbud mot utmätning sedan ersättning har betalats
ut gäller 5 kap. 7 § andra stycket utsökningsbalken.
Försäkringsanstalt får kvitta fordran på självriskbelopp
enligt 21 § mot försäkringstagarens fordran hos anstalten.
Fordran på ersättning som avses i 24 § andra stycket får
kvittas mot fordran som innehas av den försäkrings- pliktige.
Fordran på trafikskadeersättning med anledning
av personskada får ej i vidare mån än som följer av 19 § överlåtas
innan ersättningen är tillgänglig för lyftning. Lag (2002:343).
|
33 § /Ny beteckning 36 § U:2003-01-20/ Saknas föreskriven
trafikförsäkring när motordrivet fordon som inte är
registrerat i vägtrafikregistret eller som är avställt brukas i
trafik här i landet av den försäkringspliktige eller av annan
med dennes tillstånd, döms den försäkringspliktige till
penningböter.
Fortsätter den försäkringspliktige under tid
då han står under åtal för för- seelse som avses i första
stycket att begå sådan förseelse, skall vad han har gjort sig
skyldig till före varje åtal anses som särskilt brott. Lag (2001:562).
|
33 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ I fall som avses i
16 § företrädes försäkringsanstalterna i ärende om
trafikskadeersättning eller om återkrav av utgiven sådan ersättning
av en trafikförsäkringsförening, i vilken anstalterna är
medlemmar. För visst ärende eller viss grupp av ärenden kan föreningen
utse en av anstalterna att företräda de övriga.
Regeringen eller myndighet som regeringen bestämmer
fastställer stadgar för trafikförsäkringsföreningen. Lag (2002:343).
|
33 § /Träder i kraft I:den dag regeringen bestämmer/
I fall som avses i 16 § företräds försäkringsanstalterna i ärenden
om trafikskadeersättning eller om återkrav av utgiven sådan ersättning
av en trafikförsäkringsförening i vilken anstalterna är
medlemmar. Detta gäller även ärenden enligt 28 §. För ett
visst ärende eller en viss grupp av ärenden kan föreningen utse
en av anstalterna att företräda de övriga.
Regeringen eller den myndighet som regeringen
bestämmer fastställer stadgar för trafikförsäkringsföreningen.
Lag (2002:343).
|
34 § /Ny beteckning 37 § U:2003-01-20/ Förare av
moped och förare av motorredskap som, utan att vara registrerat i
vägtrafikregistret, omfattas av denna lag skall under färd här
i landet medföra bevis om att fordonet är trafikförsäkrat och
på anmodan visa upp beviset för bilinspektör eller polisman.
Den som bryter mot första stycket döms till
penningböter. Han är dock fri från ansvar, om han senast tredje
vardagen efter förseelsen styrker hos polismyndighet att han hade
bevis om trafikförsäkring vid tiden för förseelsen samt omständigheterna
ger vid handen att förseelsen har berott på tillfälligt förbiseende.
Lag (2001:562).
|
34 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ Saknas föreskriven
trafikförsäkring för ett motordrivet fordon som är registrerat
i vägtrafikregistret och inte är avställt, har trafikförsäkringsföreningen
rätt till gottgörelse (trafikförsäkringsavgift) av den försäkringspliktige
för den tid denne har underlåtit att fullgöra sin försäkringsplikt.
Trafikförsäkringsavgift bestäms på grundval
av de årspremier för trafikförsäkring som har tillämpats här
i landet under den tid trafikförsäkring har saknats. Avgiften får
med tio procent överstiga högsta försäkringspremie för fordon
av samma fordonsslag och med samma användningssätt som det oförsäkrade
fordonet. Med fordonsslag avses personbil, lastbil, buss,
motorcykel, traktor, motorredskap, moped och terrängmotorfordon.
Förhöjning av premien på grund av omständigheter som ger
anledning att anta att fordonet med hänsyn till innehavarens
person utgör en särskild risk i trafiken får dock beaktas
endast om det finns sådana omständigheter i det särskilda
fallet.
Trots vad som sägs i andra stycket får trafikförsäkringsavgift
tas ut med tvåhundra kronor för tid till dess trafikförsäkring
tecknas eller försäkringsplikten upphör.
Domstol kan sätta ned trafikförsäkringsavgiften,
om det finns särskilda skäl. I fråga om preskription av trafikförsäkringsavgift
tillämpas 31 § första stycket. Lag (2002:343).
|
35 § /Ny beteckning 38 § U:2003-01-20/ Trafikförsäkring
som meddelas enligt denna lag skall i fråga om skada som
uppkommer i följd av trafik med ett motordrivet fordon i något
annat land i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet än Sverige,
utöver vad som gäller om trafikskadeersättning enligt denna
lag, täcka ersättning som enligt lagstiftningen i det land där
skadan uppkommit skall omfattas av en obligatorisk motorfordonsförsäkring.
Detta gäller även i fråga om skada som uppkommer vid direkt färd
mellan två länder som ingår i Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet, om skadan tillfogas en medborgare i ett sådant
land.
Tillhör fordon som avses i första stycket
svenska staten skall svenska staten i stället bära ersättningsansvaret.
Lag 1993:1382 (1993:1646).
|
35 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ Saknas föreskriven
trafikförsäkring för motordrivet fordon som är registrerat i vägtrafikregistret
och ej är avställt, kan den försäkringspliktige föreläggas
vid vite att fullgöra sin försäkringsplikt.
Föreläggande som avses i första stycket
meddelas av länsstyrelsen i det län där den försäkringspliktige
har sin adress enligt vägtrafikregistret. Mot sådant föreläggande
får talan ej föras. Lag (2002:343).
|
36 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ Saknas föreskriven
trafikförsäkring när motordrivet fordon som inte är
registrerat i vägtrafikregistret eller som är avställt brukas i
trafik här i landet av den försäkringspliktige eller av annan
med dennes tillstånd, döms den försäkringspliktige till
penningböter.
Fortsätter den försäkringspliktige under tid
då han står under åtal för för- seelse som avses i första
stycket att begå sådan förseelse, skall vad han har gjort sig
skyldig till före varje åtal anses som särskilt brott. Lag (2002:343).
|
37 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ Förare av moped
och förare av motorredskap som, utan att vara registrerat i vägtrafikregistret,
omfattas av denna lag skall under färd här i landet medföra
bevis om att fordonet är trafikförsäkrat och på anmodan visa
upp beviset för bilinspektör eller polisman.
Den som bryter mot första stycket döms till
penningböter. Han är dock fri från ansvar, om han senast tredje
vardagen efter förseelsen styrker hos polismyndighet att han hade
bevis om trafikförsäkring vid tiden för förseelsen samt omständigheterna
ger vid handen att förseelsen har berott på tillfälligt förbiseende.
Lag (2002:343).
|
38 § /Träder i kraft I:2003-01-20/ Trafikförsäkring
som meddelas enligt denna lag skall i fråga om skada som
uppkommer i följd av trafik med ett motordrivet fordon i något
annat land i Europeiska ekonomiska samarbetsområdet än Sverige,
utöver vad som gäller om trafikskadeersättning enligt denna
lag, täcka ersättning som enligt lagstiftningen i det land där
skadan uppkommit skall omfattas av en obligatorisk motorfordonsförsäkring.
Detta gäller även i fråga om skada som uppkommer vid direkt färd
mellan två länder som ingår i Europeiska ekonomiska
samarbetsområdet, om skadan tillfogas en medborgare i ett sådant
land.
Tillhör fordon som avses i första stycket
svenska staten skall svenska staten i stället bära ersättningsansvaret.
Lag (2002:343).
Övergångsbestämmelser
1992:1121
Denna lag träder i kraft i fråga om 20 § den 1 januari 1993
och i övrigt den dag regeringen bestämmer. (i kraft den 1
januari 1994, 1993:1646)
1993:303
Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer.
Regeringen får dock i förhållande till Liechtenstein sätta
lagen i kraft vid en senare tidpunkt än i förhållande till i
lagen angivna övriga stater. (Jfr 1992:1121).
1993:1382
Denna lag träder i kraft den dag regeringen bestämmer. (I kraft
den 1 januari 1994, 1993:1646).I
förhållande till Liechtenstein får regeringen sätta lagen i
kraft vid en senare tidpunkt än i förhållande till övriga
stater.
1993:1383
Denna lag träder i kraft såvitt avser tredje stycket den 1
januari 1994 och i övrigt den dag regeringen bestämmer. (I kraft
den 1 januari 1994, 1993:1646).
1999:266
1. Denna lag träder i kraft den 1 juli 1999.
2. Bestämmelserna i 28 § andra och tredje styckena tillämpas även
på fordringar som har uppkommit före ikraftträdandet och som
vid ikraftträdandet inte är preskriberade enligt äldre bestämmelser.
3. Äldre bestämmelser om trafikförsäkringsavgift tillämpas även
efter ikraftträdandet i ärenden som inte är avslutade hos
trafikförsäkringsföreningen när lagen träder i kraft.
|
|
|