Av professor Bill W Dufwa
Publiceras med författarens
tillstånd
Källa: Svensk Juridisk Tidskrift 2001, sid 441-457
Skador
som framträder först lång tid sedan den skadegörande handlingen ägt rum kom att
bli ett av 1900-talets stora problem i ersättningsrätten. En central fråga i
sammanhanget blev: från vilket ögonblick skall preskriptionstiden börja räknas
för den som vill ha ersättning för en sådan skada? Under senare år har särskilt
pisksnärtskador (whiplashskador), uppkomna i följd av motorfordonstrafik,
aktualiserat denna fråga. I NJA 2000 s. 235 tog HD ställning till spörsmålet på
samma sätt som Trafikskadenämnden hade gjort. Ett allvarligt problem i
efterhand har blivit vilken ställning Trafikskadenämnden bör ha i framtiden.
Nämndens beslut hade nämligen inte fullt ut respekterats av alla
trafikförsäkringsbolag. Att HD ingriper tycks vara nödvändigt men
Trafikskadenämndens aktivitet och ställning gör att ett sådant ingripande gärna
försenas.
Innehåll:
Whiplashskador, trafikförsäkring och preskriptionstidens
inträde
A. Inledning
B. Den treåriga tidsfristen
C. Preskriptionsfristens början
(a) Rekvisiten
(b) Nordenson
(c) Patientskada
(d) Gabrielsson
(f) Fastställelsetalan
D. NJA 1997 s. 97
E. NJA 2000 s. 285
(a) Tidpunkterna
(b) Skadebegreppets betydelse
(c) Orsakssambandet
(d) Kännedomsrekvisitet
(e) Bevisningen
(f) Från TSL till FAL
(g) Förhållandet till NJA 1997 s. 97
(h) Nämnder och domstolar
F. Sammanfattning
- Pisksnärtskada
definieras i Svenska Akademiens ordlista över svenska språket som en
"olycksfallsskada i nacken."
I svenskt språkbruk kallas den ofta med en engelsk term whiplashskada. Det
är särskilt i trafiken som en sådan skada uppkommer. Den bereder
skadelidande och försäkringsbolag stora bekymmer. Pisksnärtskadan ger sig
nämligen ibland till känna i lindrig form, kanske bara som ömhet, för att
sedan, ofta flera år senare, utmynna i smärtor och invaliditet.
Från rättslig synpunkt är problemet att den skadelidande kan luras av sin
egen optimism när symptomen avtar och att rätten till ersättning därför
kan bli preskriberad. Och finns det något
mer obevekligt än preskription? Omöjligt, sade Napoleon, är inget franskt
ord. Men i fråga om preskription hade han fel. Aven i Frankrike är
preskription oblidkelig. Och alla kan drabbas, även den som vet att fatta
tiden vid de flygande lockarna.
- 28 § 1 st. trafikskadelagen (1975:1410; TSL) lyder: "Den som vill bevaka rätt till
ersättning enligt denna lag eller fordringsrätt i övrigt på grund av avtal
om trafikförsäkring skall väcka talan inom tre år från det han fick
kännedom om att fordringen kunde göras gällande och i varje fall inom tio
år från det fordringen tidigast hade kunnat göras gällande. Försummar han
det, är talan förlorad."
Det är fråga om specialpreskription. Bestämmelsen
överensstämmer, brukar man säga, med motsvarande regel i 29 § lagen (1927:77)
om försäkringsavtal (FAL). Båda stadgandena täcker
krav på såväl ersättning från försäkringsbolaget som fordringar av detta mot
den försäkrade. Den fortsatta framställningen tar dock endast sikte på
ersättningen från försäkringsgivaren.
- Pisksnärtskadan med
alla de konsekvenser den kan föra med sig från ersättningsrättslig
synpunkt är bara toppen på isberget. Under vattenytan döljer sig ett
större rättspolitiskt problem, nämligen det som är förknippat med
fördröjda eller sena skador. Dessa kom att ge upphov till en av de mest
uppmärksammade för att inte säga spektakulära frågeställningarna i
1900-talets internationella skadeståndsrätt. Skadorna gjorde sig vid sidan
om trafikskador särskilt gällande inom produkt- och miljöansvarets
områden.
Ett läkemedel, intaget av kanske så mycket som bortemot tre miljoner
kvinnor i USA, visade sig exempelvis kunna ge upphov till cancer hos deras
döttrar i mogen ålder. Hur skulle man
principiellt ställa sig till de sena skadorna från ersättningsrättslig
synpunkt? Fortsätta förlita sig till de
skadeståndsrättsliga reglerna eller i stället övergå till försäkrings-
eller fondsystem?
- Det är naturligtvis
angeläget att en domstol som behandlar frågan om ersättning för en
pisksnärtskada i trafiken kan sätta in spörsmålet i ett större
rättspolitiskt sammanhang. Men möjligheterna härtill är begränsade.
Processmaterialet ger normalt inte utrymme för funderingar av detta slag.
Frågeställningen är inte sällan begränsad till vad som skall gälla i
preskriptionshänseende. Detta blev också fallet i NJA 2000 s. 285 (se E
nedan), ett principiellt betydelsefullt rättsfall angående den treåriga
preskriptionsfristen och på vilket den fortsatta framställningen
väsentligen tar sikte. Detta rättsfall föregicks av ett likartat: NJA 1997
s. 97 (se D nedan). Innan dessa båda rättsfall behandlas skall den
rättsliga ramen för dem redovisas. Först preciseras närmare den treåriga
tidsfristens kännetecken (se B nedan) sedan denna tidsfrists början (se C
nedan).
- Som redan framgått
bygger såväl 28 § 1 st.
TSL som 29 § FAL på två tidsfrister, den ena på tre år,
den andra på tio. Den försäkrade har fått chansen att bibehålla sin fordran genom att vidtaga åtgärder inom
tre år men en absolut tidsfrist på tio år gäller, från vilken ingen
aktivitet i världen kan rädda honom. När det gäller dubbleringen av
tidsfrister liksom fristernas längd överensstämmer bestämmelserna i TSL
och i FAL med vad EU:s medlemsländer kunnat komma överens om inom ramen
för EG-direktivet om produktansvar och som därför också återfinns i
produktansvarslagen (1992:18; PAL). Detta är emellertid inte fallet, när
det gäller den treåriga tidsfristens början. Medan TSL och FAL som
framgått kräver att den skadelidande fått kännedom är det enligt PAL
tillräckligt att den skadelidande "fick eller borde ha fått (kurs.
här) kännedom om att fordringen kunde göras gällande" inom tre år. På
samma nivå som PAL står i detta hänseende också atomansvarighetslagen
(1968:45). 21 § 1 st.
denna lag föreskriver, att den som med stöd av vissa bestämmelser i lagen
vill rikta ersättningsanspråk mot innehavare av atomanläggning eller mot
den som meddelat försäkring mot hans ansvarighet, vid talans förlust skall
anmäla sitt anspråk hos innehavaren inom tre år från den dag då han fick
eller med iakttagande av skälig aktsamhet bort få kännedom om att
han lidit skada som medför rätt till ersättning enligt lagen och om den
för skadan ansvarige.
- I den tidigare
lagstiftningen på området, lagen (1916:312) angående ansvarighet för skada
i följd av automobiltrafik, var preskriptionstiden två år. Denna frist
ansågs vara alltför kort. Några remissinstanser hade förordat en tioårig
preskriptionstid i enlighet med gällande preskriptionsbestämmelser för
utomobligatoriskt skadestånd i allmänhet. Då lagstiftningsarbete pågick
ville fördragande statsrådet dock inte genomföra några mera långtgående
ändringar i de preskriptionsregler som gällde på trafikskadeområdet. I
stället anknöts till FAL:s bestämmelser om
preskription vilket innebar att en treårig preskriptionstid infördes.
Preskriptionstiden förlängdes sålunda med ett år men detta får uppfattas
som en kompromiss och mera ett provisorium än ett slutligen och väl
genomarbetat förslag.
- Anknytningen till FAL:s regler motiverades inte mer än så. Vilka motiv
för att välja en treårig preskriptionstid fanns då i motiven till 1927 års
försäkringsavtalslagstiftning? Här framhölls tre
skäl för att inte arbeta med en alltför lång preskriptionstid. Vid en
sådan fick försäkringsbolaget inte den överblick över sin ekonomiska
ställning, som var nödvändig för all försäkringsverksamhet. Vid
återförsäkring skulle svårigheter uppkomma att på ett tillfredsställande
sätt ordna mellanhavandet med återförsäkraren. Efter en längre tid blev
den rättsliga utredningen svår att verkställa.
- De preskriptionsregler
för vilka nu redogjorts arbetar tydligen alla med dels ett
subjektivt rekvisit, dels ett objektivt. Det subjektiva är den
kännedom den försäkrade skall ha haft. Det objektiva är de faktiska
omständigheter som skall vara täckta av det subjektiva rekvisitet.
Vilken tidpunkt är då den avgörande för att den treåriga fristen enligt
TSL skall börja löpa? Vanligt är att säga att det är det ögonblick då den
försäkrade haft insikt i de faktiska omständigheterna. Detta svar är
otillräckligt. Det krävs naturligtvis mera preciseringar.
- Mera upplysande är att
hänvisa till det ögonblick då den skadelidande måste ha förstått att
skadan beror på den händelse som täcks av försäkringen. Det subjektiva
rekvisitet (kännedomsrekvisitet) måste ha
omfattat inte mindre än fem objektiva moment:
a) det fanns en försäkring som
b) täckte
c) den händelse som
d) orsakade
e) skadan
Dessa moment sönderfaller i två delar. Den ena är den
försäkringstekniska aspekten (a och b). Den andra gäller de omständigheter som
brukar sammanfattas i termen försäkringsfallet (c–d).
I båda fallen gäller att man måste beakta utgångspunkten, nämligen att det är
försäkringsbolagets motpart som har bevisbördan. Denna får givetvis inte bli
omöjlig att uppfylla.
När det gäller elen försäkringstekniska sidan ligger
det inom möjligheternas ram att kräva att den skadelidande kände till vilket
fordon som orsakat skadan och hos vilket försäkringsbolag trafikförsäkringen
var tecknad (a ovan). När talan skall riktas mot Trafikförsäkringsföreningen
därför att fordonet är okänt eller trafikförsäkring saknas blir situationen
annorlunda; här kan man räkna med att kännedomsrekvisitet
såvitt avser a ovan är uppfyllt praktiskt taget
omgående. Däremot kan man inte rimligtvis kräva att försäkringsbolaget skall
styrka, att den skadelidande hade klart för sig att trafikförsäkringen täckte
skadan (b ovan). Antag att en passagerare har fått för
sig, att en personskada som tillfogats honom, när föraren utan inblandning av
andra motorfordon kört på ett träd, inte täcks av trafikförsäkringen. Denna
bristande insikt saknar betydelse i sammanhanget och måste frånses på ungefär
samma sätt som när bristande kunskap om en lag saknar relevans
(rättsvillfarelse). När det gäller försäkringar som inte är obligatoriska, kan
bedömningen givetvis bli en annan; vad som exempelvis täcks av en
paketförsäkring är inte alltid lätt att känna till.
I whiplashskadefall, där
tiden i allmänhet hinner gå och där kännedom om den försäkringstekniska sidan
av saken normalt inte bereder problem, är det särskilt försäkringsfallet (c–e ovan) som är problematiskt. Särskilt sambandsfrågan
hamnar lätt i strålkastarljuset (d ovan). Men anledning finns att också
särskilt beakta skadebegreppet (e ovan). En personskada består ofta av flera
skador i den meningen att den ursprungliga skadan kan ge upphov till flera
symptom, efter wiplash inte minst huvudvärk,
nacksmärtor, synbesvär, yrsel och öronsus. Liksom det
kan vara nödvändigt att identifiera fordon (se ovan) kan det bli ofrånkomligt
att identifiera olika typer av besvär.
Den allt avgörande frågan blir till sist: när stod
sambandet mellan trafikolycka och den aktuella skadan klart för den
skadelidande?
- Motiven till TSL hade inte mycket att säga i
frågan och det blev därför naturligt för rättstillämpningen att söka stöd
i den auktoritativa kommentaren till TSL, författad av Ulf Nordenson och
publicerad redan 1977. Vanligtvis, hävdades
här, vinner den skadelidande kännedom om sin
fordran vid eller åtminstone i anslutning till skadehändelsen.
"Särskilt när det gäller personskada torde tidpunkten för
skadehändelsen och den tidpunkt då den skadelidande vinner kunskap om att
fordringen kunde göras gällande regelmässigt sammanfalla eller inträffa
med endast kort tids mellanrum.” Denna för den
skadelidande inte särskilt gynnsamma utgångspunkt kompenserades emellertid
med uppfattningen att kännedomsrekvisitet fick
anses innebära krav på att den skadelidande också hade fått klart för sig
av vem han skulle begära ersättning. Och även om han visste vilket fordon
som orsakat skadan så återstod för honom att få kunskap i frågan om
fordonet var försäkrat och i så fall hos vilket försäkringsbolag eller, om
det var oförsäkrat, om det var staten eller Trafikförsäkringsföreningen
som skulle utge ersättningen. Om den skadelidande
underlät att göra efterforskningar uppkom frågan om preskriptionstiden
började löpa med hans underlåtenhet. Nordenson konstaterade emellertid att
varken FAL eller TSL talade om vad den skadelidande bort fä
kännedom om. Harr tolkade bestämmelserna efter deras ordalydelse och fann
att preskriptionstiden därför började löpa först sedan den skadelidande faktiskt
fått kännedom om de olika omständigheter som krävdes.
- Denna för den skadelidande välvilliga inställning ändrade Nordenson emellertid senare. 1996
fann han att en tolkning strikt efter ordalydelsen kunde leda till en för
den skadelidande "alltför liberal tillämpning och medföra att
försäkringsgivarna belastas med en alltför tung bevisbörda".
Detta gällde inte bara beträffande fordonets identitet utan även såvitt avser övriga omständigheter som skulle täckas av
kännedomsrekvisitet. Han exemplifierade sin
förändrade uppfattning med följande fall.
En kvinna påkördes i den egna bilen bakifrån. De närmaste dagarna efter
denna händelse känner hon en viss ömhet i nacken och skulderpartiet men
detta går bort trots att hon inte sjukskriver sig. Åtta månader senare får
hon starka smärtor och nedsatt rörlighet efter en badsemester innefattande
sportdykning. Hon vänder sig till sin husläkare som upplyser henne om att
det kan röra sig om en whiplashskada från kollisionen men att det också
kan vara fråga om ett trauma från dykningen eller, slutligen, att det kan
vara fråga om en samverkan av dessa orsaker. Hon rekommenderas att söka en
specialist i ortopedi. Detta gör hon först ett och ett halvt år senare. Nu
kan hon inte längre sköta arbetet tillfredsställande och hon får beskedet
att det med all säkerhet handlar om en whiplashskada och att skadan
förvärrats av de påfrestningar hon utsatt sig själv för därefter. Hon
underkastar sig behandling och anser sig nu bli bättre, varför hon
fortsätter arbeta på heltid. Efter ytterligare drygt ett år inser hon att
hon måste byta arbete på grund av problemen. Nu, när det har gått nära
fyra år efter olyckan och mer än tre år från läkarkontakten anmäler hon
skadan och, får man förmoda, väcker talan mot försäkringsbolaget. En
tolkning efter ordalydelsen skulle enligt Nordenson antagligen leda till
att en domstol fann att den skadelidande fått kännedom om att fordran
kunde göras gällande först när hon besökt specialistläkaren. Han själv
förordade emellertid en lagändring efter vilken det skulle stå klart att
även skälig aktsamhet krävdes av den skadelidande;
önskemålet var en formulering i den nya försäkringsavtalslagen som var
utformad efter mönster av 21 § atomansvarighetslagen.
- Patientskadelagen
trädde i kraft den 1 januari 1997. Lagen byggde i stor utsträckning på sin
föregångare: den frivilliga patientförsäkringen. En anslutning till denna
försäkrings villkor ägde också rum när det gäller den treåriga
preskriptionstiden. Dock inte utan diskussion.
Enligt den frivilliga patientförsäkringen gällde att den som ville kräva
ersättning skulle anmäla skadan till sjukvårdshuvudmännen eller
försäkringsgivaren inom tre år från det han eller hon fick kännedom om
skadan. Patientskadeutredningens förslag innebar däremot att den som ville
ha ersättning enligt patientskadelagen skulle anmäla skadan till
vårdgivaren eller försäkringsgivaren inom tre år från det han eller hon
fick eller borde fått kännedom om att
fordringen kunde göras gällande. Utredningen tycks ha utformat sin regel
efter mönster av preskriptionsföreskriften i produktansvarslagen. Denna
försämring för den skadelidande i förhållande till vad tidigare gällt
accepterades inte av regeringen. Det befanns naturligare att i detta
avseende utforma preskriptionsregeln på sätt skett i FAL och TSL. I denna
form kom preskriptionsregeln att upptas i 23 § 1 st. patientskadelagen.
- I
samband med lagrådsföredragningen, som ägde rum bara några dagar innan
propositionen överlämnades till riksdagen den 11 mars 1996, preciserades
vilka grundläggande förutsättningar som måste vara uppfyllda för att
patienten skulle anses ha kännedom om att anspråket skulle kunna göras
gällande.
Dessa befanns vara tre. Den skadelidande måste för det första ha fått
kännedom om skadan. Tidpunkten räknades från det att skadan blivit
märkbar, oavsett om den orsakats vid ett tidigare tillfälle. Den
skadelidande måste för det andra ha fått klart för sig att det var fråga
om en skada som var ersättningsgill enligt patientskadelagen. "Situationen
kan t.ex. vara sådan att den skadelidande inte omedelbart när skadan visar
sig sätter den i samband med en behandling inom hälso- och sjukvården utan
blir uppmärksammad om detta först vid ett senare tillfälle. I ett sådant
fall börjar inte preskriptionstiden löpa förrän från den senare
tidpunkten." Den tredje och sista
förutsättningen var att den skadelidande måste veta mot vem han
skulle rikta sitt anspråk. "Den skadelidande måste alltså ha tillgång
till uppgifter om vilken eller vilka försäkringsgivare som meddelat
patientförsäkring för den aktuella vårdgivaren.
Lagrådet hade ingen erinran mot denna precisering
och i propositionen upprepades densamma av föredragande statsrådet.
- I
den praktiska skaderegleringen har försäkringsbranschen länge gjort
gällande att den treåriga preskriptionstiden bör starta redan när de
första känningarna av whiplashskadan kommit.
Den skadelidande har då enligt försäkringsbolaget varit medveten om att
han kunnat göra gällande anspråk på försäkringsersättning och detta bör
räcka.
Häremot har Edmund
Gabrielsson, länge ordförande i Trafikskadenämnden,
hävdat att det krävs mera för att preskriptionstiden skall börja löpa.
Misstanke om samband är inte tillräckligt. Det krävs kännedom om en
objektivt konstaterad sannolikhet för ett samband och för detta behövs
läkarbesked eller något härmed jämförbart.
Från Trafikskadenämndens verksamhet anför Gabrielsson följande exempel på
fall, där en person fått en whiplashskada med besvär samma dag eller
omedelbart efter denna men där utvecklingen sedan vänt:
”Ibland har läkare konsulterats i samband med olyckan, ibland inte.
Läkarens besked har ofta varit lugnande och inneburit att värken väntas
komma att försvinna för gott efter en kort tid, vilket ju också sker i de
allra flesta fall. Någon skadeanmälan till berört trafikförsäkringsbolag
har inte gjorts i detta skede, eftersom personen i fråga utgått från att
någon personskada inte uppstått. Ibland utbetalas ersättning för sveda och
värk. Sedan besvären avklingat och efter en i varierande grad besvärsfri
period har så besvär i nackregionen återkommit men då under omständigheter
som gjort att personen till en början inte kopplat ihop besvären med
trafikolyckan. Han kan ibland ha anat att ett samband kunde finnas;
journalutdrag visar t.ex. att han nämnt trafikolyckan för de läkare som
han konsulterat, dock utan att läkaren gjort någon notering om att det
sannolikt fanns ett samband med olyckan. Så småningom blir besvären värre.
Efter nya undersökningar framhåller en läkare att det enligt hans mening
är så att besvären med all sannolikhet har sin grund i det våld mot nacken
som den skadelidande utsatts för vid trafikolyckan. Den skadade vänder sig
då till försäkringsbolaget och begär ersättning med anledning av de
uppkomna besvären som vid det laget framstår som invalidiserande och inte
sällan också lett till sjukskrivningar med inkomstförluster. Han möts
emellertid ofta av beskedet från försäkringsbolaget att mer än tre år
förflutit från det han fick de inledande besvären och att anspråken på
ersättning därför är preskriberade.”
(e)
Utterström
- Gabrielssons ståndpunkt fick starkt stöd i en
övergripande promemoria, avsedd som diskussionsunderlag vid möte med Allmänna
reklamationsnämndens försäkringsavdelning den 15 maj 2000, sålunda före
HD:s avgörande i NJA 2000 s. 285. Promemorian var författad av
departementsrådet i Justitiedepartementet Thomas
Utterström.
- I Trafikskadenämnden har försäkringsbolagens
representanter som stöd för sin uppfattning kunnat hänvisa till iden att
den avgörande tidpunkten vid vilken kännedom måste föreligga skulle vara
den då den skadelidande haft möjlighet att väcka fastställelsetalan.
Om tidpunkten beskrivs så allmänt blir resultatet, att den skadelidandes
bristande kunskap om följderna av olyckan saknar betydelse och att därför
redan kännedomen om de första känningarna av whiplashskadan utlöser preskriptionsfristens
början. Det räcker att talan kan föras sona går ut på att
försäkringsbolaget är ersättningsskyldigt för de skador som uppkommit vid
trafikolyckan. I rättspraxis återfinns en hovrättsdom från 1994 vari den
kritiska tidpunkten länkats till just möjligheten att föra
fastställelsetalan. I hovrättens domskäl
anfördes följande:
"På
det sätt tingsrätten anfört skall 29 § FAL tillämpas på sådant sätt att
preskriptionstiden börjar löpa från det att försäkringshavaren fått kännedom om
att förutsättningar föreligger för anhängiggörande av
talan mot försäkringsgivaren. Detta gäller då även när det är fråga om en
fordran på grund av ansvarsförsäkring. Uttrycket "fordringen
kan göras gällande" har därvid inte
annan innebörd än att det är tillräckligt att förutsättningar föreligger för
upptagande av en fastställelsetalan angående rätten till försäkringsersättning.
Det utgör för en sådan talan inte någon förutsättning att en eventuell
försäkringsersättning är förfallen till betalning eller ens att ersättning kan
bestämmas till beloppet. Tillräckligt är att det faktiska förhållande som
påstås innebära att försäkringsfall föreligger har inträffat.”
- Gabrielsson har dock starkt ifrågasatt denna ide
och understrukit att den inte går att helt och hållet hänföra till den som
utvecklades av dess upphovsman: Håkan Nial.
Denne skulle i stället ha tagit sikte på möjligheten att föra en
fullgörelsetalan. Gabrielsson antecknar
också, att fastställelsetalan om rätt till trafikskadeersättning i och för
sig i regel är föga meningsfull, eftersom det är fråga om en i lag given
rätt.
Ersättningsansvaret torde heller inte enligt Gabrielsson ”kunna
fastställas med en generell bedömning av kausalitetsfrågorna eftersom
sambandet måste bedömas separat för varje del av skadorna".
Ytterligare en kritisk synpunkt från Gabrielssons sida är att HD
otvivelaktigt inte i NJA 1997 s. 97 anknöt till den av hovrätten
utpekade avgörande tidpunkten: möjligheten till fastställelsetalan.
Vilken betydelse har då detta rättsfall i sammanhanget?
- Omständigheterna i detta rättsfall var följande.
En man ramlade ned från en stege och slog huvudet i en dörrkarm. En
olycksfallsförsäkring täckte skadan. 29 § FAL var tillämplig. Flera olika
tidpunkter aktualiserades:
a) Den 16 maj 1990 inträffade olyckan;
b) Den 5 juni 1990 besökte han läkare som konstaterade att
han led av ryggvärk och "en psykos, som möjligen håller på att urarta till
en livshotande depression";
c)
Den 10 juli 1990 gjorde han återbesök,
d)
Den 7 augusti 1990 gjorde han ett nytt återbesök;
e)
Den 7 september 1990 sjukskrevs han första gången med diagnosen postcommotionellt syndrom;
f) Den 12 december 1990 är datum för en journalanteckning
enligt vilken det efter neurologutredning konstaterades att detta syndrom var
den troliga diagnosen (misstankar om "rätt grava symptom, som
invalidiserar patienten" bekräftades);
------------------------7 mars 1991; treårsgränsen--------------------
g)
Den 25 april 1991 anmäldes skadan till försäkringsgivaren;
h)
Den 30 juli 1992 avböjde försäkringsbolaget ersättningsanspråket;
i)
Den 7 mars 1994 väckte den skadelidande talan mot försäkraren.
Hade den
skadelidande kännedom om skadan före den 7 mars 1991, då tre år återstod till talans
väckande (se ovan), var fordringen preskriberad. Försäkringsbolaget hävdade att
den skadelidande vid olyckstillfället (a ovan) eller i vart fall i samband med
läkarundersökningarna (b–d ovan) fått kännedom om att
fordringen kunde göras gällande. HD vägrade godta denna bedömning. Domstolen
utgick i stället från att kännedom fanns efter sjukskrivningen (e ovan) men
reserverade sig för att den möjligen inte fanns förrän dagen för
journalanteckningen (f ovan):
Ӏven
om [X] efter fallet inledningsvis kan ha trott att han skulle bli frisk och att
han inte lidit någon skada som kunde ersättas genom försäkringen, måste han
efter sjukskrivningen och allra senast när resultatet av den neurologiska
undersökningen förelåg anses ha haft sådan kännedom om sin möjlighet att göra
anspråk på ersättning enligt olycksfallsförsäkringen att preskriptionstiden
började löpa.”
- Domen
ger det klara beskedet att varken olyckstillfället eller enbart tre
läkarbesök under loppet av två månader efter olyckan är tillräckligt för
att man skall anse kännedom föreligga.
- En
18-årig kvinna drabbades i en trafikolycka av en pisksnärtskada. För denna
var hon berättigad till trafikskadeersättning från ett försäkringsbolag.
Kravet bestreds emellertid av bolaget på den
grunden att fordran var preskriberad. Den treåriga preskriptionstiden
enligt 28 § TSL hade, hävdade bolaget, gått ut när talan väcktes.
Händelseförloppet var följande.
- Den
17 april 1989 inträffade trafikolyckan;
- Den
24 april 1989 sökte kvinnan läkare för nackvärk, journalanteckning görs;
-------------30 juni 1994; treårsgränsen---------
- I september 1994
sökte hon läkare och sjukgymnast;
- I oktober 1995 fick
hon besked av en läkare och medger kännedom;
- e Den 30 januari 1996
anmälde hon skadan till försäkringsbolaget
- Den
7 februari 1996 avböjde försäkringsbolaget, åberopande preskription;
- Den 30 juni 1997
väckte hon talan.
- Räknar
man tre år från talans väckande (g) bakåt i tiden, kommer man till den 30
juni 1994. För att undgå preskription får hon inte ha haft den kännedom 28
§ talar om före denna tidpunkt. De två tidpunkter mellan vilka
striden kom att stå blev i fallet blev sålunda b och c. Fanns kännedomen
vid b var talan preskriberad. Motsatsen gällde om kännedom fanns först vid
c.
- I
HD:s bedömning blev det en skillnad mellan sveda och värk å ena sidan,
övriga skador å den andra. Kvinnan hade haft kännedom om sambandet mellan
trafikolyckan och värken vid b. Hon fick enligt HD därmed anses ha haft
kännedom om att hon hade rätt till ersättning från försäkringsbolaget för
sveda och värk. I den delen ansågs fordringen därför preskriberad. Kvinnan
hade däremot inte vid b haft kännedom om att olyckan orsakat skador som
gav henne rätt till annan ersättning än för sveda och värk. Det kunde inte
anses visat att hon haft sådan kännedom före d. I denna del ansågs hennes
fordring därför inte preskriberad.
- Domen
innebär ett kristallklart underkännande av den uppfattning som
försäkringsbranschen hävdat i den praktiska skaderegleringen samtidigt som
den innebär att Gabrielssons hållning såväl i Trafikskadenämnden som i
sitt juridiska författarskap fått ett starkt erkännande; kan den praktiskt
verksamme juristen få ett högre betyg? Preskriptionstiden börjar inte löpa
generellt redan när de första känningarna av whiplashskadan kommer. Den
börjar först när den skadelidande har klart för sig att just de besvär han
lider av har ett samband med trafikolyckan. Den centrala delen av
domskälen, en verklig programförklaring, lyder:
”Som
försäkringsbolaget hävdat i målet får det anses att den treåriga
preskriptionstiden i vissa fall börjar löpa redan när den skadelidande har
kännedom om att han kan föra en fastställelsetalan mot försäkringsbolaget.
Eftersom inte mycket är vunnet för någon av parterna, om det i en dom
fastställs att bolaget skall utge ersättning för framtida besvär som kan visas
vara orsakade av en skadehändelse, bör preskription dock inträda endast med
avseende på sådana besvär som den skadelidande haft förutsättningar att lägga
till grund för en talan sedan minst tre år.”
- Det
förtjänar understrykas att iden att man skall
kunna arbeta med möjligheten att föra en fastställelsetalan (se 16–17
ovan) här ej alls underkänns. Metoden godtas men på ett villkor. Den skadelidandes
besvär får inte behandlas i en klump. Fastställelsetalan måste avse just
de besvär det är fråga om. Att ha värk är en sak. Att förlora
funktionsförmågan så att man förlorar inkomster en annan. Visst kan det
därför hända att den skadelidandes kännedom om möjligheten att föra en
fastställelsetalan blir avgörande. Men allt beror på vilken skada man
talar om ("i vissa fall"). I NJA 2000 s. 245 hade den
skadelidande kännedom om sin möjlighet vid tidpunkt b. ovan när det gällde
värken och vid tidpunkt d. ovan såvitt avser
övriga besvär. Vid dessa tidpunkter hade den skadelidande förutsättningar
att lägga sina respektive besvär som grund för en talan.
- Problemets
lösning ligger sålunda i skadebegreppet (se 9 ovan). Detta var exakt vad
Gabrielsson menade, när han talade om att sambandet ”måste bedömas separat
för varje del av skadorna” (se 17 ovan). Utnyttjandet av skadebegreppet
står också i överensstämmelse med det synsätt som Edvard Nilsson hävdade i
ett särskilt yttrande i Läkemedelsskadenämnden 1997:
”Någon gång kan situationen vara den att den
skadelidande visserligen är medveten om att han har tillfogats en
läkemedelsskada i ersättningsbestämmelsernas mening men anser att skadan inte
är tillräckligt allvarlig för att han skall begära ersättning för den; en
insiktsfull skadelidande kanske avstår från att göra det just därför att han
vet att ett ersättningsanspråk skulle komma att avböjas med hänvisning till att
han skäligen får tåla skadan utan rätt till ersättning enligt § 5 i
ersättningsbestämmelserna. Det kan också tänkas att den skadelidande i det
längsta hoppas att skadan skall gå över och därför underlåter att begära
ersättning för den skadan. Om skadan i ett sådant fall förvärras väsentligt,
bör han kunna få ersättning för denna i viss mening nya skada, om han
framställer sitt ersättningsanspråk inom tre år från den tidpunkt den
väsentliga förändringen inträffade."
- Det förtjänar understrykas
att den förfining av ersättningsbilden det blir fråga om genom att skadorna
separeras har skadeståndsrättslig karaktär. Greppet står i
överensstämmelse med det sätt varpå trafikskadeersättningen beräknas samt
med många andra frågor, särskilt ansvarsförutsättningarna, som gäller
denna ersättning.
- Tekniken att separera skadorna förutsätter att
ett orsakssamband kan konstateras beträffande varje delskada
för sig. Det vanliga är att personskadebegreppet aktualiseras enhetligt
och vid ett enda tillfälle. Det bestäms att en viss personskada skall
medföra ersättning för dels kostnader, dels uteblivna inkomster, dels
ideell skada. Bilden har dock inte alltid varit så enkel. Omprövning av
ersättningen är en situation av mer komplicerat slag. Ett annat fall, där
personskadebegreppet aktualiseras på ett särskilt sätt gäller flera
skadeståndsskyldiga. Om A har skadat X:s arm, medan B har skadat hans ben,
uppkommer frågan om det är en eller flera skador. NJA 2000 s. 285
innehåller ett tredje fall. Det finns en enda ersättningsskyldig
(trafikförsäkringen) men icke desto mindre måste man spjälka upp skadan i
olika delar. Inte med inriktning på ersättningen utan på
skadan. Detta blir nödvändigt för preskriptionsfrågan, där
ersättningen inte är aktuell utan just själv skadan.
(d) Kännedomsrekvisitet
- Nordenson antog 1996 att det knappast var troligt
att en domstol med den utformning lagtexten hade — och inte minst vid en
jämförelse med t.ex. 21 § atomansvarighetslagen eller 12 § PAL — skulle
vara beredd att tumma alltför mycket på kännedomsrekvisitet
till den skadelidandes nackdel. Lagtexten borde tolkas efter sin
ordalydelse. Han fick fullständigt rätt. HD har särskilt understrukit
behovet av att fullt ut respektera kännedomsrekvisitet:
”Kravet på sådan kännedom, bl.a. om
orsakssambandet, bör inte luckras upp, särskilt som preskriptionen inte bryts
genom ett enkelt krav hos försäkringsbolaget när detta bestrider
ansvar, utan försäkringshavaren i sådant fall är tvungen att anhängiggöra en
talan vid domstol med risk för att behöva betala sina egna och
försäkringsbolagets rättegångskostnader, och rätten till ersättning ändå
preskriberas tio år från det att fordringen tidigast kunde göras gällande.”
- Tanken
tycks vara att den skadelidande redan har en tung börda genom att vara
tvungen att instämma försäkringsbolaget vilket är förenat med kostnader.
Dessutom har den skadelidande ytterligare en preskriptionsfrist att beakta
som kan medföra problem för honom, nämligen den tioåriga. Det skulle från
HD:s sida alltså vara fråga om någon slags rättviseaspekt.
- Underrätterna
fann att den avgörande tidpunkten var d ovan. HD har beträffande värken
haft en annan uppfattning. Domstolen kom till sin ståndpunkt efter blott föredragning.
- 2000
års fall gäller 28 § trafikskadelagen. Den snabba övergången i HD:s
domskäl från TSL till FAL och dess förarbeten — sedan domstolen fastslagit
att 28 § TSL "överensstämmer med en motsvarande regel i 29 §" FAL -- kan diskuteras. Må vara att 28 § TSL
överensstämmer med 29 § FAL. Men härmed är inte sagt att bestämmelserna är
desamma och bara går att byta ut mot varandra ungefär som man byter kort. FAL:s regel antogs fyrtio år innan TSL korn till.
Varför skulle inte 28 § TSL ha kunnat få ett eget innehåll, exempelvis
inspirerat av den skadeståndsrättsliga bedömning som så ofta gör sig
gällande när det gäller trafikskadeersättning? Varför skulle inte 29 § FAL
ha kunnat få ett eget innehåll utifrån sina speciella förutsättningar?
- I
förhållande till 1997 års fall (se 17–18 ovan) är det fråga om en klar
utveckling och precisering av rättsläget. Positionerna är framflyttade.
Det stora och nya inslaget är att skadorna skall separeras.
- NJA
2000 s. 285 ställer också Trafikskadenämnden i en speciell belysning.
Nämnden har en unik position i svenskt rättsliv.
Den har som uppgift att behandla viktigare ersättningsärenden rörande
personskada. Syftet är att säkerställa att viktigare utomrättsliga
avgöranden i skaderegleringen blir materiellt riktiga och att en enhetlig
tillämpning av lagregler och försäkringsvillkor upprätthålls på området.
Nämnden skall också verka för att personskaderegleringen inom
trafikförsäkringen blir skälig.
De viktigare ärenden som nämnden skall
behandla framgår av ett reglemente, fastställt av regeringen efter förslag av
Trafikskadenämnden själv. Uppgår den medicinska invaliditeten till minst tio
procent anses ersättningsfrågan så viktig att nämndens yttrande alltid måste
begäras av försäkringsbolaget. Om saken skall avgöras utanför domstol måste
nämnden fastställa ersättningen för inkomstförlust samt ideell skada.
Trafikförsäkringsbolagen måste också alltid inhämta
nämndens yttrande angående dels ersättning för förlust av underhåll eller
omprövning av livränta eller engångsbelopp enligt 5 kap. 5 § 1 st. SkL, dels om
inkomstförlust beräknas uppgå till halva basbeloppet.
Nämndens yttrande är en förutsättning för att ett
förlikningserbjudande till den skadelidande skall godtas. Detta gäller oberoende
av den skadelidandes egen inställning.
- Inte minst obligatoriet bidrar till att
Trafikskadenämnden lyckas åstadkomma stor rättslikhet på sitt område.
Ytterst skapas denna likhet visserligen av HD. Men HD kommer inte in i
bilden tillräckligt ofta. Det skulle komma att dröja innan ett så viktigt
avgörande som rättsfallet NJA 2000 s. 285 tillkom. På det hela taget är
nämndens roll så viktig att den i väsentliga avseenden och i realiteten
kommit att överskugga domstolarnas verksamhet; inte minst väsentligt är
att HD emellanåt inhämtar nämndens yttrande och
sedan följer detta.
- Trafikskadenämndens praxis i frågan om den
treåriga preskriptionstiden, utstakad av Edmund Gabrielsson,
har nonchalerats av vissa trafikförsäkringsbolag. Måhända har den praxis som
tillämpats redan före hans tid som ordförande stått i strid med NJA 2000
s. 285. Vad skall då ske nu? Skall försäkringsbolagen i fråga gå igenom
dessa gamla akter och kompensera de skadelidande som orättfärdigt fått ett
preskriptionsbeslut emot sig? Skall Finansinspektionen
göra något åt detta?
- Kanske kan man säga att situationer som dessa
alltid kan uppstå. Men i ett system med mera domstolsinslag minskar
risken. Och det finns allvarligare invändningar mot nämnden.
Trafikförsäkringsbolag, som vet att det sista avgörandet till sist ändock alltid blir nämndens kan minska sin
uppmärksamhet. Den största svagheten med Trafikskadenämnden är emellertid
av ett annat slag. Det är att den sätter konkurrensen ur spel. Bolagen
behöver inför medierna inte stå för sina egna beslut. De behöver bara
hänvisa till att de följt nämndens rekommendationer. Jämför man denna
situation med vad som gäller i andra länder, där ett försäkringsbolag
inför nyfikna TV-tittare kan bli tvingat att försvara varför ett
trafikoffer bara erhållit den och den
ersättningen — kanske till skillnad mot ett annat försäkringsbolags beslut
i ett snarlikt fall — blir olikheten framträdande och något förbryllande.
Nämndens ställning bör övervägas. Å ena sidan är
nämndens position för stark. Det sker en likriktning, där ansvaret
kollektiviseras och ingen utanför nämnden vill ta något riktigt eget ansvar. Å
andra sidan är nämndens ställning för svag. Som behandlingen av frågan om
preskriptionstidens inträde i whiplashfall visar kan
försäkringsbolagen bara strunta i nämndens avgöranden. Ett alternativ skulle
kunna vara att i stället förvandla nämnden till en reklamationsnämnd samtidigt
som man strävar efter att återupprätta domstolarnas roll i sammanhanget. En
sådan satsning skulle inte bara innebära att Sverige mera närmade sig det
övriga Europa på området. Det skulle också innebära en förhoppning om att
offentlighetsprincipen — som inte är tillämplig på nämndernas verksamhet —
kunde bidra till en vitalisering av utvecklingen på området.
- Preskriptionsregler
för trafikskadeersättning liksom för försäkringsanspråk över huvud
varierar starkt i Europa. Ingenting är stort eller litet annat än genom
jämförelse. De svenska reglerna på området tycks representera ett slags
genomsnitt och har en modern prägel genom att i alla lägen arbeta med två
tider. I andra europeiska länder kan det finnas två frister, men dessa
gäller då ofta beträffande olika slag av försäkringar.
Det är en stark förhoppning att EU småningom kan finna gemensamma regler
på detta område. Sedan januari 1999 arbetar en grupp europeiska forskare
med uppgiften att finna gemensamma försäkringsavtalsrättsliga regler för
Europa.
38.
Behovet av sådana regler är stort. Problem med
preskription av försäkringsanspråk har blivit alltmera kännbart i många
europeiska länder. Särskild uppmärksamhet förtjänar den grupp skador som brukar
betecknas sena skador (jfr 2), och som betingas av att de först sent ger sig
till känna. NJA 2000 s. 285 är ett typiskt fall inom denna kategori. HD har här
satt punkt för en strid om från vilken tidpunkt den treåriga
preskriptionsfristen enligt 29 § TSL skall räknas. Det står klart att tiden ej börjar räknas förrän den skadelidande fått kännedom om
ett samband mellan trafikolyckan och den personskada det är fråga om.
Kännedomen skall omfatta alla de faktiska förhållanden som grundar rätten till
ersättning och måste klart kunna styrkas av trafikförsäkringsbolaget. Olika
tidpunkter för preskriptionstidens inträde kan gälla beroende på vilken typ av
skada eller symptom det är fråga om.