| J.D., 
    född 1968, ansökte d. 21 febr. 2001 hos Kronofogdemyndigheten i Eskilstuna 
    om skuldsanering. Myndigheten, som i november 1994 hade avslagit en sådan 
    ansökan av J.D., beslöt nu att inleda skuldsanering. 
    Rörande J.D:s förhållanden antecknade kronofogdemyndigheten bl.a. J.D. är 
    ensamstående med ett barn fött 1993. Familjen hyr en lägenhet om 2 ½ rum och 
    kök för en kostnad om 4 923 kr/månad, erhåller bostadsbidrag 700 kr/månad. 
    Hon är anställd på försäkringskassan i Uppsala. Hon arbetar 95 %. Hennes 
    månadslön uppgår till 15 200 kr. J.D. har även en livränta efter sin mor på 
    1 098 kr/månad brutto. Hon erhåller ett barnbidrag 950 kr samt ett 
    bidragsförskott 1 173 kr/månad. Hon har reskostnader på 710 kr/månad, 
    barnomsorgsavgift på 427 kr/ månad. Hennes totala skulder uppgår till 2 016 
    648 kr och är till övervägande del uppkomna i samband med att J.D. som 
    bolagsman och borgensman för Pålsboda Industrilackering under åren 1989-1990 
    stod för rörelsen. Hon ägde även den fastighet i vilken rörelsen bedrevs. 
    Kronofogdemyndigheten ansåg att J.D. uppfyllde kriterierna för skuldsanering 
    enligt 4 § skuldsaneringslagen och upprättade ett förslag till 
    skuldsanering. En skuld till Centrala studiestödsnämnden om 317 478 kr 
    avseende studiemedel undantogs enligt 6 § 2 st. skuldsaneringslagen eftersom 
    den inte till någon del var förfallen till betalning. Förslaget omfattade 
    därefter nio skulder. De största fordringsägarna var Föreningssparbanken 
    Finans AB (fordringen senare övertagen av Kundinkasso AB), Hoist Kredit AB, 
    Kontotjänst i Sverige AB och Stadshypotek AB. Enligt en upprättad 
    betalningsplan skulle J.D. betala 1 300 kr i månaden under fem år med början 
    i juni 2001. Detta innebar att sammanlagt 4,48 % av skulderna skulle 
    betalas. Sedan 
    Hoist Kredit och Stadshypotek motsatt sig förslaget till skuldsanering 
    överlämnades ärendet till Uppsala TR. J.D. 
    vidhöll sin ansökan om skuldsanering och anförde i TR:n: För en god 
    löneutveckling förutsätts att hon får en anställning någon annanstans än på 
    Försäkringskassan. Hon har en jur.kand.-examen, men inga toppbetyg och hon 
    har inte tingsmeritering. Hon har barn och är på så sätt bunden av tider och 
    kan inte heller flytta hur som helst. Hon har också svårt att få lägenheter 
    på grund av sina skulder. En annan anställning i exempelvis Stockholm skulle 
    medföra reskostnader och fördyrade levnadskostnader i övrigt. Om hennes 
    inkomst ökar krymper också bostadsbidraget. Nettoeffekten för borgenärerna 
    vid en ökad inkomst blir därmed inte så stor som de synes tro. Hon har sökt 
    andra arbeten men inte fått något. Det är hård konkurrens om jobben. Hon 
    började på försäkringskassan d. 25 juli 2000 och hon tog sin examen d. 1 
    aug. 1998. Efter examen arbetade hon en tid som försäljare och betalade då 
    en del till borgenärerna. Hon har sedan försökt nå en uppgörelse om att 
    betala lite till alla borgenärer, men det har inte accepterats. Bakgrunden 
    till hennes skuldsättning och anledningarna till detta måste ses i ett 
    helhetsperspektiv. Skuldsättningen uppkom när hon var ung och precis hade 
    gått ut gymnasiet. Hon träffade en man som förvärvade en egen rörelse och 
    hon blandades in i detta genom ekonomiska åtaganden. Hon hade precis blivit 
    föräldralös och mådde inte så bra. Borgenärerna var väldigt generösa med att 
    bevilja lån. Hon försökte reda upp bokföringen i bolaget och gjorde så gott 
    hon kunde. Alla skulder härrör dock inte från detta. TR:n 
    (tf. rådmannen Folkeson) anförde i beslut d. 5 okt. 2001: Skäl. Det förslag 
    till skuldsanering som upprättats av kronofogdemyndigheten har bestritts av 
    Hoist Kredit AB och Stadshypotek AB. Som skäl för sitt bestridande har Hoist 
    Kredit AB bl.a. anfört att J.D. tidigare är dömd för bokföringsbrott. 
    Stadshypotek AB har anfört att J.D. är utbildad jurist och att hennes 
    utbildning med all sannolikhet kommer att medföra en positiv löneutveckling. Enligt 
    4 § skuldsaneringslagen får skuldsanering beviljas om en gäldenär är på 
    obestånd och så skuldsatt att hon inte kan antas ha förmåga att betala sina 
    skulder inom överskådlig tid och det är skäligt med hänsyn till gäldenärens 
    personliga och ekonomiska förhållanden att skuldsanering beviljas henne. Vid 
    skälighetsbedömningen skall bl.a. särskilt beaktas omständigheterna vid 
    skuldernas tillkomst. En sådan omständighet som enligt förarbetena till 
    skuldsaneringslagen kan medföra att skuldsanering inte kan anses skälig är 
    då skuldsättningen uppkommit genom brottslighet. Av kronofogdemyndighetens 
    utredning och J.D:s egna uppgifter framgår att J.D. tidigare är dömd för 
    bokföringsbrott. Kronofogdemyndigheten har inte ansett att detta utgör 
    hinder mot att bevilja J.D. skuldsanering. TR:n delar kronofogdemyndighetens 
    bedömning i denna del. 
    Beträffande de övriga förutsättningarna för att bevilja skuldsanering gör 
    TR:n följande övervägande. Vid den prognos av den sökandes betalningsförmåga 
    som skall ske i ett skuldsaneringsförfarande krävs att det kan bedömas 
    vilken inkomst personen kommer att ha för en tid framöver. Prognosen skall 
    sträcka sig långt fram i tiden. Detta innebär att skuldsanering inte skall 
    beviljas då det är förenat med svårigheter att göra en någorlunda säker 
    prognos. J.D. är bara 33 år gammal och har så sent som för tre år sedan 
    erhållit en akademisk examen. Det har av utredningen inte framgått att 
    hennes arbetskapacitet skulle vara nedsatt på något sätt. Hon har i TR:n 
    uppgett att hon söker andra juridiska arbeten. Mot bakgrund av J.D:s unga 
    ålder och hennes utbildning anser TR:n att J.D. torde ha goda 
    förutsättningar att förbättra sin ekonomiska situation i framtiden. Då en 
    tillräckligt säker prognos av hennes inkomstförhållanden därmed inte kan ske 
    finner TR:n att det saknas förutsättningar att i nuläget bevilja J.D. 
    skuldsanering. Slut. 
    J.D. beviljas inte skuldsanering. J.D. 
    överklagade i Svea HovR och yrkade att hon skulle beviljas skuldsanering. 
    Till stöd för sin talan anförde hon i huvudsak följande. Det råder ett 
    uppenbart missförhållande mellan hennes skuldbörda, som uppgår till drygt 2 
    milj. kr, och hennes förvärvsförmåga. Hon erhöll sin akademiska examen i 
    augusti 1998 och hon har därefter ansträngt sig mycket för att få 
    anställning som jurist. Anledningen till att hon inte har lyckats med detta 
    beror framförallt på att hon har dåliga betyg och att hon saknar 
    tingsmeritering. Vidare är hennes möjlighet att flytta begränsad, då hon på 
    grund av sin ekonomiska situation har svårt att få ett nytt hyreskontrakt. 
    Hon har nu en fast tjänst på försäkringskassan och hon försöker inte längre 
    få ett annat arbete eftersom hon numera bedömer sina chanser att få ett 
    annat arbete som väldigt små. Det får därför antas att hon kommer att 
    fortsätta arbeta där under en lång tid framöver. Det går således att göra en 
    tämligen säker prognos av hennes framtida inkomster och hennes framtida 
    insolvens. Tre 
    borgenärer, bland dem Hoist Kredit och Stadshypotek, bestred ändring. Som 
    grund för sin inställning anförde de att J.D. hade juridisk examen och att 
    det därför inte gick att göra en säker prognos avseende hennes framtida 
    betalningsförmåga. HovR:n 
    (hovrättslagmannen Zachrisson och hovrättsrådet Orlov-Lempert, referent) 
    meddelade d. 31 maj 2002 följande beslut: HovR:n, som instämmer i TR:ns 
    bedömning, lämnar J.D:s överklagande utan bifall. 
    Hovrättsassessorn Möller var skiljaktig och anförde: J.D:s skulder, 
    undantaget skulden till CSN, uppgår till ca 1,7 milj. kr. J.D:s 
    ålder och det förhållande att hon har en jur.kand.-examen talar för att hon 
    i framtiden borde kunna erhålla ett arbete med en högre inkomst än hon har i 
    dagsläget. Mot bakgrund av att det nu är närmare fyra år sedan hon slutförde 
    sina studier och att hon under denna period inte har arbetat som jurist 
    framstår det emellertid som i hög grad osäkert om hon kan erhålla ett 
    kvalificerat arbete som jurist. Det saknas anledning att ifrågasätta hennes 
    uppgift att hon sedan hon tog sin examen under två år aktivt, men utan 
    framgång, sökte arbete som jurist. Även 
    om J.D. skulle erhålla ett arbete som jurist, t.ex. i domstol som 
    föredragande eller inom statlig eller kommunal förvaltning, framstår det som 
    högst osannolikt att hennes inkomst från ett sådant arbete skulle - ens med 
    en för hennes förhållanden god löne- och karriärutveckling över lång tid - 
    ge henne förmåga att betala ens de löpande räntorna på skulderna. Mot 
    bakgrund härav får J.D. anses vara kvalificerat insolvent. Det 
    får även anses skäligt att bevilja J.D. skuldsanering. Enligt min mening 
    skall J.D. alltså beviljas skuldsanering. Mot bakgrund av att jag är 
    överröstad i denna fråga finner jag inte anledning att pröva det närmare 
    innehållet i den skuldsanering jag anser att J.D. skall beviljas. J.D. 
    överklagade och yrkade att HD skulle med ändring av HovR:ns beslut bifalla 
    hennes ansökan om skuldsanering. Hoist 
    Kredit, Kontotjänst i Sverige och Stadshypotek bestred bifall till 
    överklagandet. Centrala studiestödsnämnden (CSN) medgav bifall. Övriga 
    borgenärer förklarade sig överlåta åt HD att avgöra om skuldsanering borde 
    beviljas. HD 
    avgjorde målet efter föredragning. 
    Föredraganden, RevSekr Fredin, föreslog i betänkande följande beslut: Skäl. 
    J.D. har i HD om sina förhållanden anfört bl.a. följande. Hennes lön uppgår 
    nu till 16 630 kr per månad. Betalningsutrymmet har därmed ökat till 2 232 
    kr per månad till och med november 2005 och därefter till 2 073 kr. Hon fick 
    anställning på försäkringskassan år 2000 och sedan dess söker hon inte någon 
    annan anställning. Det är mycket vanligt att jurister arbetar inom offentlig 
    förvaltning och lönerna är låga. Utifrån nuvarande förhållanden kommer 
    hennes löneutveckling att vara liten. Även om hon skulle få ett bättre 
    betalt arbete är det inte sannolikt att hon skulle kunna betala sina 
    skulder, inte ens räntorna, varför hon måste anses vara kvalificerat 
    insolvent. Sedan skuldsaneringen inleddes har hennes betalningsutrymme 
    använts till att betala de löpande studiemedelsavgifter som förfallit till 
    betalning. Till 
    stöd för överklagandet har J.D. åberopat betyg från jur.kand.-examen, en 
    annons där Uppsala läns allmänna försäkringskassa söker en handläggare 
    motsvarande hennes tjänst, sammanfattning av JUSEK:s 
    arbetsmarknadsundersökning beträffande nyutexaminerade akademiker samt 
    lönestatistik för allmänna försäkringskassor. 
    Kontotjänst i Sverige AB och Stadshypotek AB har i HD invänt att en säker 
    prognos inte kan göras beträffande J.D:s inkomster mot bakgrund av hennes 
    låga ålder, akademiska examen och fasta anställning vilken ger kvalificerad 
    arbetslivserfarenhet, särskilt med tanke på att arbetsmarknaden kan komma 
    att förändras inom en snar framtid. Kontotjänst i Sverige AB har tillagt att 
    bolagets fordran mot J.D. minskat med 500 kr samt hävdat att J.D. förfarit 
    illojalt mot övriga borgenärer genom att prioritera betalningar till CSN. För 
    att skuldsanering skall beviljas krävs bl.a. enligt 4 § 1 st. 
    skuldsaneringslagen att gäldenären är på obestånd och så skuldsatt att det 
    inte kan antas att han kommer att kunna betala sina skulder inom överskådlig 
    tid (det kvalificerade insolvensrekvisitet) samt att det med hänsyn till 
    gäldenärens personliga och ekonomiska förhållanden är skäligt att 
    skuldsanering beviljas. Vid skälighetsbedömningen skall enligt tredje 
    stycket samma lagrum särskilt beaktas bl.a. skuldernas ålder, 
    omständigheterna vid deras tillkomst samt de ansträngningar gäldenären har 
    gjort för att fullgöra sina förpliktelser och att på egen hand nå en 
    uppgörelse med sina borgenärer. J.D. 
    har försörjningsbörda för ett barn och begränsade inkomster. Hon saknar 
    utmätningsbara tillgångar och skulderna uppgår till drygt 2 milj. kr. Med 
    hänsyn härtill får hennes nettoskuldbörda anses betydande. Även om J.D. är 
    utbildad jurist och får antas ha många yrkesverksamma år framför sig är det 
    inte sannolikt att hennes inkomstförhållanden inom överskådlig tid skulle 
    kunna förbättras så mycket att hon skulle kunna betala sina skulder. Det 
    kvalificerade insolvenskriteriet får därför anses uppfyllt. Frågan är då om 
    det med hänsyn till hennes personliga och ekonomiska förhållanden är skäligt 
    att hon beviljas skuldsanering. I 
    förarbetena till skuldsaneringslagen sägs att skulder hänförliga till 
    tidigare bedriven näringsverksamhet kan bli föremål för skuldsanering. Den 
    tidigare verksamheten får emellertid inte ha haft anknytning till brottslig 
    verksamhet. Har den haft det bör detta förhållande tala mot skuldsanering 
    (prop. 1993/94:123 s. 100 samt Hellners-Mellqvist, Skuldsaneringslagen, 2000 
    s. 81). Vid skuldsaneringslagens tillkomst anfördes vidare att institutet 
    måste användas på ett sådant sätt att det har allmänhetens förtroende (a. 
    prop. s. 95). J.D. 
    drev i början av 1990-talet ett aktiebolag tillsammans med sin dåvarande 
    sambo. Bolaget gick i konkurs och då J.D. hade gått i personlig borgen för 
    bolagets skulder uppkom den huvudsakliga delen av hennes nuvarande 
    skuldbörda. Efter konkursen upptäcktes stora brister i bokföringen och J.D. 
    dömdes för grov oredlighet mot borgenär och bokföringsbrott till villkorlig 
    dom och dagsböter. Denna brottslighet har i vart fall till viss del varit 
    uppsåtlig. Denna omständighet talar starkt mot att skuldsanering skall 
    beviljas även om det gått relativt lång tid sedan brotten begicks. Det 
    krävs vidare att J.D. har gjort rimliga ansträngningar för att fullgöra i 
    vart fall en del av sina förpliktelser. Det kan konstateras att J.D. har en 
    akademisk utbildning och numera flera års arbetslivserfarenhet, men 
    fortfarande en mycket låg lön. Sedan hon fick fast anställning har hon inte 
    gjort några ansträngningar att skaffa ett arbete med högre lön för att på så 
    sätt öka sin förmåga att betala av på skulderna. Det kan därmed ifrågasättas 
    om hon har gjort rimliga ansträngningar för att skaffa sig så goda inkomster 
    som möjligt (se Hellners-Mellqvist, Skuldsaneringslagen, 2000 s. 68). Även 
    dessa omständigheter, särskilt mot bakgrund av att de studielån som J.D. 
    ådragit sig för sin utbildning ingår i skuldbördan, talar mot att 
    skuldsanering skall beviljas. Vid en 
    sammanvägd bedömning av det anförda framstår det inte som skäligt att J.D. 
    nu beviljas skuldsanering. HD:s 
    avgörande. HD lämnar överklagandet utan bifall. HD (JustR:n 
    Lars K. Beckman, Munck, referent, Dahllöf och Lindeblad) fattade följande 
    slutliga beslut: Skäl. J.D. har i HD om sina förhållanden i sammandrag 
    anfört bl.a. följande. Hennes lön uppgår nu till 16 630 kr per månad. 
    Betalningsutrymmet har därmed ökat till 2 232 kr per månad till och med 
    november 2005 men kommer därefter åter att minska till 2 073 kr med hänsyn 
    till att en för närvarande utgående livränta då kommer upphöra att 
    utbetalas. Hos försäkringskassan arbetar hon nu som utredare. Juridisk 
    examen är visserligen inte något krav för denna tjänst, men i platsannonser 
    anges att högskoleutbildning med juridisk eller samhällsekonomisk inriktning 
    är önskvärd och många av dem som anställs är jurister. Löneutveckling och 
    karriärmöjligheter är begränsade. Hon har utan framgång sökt andra arbeten 
    efter det att hon år 1998 tog juris kandidatexamen fram till det att hon år 
    2000 erhöll fast anställning vid försäkringskassan. Anledningen till att hon 
    inte lyckats få någon anställning med högre lön eller större löneutveckling 
    var sannolikt att hon har dåliga betyg i sin examen. Hennes möjligheter att 
    söka andra anställningar begränsas också av att hon saknar tingsmeritering 
    och med hänsyn till skulderna inte har någon ordnad ekonomi; hon skulle vid 
    en flyttning ha svårigheter att få hyreskontrakt. Sedan skuldsaneringen 
    inleddes har hennes betalningsutrymme använts till att betala de löpande 
    studiemedelsavgifter som förfallit till betalning. Till 
    stöd för överklagandet har J.D. åberopat kopior av sitt jur.kand.-betyg, en 
    platsannons från Uppsala läns allmänna försäkringskassa, en sammanfattning 
    av en av JUSEK utförd arbetsmarknadsundersökning beträffande nyutexaminerade 
    akademiker samt lönestatistik för allmänna försäkringskassor. För 
    att skuldsanering skall beviljas krävs enligt 4 § 1 st. skuldsaneringslagen 
    (1994:334) att gäldenären är på obestånd och så skuldsatt att det inte kan 
    antas att han kommer att kunna betala sina skulder inom överskådlig tid samt 
    att det med hänsyn till gäldenärens personliga och ekonomiska förhållanden 
    är skäligt att skuldsanering beviljas. Vid skälighetsbedömningen skall 
    enligt tredje stycket samma paragraf särskilt beaktas bl.a. skuldernas 
    ålder, omständigheterna vid deras tillkomst samt de ansträngningar 
    gäldenären har gjort för att fullgöra sina förpliktelser och att på egen 
    hand nå en uppgörelse med sina borgenärer. J.D. 
    är ensamstående med försörjningsbörda för ett barn och saknar utmätningsbara 
    tillgångar. Hennes skulder uppgår till drygt 2 milj. kr. Det är uppenbart 
    att hon inte inom överskådlig tid kommer att kunna betala dem med de 
    inkomster som hon har i sin nuvarande anställning. Den utredning som hon har 
    förebragt ger vid handen att möjligheterna för henne att få en anställning 
    som ger någon nämnvärd förbättring av hennes inkomster är mycket begränsade, 
    och det kan mot den bakgrunden inte läggas henne till last att hon enligt 
    sin egen uppgift inte sökt andra arbeten sedan hon år 2000 fått fast 
    anställning vid försäkringskassan. När 
    gäldenären som J.D. har många yrkesverksamma år framför sig är det som regel 
    inte möjligt att göra någon mera exakt prognos med avseende på den framtida 
    inkomstutvecklingen. Möjligheterna för henne att på grund av ändring i 
    konjunkturerna eller förhållandena på arbetsmarknaden väsentligt förbättra 
    sina inkomstförhållanden framstår emellertid som mycket osäkra, och 
    utsikterna till att en eventuell sådan förbättring skulle ge henne utrymme 
    att ens betala den löpande räntan på skulderna får anses närmast obefintlig. 
    Kontotjänst har gjort gällande att J.D. förfarit illojalt mot sina 
    borgenärer genom att efter skuldsaneringens inledande löpande betala 
    förfallna studiemedelsavgifter. I och för sig är det inte förenligt med den 
    principiella likabehandlingsprincip som skuldsaneringslagen bygger på och 
    som har kommit till uttryck i 7 § att gäldenären efter det att förfarandet 
    inletts gynnar vissa borgenärer framför andra (jfr Hellners-Mellqvist, 
    Skuldsaneringslagen, 2000, s. 239 f.). Som J.D. har framhållit får det 
    emellertid anses förutsatt i lagmotiven att skuldsanering som regel inte 
    skall omfatta sådan del av en skuld avseende återbetalning av statliga 
    studielån som inte var förfallen till betalning vid förfarandets inledande 
    (prop. 1993/94:123 s. 119 ff.; jfr NJA 1997 s. 717). I det 
    skuldsaneringsförslag som kronofogdemyndigheten upprättat har också den del 
    av J.D:s skulder till Centrala studiestödsnämnden som vid det tillfället 
    inte hade förfallit till betalning undantagits. I detta läge får det anses 
    vara förståeligt att hon efter skuldsaneringens inledande använt sitt 
    betalningsutrymme till att betala studiemedelsavgifter efter hand som de 
    förfallit till betalning, och dessa betalningar kan i vart fall inte anses 
    ge uttryck för någon illojalitet mot övriga borgenärer som bör påverka 
    bedömningen. Den 
    övervägande delen av J.D:s skulder har samband med att hon under år 
    1989-1990 tillsammans med sin dåvarande sambo drev näringsverksamhet i ett 
    bolag som försattes i konkurs i oktober 1990. Både hon och hennes sambo 
    dömdes för brott som hade samband med denna näringsverksamhet. Hon har med 
    hänvisning härtill vägrats skuldsanering år 1994. Vad som har upplysts om 
    omständigheterna vid den aktuella brottsligheten i förening med den långa 
    tid som numera har förflutit medför att det som domstolarna funnit inte 
    finns anledning att med hänvisning härtill nu vägra J.D. skuldsanering. 
    Sammantaget får J.D. anses kvalificerat insolvent, och det får med hänsyn 
    till J.D:s personliga och ekonomiska förhållanden anses skäligt att 
    skuldsanering nu beviljas henne. Hon får i målet anses ha godtagit att 
    betalningsplan upprättas med utgångspunkt i de ändrade ekonomiska 
    förhållanden som hon har uppgett i HD. HD:s 
    avgörande. Med ändring av HovR:ns beslut beviljar HD J.D. skuldsanering. De 
    fordringar som omfattas av skuldsaneringen framgår av bilaga 2. J.D. skall 
    erlägga betalning med de belopp och på det sätt som anges i bilagan. 
    Bilagan till HD:s beslut, som inte återges här, innehåller en 
    betalningsplan, enligt vilken J.D. under perioden november 2003-november 
    2005 skall betala 2 232 kr per månad och under perioden december 
    2005-oktober 2008 2 073 kr per månad. Detta innebär att sammanlagt 7,38 % av 
    skulderna skall betalas. JustR 
    Lennander var skiljaktig och anförde: Jag instämmer i majoritetens bedömning 
    att J.D. är kvalificerat insolvent. Då det gäller frågan om det med hänsyn 
    till hennes personliga och ekonomiska förhållanden är skäligt att 
    skuldsanering beviljas gör jag emellertid följande överväganden. 
    Skuldsaneringsinstitutet bygger på tanken att en skuldsanering skall omfatta 
    sådana skulder som bedöms inte kunna bli betalda och att det i detta ligger 
    att skuldsaneringen inte skall behöva ge upphov till någon reell förlust för 
    borgenärerna, eftersom gäldenären ändå inte hade kunnat betala mer än vad 
    dessa kommer att erhålla till följd av skuldsaneringsbeslutet. Härigenom får 
    skuldsaneringsinstitutet legitimitet också i förhållande till den 
    skuldsattes borgenärer. Om det 
    inte är osannolikt att gäldenären framöver kommer att kunna betala mer till 
    sina borgenärer än hans eller hennes situation för närvarande ger möjlighet 
    till, kan ett bifall till en ansökan om skuldsanering stå i strid mot denna 
    grundläggande tankegång bakom institutet. Ofta leder bedömningen i en sådan 
    situation till att gäldenären överhuvudtaget inte anses kvalificerat 
    insolvent. I vissa fall kan det emellertid förhålla sig så att gäldenären i 
    och för sig kan anses vara kvalificerat insolvent, därför att det inte är 
    realistiskt att tro att skulderna någonsin kan bli betalda i sin helhet, 
    samtidigt som det sett i ett något längre perspektiv svårligen går att 
    bedöma hur mycket han eller hon trots allt skulle kunna betala till sina 
    borgenärer. Den sistnämnda omständigheten får då i stället beaktas vid den 
    allmänna skälighetsbedömning som skall göras. I 
    regel är det naturligtvis svårt eller omöjligt att göra en mera exakt 
    prognos beträffande gäldenärens framtida ekonomi. Är osäkerhetsmarginalen 
    inte alltför hög kan det dock knappast sägas vara oskäligt att gäldenären 
    trots svårigheten att göra en tillförlitlig beräkning erhåller skuldsanering 
    med (eller utan) en viss betalningsplan. I andra fall kan emellertid 
    osäkerheten hänföra sig till en så stor skillnad i gäldenärens 
    betalningsförmåga att det kan anses oskäligt att gäldenären i det läget 
    beviljas skuldsanering. Tre av 
    J.D:s fyra stora fordringsägare som berörs av beslutet har motsatt sig 
    skuldsanering, medan den fjärde överlåtit avgörandet till domstolen. När det 
    gäller Centrala studiestödsnämnden, som också har en stor fordran, kan 
    noteras att den fordringen inte omfattas av det förslag till skuldsanering 
    som kronofogdemyndigheten upprättat. J.D. 
    är 35 år, med försörjningsbörda för ett barn. Hon är fullt arbetsför och har 
    jur.kand.-examen. I dagsläget har hon ett lågavlönat arbete under sin 
    kompetensnivå. Hennes uppgift att det för närvarande är svårt för henne att 
    få ett arbete med högre lön får godtas. Det framstår emellertid inte som 
    osannolikt att hon t.ex. till följd av ändrade förhållanden på 
    arbetsmarknaden framöver, i kombination med de egna ansträngningar som måste 
    förväntas av henne, kan komma att väsentligt förbättra sin ekonomiska 
    situation. Vid en 
    sammanvägd bedömning av det nu anförda och av övriga omständigheter i målet 
    framstår det enligt min mening inte som skäligt att J.D. nu beviljas 
    skuldsanering. Överklagandet bör därför lämnas utan bifall. HD:s 
    beslut meddelades d. 16 okt. 2003 (mål nr Ö 2436-02). |