LÄNSRÄTTEN I BLEKINGE LÄN,
Rotel 1
S. Johansson
Mål nr 152-99
DOM
KLAGANDE
Vårdnadshavare;
MOTPART
ÖVERKLAGAT
BESLUT
SAKEN
BAKGRUND
YRKANDEN
M.M.
DOMSKÄL
Möjligheterna
att erhålla vård utomlands
Kravet
på tillstånd för vård utomlands
Hade
tillstånd kunnat vägras?
Slutsats
DOMSLUT
2002-11-27
Meddelad i Karlskrona
VNH
Vägen 1
100 00 STADEN
HNH och IN
Vägen 1
100 00 STADEN
Ombud och biträde enligt rättshjälpslagen
(1996:1619);
Advokaten Michael Tuveson
Box 2
23121 TRELLEBORG
Riksförsäkringsverket
Juridiska avdelningen
103 51 STOCKHOLM
Blekinge läns allmänna försäkringskassas beslut
den 8 januari 1999
Återbetalning av sjukvårdskostnader i Tyskland
enligt artikel 22.i.c Rådets förordning (EEG) 1408171
VNH föddes med en. hörselnedsättning som vid tre
års ålder övergick till dövhet. Når
V var ungefär fyra år började hans föräldrar undersöka sonens
möjligheter att få ett "cocklear-inplantat" (CI) inopererat i
innerörat, vilket skulle kunna ge V hörsel tillbaka. V genomgick därför
utredning vid Södersjukhuset i Stockholm genom Stockholms läns landsting
samt vid Universitetssjukhuset i Lund genom Landstinget Blekinge. Vs föräldrar
ansökte, vid två tillfållen i början av år 1997, om tillstånd hos
Landstinget Blekinge att i stället få CI-operationen
utförd i Tyskland men fick avslag. Trots detta åkte föräldrarna med V
till Universitetskliniken i Freiburg i Tyskland där CI-operationen utfördes
den 12 mars 1997 - samma dag som
V fyllde sex år.
Vs föräldrar begärde därefter
ersättning med cirka 234 000 kr för den vårdkostnad som hade uppkommit
i Tyskland. Ansökan ställdes furst fil Landstinget Blekinge, som avslog
yrkandet. Den 5 november 1998 inkom motsvarande ansökan om ersättning till försäkringskassan.
Familjen hänvisade bland annat till att Rådets förordning 1408/71
styrker deras rätt att få sjukvårdskostnaderna ersatta av försäkringskassan.
Försäkringskassan beslutade
den 11 december 1998 att familjen inte hade rätt till ersättning för
uppkomna sjukvårdskostnader för sonen V. Kassan motiverade beslutet
enligt följande. Enligt artikel 22 förordningen 1408/71 skall den som önskar
resa till annan medlemsstat för vård på den behöriga statens slutliga bekostnad,
i förväg begära tillstånd hos behörig institution i Sverige. Vs föräldrar
har inte begärt sådant tillstånd före avresan till Tyskland. Det är
ostridigt att den behandling som
V har fått i Tyskland även kan fås i Sverige. Utredningen visar att V
har kunnat erhålla adekvat vård i
Sverige inom normal tid för vården i fråga. Vård hade alltså
kunnat erhållits inom rimlig tid både i Stockholm och Lund. Någon ersättning
för ifrågavarande vård kan därför inte betalas ut,
Vs föräldrar begärde omprövning
av försäkringskassans beslut och vidhöll sitt yrkande samt anförde
att de hade sökt tillstånd två gånger före avresan till Tyskland.
Försäkringskassan omprövade
den 8 januari 1999 sitt beslut men ändrade det inte. Kassan anförde
bland annat följande. Familjen har sökt tillstånd, för att resa
utomlands för att få vård, hos landstinget och inte hos försäkringskassan
som är behörig institution. Även om ansökan hos landstinget skulle
godtas som en ansökan före avresan,
har den vård V erbjudits i Sverige
varit adekvat och inom normal tid för den vård han krävde. Väntetiderna
har inte överstigit väntetiderna för andra barn med samma besvär som V
har. Tillstånd för utlandsvård kan därför inte ges i Vs
fall.
VNH, genom sina
föräldrar, överklagar försäkringskassans omprovningsbeslut och yrkar
återbetalning av uppkomna vårdkostnader i Tyskland, inklusive räntekostnader.
Till stöd för talan anförs i huvudsak följande.
V genomgick utredning i
Stockholm under cirka 15 månader, utan att få något besked om operation
skulle erhållas eller inte. HNH och V flyttade därefter till Blekinge. V
stod där till förfogande vid Universitetssjukhuset i Lund i ytterligare
åtta månader. Något besked om operation fick familjen emellertid
aldrig, trots att sjukvården där fick ta del av de undersökningar och
utredningar som redan hade gjorts i Stockholm Sammanfattningsvis utredde
man således V i 23 månader, utan att ge något operationsbesked och än
mindre något datum för när CI-operationen kunde utföras. Detta kan
inte anses som normal tid samt strider mot vetenskap och
beprövad
erfarenhet, Vid denna tidpunkt var de som föräldrar förtvivlade på
grund av den långa väntan och vetskapen om att tiden försämrade Vs förutsättningar
att tillgodogöra sig effekterna av CI. Eftersom inlärningsförmågan försämras
med åren och V nu närmade sig den övre åldersgränsen sex år brådskade
det.
I en artikel om
behandlingspraxis i Sverige avseende Cl - skriven år 1999 av docenten
Bredberg med flera - anges bland annat att hela utredningstiden är cirka
tre månader (inklusive psykosociala insatser och bedömningar) samt att
ju yngre barnet år vid implantation desto bättre kan talkommunikationsförmågan
bli. Vidare uttalar docenten Bredberg i en annan artikel att man inte
brukar operera barn över fem år som varit döva sedan födseln, då de
har varit döva för långe. Sahlgrenska Universitetssjukhuset har uppgett
följande om "normal väntetid" för CI. Om fullt utredd år väntetiden
mindre ån en månad, om outredd cirka två till tre månaders utredningstid inför beslut om eventuell
operation. I mitten av 1990-talet uppgick väntetiden för utredning och
operation till cirka tre till sex monader gällande vuxna personer, medan
barn sköttes i Lund. Södersjukhuset i Stockholm bar uppgett följande.
Under åren 1995-1996 var utredningstid inklusive väntetid tör
CI-operation gällande barn mellan tre och sex månader. Förelåg tilläggshandikapp
kunde dock utredningstiden överstiga sex månader.
För att inte ytterligare äventyra Vs chanser att få
hörsel, fann de nu ingen annan utväg än att kontakta professorn Roland
Laszig vid Universitetskliniken Freiburg i Tyskland. De sökte först
tillstånd, den 13 januari och 22 februari 1997, hos Landstinget Blekinge
före avresan men fick avslag. Enligt de informationer som de hade fått,
samråder landstinget med försäkringskassan i sådant fall. Om detta
inte var korrekt borde landstinget översänt handlingarna till försäkringskassan.
Dr Laszig som utförde CI-operationen upplyste om att det nu var bråttom.
Dr Laszig har stor erfarenhet av CI och hade vid denna tidpunkt utfört över
500 operationer, i jämförelse med att det då hade utförts cirka 50
CI-operationer vid de två klinikerna i Sverige. Det år även
vetenskapligt belagt och ett odiskutabelt faktum att ju tidigare en sådan
operation företas desto bättre resultat kan förväntas. Ett annat
faktum är att den genomförda vården blev billigare än vad en
motsvarande operation hade kostat i Sverige, När de vände sig till
Tyskland fick de besked om operationstid redan efter tre dagar och
CI-operationen utfördes knappt sex veckor senare. Denna behandling var
medicinskt riktig och vården var precis det Vs hälsotillstånd krävde.
Vs föräldrar åberopar rättsutlåtande av professorn Lotta Westerhåll,
psykosocial utredning av dr Faraj, information från diverse sjukhus om
normal väntetid för utredning och operation för CI, videoband (innehållande
kortare TV-intervju med bland annat professor Bredberg om Cl) samt diverse
artiklar om CI.
Riksförsäkringsverket
motsätter sig bifall till överklagandet och anför i huvudsak följande.
Någon ansökan om sådant tillstånd som anges i artikel 22.1c i förordning
1408/71 har inte gjorts innan behandlingen utfördes (jfr EG-domen Smits
och Peerbooms, punks 80). Om länsrätten skulle finna att V inte kan
nekas ersättning på ovan angiven grund, anser Riksförsäkringsverket
att försäkringskassan skulle ha haft fog för att vägra sådant tillstånd.
Detta eftersom V hade kunnat erhålla likvärdig vård i Sverige. Vården
hade också kunnat genomföras inom sådan tid som måste anses vara
normal för behandlingen i fråga, med hänsyn till Vs aktuella hälsotillstånd
och sjukdomens sannolika förlopp. Vid bedömningen av vad som sr normal
tid måste hänsyn också tas till att kliniken i Lund ansåg att det
fanns behov av en psykosocial utredning. Tillstånd till vård utomlands,
där samma principer om psykosocial utredning inte tillämpas, kan därför
inte ges. Ett beslut att vägra tillstånd kan inte heller anses stå i
strid med artiklarna 49 och 50 i Romfördraget. Således saknas förutsättningar
för återbetalning av Viktors vårdkostnader i Tyskland.
Verket åberopar inhämtat sakkunnigutlåtande från
docenten Sten Harris samt två avgöranden från Kammarrätten i Göteborg
avseende J respektive W (dom den 7 juli 1999, mål nr 7336-1998 respektive
den 7 september 2001, mål nr 4564-1998).
HNH och IN genmäler bland annat följande.
Numera opererar man mycket små barn varför psykosociala utredningar har
förkastats. Att operera tidigt är viktigare. Docenten Harris påstående
om att V skulle ha haft en utvecklings- och beteendestörning är mycket märklig
och de ställer sig frågande till hur en öronläkare trott sig kunna
registrera något sådant. Detta uttalande strider också helt mot innehållet
i den psykosociala utredning som har verkställts. Den barnneurolog som dr
Harris omnämner har endast träffat V vid ett tillfälle under en
halvtimme. Varken barnneurologen eller psykologen och kuratorn från Lunds
hörselvård kunde teckenspråket; varför de saknade förutsättningar
till. en vettig kommunikation med V. Det är i stället ett faktum att V
efter operationen. inte har blivit psykiskt sjuk. Att dr Harris i grunden
hade en positiv inställning till Vs operation, är något som de aldrig
meddelades. Sanningen är i stället att dr Harris var ointresserad och
senfärdig, varför hans påståenden synes mer vara en
efterhandskonstruktion, genom textavsnitt i en rapport från
Socialstyrelsen som utgavs fyra år senare. Dr Harris ovilja att ge dem en
klar vårdplan bidrog också till att de beslutade att söka vården någon
annanstans, Det sista dr Harris uppgav till dem, innan de kontaktade dr
Laszig i Tyskland, var att han inte kunde ge besked om någon operation
skulle bli av eller inte. Av professorn Bredbergs uttalanden framgår att
även vårdprogrammet från juni 2000 numera, är inaktuellt. I dag vill
man helst operera redan vid ett års ålder och avstår då från
psykosociala utredningar för att inte förlora dyrbar tid. Detta eftersom
hjärnans plasticitet avtar mellan tre och sex års ålder, vilket de som
läkare visste redan år 1997. Dr Harris yttrande om Vs förväntade begränsade
nytta av CI saknar grund. Vidare har dr Harris i en intervju för "Barnplantabladet"
våren 2002 påtalat vikten av att operera tidigt. Han säger där
exempelvis följande. "Strävan är nu inte att operera barn vid två
års ålder utan... operera alla döva barn under ett års ålder."
"Resultaten, internationellt visar entydigt att sannolikheten är god
till en normal eller nästintill normal talutveckling hos så små bara
med CI."
Länsrätten har den 7 november 2002 hållit muntlig
förhandling i målet. David har parterna tillagt i huvudsak följande.
Michael Tuveson: Förordning
nr 1408/71 reglerar inte att man måste söka tillstånd, Den innehåller
endast bestämmelser som reglerar förhållandet mellan staterna samt när
tillstånd får vägras. Inte heller reglerar förordningen vad som gäller
om man har sökt tillstånd vid fel institution Om länsrätten skulle
finna att Vs föräldrar inte har sökt tillstånd vid behörig
institution, innan man reste till Tyskland, bör detta inte påverka utgången
i målet. Det måste vara fel att i artikel 22 tolka in att en enskild
person bara för att inte har sökt tillstånd - trots att han hade haft rätt
till sådant tillstånd - utesluts han från möjligheten att erhålla återbetalning.
Ett sådant resultat står i stark motsättning till
likabehandlingsprincipen enligt artikel 3 i förordningen. I stället måste
det vara så att man skall göra en tolkning av artikel 22 till patientens
fördel, då tolkningen måste
vara ändamålsenlig. Detta eftersom syftet med förordningen år att
motverka att medlemsstaterna hindrar medborgare att fritt välja tjänster
inom unionen, När man skall besvara frågan om behörig institution hade
rätt att vägra V tillstånd till vård i Tyskland, måste man beakta det
förhållandet att det var viktigt att CI-operationen utfördes snabbt
beroende på Vs ålder. Det kan därför aldrig anses normalt att under
dessa förhållanden fä vänta på besked i 23 månader. Det är Riksförsäkringsverket
som har bevisbördan för att V hade kunnat få vården ”i tid" i
Sverige. Då skall självklart beaktas den tid som förelåg i både
Stockholm och Blekinge, Vidare måste konstateras att behandlingen av V i
Tyskland inte har berört infrastrukturen eller folkhälsan, såsom anges
i EG-domen gällande Kohll. Det är helt uppenbart att V inte har
erbjudits behandling i Sverige inom rimlig tid.
IN:
Vetskapen
om CI fick de inte genom sjukvården i Sverige, utan denna information erhöll
de genom en bekant under en semesterresa i Tyskland vars dotter hade just
ett CI. Når de kom hem igen började de genast att eftersöka denna möjlighet
för V. Det visade sig emellertid att det inte var så lätt att få något
gehör för detta i Sverige. Bara att få utfört en magnetröntgen,
vilket ingår i utredningen, drog ut på tiden. När de hade väntat i tio
månader bestämde de att låta utföra magnetröntgen privat istället.
Han tror att en stor orsak till att det fanns sånt motstånd till Cl i
Sverige var den stora påverkan som de dövas förening hade, vilken var
mycket negativt inställd till CL Därför gjorde man inom sjukvården
"nålsögat" mycket litet, för de som skulle erbjudas CI. Når
man efter lång tids utredning i Stockholm föreslog att V och föräldrarna
också, skulle medverka i en sex veckors vistelse för en psykologisk
utredning, ville de inte ställa upp längre. De insåg då att V aldrig
skulle få någon CI-operation utförd i Stockholm. De valde därför att
försöka i Lund, dit alla handlingar från Stockholm skickades. Trots att
man i Lund hade de tidigare utredningarna samt att de uppfyllde kraven om
två års teckenspråksutbildning och att V hade prövat hörapparat, fick
de aldrig något besked om vård. De gav då upp och åkte i stället till
Tyskland, där CI-operationen utfördes ganska omgående. Det enda de i
efterhand beklagar är all "den dyrbara tid som slösats bort" på
olika utredningar i Sverige. Särskilt beklagligt är detta när de nu vet
att man inom svensk sjukvård i dag utför CI-operationer på barn redan
vid 1,5-2 års ålder, utan att genomgå någon psykosocial utredning som
ansågs så viktig när V sökte hjälp.
Riksförsäkringsverket.
För Sveriges
del är det försäkringskassan som är behörig institution när det gäller
tillstånd för vård utomlands. Det finns vidare ingen skyldighet för
ett landsting att överlämna en sådan ansökan till försäkringskassan.
I vissa fall kan även landstinget utfärda tillstånd men då är inte försäkringskassan
inblandad alls. Vs föräldrar sökte tillstånd hos försäkringskassan
först två år efter att CI-operationen hade utförts. Tillstånd har
inte sökts vid behörig institution innan vården utfördes, varför V
inte hat någon rätt till ersättning. Vid bedömning av normal vårdtid
skall endast tiden i Landstinget Blekinge beaktas, eftersom tiden i
Stockholm inte har med nu aktuellt mål att göra. Familjen kom till
docenten Harris redan fyra dagar efter att V skrevs i Blekinge. Docenten
Harris förordade att ytterligare en undersökning skulle genomföras gällande
de psykosociala förhållandena, men familjen valde att åka till Tyskland
i stället. Utredningen hade då pågått i åtta månader, vilket måste
anses som normal tid. Möjligen har tiden fördröjts av att familjen
bytte landsting.
Av artikel 22.l.c i Rådets förordning
(EEG) nr 1408/71 av den 14 juni 1971 (förordningen) framgår att en anställd
eller egenföretagare som uppfyller villkoren i den behöriga statens
lagstiftning för att få förmåner och som efter tillstånd av den behöriga
institutionen beger sig till en annan medlemsstats territorium för
att där få den vård som hans hälsotillstånd kräver har rätt till
vårdförmåner
som utges för den behöriga institutionens räkning av institutionen på
vistelse- eller bosättningsorten enligt bestämmelserna i den
lagstiftning som den sistnämnda. institutionen tillämpar som om han vore
försäkrad där.
I artikel 22.2 förordningen
stadgas att tillstånd enligt 22.1.c inte får vägras om vården är en förmån
som utges enligt lagstiftningen i den medlemsstat inom vars territorium
personen är bosatt och om han i den staten inte kan få vård inom den
tid som, med beaktande av hans aktuella hälsotillstånd och sjukdomens
sannolika förlopp, där är normal för vården i fråga.
Enligt artikel 22.3 förordningen
gäller bestämmelserna i punkt 1 och 2 också en anställds eller egenföretagares
familjemedlemmar.
Av utredningen i målet framgår
bland annat följande. V har genomgått utredning för CI i Sverige under
23 månader; först 15 månader i Stockholm och därefter 9 månader i
Lund. Familjen erhöll dock aldrig något besked från vårdinrättningarna
om någon CI-operation alls skulle komma att utföras eller när tid för
sådan operation i så fall kunde förväntas. Vs föräldrar sökte därför
tillstånd vid två tillfällen, i januari och februari 1997, om att fä
utföra CI-operationen i Tyskland i stället. Ansökningarna inlämnades
till Landstinget Blekinge, som lämnade negativa besked. Föräldrarna.
bestämde sig ändå för att åka till Tyskland, där CI-operationen också
utfördes den 12 mars 1997.
I läkarutlåtande - utfärdat
den 16 november 1996 av Elena Faraj, läkare i barn- och ungdomspsykiatri
vid S:t Görans sjukhus i Stockholm - uttalas bland annat följande om Vs
psykiatriska status. Genomfört undersökning av V vid två tillfällen
under år 1995 samt i november 1996, under tre timmar vid varje tillfälle.
V är en normalutvecklad, glad och positiv döv pojke på fem och ett
halvt år. Det finns inga tecken på autistiska drag eller annan
neuro-psykiatrisk störning. Pojken företer inte heller några tecken på
utvecklingsstörning. Det är därför dr Farajs bestämda. uppfattning
att det inte föreligger några hinder för en CI-operation.
I utlåtande av docenten Sten
Harris, utfärdat den 10 april 2001, framförs bland annat följande. Vid
den aktuella tidpunkten utfördes utredningar och CI-operationer på barn
vid Södersjukhuset i Stockholm och vid Universitetskliniken i Lund. Efter
utredning som slutade med att operativ behandling förslogs, förelåg i
princip ingen väntetid vid något av sjukhusen. Når det gäller
Landstinget Blekinge, var handläggningstiden erfarenhetsmässigt kort,
Vid båda klinikerna har lagts stor vikt vid den psykosociala utredningen.
Dess principer finns beskrivna i det vårdprogram som utarbetades på
uppdrag av Socialstyrelsen (Rapport från
Socialstyrelsen
2000:06), I den utredning som företogs i Lund framkom att V, förutom dövheten,
också med stor sannolikhet hade annan sjukdom som låg bakom en
utvecklings- och beteendestörning som kunde registreras. Föräldrarna, informerades om
att detta måste utredas. Eftersom familjen då var bosatt i Stockholm föreslogs
att expertis där skulle göra en sådan utredning, vars tidsomfattning är
svår att värdera. På grund av förändringar i hjärnans plasticitet
avtar förmågan att lära sig uppfatta tal via CI med stigande ålder.
Har barnet inte fått någon oral stimulering före operation är det
mindre sannolikt att CI-behandling efter fem-sex års ålder ger sådan hjälp
att tal kan bli den dominerande kommunikationsformen. För Vs del är det
orealistiskt att förvänta sig att CI-behandling skall ge annat ån ett
tillskott i den totala. kommunikationen i form av stöd vid läppavläsning
och för att förmedla olika signaler. Någon
övre åldersgräns för att en CI-operation endast ger den här begränsade
nyttan går inte säkert att ange.
I av Vs föräldrar åberopad
information från diverse sjukhus samt vissa artiklar uppges följande
vara. "normal väntetid" tör en CI-operation.
- Docenten Bredberg med flera;
cirka tre månader.
- Sahlgrenska Universitetssjukhuset;
cirka tre till sex månader.
- Södersjukhuset i Stockholm;
tre
till sex månader, eventuellt längre vid tilläggshandikapp.
I målet är ostridigt att V
omfattas av förordning nr 1408171. Frågan om förhandstillstånd är därför
direkt hänförligt till artikel 22.1x förordningen och inte till någon
nationell bestämmelse. Förordningen innehåller emellertid endast vissa
bestämmelser
om när sådant tillstånd får vägras. Enligt uttalanden från
EG-domstolen kan även sekundärrätten i vissa fall stå i strid med
bestämmelserna i primärrätten, varför frågan är om kravet på förhandstillstånd
enligt artikel 22 i förordningen står i strid med Romfördraget (EG). I
förevarande fall är det främst artiklarna 49 och 50 EG (fd. artiklarna
59 och 60) om fri rörlighet för tjänster som är aktuella samt även
artikel 46 EG (fd. artikel 56) om möjlighet till begränsning av den fria
rörligheten med hänsyn till folkhälsan.
EG-domstolen har i målet Kohll
(C-15 8/96) prövat frågan om ett nationellt krav på förhandstillstånd
står i strid med artiklarna 49 och 50 i Romfördraget om fri rörlighet för
tjänster. Domstolen slog fast att även om nationella bestämmelser
varken har till syfte eller till verkan att inskränka friheten att
tillhandahålla tjänster utan är begränsade till att fastställa
villkoren för ersättning för sjukvårdskostnader kan de medföra att
det blir svårare att utföra tjänster mellan medlemsstaterna än i en
och samma medlemsstat. Även sådana nationella bestämmelser innefattas därför
i tillämpningsområdet för artikel 49 EG.
EG-domstolen har även i målet Smits
och
Peerbooms (C-157/99, den 12 juli 2001) slagit fast att nationell
lagstiftning som föreskriver förhandstillstånd för sjukhusvård i en
annan medlemssist är ett hinder för friheten att tillhandahålla tjänster.
Ett sådant hinder kan dock rättfärdigas av tvingande hänsyn till bland
annat intresset av upprätthållande av en läkar- och sjukhusvård som är
tillgänglig för alla. Domstolen påtalar emellertid att en förutsättning
för att sådant tillstånd skall kunna anses berättigat är att det
under alla förhållanden måste grundas på objektiva kriterier som inte
är diskriminerande och som är kända på förhand för att begränsa
myndigheternas utrymme tör skönmässig bedömning och förhindra att bedömningen
blir godtycklig (punkt 90). För att en ansökan, med hänvisning till vad
som anförts i punkt 90, skall kunna avslås menar domstolen att det
endast kan ske när en identisk behandling eller en behandling som är
lika effektiv för patienten "kan erhållas i tid" (den svenska
översättningen av domen) vid en inrättning med vilken den försäkrade
personens sjukförsäkringskassa har ingått ett avtal (punkt 103). Vid en
sådan bedömning skall hänsyn tas till samtliga omständigheter i det
enskilda fallet och därvid vederbörligen beakta inte enbart patientens hälsotillstånd
vid den tidpunkt när det ansöks om
tillstånd,
utan också dennes sjukdomshistoria (punkt 104),
Den första frågan i målet är
om Vs vårdnadshavare faktiskt har ansökt om tillstånd innan vården utfördes
i Tyskland.
Av bilaga 2 till Rådets förordning
(EEG) nr 574/72 om tillämpning av förordning nr 1408/71 framgår att med
"behörig institution" avses för Sveriges del den försäkringskassa
hos vilken personen är försäkrad. Detta innebär att behörig
institution för V, vid tiden för ansökan om vård utomlands, var
Blekinge läns allmänna försäkringskassa.
Vs föräldrar har vid två
tillfållen, innan vården faktiskt genomfördes, inlämnat ansökningar
om att V skulle få tillstånd att utföra en CI-operation i Tyskland. Ansökningarna
ingavs till Landstinget Blekinge. Länsrätten finner, i likhet med Riksförsäkringsverket,
att V därigenom inte har ansökt om tillstånd hos behörig myndighet
innan vården genomfördes.
Nästa fråga
blir
då om den omständigheten - att någon ansökan hos behörig institution
om tillstånd inte har gjorts - utesluter Vs rätt till återbetalning av
vårdkostnaden i Tyskland.
Avsaknad av tillstånd innebär
enligt artikel 22.1 c, förordningen, att Viktor inte hade rätt att
kräva
vårdförmåner i Tyskland Däremot reglerar förordningen inte på något
sätt vad som gäller beträffande rätten till återbetalning av vårdkostnad
när sådant tillstånd i och för sig har saknats, när vården ändå
har erhållits i den andra medlemsstaten.
EG-domstolen har i målet
Vanbraekel (C-368/98, den 12 juli 2001) slagit fast att när en socialförsäkringstagares
ansökan om tillstånd, på grundval av artikel 22.1c i förordning nr
1408/71, har avslagits av den behöriga institutionen och det senare -
efter det att utlandsvården kommit till stånd - har fastställts att
detta avslag inte var välgrundat har den berörde rätt att på den behöriga
institutionens bekostnad direkt erhålla återbetalning av vårdkostnad
som om tillstånd hade utfärdats korrekt från början.
Länsrätten noterar också att i EG-domstolens dom i målet Smits och
Peerbooms (C-157/99) ansökte Peerbooms om tillstånd från hemlandet
Nederländerna först två dagar efter att vården hade påbörjats i Österrike,
samt att detta inte på något sätt av domstolen har framhållits som ett
hinder mot prövning av om återbetalning i efterhand kan utgå. I Kammarrättens
i Göteborg dom avseende Jelinek (den 26 juli 1999, mål nr 7336-1998) var
förhållandet det att någon egentlig ansökan om tillstånd inte hade
gjorts innan vården utfördes utomlands. Kammarrätten ansåg inte att
detta i sig utgjorde hinder för prövning av om återbetalning kunde medges.
Länsrätten kan vid en
sammantagen bedömning av vad som anförts ovan inte finna några
godtagbara skäl
för
att bedöma frågan om rätt till återbetalning av vårdkostnad
annorlunda för en socialförsäkringstagare som underlåtit att ansöka
om tillstånd - men där det i efterhand kan slås fast att tillstånd
inte skulle ha kunnat vägras om han hade ansökt
härom - än för en socialförsäkringstagare
i den situation som var till bedömning i Vanbraekel-målet. Länsrätten
finner således att det förhållandet att Vs vårdnadshavare inte har ansökt
om tillstånd på ett korrekt sätt innan vården utfördes i Tyskland,
inte i sig innebär att rätt till återbetalning av uppkomna sjukvårdskostnader
saknas.
Nästa fråga
år
om försäkringskassan hade kunnat avslå en. ansökan om tillstånd för V att genomgå en CI-operation i Tyskland.
I enlighet med vad som stadgas i
artikel 22.2 förordningen kunde försäkringskassan inte vägra V tillstånd
- att bege sig till Tyskland för att där få den vård som hans hälsotillstånd
krävde - om han inte kunde få vård i Sverige inom den tid som, med
beaktande av hans aktuella hälsotillstånd och sjukdomens sannolika förlopp,
i Sverige var normal för en CI-operation.
V har genomgått utredning för
CI i Sverige under 15 månader i Stockholm och 8 månader i Lund. Riksförsäkringsverket
har gjort gällande att endast den tid
som avser Landstinget Blekinge, den
sista perioden, skall beaktas i nu aktuellt mål. Länsrätten finner däremot
att förordningens uttryck "i den staten" inte kan tolkas på
annat sätt än att det är den sammanlagda tiden i Sverige som skall
beaktas när frågan om vad som kan anses som "normal tid" skall
besvaras. Länsrätten finner därför att den tid som skall beaktas är
den sammanlagda tiden om 23 månader.
I målet har åberopats olika
uttalanden om vad som var "normal tid" för utredning och
operation för CI under åren 1995-1996. Båda parterna i målet har lagt
fram bevisning i denna del som innebär att "normal tid för vården
i fråga" får anses ha varit tre till sex månader. I något fall
har framförts att utredningstiden kunde bli längre om det förelåg något
tilläggshandikapp. Docenten Harris har vidare gjort gällande att man i
den utredning som företogs i Lund fann att V, förutom dövhet, också
med stor sannolikhet hade någon form av utvecklings- eller beteendestörning.
Detta skulle ha varit orsaken till att man i Lund förordade att
ytterligare psykosocial utredning skulle genomföras.
I all medicinsk utredning som återfinns
i målet återkommer uppgiften att det är viktigt att ett CI inopereras så
tidigt som möjligt på barnet, för att öka förutsättningarna att
kunna tillgodogöra sig nyttan med detta. Orsaken är att förändringar i
hjärnans plasticitet med stigande ålder försämrar barnets förmåga
att lära sig uppfatta tal via CI. Uttalanden av både docenten Harris och
professorn Bredberg visar att man inom sjukvården i Sverige i dag har den uppfattningen
att CI bör inopereras redan när barnet är ett till ett och ett halvt år.
Det får, enligt länsrättens mening, därför anses angeläget att
beakta vikten av att CI-operationen kunde genomföras så snart som möjligt
efter utredning - när frågan om aktuellt hälsotillstånd och sjukdomens
sannolika förlopp skall bedömas i förhållande till vad som kan anses
som normal tid för sådan vård i Sverige.
Efter att totalt 23 månader
hade förflutit, från det att V började utredas för CI, hade
fortfarande inte något besked lämnats om att V skulle komma att få ett
CI och i så fall när operationen skulle ske. Länsrätten finnes vid en
samlad bedömning att det förhållandet att V ännu inte efter 23 månader
hade fått något besked än mindre erhållit en operationstid - även med
beaktande av att det eventuellt har förelegat anledning till viss
ytterligare utredning samt att bytet av landsting kan ha medfört en viss
tidsutdräkt - måste anses som långt utöver vad som kan anses som
normal tid för utredning och operation för CI. Detta även med hänsyn
till att man inom svensk sjukvård vid denna tiden förespråkade vikten
av en psykosocial utredning. Försäkringskassan skulle därför, enligt länsrättens
mening, inte haft rätt att avslå en ansökan om tillstånd för V att
genomgå en CI-operation i Tyskland.
Försäkringskassan har inte
kunnat vägra. V tillstånd att genomgå CI-operationen i Tyskland. Den omständigheten.
att sådant tillstånd inte har sökts innan
Viktor genomgick operationen i Tyskland utgör inte i sig hinder för återbetalning.
Försäkringskassan har således saknat fog att - på de skäl som kassan
angivit - vägra återbetalning för uppkomna sjukvårdskostnader i
Tyskland.
EG-domstolen har i den ovan
angivna domen angående Vanbmekel (C-368/98) lagt fast de principer som
skall gälla vid återbetalning av uppkomna vårdkostnader. Frågan om med
vilket belopp återbetalning kan ske bör dock i törsta hand prövas av försäkringskassan.
Länsrätten upphäver Blekinge
Läns allmänna försäkringskassas beslut och förklarar att kassan skall
pröva frågan om VNHs rätt till återbetalning av uppkomna sjukvårdskostnader
i Tyskland, som om han hade tillstånd från
behörig institution när vården utfördes. Länsrätten visar målet åter
till försäkringskassan för vidare handläggning och prövning i
enlighet härmed.
Länsrätten tillerkänner Michael
Tuveson ersättning för sitt uppdrag som biträde, enligt rättshjälpslagen
(1996:1619), med yrkade 62 985 kr; varav 53 452 kr för arbete, 7 763 kr för
tidsspillan och 1770 kr för utlägg. Av ersättningen utgör 12 597 kr
mervärdesskatt.
HUR MAN ÖVERKLAGAR, se
bilaga (Dv 3104/1 d).
|