Tvist där ena parten är såväl motpart som försäkringsgivare av
rättskydd
(Kanalisering)
Att det egna försäkringsbolaget ikläder sig motpartens roll vid
trafikskada, och således lämnar den trafikskadade utan juridiskt
ombud, har en gammal historisk grund. Nedan har jag lagt in
kommentarer till trafikskadelagstiftningen som belyser denna
bakgrund.
(Trafikskadeersättning, Kommentarer till
trafikskadelagstiftningen, Ulf K Nordenson 1977, ISBN
91-38-02964-2)
"Kanalisering
Det är att märka att trafikskadeersättning
till förare och passagerare alltid utgår från trafikförsäkringen
för det fordon i vilket de färdades. Det gäller även i
kollisionsfall. Till skillnad mot vad som gällde enligt äldre
rätt saknar alltså en passagerare - liksom en förare - möjlighet
att i kollisionsfall rikta ersättningskrav mot
trafikförsäkringen för fordon på motsidan. Och detta gäller
oberoende av vem som bar skulden till kollisionen. Denna
begränsning framgår vid en jämförelse mellan 8 § första stycket
första punkten och 10 § första stycket. En sådan "kanalisering"
av ersättningsansvaret är motiverad av praktiska hänsyn. Det har
ansetts vara ägnat att förenkla skaderegleringen att alla som
har en så nära anknytning till ett visst fordon som egenskapen
av förare eller passagerare i detta innebär tvingas att söka sin
ersättning ur det fordonets försäkring.
Att ersättningarna på detta sätt
kanaliseras till det "egna" fordonets trafikförsäkring innebär
inte nödvändigtvis att kostnaderna för dessa ersättningar också
slutligt skall bäras av den försäkringen. I kollisionsfall finns
i själva verket vissa regressmöjligheter. Regler härom har
tagits upp i 22 § (se nedan s 347 f).
När det gäller rätt till ersättning för
personskada är alla skadelidande i övrigt likställda - med det
enda, nyss berörda undantaget att en förare av ett motorfordon
som har gjort sig skyldig till trafiknykterhetsbrott kan få sin
ersättning jämkad under förhållanden som inte möjliggör jämkning
av personskadeersättning i andra fall. Det betyder att det vid
bestämmande av omfattningen av en skadelidandes ersättningsrätt
i allmänhet inte är av betydelse att avgöra, huruvida han varit
förare eller passagerare i ett motordrivet fordon eller en
"utomstående" person. Det väsentliga är att han verkligen har
lidit sin skada i följd av trafik med det fordon vars försäkring
han vill ta i anspråk. Men i kollisionsfall - eller över huvud
taget när en skada har uppkommit i följd av trafik med två eller
flera fordon - medför kanaliseringsregeln att de skadelidandes
egenskap av passagerare eller förare i det ena eller andra
fordonet måste klarläggas. Den uppgiften torde dock knappast
bereda några svårigheter. I övrigt kommer som nämnt frågan
huruvida en skadelidande vid olyckstillfället varit passagerare
eller förare i ett fordon eller skall räknas som en
"utomstående" - t ex därför att han just stigit ur fordonet -
att helt sakna betydelse, eftersom utomstående kan vända sig mot
vilken som helst av försäkringarna för två eller flera
inblandade fordon."
Som framgår av Nordenson ovan är denna kanaliseringsregel
tillkommen i huvudsak för att underlätta för försäkringsbolagen - inte den försäkrade.
Se också prof Bill Dufwas artikel
Kommissionen och
svensk domstolspraxis.
Jag anser att
- de allra flesta som behöver tvista om
försäkringsersättning där det egna försäkringsbolaget är såväl
motpart som försäkringsgivare av rättskyddet har legitima skäl
att erhålla rättshjälp.
- den svenska juridiska eliten - med några undantag - sviker
den enskilde när de inte högre och med kraft medverkar till att hävda den
enskildes rätt till erforderliga rättsmedel och balans mellan juridiska parter.
Tomas Alsbro
|