SkadePortalen / WhiplashInfo [Bloggen] [Här kan du ställa frågor och läsa svar på det mesta om whiplash/pisksnärt]
|
Whiplashskadorna - läkares och juristers synSvenska Försäkringsföreningens personskadeseminarium 17 oktober 2001Vid Svenska Försäkrings
föreningens personskadeseminarium den 17 oktober 2001 stod whiplashskadorna i centrum.
Skadetypen är nu den dominerande bland försäkringsbolagens trafikskador. Diskussionen koncentrerades
på frågorna kring samband mellan skadehändelse och besvär. l denna del bryter sig
meningarna starkt mellan olika läkare. En del hävdar att tidrymden mellan trauma
och besvär som kan föranleda ersättning är mycket kort andra att det kan gå en lång
tidrymd innan skadeföljderna debuterar på allvar. Sakkunnigläkarna företräddes
i whiplashdebatten av Charlotte Sachs, överläkare vid Karolinska Sjukhuset och docent
i neurologi vid Karolinska Institutet. Leg. läkaren Tomas Timander representerade
läkare med annan uppfattning. Av inläggen i denna del presenteras här Charlotte
Sachs anförande, varemot Tomas Timander avstått från ytterligare medverkan. Från juristsidan deltog
bl.a. försäkringsjuristen Christina Ljungqvist Folksam, vars anförande också återges
här. Whiplash - försäkringsläkarens synav Charlotte Sachs[i] Försäkringsläkarföreningen
har bett mig redogöra för hur sakkunnigläkare går till väga vid bedömning om samband
föreligger mellan nackvärk med associerade symtom, s.k. whiplashskada och en trafikolycka.
Varje skadeärende bedöms givetvis individuellt, men generella medicinska principer
ligger till grund för bedömningen. Konflikter och rättegångar förekommer ofta. Oenigheten
rör vanligen nackbesvär och andra symtom som dokumenteras lång tid efter en förhållandevis
lindrig trafikolycka. Sambandsfrågan blir därför betydelsefull. Budskapet är att
besvärsförloppet efter en nackstukning följer ett gängse medicinskbiologiskt förlopp,
också när en trafikolycka har inträffat. SakkunnigläkarrollenDe försäkringsmedicinska bedömningarna
görs på skriftlig dokumentation. Hela invaliditetsregistret från Tabellverket för
Gradering av Medicinsk Invaliditet kommer till användning från 2a/o, pga exempelvis
en nervskada efter tandläkarbedövning, till närmare 100%, pga traumatisk ryggmärgs-eller-hjärnskada.
De flesta ärenden rör dock whiplashskador. Detta arbetssätt med bedömning enbart
på skriftligt material har kritiserats i massmedia och nyligen i en debatt i flera
nummer av tidskriften Advokaten under år 2001. I Sverige tillämpas sedan
länge principen - såväl av försäkringskassan som av de privata försäkringsbolagen
- att försäkringsmedicinska bedömningar skall göras av sakkunnigläkare, med särskild
utbildning inom försäkringsmedicin. De skall vara specialister och ha lång klinisk
erfarenhet. Instruktionen för sakkunnigläkare är att inte träffa och undersöka den
försäkrade. Anledningen är att de skall vara objektiva och inte gå in i en patient-läkarrelation,
som med automatik innebär att man företräder sin patient. Rollen som medicinsk rådgivare
skiljer sig alltså markant från den ordinarie läkarrollen. Sakkunnigläkarens arbetssätt
baseras på att all relevant medicinsk information kan förmedlas verbalt, i detta
fall skriftligt. -Detta är också ett etablerat arbetssätt inom sjukvården. T.ex.
beslutas en medicinskt komplicerad handläggning av överläkaren, efter muntlig redogörelse
av alla relevanta medicinska fakta från underläkaren. För sambandsbedömning av whiplashskada
är det inte meningsfullt med en personlig undersökning lång tid efter en trafikolycka. Anledningen är att nackbesvär
är ospecifika, dvs. symtom och undersökningsfynd ger ingen vägledning om orsaken.
Nackvärken är likartad oavsett vad den beror på. Det finns överhuvudtaget inga undersökningsmetoder
som i efterhand kan påvisa orsaken till nackbesvären. Detta gör att en läkarundersökning
flera år efter en whiplashskada enbart kan påvisa det då aktuella tillståndet, men
inte orsaken till det. Det är enbart besvärsförloppet som belyser sambandsfrågan.
Med det avses den tidsmässiga utvecklingen av de symtom som är adekvata i förhållande
till den akuta kroppsskadan. Vid en nackskada gör det således mest ont i nacken
och inte någon annanstans i kroppen. Whiplashskadans naturalförlopp
För att förstå hur sambandsbedömningen efter en whiplashskada går till, behövs kunskap
om hur besvärsförloppet utvecklas medicinskt sett. Värk och stelhet i nackregionen
är mest kännbara i anslutning till det akuta våldet. Symtomen uppkommer i varje
fall inom något eller några dygn, för att sen nå kulmen (se bild). Den första smärtan efter en
trafikolycka beror inte på whiplashskada. Den beror på reflektorisk, sekundsnabb
muskelsammandragning i nacken. Denna är oberoende av trafikolyckans omfattning och
kan uppkomma enbart av hotet om kollision. Smärtan är kortvarig och liknar träningsvärk.
Efter en kraftig krock med distorsion (stukning) av halsryggen, s.k. whiplashskada,
beror smärtan på vävnadsskada med översträckning och slitningar i muskler och ledband,
ibland med småblödningar i de mjukdelar som omger halskotpelaren. Smärtsamma substanser
frisätts i vävnaden, som ger värmeökning och svullnad. Detta är den s.k. "inflammatoriska
reaktionen" som är väl känd från andra stukningar, t.ex. i vristen. Vid indirekt
våld som det är fråga om vid en stukning, kan smärtan ibland komma med fördröjning
om något dygn, beroende på den långsamma utvecklingen av den inflammatoriska reaktionen.
Vartefter skadan läker, avtar besvären. I de flesta fall är nackvärken borta inom
någon eller några veckor. Om skelett och kotor skadas är de akuta besvären oftast
dramatiska. Skadan klassificeras då inte som whiplashskada. Detta besvärsförlopp, med
mest besvär i början och därefter avtagande besvär, kallas den "traumatiska principen".
Den är karakteristisk för en akut vävnadsskada på kroppens mjukdelar. Den utgör
en biologisk princip och inte en teoretisk konstruktion. Den traumatiska principen
lärs ut under kirurgikursen och är en medicinsk baskunskap. Besvärsförloppet är
detsamma efter en whiplashskada.
Av de skadade med okomplicerad
nackstukning, blir 90-95% besvärsfria. Hos 5-10% av de skadade kvarstår således
nackbesvär från olyckstillfället och de blir ofta bestående. Värken är då av lägre
intensitet än under akutfasen. Den kroniska smärtan och muskelspänningen kan medföra
sekundära besvär, t.ex. sömnsvårigheter med koncentrationsproblem, känsla av obalans
och yrsel. Den kvarstående nackvärkens orsaker är ofullständigt kända. Men man misstänker
ogynnsam ärromvandling och ofrivillig muskelsammandragning. Psykosociala påfrestningar
och stress kan också bidra, något som är vanliga orsaker till värk i nackregionen
också hos personer som inte utsatts för nackskada. Besvärsförloppet efter en
akutkroppsskada skiljer sig markant från ett sjukdomsförlopp. Obehandlade sjukdomar
innebär ofta att symtom ökar med tiden och nya symtom tillkommer. Men om symtom
efter en akut skada börjar öka i stället för att avta, måste man söka en ny orsak,
eftersom det då inte duger att skylla på den akuta skadan. Det kan istället röra
sig om en samtidig sjukdom eller en komplikation av annat slag. Jag förundrar mig ofta över
att det inom försäkringsmedicinen och i rättssalar kan hävdas att väl kända biologiska
mekanismer har upphört att gälla. Det rör särskilt nackvärk efter trafikolyckor. BesvärslatensenEn fråga som ett juridiskt
ombud ofta ställer i rättssalen, när samband har avböjts, är: "Vi har nyss hört
från din kollega, att det kan dröja flera veckor till månader innan besvär efter
en whiplashskada visar sig. Kan inte symtom debutera lång tid efter ett akut trauma?
Kan du bevisa att det inte kan dröja flera veckor innan nackvärk uppkommer efter
en akut skada?" Ombudet förhör sig således om hur lång tid som kan förflyta från
olyckstillfället till dess symtom känns av, dvs. med vilken latens uppstår besvär
i förhållande till olyckan. Svaret blir: Det är ett välkänt faktum,
att när man skadar sig, t.ex. översträcker ryggen eller stukar vristen, gör det
ont omedelbart, inte först efter några veckor. Men vid ett indirekt våld, som vid
en stukning kan smärtan fördröjas något dygn, dock inte mycket längre. Samma biologiska
skeende gäller också för en nackstukning, som ju är ett indirekt våld mot halsens
mjukdelar. Den s.k. traumatiska principen är medicinskt vedertagen och tillhör medicinska
elementa. Förutom den erfarenhet var och en har, baseras den traumatiska principen
också på:
Påståendet att smärta skulle
uppkomma lång tid efter en akut kroppsskada motsäger all medicinsk empiri. Smärtan
upplevs när kroppsskadan sker och inte långt senare. Men om personen är medvetslös
eller har en annan mer dominerande kroppsskada, kan nackvärken naturligtvis maskeras.
Då vet vi orsaken. Det finns inga vetenskapliga resultat som visar att smärta känns
först några veckor efter en kroppsskada. Alternativa orsakerEn annan vanlig fråga är: "Du anser att nackvärken inte
beror på trafikolyckan. Vad beror den då på? Den försäkrade hade inte ont i nacken
före olyckan. Finns rimliga alternativa orsaker till de nackbesvär som nu finns?" Svaret blir: Det är inte min uppgift som
sakkunnigläkare att utröna orsak till aktuella besvär, men jag kan kommentera dem:
Ryggvärk och nackvärk är mycket vanligt. Det är den vanligaste orsaken till långvarig
sjukskrivning och sjukpensionering, särskilt bland yngre personer. Orsaken är oftast
okänd. Nacke och rygg är anatomiskt känsliga hos människan. Vi är sannolikt inte
byggda för det liv vi numera lever. Någon gång i tiden före eller efter en skadehändelse
kan nackvärk börja. Både läkare och jurister är alltför ofta benägna att ta ett
tidssamband för ett orsakssamband. Det finns många populationsstudier
som visar att nackvärk är vanligt. Här hänvisas till SBU-rapporten 2000, där den
vetenskapliga sammanställningen finns. Dessutom framgår det av Apotekets folder
"Ont i Nacken" att var tionde person har ont i nacken just nu. En vanlig orsak är
ofrivillig muskelspänning framkallad av stress eller oro. En annan är degenerativa
vävnadsförändringar. Men det finns andra rimliga
förklaringar till de nackbesvär som faktiskt finns i tiden efter en inträffad skadehändelse,
nämligen: negativa förväntningar med symtomförstärkning och s.k. attribuering. Negativa förväntningar uppkommer
när den försäkrade bibringas uppfattningen att han har en allvarlig, kanske livslång
whiplashskada som kan göra honom till invalid. Informationen kommer via massmedia,
i folder från Svensk Bilprovning, från whiplashföreningar och tyvärr ofta också
från rehabiliteringskliniker och från sjukgymnaster. Denna information gör personen
orolig, spänd och mycket observant på alla kroppssignaler som kan varsla om skador.
Ospecifika symtom som tillhör livets normala villkor, förstärks och tolkas som svåra
skadesymtom. En annan bidragande faktor
är ett vanligt tankefel, nämligen attribuering. I detta fall att symtom tillskrivs
en yttre händelse. Alla besvär och kroppsliga obehag som uppkommer med tiden efter
en trafikolycka, tillskrivs olyckan. Detta tankesätt är vanligt både vid symtom
och vid sjukdomar. Inom neurologin finner vi det ofta. Exempelvis en patient med
förlamningssjukdomen, ALS, tycker sig veta att sjukdomen beror på en fallolycka.
Medan fallet i själva verket var det första sjukdomstecknet. Det är en naturlig
önskan vi har, att få en begriplig förklaring till besvär. En yttre händelse är
begriplig och lätt att skylla på. SambandsbedömningenBedömningen av samband mellan
symtom och orsak är densamma inom försäkringsmedicin som inom all annan medicinsk
verksamhet. Uppgiften som sakkunnigläkare är att bedöma om nackbesvär och smärtrelaterade
symtom har orsakats av kroppsskadan vid en trafikolycka. I sambandsvärderingen ingår
att det finns en rimlig överensstämmelse mellan den akuta kroppsskadans svårighetsgrad
och medicinskt förväntade sviter. Ungefär ett år efter en whiplash-olycka är en
lämplig tidpunkt att bedöma invaliditetsnivå på kvarstående symtom. Då har skadan
hunnit läka sedan länge och ingen försämring är medicinskt sett förväntad. För att
samband skall anses råda mellan en trafikolycka och nackbesvär krävs en signifikant
skadehändelse med dokumenterade akuta nackbesvär och därefter kontinuerligt kvarstående
nackbesvär. Man måste givetvis också känna till den skadades tidigare hälsotillstånd
och eventuell pågående sjuklighet i övrigt. LitteraturEnstaka vetenskapliga artiklar
eller forskningsresultat som inte kan reproduceras av andra forskare, utgör inte
grunden för bedömningar. Den vetenskapliga litteratur som används är sådan som är
medicinskt allmänt accepterad och etablerad. Här är några exempel:
Whiplash - försäkringsjuristens synav Christina Ljungquist[ii] Den oenighet som råder om
vad som är en nackskada uppkommen i trafik är otillfredsställande för framförallt
den som anser sig ha en sådan skada. Oavsett orsak vet vi att nackbesvär ger upphov
till stort lidande och att det är ett tungt handikapp i vardagen. Kärnan i försäkringsbolagens
verksamhet är att betala försäkringsersättning vid skadefall. Trafikförsäkringen,
som är obligatorisk, är en av våra största produkter. Ambitionen från bolagens sida
är att våra bedömningar skall vara korrekta. Detta av det främsta och enkla skälet
att den som är berättigad därtill skall få sin försäkringsersättning. Det finns
också ett ansvar mot försäkringskollektivet, dvs. mot alla som betalar premie för
en trafikförsäkring. Och det är att bedömningen vilar på sådan säker grund att vi
inte betalar ersättning till dem som inte är berättigade. Medicinska sambandsfrågor
är svåra att bedöma, framförallt mot den bakgrund att människan som individ oavsett
yttre skador ändå kommer att drabbas av besvär och symtom i form av sjukdomar som
hon är predestinerad för. Varje fall kommer därför att på sitt sätt vara unikt. Genom bl.a. massmedia kan
man få intrycket att bolagen mer sällan accepterar samband mellan en bilolycka och
uppkomna nackbesvär. Bilden är inte sann. Folksam
har idag ca 14.000 personskador i trafik per år (inkluderar även fotgängare, cyklister).
Av dessa har ca 11.000 skador uppkommit i biltrafik. Av skadorna i biltrafik utgör
idag 70 procent whiplash-skador. Bolagen bedömer att samband föreligger i större
delen av fallen. Endast i ett fåtal fall är vi så oeniga att vi hamnar i domstol.
Antalet stämningar i dessa sambandsfrågor utgör inte ens promille av den totala
mängden anmälda whiplash-skador. Enhetlig bedömningFörsäkringsbolagen och Trafikskadenämnden
har hela tiden använt en konsekvent metod för att bedöma medicinska sambandsfrågor.
Den är enhetlig och tillämpas därför på alla typer av medicinska sambandsfrågor. Utgångspunkten är lagstiftningen,
dvs. skadeståndslagen, som trafikskadelagen hänvisar till. Ersättningen vilar på
skadeståndsrättslig grund. Själva kärnan i bedömningen
har varit adekvat kausalitet, beviskrav och bevisvärdering. En viktig del av bevisvärderingen
har varit och är läkarbedömningen och vad som utgjort läkarvetenskap. Med ökat antal whiplash-skador
har även fallen i domstol ökat. Domstolarnas syn på hur samband skall bedömas har
inte alltid varit densamma som hos bolagen och nämnden. Det kan vi leva med. Vad som varit värre är att
själva bedömningsmetoden inte förefallit enhetlig och den har kunnat variera från
domstol till domstol. På så vis står vi just nu inför en svajig domstolspraxis som
inte är vägledande. Vilket på gott och ont drabbar
den som vill få sin sak prövad i domstol. Begreppet adekvat kausalitet
genomsyrar hela 5 kap. skadeståndslagen. Det räcker inte med att det finns ett orsakssamband.
Själva skadeföljden skall vara en beräknelig följd av själva händelsen. När domstolen
i domskälen uttalar att samband föreligger bara för att käranden var frisk före
olyckstillfället och att det inte finns någon annan förklaring till att käranden
är sjuk än olyckan, så sliter man som försäkringsjurist sitt hår. Riktigt så enkla
är nämligen inte orsakssambanden. När det gäller kravet på bevisning
följer det av sakens natur att medicinska samband är svåra att bevisa till fullo.
Käranden har därför i domstolspraxis getts en lättnad när det gäller att bevisa
att samband föreligger mellan besvär och en trafikolycka. Det räcker med att den
skadade gör det "klart mera sannolikt" att olyckan är orsaken till besvären än att
det finns andra orsaker. En annan anledning till att domstolen tillämpar ett sänkt
beviskrav är också att partsförhållandet kan vara ojämnt. För att kunna bedöma om den
skadade uppfyllt beviskravet måste man göra en bevisvärdering, dvs. titta på omständigheterna
i det enskilda fallet. På skadereglerings-stadiet
kommer dessa omständigheter att vara den skadades uppgifter, journalanteckningar
och läkarintyg. Vid en rättegång blir omständigheterna
beroende av vad parterna fört in i målet. Huvudingredienser kommer oftast att vara
förhör under sanningsförsäkran med den skadade och eventuellt anhöriga, förhör med
läkare, journalanteckningar och annan medicinsk utredning. Jag vill påstå att någon lättnad
när det gäller själva värderingen av omständigheterna inte kan tillämpas. Det innebär
att omständigheter i sig måste vara styrkta, dvs. till fullo bevisade. Generellt har bolagen lagt
stor vikt vid vad som framgår av journalanteckningar i nära anslutning till skadan,
jämfört med vad den skadade berättar flera år senare. När ett sambandsmål kommer
upp i domstol har det vanligen gått många år sedan skadetillfället. Det vanliga
är uppemot tio år efter själva olyckan eller mer. Här gör domstolen ofta den bevisvärderingen
att entydiga journalanteckningar från tiden för skadan "skrivs bort" till förmån
för vad käranden tio år senare berättar om sina besvär. Frågan är om domstolen skulle
göra samma bedömning, dvs. sätta samma tillit till uppgifter som lämnas lång tid
efter en händelse i mål som rör t.ex. en gammal skuld. Förmodligen inte. I Norge har man sett annorlunda
på den värdering som bör göras. Norska Höyesteretten har i en dom som gällde en
whiplashskada uttalat att bevisvärdet är tyngre när det gäller uppgifter som lämnats
i nära anslutning till en skadehändelse, ofta då journalanteckningar. Den värderingen
har jag bara sett i de mål som jag haft i landsorten och då i enstaka fall. Först
nu i september i år har Stockholms tingsrätt i en dom mer tydligt vågat ge uttryck
för en sådan värdering. Erfarna läkareFör att kunna bedöma en medicinsk
sambandsfråga måste vi ha hjälp av dem som är kunniga på området, dvs. läkarna.
Bolagens strävan har varit, och är, att konsultera läkare som har stor erfarenhet
inom sitt specialområde och som helst är yrkesmässigt verksamma och då gärna vid
universitetssjukhus. Någon annan ordning är inte heller tänkbar. Dessa läkare har
en mycket gedigen bakgrund och kommer med tiden att utveckla en mycket stor erfarenhet
av att bedöma sambandsfrågor. Bolagen är av den uppfattningen
att värderingen av läkarförhören eller läkarbedömningar i skaderegleringen måste
ske utifrån vad som är vetenskap och beprövad erfarenhet inom läkarvetenskapen.
Här måste juridiken och läkarvetenskapen gå hand i hand. Och det är inte vad som helst
som kan hänföras till vetenskap och beprövad erfarenhet. Läkarvetenskapen ställer
här höga krav på de arbeten som skall räknas till denna kategori. Vi talar bl.a.
om sättet att utföra undersökningar, grupper som utväljs, kontrollgrupper och frågor
som ställs. Framförallt måste felkällor elimineras. En nackskada i trafik går
inte att objektivt konstatera. Det som idag kan godtas som vetenskap och beprövad
erfarenhet är i princip det som Charlotte Sachs redogjort för här idag. Har man
drabbats får man ont i nacken och det omgående. Det är så människoorganismen fungerar.
För att kunna reagera och skydda oss från skador får vi en omedelbar kroppslig reaktion
i form av smärta. Det finns idag inte heller några vetenskapliga belägg för att
besvär uppträder lång tid efter skadan eller att lättare initiala besvär blir kraftigare
med tiden. Hade domstolarna klart för
sig hur viktig frågan är om vetenskap och beprövad erfarenhet, så är det min uppfattning
att värdering av förhören med läkarna skulle kunna bli något enklare för domstolen. Även här finns det exempel
på att domstolen inte fått läkarvetenskapen att förenas med juridiken. Det mest
uppseendeväckande fallet är där parterna var överens om att de första besvären uppträdde
först 14 dagar efter själva olyckshändelsen. Denna omständighet var ostridig i målet.
Enligt Folksams läkarvittnen fanns inte vetenskapligt belägg för samband vid ett
sådant förhållande. De uttalade att det till och med är en biologisk omöjlighet.
Tingsrätten tog detta till sig och ogillade kärandens talan. Målet överklagades.
Hovrätten tog saken i egna händer och ansåg sig kunna konstatera att samband förelåg.
Man kan säga att hovrätten inte ansåg att juridiken behövde rätta sig efter läkarvetenskapen. Konkurrerande skadeorsakerJag skall också kort beröra
det vi kallar konkurrerande och alternativa skadeorsaker. Förenklat uttryckt innebär
detta, att den som påstår sig ha fått en skada redan har en skada eller att skadan
har andra orsaker vid tiden för bilolyckan. Vill man fördjupa sig i detta komplicerade
ämne får man gå till doktrinen. Och nu närmar vi oss det som
är svårt att ta till sig för domstolen och även gemene man. Cirka 30-40 procent
av befolkningen har nackbesvär utan att ha fått en yttre skada. Vi har inte någon
förklaring till varför en del av befolkningen drabbas av nackbesvär. Om detta skall
betecknas som en "äkta" konkurrerande eller alternativ skadeorsak kan man säkert
tvista om. Enligt min uppfattning är det inte det. Nästa komplikation är att
det inte går att skilja symtomen för dessa nackskador utan orsak, från de symtom
på nackskada som uppkommer vid en trafikskada s.k. WAD. Det enda vi kan göra i dessa
fall är att bedöma utvecklingen av symtomen, vilket i sig blir en bevisvärdering.
Tidssambandet mellan besvär och olycka kommer därvid att ha stor betydelse för bedömningen
av frågan om adekvat kausalitet, dvs. samband mellan besvären och en trafikolycka. Häromdagen var jag på en muntlig
förberedelse i Stockholms tingsrätt som gällde en nackskada. Rätten var av den uppfattningen
att Folksam inte uppgett en fullständig grund för bestridandet av käromålet. Rätten
ansåg nämligen att en annan förklaring till besvären t.ex. sjukdom eller skada måste
anges av Folksam som svaranden. Detta ser jag återigen som ett exempel på hur svårt
det är att förena juridiken med läkarvetenskapen. Den konkurrerande eller alternativa
skadeorsaken i detta fall blir ju den inbyggda svaghet det ligger i att vara människa. Nåväl, resultatet blir att
om symtomen klart mera sannolikt beror på olyckan är beviskravet uppfyllt och samband
skall godtas. Man kan diskutera var detta
beviskrav ligger. Enligt bolagens uppfattning räcker det inte med att det skall
vara bara sannolikt. Uttrycket "klart mera sannolikt" lägger kravet högre. Mitt intryck är att domstolarna
inte riktigt har upprätthållit denna höjd på beviskravet. Rätten skall och må tänka
med hjärtat i dessa fall. Men det är ändå av vikt att inte förlora bevisbördans
placering på käranden och beviskravet ur sikte. Jag har den största respekt
för Sveriges domstolar. Bedömningarna är svåra. Själv har jag hållit på i 15 år
med denna verksamhet; först på Trafikskadenämnden, sedan som skadereglerare och
nu som försäkringsjurist. Min vana har inte alltid gjort det lättare. Bolagens önskan är inte att
utesluta folk från ersättning. Jag tror att bolagens önskan
idag är att bedömningsgrunderna och värderingen av de "begrepp" som ingår i dessa
är desamma vare sig vi skadereglerar eller befinner oss i domstol. På så vis skulle vi uppnå
en slags rättsäkerhet eller garanti för dem som det berör mest, dvs. den som anser
sig ha en skada. |
Copyright © 2001-2011 Tomas Alsbro, Whiplash Info. All rights reserved. |