SkadePortalen / WhiplashInfo [Bloggen] [Här kan du ställa frågor och läsa svar på det mesta om whiplash/pisksnärt]
|
FörvaltningslagSFS nr: 1986:223 Departement/myndighet:
Justitiedepartementet L6 Rubrik:
Förvaltningslag (1986:223); Utfärdad: 1986-05-07 Ändring införd:
t.o.m. SFS 1999:940
Myndigheternas
serviceskyldighet
Allmänna
krav på handläggningen av ärenden
Parters
rätt att få del av uppgifter
Rättelse
av skrivfel och liknande
Överklagande
av avvisningsbeslut
Vissa
begränsningar i lagens tillämpning
Lagens
tillämpningsområde
1 § Denna lag gäller
förvaltningsmyndigheternas handläggning av ärenden och domstolarnas
handläggning av förvaltningsärenden. Bestämmelserna i 4-6 §§ gäller också annan förvaltningsverksamhet hos dessa myndigheter. I 22 a § finns bestämmelser om överklagande och om krav på prövningstillstånd i kammarrätt. Lag (1998:386). 2 § I 31--33 §§
föreskrivs begränsningar i lagens tillämpning i vissa myndigheters
verksamhet. 3 § Om en annan lag
eller en förordning innehåller någon bestämmelse som avviker från denna
lag, gäller den bestämmelsen. Myndigheternas
serviceskyldighet
4 § Varje myndighet
skall lämna upplysningar, vägledning, råd och annan sådan hjälp till
enskilda i frågor som rör myndighetens verksamhetsområde. Hjälpen skall lämnas
i den utsträckning som är lämplig med hänsyn till frågans art, den
enskildes behov av hjälp och myndighetens verksamhet. Frågor från enskilda
skall besvaras så snart som möjligt. Om någon enskild av
misstag vänder sig till fel myndighet, bör myndigheten hjälpa honom till rätta. 5 § Myndigheterna
skall ta emot besök och telefonsamtal från enskilda. Om särskilda tider
för detta är bestämda, skall allmänheten underrättas om dem på lämpligt
sätt. En myndighet skall ha
öppet under minst två timmar varje helgfri måndag-fredag för att kunna ta
emot och registrera allmänna handlingar och för att kunna ta emot
framställningar om att få ta del av allmänna handlingar som förvaras hos
myndigheten. Detta gäller dock inte om en sådan dag samtidigt är
midsommarafton, julafton eller nyårsafton. Lag (1999:286). Samverkan
mellan myndigheter
6 § Varje myndighet
skall lämna andra myndigheter hjälp inom ramen för den egna verksamheten. Allmänna krav
på handläggningen av ärenden
7 § Varje ärende
där någon enskild är part skall handläggas så enkelt, snabbt och billigt
som möjligt utan att säkerheten eftersätts. Vid handläggningen skall
myndigheten beakta möjligheten att själv inhämta upplysningar och yttranden
från andra myndigheter, om sådana behövs. Myndigheten skall sträva efter
att uttrycka sig lättbegripligt. Även på andra sätt skall myndigheten
underlätta för den enskilde att ha med den att göra. Tolk
8 § När en myndighet
har att göra med någon som inte behärskar svenska eller som är allvarligt
hörsel- eller talskadad, bör myndigheten vid behov anlita tolk. Ombud och
biträde
9 § Den som för
talan i ett ärende får anlita ombud eller biträde. Den som har ombud skall
dock medverka personligen, om myndigheten begär det. Visar ett ombud eller
biträde oskicklighet eller oförstånd eller är han olämplig på något
annat sätt, får myndigheten avvisa honom som ombud eller biträde i
ärendet. En myndighets beslut
att avvisa ett ombud eller biträde får överklagas särskilt och då i samma
ordning som det beslut varigenom myndigheten avgör ärendet. Inkommande
handlingar
10 § En handling
anses komma in till en myndighet den dag då handlingen, eller en avi om en
betald postförsändelse som innehåller handlingen, anländer till
myndigheten eller kommer en behörig tjänsteman till handa. Underrättas en
myndighet särskilt om att ett telegram till myndigheten finns hos ett
företag som driver televerksamhet, anses telegrammet komma in redan när
underrättelsen når en behörig tjänsteman. Kan det antas att
handlingen eller en avi om denna en viss dag har lämnats i myndighetens lokal
eller avskilts för myndigheten på en postanstalt, anses den ha kommit in den
dagen, om den kommer en behörig tjänsteman till handa närmast följande
arbetsdag. Ett telegram eller annat meddelande som inte är underskrivet skall bekräftas av avsändaren genom en egenhändigt undertecknad handling, om myndigheten begär det. Lag (1993:611). Jäv
11 § Den som skall
handlägga ett ärende är jävig
Från jäv bortses
när frågan om opartiskhet uppenbarligen saknar betydelse. 12 § Den som är
jävig får inte handlägga ärendet. Han får dock vidta åtgärder som inte
någon annan kan vidta utan olägligt uppskov. Den som känner till
en omständighet som kan antas utgöra jäv mot honom, skall självmant ge det
till känna. Har det uppkommit en
fråga om jäv mot någon och har någon annan inte trätt i hans ställe,
skall myndigheten snarast besluta i jävsfrågan. Den som jävet gäller får
delta i prövningen av jävsfrågan endast om myndigheten inte är beslutför
utan honom och någon annan inte kan tillkallas utan olägligt uppskov. Ett beslut i en
jävsfråga får överklagas endast i samband med överklagande av det beslut
varigenom myndigheten avgör ärendet. Remiss
13 § Innan en
myndighet inhämtar yttrande genom remiss skall den noga pröva behovet av
åtgärden. Behöver yttrande inhämtas från flera, skall det göras
samtidigt, om inte särskilda skäl föranleder något annat. Om det inte är
obehövligt, skall det anges i remissen i vilka avseenden och inom vilken tid
yttrande önskas. Muntlig
handläggning
14 § Vill en
sökande, klagande eller annan part lämna uppgifter muntligt i ett ärende
som avser myndighetsutövning mot någon enskild, skall han få tillfälle
till det, om det kan ske med hänsyn till arbetets behöriga gång. I andra fall
bestämmer myndigheten om handläggningen skall vara muntlig. Myndigheten
skall särskilt beakta att muntlig handläggning kan underlätta för enskilda
att ha med den att göra. Anteckning av
uppgifter
15 § Uppgifter som en
myndighet får på annat sätt än genom en handling och som kan ha betydelse
för utgången i ärendet skall antecknas av myndigheten, om ärendet avser
myndighetsutövning mot någon enskild. Parters rätt
att få del av uppgifter
16 § En sökande,
klagande eller annan part har rätt att ta del av det som har tillförts
ärendet, om detta avser myndighetsutövning mot någon enskild. Rätten att
ta del av uppgifter gäller med de begränsningar som följer av 14 kap. 5 §
sekretesslagen (1980:100). 17 § Ett ärende får
inte avgöras utan att den som är sökande, klagande eller annan part har
underrättats om en uppgift som har tillförts ärendet genom någon annan än
honom själv och han har fått tillfälle att yttra sig över den, om ärendet
avser myndighetsutövning mot någon enskild. Myndigheten får dock avgöra
ärendet utan att så har skett
Myndigheten bestämmer
om underrättelsen skall ske muntligt, genom vanligt brev, genom delgivning
eller på något annat sätt. Underrättelseskyldigheten
gäller med de begränsningar som följer av 14 kap. 5 § sekretesslagen
(1980:100). Omröstning
18 § Skall beslut
fattas av flera gemensamt och kan de inte enas, lägger ordföranden fram de
olika förslag till beslut som har väckts. Varje förslag läggs fram så att
det kan besvaras med antingen ja eller nej. Sedan de som deltar i avgörandet
har fått ta ställning till förslagen, anger ordföranden vad som enligt
hans uppfattning har beslutats. Detta blir beslutet, om inte omröstning
begärs. Om omröstning begärs, skall den ske öppet. Är förslagen fler än två, skall det först avgöras vilket förslag som skall ställas mot vad som enligt ordförandens uppfattning hade beslutats. Utgången bestäms genom enkel majoritet. Vid lika röstetal har ordföranden utslagsröst. I ärenden som avser
myndighetsutövning mot någon enskild är varje ledamot som deltar i den
slutliga handläggningen skyldig att delta även i avgörandet. Ingen är dock
skyldig att rösta för mer än ett förslag. Ordföranden är
alltid skyldig att rösta när det behövs för att ärendet skall kunna
avgöras. Avvikande
mening
19 § När beslut
fattas av flera gemensamt kan den som deltar i avgörandet reservera sig mot
detta genom att låta anteckna avvikande mening. Den som inte gör det skall
anses ha biträtt beslutet. Föredraganden och
andra tjänstemän som är med om den slutliga handläggningen utan att delta
i avgörandet har rätt att få avvikande mening antecknad. Avvikande mening skall
anmälas innan beslutet expedieras eller ges till känna på något annat
sätt. Om beslutet inte skall ges till känna, skall anmälan göras senast
när det får sin slutliga form genom protokollsjustering eller på liknande
sätt. Motivering av
beslut
20 § Ett beslut varigenom en myndighet avgör ett ärende skall innehålla de skäl som har bestämt utgången, om ärendet avser myndighetsutövning mot någon enskild. Skälen får dock utelämnas helt eller delvis
Har skälen
utelämnats, bör myndigheten på begäran av den som är part om möjligt
upplysa honom om dem i efterhand. Underrättelse
om beslut
21 § En sökande,
klagande eller annan part skall underrättas om innehållet i det beslut
varigenom myndigheten avgör ärendet, om detta avser myndighetsutövning mot
någon enskild. Parten behöver dock inte underrättas, om det är uppenbart
obehövligt. Om beslutet går
parten emot och kan överklagas, skall han underrättas om hur han kan
överklaga det. Han skall då också underrättas om sådana avvikande
meningar som avses i 19 § eller som har antecknats enligt särskilda
bestämmelser. Myndigheten bestämmer
om underrättelsen skall ske muntligt, genom vanligt brev, genom delgivning
eller på något annat sätt. Underrättelsen skall dock alltid ske
skriftligt, om parten begär det. Denna paragraf
tillämpas också när någon annan som får överklaga beslutet begär att
få ta del av det. Överklagande
22 § Ett beslut får
överklagas av den som beslutet angår, om det har gått honom emot och
beslutet kan överklagas. 22 a § Beslut
överklagas hos allmän förvaltningsdomstol. Detta gäller dock inte beslut i
administrativa ärenden och beslut i ärenden som avses i 20 § första
stycket 5. Om överklagande har
skett med stöd av första stycket krävs prövningstillstånd vid
överklagande till kammarrätten. Av 3 § framgår att
särskilda föreskrifter som har meddelats angående överklagande eller
överklagandeförbud gäller i stället för bestämmelserna i första och
andra stycket. Lag (1998:386). Hur beslut
överklagas
23 § Ett beslut
överklagas skriftligt. I skrivelsen skall klaganden ange vilket beslut som
överklagas och den ändring i beslutet som han begär. Skrivelsen ges in till
den myndighet som har meddelat beslutet. Den skall ha kommit in dit inom tre
veckor från den dag då klaganden fick del av beslutet. Om klaganden är en
part som företräder det allmänna och beslutet överklagas till en
länsrätt eller kammarrätt, skall överklagandet dock ha kommit in inom tre
veckor från den dag då beslutet meddelades. Tiden för
överklagande av sådana beslut som gäller föreskrifter som avses i 8 kap.
regeringsformen och som inte delges räknas från den dag då beslutet gavs
till känna. Har beslutet getts till känna vid mer än ett tillfälle,
räknas tiden från dagen för det sista föreskrivna tillkännagivandet. Lag
(1998:386). 24 § Den myndighet
som har meddelat det överklagade beslutet prövar om skrivelsen med
överklagandet har kommit in i rätt tid. Har skrivelsen kommit in för sent,
skall myndigheten avvisa den, om inte annat följer av andra eller tredje
stycket. Skrivelsen skall inte
avvisas, om förseningen beror på att myndigheten har lämnat klaganden en
felaktig underrättelse om hur man överklagar. Skrivelsen skall inte
heller avvisas, om den inom överklagandetiden har kommit in till den
myndighet som skall pröva överklagandet. I ett sådant fall skall denna
myndighet vidarebefordra skrivelsen till den myndighet som har meddelat
beslutet och samtidigt lämna uppgift om vilken dag skrivelsen kom in till den
högre instansen. 25 § Om skrivelsen
inte avvisas enligt 24 §, skall den myndighet som har meddelat beslutet
överlämna skrivelsen och övriga handlingar i ärendet till den myndighet
som skall pröva överklagandet. Rättelse av
skrivfel och liknande
26 § Ett beslut som
innehåller en uppenbar oriktighet till följd av myndighetens eller någon
annans skrivfel, räknefel eller liknande förbiseende, får rättas av den
myndighet som har meddelat beslutet. Innan rättelse sker skall myndigheten ge
den som är part tillfälle att yttra sig, om ärendet avser
myndighetsutövning mot någon enskild och åtgärden inte är obehövlig. Lag
(1990:456). Omprövning av
beslut
27 § Finner en
myndighet att ett beslut, som den har meddelat som första instans, är
uppenbart oriktigt på grund av nya omständigheter eller av någon annan
anledning, skall myndigheten ändra beslutet, om det kan ske snabbt och enkelt
och utan att det blir till nackdel för någon enskild part. Skyldigheten
gäller även om beslutet överklagas, såvida inte klaganden begär att
beslutet tills vidare inte skall gälla (inhibition). Skyldigheten gäller
inte, om myndigheten har överlämnat handlingarna i ärendet till en högre
instans eller om det i annat fall finns särskilda skäl mot att myndigheten
ändrar beslutet. 28 § Ett
överklagande av en myndighets beslut förfaller, om myndigheten själv
ändrar beslutet så som klaganden begär. I så fall tillämpas inte 24 och
25 §§. Ändrar myndigheten
beslutet på annat sätt än klaganden begär, skall överklagandet anses
omfatta det nya beslutet, om inte avvisning skall ske enligt 24 §. Inhibition
29 § En myndighet som
skall pröva ett överklagande får bestämma att det överklagade beslutet
tills vidare inte skall gälla. Överklagande
av avvisningsbeslut
30 § Har en skrivelse
med överklagande avvisats på grund av att den har kommit in för sent, får
avvisningsbeslutet överklagas i samma ordning som beslutet i huvudsaken. Har
avvisningsbeslutet efter överklagande prövats av en högre instans, får den
högre instansens beslut i frågan inte överklagas. Lag (1986:1196). Vissa
begränsningar i lagens tillämpning
31 § Bestämmelserna
i 13-30 §§ gäller inte sådana ärenden hos myndigheter i kommuner och
landsting där besluten kan överklagas enligt 10 kap. kommunallagen
(1991:900). Lag (1999:940). 32 § Bestämmelserna
i 8-30 §§ gäller inte kronofogdemyndigheternas exekutiva verksamhet och
inte heller polis-, åklagar-, skatte- och tullmyndigheternas eller
kustbevakningens brottsbekämpande verksamhet. Lag (1997:1027). 33 § I ärenden i
första instans som avser hälso- och sjukvård gäller 14--30 §§ endast om
myndighetens beslut kan överklagas på annat sätt än som anges i 31 §. Övergångsbestämmelser
1986:223 1. Denna lag träder i
kraft den 1 januari 1987. 2. Genom lagen
upphävs förvaltningslagen (1971:290). 3. I fråga om
överklagande och omprövning av beslut som har meddelats före
ikraftträdandet gäller äldre föreskrifter i stället för 23--25, 27, 28
och 30 §§. 4. Om det i en lag
eller i en författning som har beslutats av regeringen hänvisas till en
föreskrift som har ersatts genom en föreskrift i denna lag, tillämpas i
stället den nya föreskriften. 1998:386 Denna lag träder i
kraft den 1 oktober 1998. Den nya lydelsen av 23 § gäller inte i fråga om
beslut som har meddelats före ikraftträdandet. 1999:286 Denna lag träder i
kraft den 1 juli 1999. Den nya bestämmelsen skall dock under tiden från och
med den 1 juli 1999 till och med den 31 december 1999 inte tillämpas av
myndigheter i kyrkliga kommuner eller av Svenska kyrkans centralstyrelse,
Kyrkomötets besvärsnämnd, Kyrkofondens styrelse, Ansvarsnämnden för
biskopar, domkapitlen, Hovkonsistoriet eller Domkyrkorådet i Lund. |
Copyright © 2001-2011 Tomas Alsbro, Whiplash Info. All rights reserved. |