SoS föreskrifter för hälso- och sjukvården om
avfattande av intyg mm.
Vid intygsskrivande måste man ha tillräcklig kännedom
om det förhållande man skall intyga. Detta via en personlig undersökning
eller direktkontakt med berörd person.
Ett intyg skall innehålla:
Ändamål med intyget. Vem det skall uppvisas för och vem har begärt
intyget
Uppgifter om vad som ligger till grund för intyget t ex undersökningar,
tidigare vård, journaluppgifter, remissvar eller dylikt. Har man inte fått
möjlighet att inhämta uppgifter sim behövs ska man neka att skriva
intyget eller klart markera detta i intyget. Kommer uppgiften från annan
person skall detta klart anges.
Identiteten på den som det gäller skall dokumenteras, personlig kännedom
eller kontroll av ID-handling.
Intygsutskrivarens namn, tjänsteställning och befattning likväl som
adress och telefon till mottagningen, underskrift samt datering.
Viktigt att intygen författas på svenska! Man skall vara försiktig
med ordvalet för att inte intyget skall uppfattas som nedsättande.
Viktigt likaså att vara objektiv i intygsskrivandet liksom att endast
intyga det man vet och har kunskap om.
Tillkommer det nya uppgifter efter intygsskrivandet som är av
betydelse för bedömningen så skall man snarast underrätta den som begärt
intyget om dessa uppgifter.
Lämpligast är då att utfärda ett nytt intyg. Kopia av intyget skall
alltid finnas som journalhandling.
Skyldighet att utfärda intyg har man vad gäller rättsintyg, dödsbevis
och dödsorsaksintyg. Samma skyldighet gäller lasarettsläkare om patient
som varit inlagd begär intyg om orsak och tid för inskrivningen (SOSFS
1996: 933 §2 moment 2). |