När jag en
gång i världen gjorde värnplikt som regementsläkare fick jag mig en
tankeställare. Innan jag inställde mig hade regementet periodvis varit
helt utan läkare; sjukmönstringen sköttes då av kompanicheferna.
Jag hade inte varit i
tjänst många dagar förrän regementschefen lät meddela att han var
oroad över att sjukskrivningarna sköt i höjden. Jag tog mig då en närmare
titt på statistiken. Så länge läkare saknades låg sjukskrivningarna i
botten. Så fort en läkare fanns på plats sköt de i höjden.
Vad kan man dra för slutsats av det? Att det var
bäst för regementet att vara utan läkare och låta officerarna sköta
ruljangsen? Befälet tillämpade ett kärvare sätt att dra gränsen
mellan sjuka och friska.
Det kunde de göra utan risk att anmälas till
Socialstyrelsen om de missade en allvarlig sjukdom, som att en
halsinfektion kan resultera i att njurarna förstörs. Exemplet visar dock
att det går att pressa ner korttidssjukskrivningarna om man på militärt
vis beordrar folk att vara friska.
Senare i min
medicinska karriär arbetade jag sju år som läkare inom den
statliga personalvården. Min uppgift var att hjälpa till att
rehabilitera statsanställa, från pressade kanslihusanställda, till
alkoholiserade präster eller utslitna lärare. Det fanns många olika skäl
till att folk inte klarade jobbet.
Ibland hade det inte med arbetsmiljön att
skaffa. Men en sjukdom som inte beror på arbetsmiljön kan ändå göra
att man behöver byta jobb. Ryggen gör ju lika ont antingen man fått den
knäckt av att brottas med en stökig elev, eller om man på fritiden
gjort sig illa när man försökt starta en motvillig motorgräsklippare.
Många statsanställda
blev sjuka av sina jobb, antingen rent fysiskt, genom stress
eller för att de var underställda odugliga chefer. Arbetsgivaren var
inte alltid så förstående, man ville gärna lämpa av "besvärliga"
anställda på oss. Det krävdes en hel del övertalning, ibland också
bidrag till lönen, för att få folk i jobb igen. En erfarenhet som jag
nog delar med de allra flesta som sysslar med rehabilitering är att det
tar tid.
Många parter kan vara inblandade: patienten själv,
sjukskrivande läkare, ofta en specialist, en kurator, en ergonom,
psykolog, arbetsgivaren, skyddsombud, facket, försäkringskassan med
flera. Rehabilitering är inte minst ett samordningsproblem.
A måste ringa till B som i sin tur måste ta
kontakt med C, som dessvärre inte kan ge besked för att D, som är på
kurs, råkar ha papperen inlåsta i sitt skåp. Ändå var 1970-talet jämfört
med nutiden en idyll. Försäkringskassan slog alltid larm efter 90 dagar
och låg då på för att få snurr på ärendet.
Företagshälsovården
befann sig i stark expansion och staten anslog särskilda
pengar så att omplacering av partiellt arbetsföra inte skulle belasta
det lokala lönekontot alltför hårt. Det mesta av detta bantades bort
eller lades ut på entreprenad under det kärva 1990-talet.
Nu talar politikerna om en särskild
rehabiliteringsförsäkring, vilket inte vore någon tokig åtgärd förutsatt
att det skapas resurser så att reformen inte stannar på papperet. Många
pläderar också för att försäkringskassan ska gå in med pengar och köpa
sjukvårdens tjänster för att skynda på behandlingar och utredningar.
Vilket nog kan låta frestande.
Men som också kräver särskilda resurser.
Annars slår gräddfiler för folk i arbetsför ålder obönhörligen mot
pensionärernas möjlighet att få vård inom rimlig tid. Detta strider
mot prioriteringsutredningens credo att inget annat än det medicinska vårdbehovet
ska styra turordningen.
Ett valår är ingen lämplig
tid att debattera sjukskrivningar. Men det vore bra om man
kunde hålla isär några saker. Den första frågan är vad som ska anses
"normalt". Ska 1996 när sjuktalen låg som lägst betraktas som
normalt, eller 1990 när de var nästan lika höga som nu?
Naturligtvis är det angeläget att hålla talen
nere - men med vilka metoder och till vilket pris? Man kan gissa att 1996
års siffra pekar på en undersjuklighet, att många som borde varit
sjukskrivna ändå släpade sig till jobbet. Medan siffrorna för 1990 och
det senaste året möjligen pekar på en översjuklighet. Men hur det
egentligen ligger till vet vi faktiskt inte.
Det vore också bra att skilja på korttidssjuka
och långtidssjuka. De flesta som är korttidssjuka lider av infektioner.
Om de håller sig hemma smittar de inte andra. Somliga korttidssjuka har
en chans att klara sitt jobb endast om de då och då får en extra
vilopaus. Det är inte fusk, det är en överlevnadsstrategi.
Alternativet är
utslagning. Så finns det de som stannar hemma för att titta på
fotbolls-VM. De senare kan man kanske komma åt med polisiära åtgärder.
Problemet är att fler karensdagar slår blint mot dem som har legala skäl
att vara borta. Långtidssjukskrivningar handlar sällan om fusk.
Föreställningen att alla människor, också i
tunga yrken, orkar arbeta till sextiofem - eller sextiosju! - har föga
med verkligheten att skaffa.
Denna glipa mellan liv
och paragraf måste ibland regleras med sjukskrivning eller förtidspension;
allt annat vore djup inhumant. Men i de allra flesta fall av långa
sjukskrivningar rör det sig om en rehabilitering som inte kommer till stånd
på grund av bristande resurser. Innan sjukkostnaderna kan sänkas måste
de därför först höjas.
|