Slutreplik av Tycho Tullberg i
Läkartidningen:
Det är förståeligt
att en grupp advokater, läkare och skadelidande försöker lobba för en
annorlunda bedömning av sena besvär efter trafikolyckor. Det är däremot
beklagligt att TV4 helt okritiskt sväljer deras argumentering, svarar
Tycho Tullberg i denna replik.
Tycho Tullberg
sakkunnigläkare, ortoped, Stockholm Spine Center, Löwenströmskla
sjukhuset, Stockholm
72-timmarsregeln
används även i Norge. Jag försökte i intervjun förklara de teoretiska
grunderna för den och att det nu finns vetenskapliga studier som stödjer
dess huvuddrag, men den delen klipptes bort.
Kalla faktas reportrar Joachim Dyfvermark och Sven
Bergman pådyvlar mig åsikter som jag inte har. Jag har naturligtvis
inget emot att man kritiskt granskar sakkunnigläkarsystemet eller att någon
kollega framför andra åsikter än de jag har. Det är sättet att framföra
sin kritik på som jag starkt ifrågasätter.
Pseudodebatt om arvodering
Det finns säkert olika sätt att arvodera
sakkunningläkarna. Jag tror dock att detta är en pseudodebatt, det
viktiga (i alla fall för läkarna) är att diskutera de medicinska
argumenten för och emot samband. Jag har svårt att se att ett annat
system vare sig skulle bli rättvisare, billigare eller medföra en
annorlunda argumentering. Om man verkligen ville föra debatten framåt så
skulle det vara bra om man också kunde komma med något konkret
alternativ till det nu rådande systemet.
Trafikskadenämndes bedömningar
Dyfvermark och Bergman för ett märkligt resonemang
när det gäller Trafikskadenämndens ändringar av bolagens bedömningar.
Att sätta invaliditetsgradering är ingen exakt vetenskap och det är
inte märkligt att det blir lite olika bedömningar. Det är oftast små
justeringar, och inte sällan uttrycker Trafikskadenämndens läkare att
de tycker att bolagens gradering varit generös.
Att nämnden föreslår förändringar tycker jag är
ett uttryck för att systemet fungerar, dvs den enskilde kan överklaga
bolagens beslut och en oberoende instans granskar ärendet. I det aktuella fallet bedömde Trafikskadenämnden att samband inte förelåg.
Som Kalla fakta-reportrarna vet är hovrätten en högre
instans än tingsrätten och det är hovrättens dom som gäller. Att man
kommer till olika beslut i tingsrätt och hovrätt är inte helt ovanligt
och visar väl att det inte alltid är så självklara fall som Kalla
fakta vill påskina. Det medicinska underlaget var detsamma i båda rätterna
men man gjorde olika juridiska bedömningar.
72-timmarsregeln
72-timmarsregeln används även i Norge. Jag försökte
i intervjun förklara de teoretiska grunderna för den och att det nu
finns vetenskapliga studier som stödjer dess huvuddrag, men den delen
klipptes bort.
Ingen självkritik
Det är märkligt att massmedier har lätt att
kritisera andra, men ytterligt svårt att själv ta till sig kritik. Det
finns inte tillstymmelse till självkritik i Dyfvermarks och Bergmans
svar. Alla som sett programmet inser att det var oerhört vinklat, det måste
väl även reportrarna förstå?
Det är förståeligt att en grupp advokater, läkare
och skadelidande försöker lobba för en annorlunda bedömning av sena
besvär efter trafikolyckor. Det är däremot beklagligt att TV4 helt
okritiskt sväljer deras argumentering. Då TV har en så stark
opinionsbildande kraft måste man kräva lite eftertanke i sakfrågan.
Det jag sade var ointressant
Dyfvermark och Bergman gjorde, enligt min mening, det
grundläggande felet att de bestämt sig för vad de skulle tycka och hur
programmet skulle läggas upp innan de hört alla parter. Det stod snabbt
klart under intervjun med mig att det var ointressant vad jag sade eller
hade för argument.
Det borde stämma till eftertanke att »deras« dr
Wallstedt inte vill ta en öppen debatt om de medicinska sakfrågorna.
Om programmet blir fällt av Granskningsnämnden för
radio och TV hoppas jag att Dyfvermark och Bergman har civilkurage nog att
be om ursäkt i Läkartidningen.
Potentiella
bindningar eller jävsförhållanden: Inga uppgivna. |