Pressmeddelande
2004-04-28
Erik Åsbrink,
070-586 53 99
Per Lekvall,
070-751 90 99
Lars Thalén,
070-920 06 65
Skärpta lagar, ökad upptäcktsrisk och effektivare sanktioner
Förbättrad bolagsstyrning
Bättre konsumentskydd och mindre intressekonflikter i finanssektorn
Förslag:
Effektivare konkurrenspolitik
Kamp mot ekonomisk brottslighet
Bakgrund
§
Förbättrad bolagsstyrning – lagfäst krav om information och beslut på
bolagsstämman om ledningens och styrelsens ersättningar.
§
Stärkt konsumentskydd inom finanssektorn.
§
Effektivare konkurrenspolitik.
§
Förstärkta insatser mot ekonomisk brottslighet – snabbare utredningar.
§
Förmögenhetsskatten snedvrider ägandet och bör avskaffas.
§
Redovisningsinspektionen (ny myndighet), Finansinspektionen,
Konkurrensverket och Ekobrottsmyndigheten förstärks. Tre myndigheter
avvecklas.
- Avarter i vissa
företag och på vissa marknader, främst olämpliga ersättningar till
företagsledningar, har tärt på förtroendet för stora företag och vissa delar
av finanssektorn men det råder ingen allmän förtroendekris för svenskt
näringsliv. Vi vill minska riskerna för beteenden som kan skada hela
samhällsekonomin. Förslagen syftar till att förstärka förtroendet för
näringslivet, säger Förtroendekommissionens ordförande Erik Åsbrink.
Utöver
självreglering föreslås en kombination av skärpt lagstiftning, förbättrad
tillsyn och effektivare sanktioner – ”balans i förtroendetriangeln” - samt
ökad öppenhet och tydligare ansvarsgränser. Prioriterade insatsområden är
förbättrad bolagsstyrning, förtroende för finanssektorn, effektivare
konkurrenspolitik och förstärkta insatser mot ekonomisk brottslighet.
Självregleringen
förstärks genom förslaget till Svensk kod för bolagsstyrning. En ideell
förening, Kollegiet för svensk bolagsstyrning, föreslås äga och förvalta
koden. Koden behöver kompletteras med lagregler, tillsyn och sanktioner:
§
Lagfäst
krav om särskild redogörelse på bolagsstämman för ledningens och styrelsens
ersättningar. Beslut av bolagsstämman om principerna för ersättningarna och
om alla former av aktierelaterade incitamentsprogram.
§
Lagfäst
krav att styrelseordföranden väljs på bolagsstämman.
§
Lagfäst
krav på skriftlig försäkran av styrelse och VD om årsredovisningen och av
finansdirektören om den finansiella rapporteringen.
§
Skärpt
tillsyn över redovisning och revision genom Redovisningsinspektionen, en ny
myndighet med en årsbudget om 50 miljoner kronor. Bokföringsnämnden och
Revisorsnämnden läggs ner.
§
Begränsningarna av AP-fondernas ägarandelar och Sjunde AP-fondens rätt att
rösta för ägda aktier ses över med inriktningen att avskaffa
restriktionerna.
§
Tydligare ägaruppdrag inom den statliga företagssektorn. Förvaltningen av
statens hel- eller delägda bolag koncentreras till näringsdepartementet.
§
Förmögenhetsskatten avskaffas - större neutralitet i beskattningen av olika
ägare.
Finanssektorn
spelar en nyckelroll i samhällsekonomin. Systemstabiliteten har förbättrats
men konsumentskyddet behöver stärkas när allt fler konsumenter utnyttjar
allt mer komplexa finansiella produkter. Intressekonflikter måste hanteras
bättre.
§
Finansinspektionen får huvudansvaret för konsumentskyddet på det finansiella
området och tillförs 30 miljoner kronor om året, varav 20 miljoner kronor
förs vidare till konsumentbyråerna. Konsumentbyråerna på bank- och
försäkringsområdet ansvarar för arbete med enskilda konsumenter.
Konsumentombudsmannen (KO) driver processer.
§
Administrativa sanktioner i form av avgifter införs vid vilseledande
marknadsföring av finansiella tjänster.
§
I icke
vinstutdelande och ömsesidiga försäkringsaktiebolag skall en majoritet av
styrelseledamöterna vara oberoende av moderbolaget.
§
Konstruktionen med ömsesidiga bolag i en vinstdrivande koncern utmönstras.
§
Försäkringsmäklares tjänster ska betalas av kunderna, inte av
försäkringsbolagen.
§
En
majoritet av styrelseledamöterna i fondbolagen ska vara oberoende.
§
Föreskrifter mot intressekonflikter i värdepappersbolagen motsvarande
Spitzer Rules: tydligare gränser mellan analys och corporate finance,
öppenhet om analys av bolag och ersättningar från analyserade bolag samt
skärpt intern övervakning.
§
Självregleringen inom fondbolagen och på värdepappersmarknaden bör
förstärkas.
§
Regeringen bör utreda hur affärsverksamhet tydligt kan särskiljas från
regelgivning och tillsyn vid Stockholmsbörsen och andra auktoriserade
marknadsplatser.
Missbruk av
dominerande ställning och karteller skadar förtroendet för näringslivet.
Vissa lagar och tillsynen över konkurrensområdet behöver förstärkas:
§
Konkurrensverket tillförs 25 miljoner kronor om året och får samlat
tillsynsansvar för offentlig upphandling och stödgivning (inklusive
transparenslagen) samt förstärkt roll på marknaderna för elektronisk
kommunikation. Nämnden för offentlig upphandling (NOU) läggs ned.
§
Konkurrensverket ges rätt att besluta om konkurrensskadeavgift. Överklagande
sker direkt till Marknadsdomstolen. Högsta domstolen blir högsta instans för
alla konkurrensrättsliga mål. Marknadsdomstolen förstärks.
§
Marknadsskadeavgift införs som sanktion i lagen om offentlig upphandling
(LOU). Mål om marknadsskadeavgift avgörs av Marknadsdomstolen.
§
Möjligheten att ändra kommunallagen utreds så att avgifter kan utdömas om
kommuner bedriver näringsverksamhet på en konkurrensmarknad i strid med
lagen och så att beslut även av kommunala bolag kan överklagas också av
andra än kommunens invånare.
§
Plan-
och bygglagen (PBL) ses över så att konsument- och konkurrenshänsyn får
större genomslag i planeringen.
Utredningar av
ekonomisk brottslighet tar orimligt lång tid och antalet fällande domar är
för få, varför kommissionen föreslår:
§
Ekobrottsbekämpningen koncentreras till Ekobrottsmyndigheten som tillförs 60
miljoner kronor om året. En ny åklagarkammare med huvudansvar för de stora
och komplicerade ekobrotten inrättas vid varje avdelning. Rekryteringen av
ekopoliser breddas. En pool av externa experter inrättas.
§
Frågor
om den misstänktes medverkan i brottsutredningen, åtalsbegränsning och
uppluckring av den absoluta åtalsplikten – ”plea bargain” – utreds, liksom
ökade krav på åklagare att bevaka händelser och ta egna initiativ.
Förundersökningar om ekobrott effektiviseras.
§
Specialisering på mål om ekobrott inom respektive domstol.
§
Straffbestämmelserna om mutbrott och bestickning ses över för att bli
tydligare.
§
Straffbestämmelse om företagaransvar för styrelse och VD utreds.
§
De stora
företagen bör införa antikorruptionsprogram och s.k. compliance officer.
Kommissionen
konstaterar att förtroende är en viktig del av det sociala kapital som
behövs för tillväxt och välfärd. Om ”den sociala fällan” slår igen, så att
allt fler fuskar för att andra gör det, ökar transaktions- och
försäkringskostnaderna kraftigt. En serie undersökningar visar att
förtroendet för storföretag sjunkit markant under senare år, medan
förtroendet för småföretag är intakt. Det finns också betydande
förtroendeproblem för delar av finanssektorn.
Förtroendeproblemen
förstärktes av börsbubblan 1997 - 2002 och förklaras främst av höga
ersättningsnivåer och olämpliga ersättningssystem, felaktig/missvisande
ekonomisk information, otillbörligt utnyttjande av marknadsställning och
informationsöverläge, oklara roll- och ansvarsgränser samt svagt underbyggda
strategier och dåliga affärsbeslut.
Förtroendekommissionen tillsattes hösten 2002 för att granska
förtroendeskadliga företeelser inom det svenska näringslivet och har bestått
av Erik Åsbrink, ordförande, Per-Olof Edin, Marianne Nivert, Bengt Rydén och
Lena Torell, ledamöter, samt Rune Brandinger och Jens Wieslander, experter,
och Per Lekvall, huvudsekreterare.
I en rådgivande
referensgrupp har ingått Tomas Billing, Hans Dalborg, Gustaf Douglas, Greger
Hatt, Birgitta Johansson-Hedberg, Bodil Hulgaard, Göran Johnsson, Marianne
Nilson, Jacob Palmstierna, Charlotte Petri-Gornitzka och Jacob Wallenberg.
Kommissionen är dock ensam ansvarig för innehållet i betänkandet. |