| |
Socialstyrelsens föreskrifter för hälso- och sjukvårdspersonalen om
avfattande av intyg m.m.;
Med stöd av 4 a § i Socialstyrelsens instruktion, jämförd med
3 § 2 stycket lagen (1980:11) /Fotnot: SOSFS 1980:7./ om tillsyn över hälso- och
sjukvårdspersonalen m. fl. (tillsynslagen), meddelar styrelsen följande
föreskrifter för hälso- och sjukvårdspersonalen om avfattande av intyg. Vad som
sägs om intyg avser även andra liknande handlingar oavsett hur de betecknas,
t.ex. utlåtande och attest.
I denna författning regleras inte i vilka fall hälso- och
sjukvårdspersonalen är skyldig att utfärda intyg.
- Hälso- och sjukvårdspersonalen bör beakta, att ett intyg
kan få avgörande betydelse i såväl offentliga som enskilda rättsförhållanden.
Därför skall man noga se till att man endast uttalar sig om förhållanden, som
man har tillräcklig kännedom om. För detta krävs som regel en personlig
undersökning av eller kontakt med berörd person.
- Intygsutfärdaren skall först ta reda på ändamålet med
intyget. Om intyget är avsett att åberopas vid en domstol eller hos en annan
myndighet skall detta anges i intyget.
- Intyget skall innehålla noggranna uppgifter om det
material, som ligger till grund för intyget, t. ex. om personlig undersökning
vid ett eller flera tillfällen, datum för undersökningen, uppgift om mångårig
vård eller bekantskap samt hänvisning till journaler, remissvar eller annat
skriftligt material.
Om ett intyg grundas enbart på annat än personlig undersökning, t. ex.
skriftligt material eller upplysningar från andra personer, skall detta anges
i intyget.
- Intygsutfärdaren skall vara objektiv då han samlar in det
material som han skall grunda intyget på. Han bör sträva efter att endast avge
sådana intyg, som innebär en opartisk bedömning. Av detta följer t. ex. att
intyget kan behöva grundas på upplysningar även från andra personer än sådana
som anvisats av den som begär intyget. Detta är ofta fallet då parter med
skilda intressen står mot varandra, t. ex. vid tvist i fråga om vårdnaden om
barn. Om intygsutfärdaren inte får frihet att skaffa det material han behöver
för en opartisk bedömning, bör han i princip avböja att utfärda intyget. Om
han ändå anser att han av särskilda skäl inte kan avböja detta eller om han i
författning eller på annat sätt är ålagd att utfärda intyget, är det särskilt
viktigt att materialet redovisas enligt vad som sägs i 3.
- Om den som begär ett intyg inte är känd skall identiteten
styrkas genom legitimationshandling med foto, t. ex. identitetskort, pass
eller körkort. Personuppgifter såsom namn, personnummer och adress skall anges
i intyget, liksom uppgift om hur identiteten styrkts. Intyget skall dateras
och undertecknas. Intygsutfärdarens namn, tjänsteställning eller befattning
och kompetens skall anges med tydliga tryckbokstäver, maskinskrift eller
stämpel. Tjänsteställe eller rnottagningslokal med adress och telefonnummer
skall anges på samma sätt. Om någon innehar flera befattningar eller är
verksam vid olika mottagningar, skall det anges i vilken egenskap respektive
vid vilken mottagning som han utfärdat intyget. Den som inte är legitimerad
yrkesutövare men som genom förordnande jämställs med sådan, skall även när han
är verksam utanför den offentliga hälso- och sjukvården ange grunden för sin
behörighet.
För att feltolkningar skall undvikas är det angeläget att intyg skrivs på
maskin. Om ett intyg undantagsvis skrivs för hand skall stilen göras så tydlig
att den kan läsas utan svårighet.
- Uttalandena i ett intyg skall vara så fullständiga och
otvetydiga som möjligt och bör göra det möjligt för mottagaren att själv bilda
sig en uppfattning om förhållandena. I intyg, som riktar sig till personer som
inte kan förväntas vara insatta i medicinskt fackspråk, skall svenska
uttryckssätt så långt möjligt användas.
Det är viktigt att det tydligt framgår vad som är utfärdarens egna uttalanden
och vilka uppgifter som härrör från andra personer.
- Det är angeläget att ett intyg inte ges ett innehåll som
kan uppfattas som nedsättande eller kränkande för den person det gäller eller
någon honom närstående. Detta är emellertid ibland ofrånkomligt. Med
handlingens ändamål i åtanke bör intygsutfärdaren försöka att begränsa sådana
uppgifter och endast ta med dem som är nödvändiga för den bedömning som skall
göras. Det är också viktigt att vara försiktig med ordvalet. Framförallt
gäller detta omdömen om den berörda personen. Uttalanden som kan uppfattas som
uttryck för nedsättande moraliska eller sociala värderingar skall undvikas.
- Om den som utfärdat ett intyg finner att han på grund av
nya uppgifter har anledning att ändra ett uttalande i intyget, skall han
snarast underrätta den som begärt intyget om detta. Om det behövs för att
förebygga felaktiga bedömningar, skall han också underrätta andra hos vilka
intyget kan antagas ha åberopats.
Ändring av en uppgift i ett intyg skall göras på sådant sätt att det – utan
att den ursprungliga texten förstörs eller förvanskas – tydligt framgår att
det är fråga om en rättelse, när rättelsen har skett och vem som har gjort
den. Om ändringen är omfattande kan det vara lämpligt att skriva ett nytt
intyg. Det skall i så fall framgå att det tidigare intyget upphävs.
- Intyg, som utfärdas på blankett som fastställts av
socialstyrelsen eller av annan myndighet i samråd med socialstyrelsen, skall
innehålla de uppgifter som förutsätts i blanketten.
___________________
Härigenom upphävs medicinalstyrelsens cirkulär (MF 1964: 34)
angående utfärdande av läkarintyg. Författningen ersätter även socialstyrelsens
cirkulär (MF 1973: 90) om avfattande av läkarintyg, läkarutlåtande, journaler
m. m. till den delen cirkuläret avser intyg och utlåtande.
Denna författning träder i kraft en vecka efter den dag, då
författningen enligt uppgift på den utkommit från trycket i Socialstyrelsens
författningssamling.
Hedengren, Alsén, Linde, Näslund, Roos, Östman, Nicolausson,
Lundgren, Forsberg /Fotnot: föredragande./
(Byrå SN 1)
| | |