Nämnden lämnar
rekommendationer om hur tvister bör lösas, till exempel att näringsidkaren
ska ge konsumenten pengarna tillbaka. Vanligtvis tar det ca sex månader från
anmälan till beslut. Nämndens prövning är kostnadsfri.
Nämnden prövar inte tvister som rör
- försäkring som grundar sig på kollektivavtal mellan arbetsmarknadens
parter, om avtalet föreskriver ett särskilt tvistlösningsförfarande,
- tecknande och bibehållande av försäkring,
- liv- och grupplivförsäkring,
- sjukförsäkring,
- kapitalförsäkring,
- pensionsförsäkring,
- barn- och ungdomsförsäkring,
- vållandefrågor vid trafikolyckor,
- utbildning och kursverksamhet, i den mån tvisten avser bedömning av
kvalitet och innehåll,
- medicinska bedömningar,
- inkassoverksamhet,
- bedömning av konstnärligt värde och samlarvärde,
- spel, tips och lotterier,
- köp av telefonitjänster, i den mån tvisten avser debitering av samtal
eller utnyttjande av samtalspott och dylikt,
- elräkningar, i den mån tvisten avser förbrukning av elektrisk ström,
- värmepumpar,
- överlåtelsebesiktningar,
- köp och/eller uppförande av byggnad,
- köp och/eller installation av kök,
- växter, livsmedel och drycker, i den mån tvisten avser bedömning av
kvalitet eller beskaffenhet,
- parkeringsavgifter.