RAPPORT
DEN 30 JANUARI 2003
DNR 03-513-601
Rapport
nummer 2003:1
Stärkt skydd för
trafikskadade -åtgärder och förslag
INNEHÅLL
Stärkt skydd för
trafikskadade -åtgärder och förslag
Sammanfattning
Inledning
Regeringsuppdraget
Undersökningen
Avgränsning
1998 års kartläggning
Lagstiftning
och rättspraxis
Myndigheters föreskrifter och försäkringsbranschens
självreglering
Preskription av trafikskadeersättning - klargörande
rättspraxis
Eventuella förändringar
Skador
och kostnader i trafiken
SAMMANFATTNING
Utveckling av
dödade och skadade i trafiken
Kostnadsutvecklingen i skadehanteringen
Erfarenheter
från trafikskadade
SAMMANFATTNING
Erfarenheter från trafikskadade
Bemötande
Förslag på kompetenshöjande åtgärder
Hur påverkar en lång handläggningstid
Förslag på normtider
Bolagens medicinska rådgivare
Ombudskostnader
Tidsåtgången
SAMMANFATTNING
Tidsåtgång - en central faktor
Genomströmningstid och handläggningstid
Förslag på förbättrad statistikhantering
Förslag på regressrätt
Rutiner
för skaderegleringen
SAMMANFATTNING
Handläggningen
Bolagens organisation
Åtgärder som bolagen vidtagit
Att låta riktlinjerna om en aktiv skadehantering
genomsyra alla delar av handläggningen
Rutiner, förbättringar
Kompetenshöjning
Återkoppling
Åtgärder för att minska antalet oavslutade(äldre)
ärenden
Att anlita den privata sjukvården som ett
komplement
Att utarbeta riktlinjer för när läkarintyg inte
behövs
Att öka schabloniseringen inom den nuvarande
lagstiftningens ramar
Kommande åtgärder
Slutsatser
Medicinska
rådgivare
SAMMANFATTNING
Åtgärder
Läkarbedömningar
Försäkringsbolagens medicinska rådgivare
Trafikskadenämndens medicinska rådgivare
Oberoende och intressekonflikter
Förslag på kvalitetshöjande åtgärder
Arbetsskada
- en jämförelse
SAMMANFATTNING
Handläggningstid och antal ärenden
Kompetens
Beslutsunderlag
Fl:
s tillsyn av skadereglering
SAMMANFATTNING
FI:s operativa tillsyn
Klagomålshantering
Tillsynen i framtiden
Fl
anser att försäkringsbolagen på ett i många delar mycket bra sätt har
vidtagit åtgärder enligt den inriktning som Fl föreslog i 1998 års
rapport. För att komma vidare och redovisa hållfasta resultat bör
bolagen även vidta följande åtgärder:
-
utöka
informationen till de trafikskadade med en prognos eller normtid för när
skadan bedöms vara slutreglerad,
-
förbättra
statistikhanteringen för att kunna jämföra mellan och inom bolag över
tiden,
-
utveckla
skaderegleringen, genom att särskilt satsa på kompetenshöjande åtgärder
för att bättre bemöta och informera trafikskadade.
Försäkringsbolagen
bör dessutom kontinuerligt föra en dialog med organisationer som företräder
trafikskadade för att fånga upp kritik och problem i skadehanteringen.
För
att öka och säkerställa kvaliteten i de medicinska bedömningarna föreslår
Fl att bolagen:
-
skapar
riktlinjer för vilket medicinskt underlag som är godtagbart och hur ett
medicinskt utlåtande ska utformas samt
-
överväger
intensifierade utbildningsinsatser i försäkringsmedicin.
Bolagen
bör dessutom överväga att anlita medicinsk expertis för att ansvara för
utbildnings-, organisations- och kvalitetsfrågor för de medicinska rådgivarna.
Fl
föreslår att bolag som ansöker om koncession av trafikförsäkring ska
visa att skaderegleringen kommer att skötas på ett effektivt och rättssäkert
sätt. Därutöver bör regeringen överväga att införa en regressrätt
(återkrav) för trafikförsäkringsbolagen när det gäller ersättning för
arbetsskador.
Fl
kommer att delvis ändra rapporteringskraven på försäkringsbolagen för
att förbättra tillsynen.
Fl
föreslår vidare att regeringen överväger ändrade former för överprövning
av försäkringsbolagens beslut i trafikskadeärende genom att inrätta en
reklamationsnämnd.
Regeringen
gav i juni 2002 Fl uppdraget att följa upp rapporten, Försäkringsbolagen
och de trafikskadade (1998:6), som Fl överlämnade till regeringen
den 18 december 1998. Uppdraget innebär att Fl särskilt ska belysa hur försäkringsbolagens
skadereglering har utvecklats när det gäller rutiner och handläggningstider.
I rapporten ska redovisas om bolagen vidtagit de åtgärder för en
aktivare skadereglering som föreslogs. Därutöver ska också belysas
vilka åtgärder i övrigt som bolagen vidtagit för att korta handläggningstiderna
och hur bolagen följt upp arbetet. Uppdraget innefattar också att
redovisa hur bolagen i framtiden ska kunna korta sina handläggningstider.
I
arbetet ska Fl inhämta synpunkter från berörda myndigheter,
intresseorganisationer och andra organ samt redovisa resultatet av dessa
kontakter.
Fl
ska dessutom redovisa vilka tillsynsåtgärder som vidtagits och hur
tillsynen i framtiden ska bedrivas. Fl ska dessutom särskilt överväga
om åtgärder kan behövas för att öka de sakkunniga läkarnas
oberoende.
I
arbetet med denna rapport har Fl använt sig av följande tillvägagångssätt.
-
Bolagen
har fått besvara en enkät om handläggningstiderna för att mäta hur
dessa har utvecklats sedan föregående rapport.
-
Bolagen
har fått redogöra vilka åtgärder som har vidtagits med anledning av
1998 års rapport eller som planeras att vidtas.
-
Statistik
och information har inhämtats från Trafikskadenämnden.
-
Informationsutbyte
har ägt rum med Socialstyrelsen i fråga om de sakkunniga läkarnas bedömningar
och därtill relaterade frågor.
-
Informationsutbyte
har skett med Riksförsäkringsverket angående synsätt och mätningar av
genomströmningstider för ärenden inom socialförsäkringen.
-
Fl
har tillsammans med utredaren av arbetsskadeförsäkringen Lars Baltzari gått
igenom SOU 2002:80 [i]
för att jämföra utredningsmetoder. - Erfarenheter från och
observationer av Fl: s tillsyn har beaktats.
-
Motormännens
Riksförbund har kontaktats och gett sin syn på bolagens handläggning.
-
Företrädare
för försäkringsbranschen har varit Försäkringsförbundet, Försäkringsmedicinska
sällskapet samt Försäkringsläkarföreningen för privata bolag.
-
Som
intresseorganisationer för de trafikskadade har följande lämnat
synpunkter på handläggningen hos försäkringsbolagen: Riksförbundet för
Trafik- och Polioskadade (RTP), Föreningen Pisksnärten samt
Whiplashskadades rättsförening. Därutöver har Fl tagit del av
synpunkter från läkaren Bengt H Johansson, biträdd av advokaten
Nils-Evert Andersson samt från trafikskadade Tomas Alsbro.
-
Fl
har även informerat Whiplashkommissionens ordförande Ingvar Carlsson om
regeringens uppdrag till Finansinspektionen.
Vissa
intresseorganisationer som Fl kontaktat är kritiska till bolagens
hantering. Fl har inte kunnat utreda hur många trafikskadade som företräds
av organisationerna och vet således inte hur stor den missnöjda gruppen
är. Fl redovisar i denna undersökning ändå resultatet från dessa
kontakter. Vissa åtgärdsförslag syftar också till att hantera de
problem som just denna grupp har. Eftersom regeringen har lyft fram frågan
har Fl tolkat det som att synpunkter från denna grupp är intressanta.
FI:s
rapport från 1998 av försäkringsbolagens skadehantering visade att det
fanns en ganska stor skillnad i handläggningstiderna mellan bolagen och
att denna skillnad i stor utsträckning verkade bero på varierande
ambitionsnivå. Någon relevant jämförande statistik mellan försäkringsbolagens
handläggningstider fanns inte och den statistik som Trafikskadenämnden förde
ansåg bolagen hade brister. Under arbetets gång enades branschen om att
förändra Trafikskadenämndens statistik och Fl förordade i sin rapport
att statistiken skulle offentliggöras. Syftet med detta var att skapa ett
incitament för bolagen att försöka minska handläggningstiderna.
Fl
kunde då konstatera att bolagen vidtog åtgärder, framförallt
organisatoriska, i syfte att förkorta handläggningstiderna. I övrigt
ansåg Fl att rutinerna hos de flesta bolagen fungerade tämligen
tillfredsställande. Dock bedömde Fl att handläggningstiderna skulle
kunna minskas om bolagen:
-
med
väl definierade riktlinjer och målsättningar förbättrade kontrollen
av skaderegleringen för en bättre styrning av verksamheten,
-
lät
riktlinjerna om aktiv skadereglering genomsyra alla delar av handläggningen
och
-
som
ett komplement anlitade den privata sjukvården i större utsträckning.
Fl
fångade upp en del förslag och tankar hur skaderegleringen skulle kunna
utvecklas vid kontakterna med olika bolagsrepresentanter. Mot den
bakgrunden föreslog Fl att:
-
handläggningstiderna
skulle reduceras om branschen utarbetade riktlinjer för när läkarintyg
inte behövs.
-
schabloniseringen
inom den nuvarande lagstiftningens ramar skulle öka, bland annat genom
att förenkla och minska krav på kvitton från kunden.
Fl
konstaterade att handläggningstiderna för vissa skadeärenden skulle
kunna reduceras med sex månader om reglerna för den obligatoriska prövningen
i Trafikskadenämnden ändrades. Fl föreslog därför att regeringen
borde utreda om det är möjligt att förnya Trafikskadenämndens
reglemente, i syfte att mjuka upp bestämmelserna om den obligatoriska
utomrättsliga prövningen. Detta förslag har diskuterats, men inte lett
till några förändringar.
För
reglering av trafikskador är följande regelverk centrala.
Trafikskadelagen
(1975:1410)
anger bland annat att trafikskadeersättning ska utgå vid personskada
till följd av trafik. Lagstiftningen är uppbyggd så att en personskada
ersätts full ut, oberoende om någon var skuld till olyckan eller inte.
Ur social synpunkt ansågs det betydelsefullt dels att
personskaderegleringen blev så snabb och effektiv som möjligt, dels att
detta krav tillgodosågs bäst om ersättningen baserades på rent
objektiva grunder.[ii]
Skadeståndslagen
(1972:207)
reglerar vilka typer av ersättningar som den trafikskadade har rätt
till. 15 kap. anges vilka ersättningsposter som kan bli aktuella. Ersättning
lämnas för:
-
sjukvårdskostnader
och andra kostnader för den trafikskadade, inbegripet skälig
kompensation till den som står den trafikskadade särskilt nära,
-
inkomstförlust,
-
fysiskt
och psykiskt lidande av övergripande natur (sveda och värk) eller av
bestående art (lyte eller annat stadigvarande men) samt särskilda olägenheter
till följd av skadan.
De
nuvarande ersättningsbestämmelserna trädde i kraft den 1 januari 2002
och tillämpas på nyare skador. Detta innebär att bolagen under en följd
av år kommer att tillämpa olika regelverk beroende på när skadan inträffade.
De nyare bestämmelserna har bland annat inneburit att Trafikskadenämnden
har arbetat om de så kallade tabellverken. Förändringarna innebär
bland annat att betydelsen av den medicinska invaliditetsgraden kommer att
öka. Beräkningarna av inkomstförlust ska göras enligt den så kallade
nettometoden. Det innebär att skadereglaren måste ha djupa kunskaper om
det sociala välfärdssystemet och de förändringar som äger rum på området.
Den senaste stora förändringen är det nya pensionssystemet.
Konsumentförsäkringslagen
(1980:38)
anger att försäkringsbolag är skyldiga att utreda en skada skyndsamt
och med iakttagande av den skadelidandes behöriga intressen. Därutöver
framgår att ersättning ska betalas ut senast en månad efter det att den
ersättningsberättigade har lagt fram den utredning, som med hänsyn till
omständigheterna, är skäligt att begära av denne.
Fl
har inte särskilt reglerat frågor om personskadereglering i sina föreskrifter.
Emellertid finns det ett antal allmänna förhållanden som är särskilt
reglerade.
FI:s
föreskrifter (FFFS 1995:32) om information avseende skadeförsäkring tar
i huvudsak sikte på information innan något försäkringsavtal
ingåtts. Av 3 § framgår att särskild information ska lämnas över
klagomål och hur tvister ska lösas.
Klagomål
och tvistehantering finns också reglerat i Konsumentverkets riktlinjer för
information om vissa konsumentförsäkringar (KOVS 2001:5). I anslutning
till dessa riktlinjer har branschen tillsammans med Konsumentverket träffat
en överenskommelse som närmare reglerar information när en skada inträffat.
Därutöver
finns branschgemensamma Grundläggande principer för skadebehandling som
utgör grunden för den så kallade aktiva skaderegleringen. Denna innebär
att försäkringsbolaget aktivt ska utreda en skada och den trafikskadade
ska informeras om sina rättigheter och skyldigheter samt om bolagets åtgärder.
Om handläggningen fördröjs ska bolaget upplysa om anledningen. Dessutom
framgår det att skaderegleringen ska vara konsekvent, enhetlig och rättvis.
Besluten ska dessutom vara motiverade. Den trafikskadade ska också få
den ersättning som denne är berättigad till utifrån försäkringsavtalets
bestämmelser, den utvecklade skaderegleringspraxis som de grundläggande
principerna givit upphov till och gällande rättsregler.
Preskriptionsbestämmelserna
inom personskadereglering har vållat problem under en längre tid.
Grunden för osäkerheten har berott på den treåriga preskriptionstiden
som bland annat nämns i 28 § trafikskadelagen. Den treåriga
preskriptionstiden börjar löpa när den trafikskadade har kännedom om
att fordringen kan göras gällande. Ett rättsfall [iii]
behandlade frågan om en whiplashskadad person skulle anses ha haft kännedom
om att en fordran på trafikskadeersättning kunde göras gällande under
mer än tre år. HD fastställde att kännedomen ska omfatta alla de
faktiska förhållanden som grundar rätten till ersättning, dvs. också
orsakssambandet. Det torde innebära att diffusa besvär inte uppfyller kännedomsrekvisitet.
Ett annat rättsfall [iv]
behandlade också tolkningen av kännedomsrekvisitet i 28 §
trafikskadelagen och understryker den uppfattning som redovisats av HD ett
år tidigare. Det rättsfallet gällde en annan skadetyp än whiplash, men
med sen skadeföljd.
Men
också den tioåriga preskriptionstiden i 28 § trafikskadelagen har vållat
problem. I ett annat mål [v]
prövades när fristen för preskriptionstiden börjar gälla. Försäkringsbolagen
har länge hävdat att fristen ska börja gälla från olyckstillfället,
men HD konstaterade att fristen börjar löpa vid den tidpunkt då skadan
ger sig till känna. I det rättsfallet behandlades också frågan om
tolkningen av preskription vid omprövning. Också här gick HD på en
tolkning som bröt mot den som försäkringsbranschen tillämpat.
Rättsfallen
borde leda till att det blir svårare för trafikförsäkringsbolagen att
avsluta skadorna. Dessutom kan krav komma från personer som inte tidigare
anmält någon skada. Några påtagliga kostnader räknar dock inte
bolagens försäkringsaktuarier med. Det är dock möjligt att det i förlängningen
uppstår vissa ökade drifts- och arkivkostnader.
En
viss utvidgning av regressrätten föreslås i betänkandet SOU 2002:1. Förslaget
innebär också att vissa förändringar i samordningsförmånerna sker. Därutöver
har Sveriges Försäkringsförbund i en skrivelse till
Justitiedepartementet begärt att det lagstiftningsmässigt ska bli möjligt
att jämka personskadeersättningen i större omfattning än i dag.
Det
är dessutom möjligt att de kommande EG-direktiven om motorfordonsförsäkring
kommer att innebära vissa justeringar. Fl har dock inte närmare undersökt
denna fråga.
Antalet
anmälda skador har mer än fördubblats under de senaste tjugo åren.
Samtidigt som antalet döda i trafiken har minskat har det skett en märkbar
ökning av svårbedömda skador som inte medför invaliditet i
traditionell bemärkelse. Dessa ärenden tar tid att utreda och medför ökade
kostnader.
Antalet
anmälda skador har ökat dramatiskt. År 1980 anmäldes ca 22 000
skadade. 20 år senare hade antalet anmälda skadade fördubblats, och
under år 2001 anmäldes cirka 47 000. Antalet dödade har däremot
minskat något under motsvarande period.
Det
har dessutom skett en ökning av mer diffusa/multifaktoriella skadetyper,
såsom whiplash, som inte medför en hög invaliditetsgrad i traditionell
bemärkelse, men som av allt att döma får stora psykosociala och fysiska
konsekvenser. Dessa ärenden tenderar att bli utdragna i tiden.
Utvecklingen
av antalet skadade har påverkat skadekostnaderna, och de reserveringar
som är gjorda för år 2001 för anmälda skador är närmare 3 miljarder
kronor. Av diagram 2 framgår de gjorda reserveringarna för anmälda
skador sedan 1993.
Sammantaget
innebär det att kostnaderna för skador och skadehantering ökat.
Den
kritik som i dag finns mot trafikförsäkringsbolagen rör huvudsakligen
brister i informationen till trafikskadade. Dessa brister kan skapa ett
misstroende mot det reglerande bolaget. Kritiken är särskilt tydlig när
det gäller de medicinska rådgivarnas roll. Bemötandet av de
trafikskadade bör därför bli bättre och bolagen bör förklara
samtliga delar av skadehanteringsprocessen.
Åtgärder:
-
höja
bolagens kompetens i hur de bemöter och informerar trafikskadade,
-
utöka
informationen till de trafikskadade med en prognos eller normtid för när
skadan bedöms vara slutreglerad.
Branschen
handlägger cirka 47 000 ärenden per år. Merparten av dessa handläggs
effektivt och av de som är berättigade till ersättning får merparten
ersättning inom rimliga tidsramar. Av de kundundersökningar som några
bolag gjort är kunderna i stort sett nöjda till mycket nöjda. Mot den
bakgrunden får systemet anses fungera på ett tillfredsställande sätt.
Det
finns dock kritik mot delar av systemet. Någon allmän kartläggning av
de trafikskadades syn på hanteringen har inte gjorts. Därför kommer Fl:
s redovisning att fokusera på den kritik som framförts till Fl. Den
organisation som har flest medlemmar, och därför representerar flest
trafikskadade, är Riksförbundet för trafik- och polioskadade (RTF).
Denna organisation representerar trafikskadade med olika skadetyper. Andra
ideella organisationer representerar i huvudsak nackskadade.
Det
är viktigt att få en bild av hur dessa trafikskadade upplever
skaderegleringen. Frågeställningar som aktualiseras är:
-
bemötande,
-
hur
påverkar en lång handläggningstid,
-
bolagens
medicinska rådgivare och
-
ombudskostnader.
De
kritiska röster som hörts är att bemötandet skulle kunna förbättras
och att det förekommer att personer känner sig ifrågasatta. Försäkringsbolaget
anses inte vinnlägga sig om den skadades förtroende.
En
organisation uppger att trafikskadade har svårt att komma till tals med
skaderegleraren och därför inte förstår skaderegleringsprocessen. Det
kan vara trafikskadade personer med låg utbildning och som dessutom inte
har en stark social situation.
Det
riktas också kritik mot bolagen för att de inte i tillräcklig grad
beaktar de sociala problem som kan uppstå genom trafikskadan. Det påstås
gälla för personer med lättare hjärnskador och/eller nackbesvär.
Det
har framförts önskemål om att luckra upp gränsdragningen för olika
ersättningsposter för att på så sätt lindra mindre inkomstförluster
under en kortare tid.
Sammantaget
innebär detta att det kan riktas kritik mot försäkringsbolagens sätt
att bemöta vissa grupper av skadade.
Det
är viktigt att den skadade känner förtroende för skaderegleraren och
det reglerande bolaget och förstår alla faser och delar i förfarandet.
Den trafikskadades krav och önskemål måste därför i så stor utsträckning
som möjligt beaktas och bemötas.
Några
bolag mäter hur nöjda eller missnöjda kunderna är med
skaderegleringen. Bolagen uppger att den stora majoriteten av
trafikskadade är nöjda och till och med mycket nöjda med hur skadan har
hanterats. Det är viktigt att i sådana mätningar också belysa och
analysera grupper eller personer som inte är nöjda. Ytterligare en åtgärd
kan vara att försäkringsbolagen årligen bjuder in organisationer som
organiserar trafikskadade och för en dialog i syfte att förbättra
skaderegleringen och fånga upp eventuella problem.
Bolagen
uppger att det är en självklar princip att alla trafikskadade ska
behandlas rättvist och sakligt. Det måste också vara en självklarhet
att skaderegleraren som huvudregel ska sätta tilltro till den
trafikskadades uppgifter och tydligt ange skäl vid beslut. Därutöver är
det viktigt att bemöta invändningar från den trafikskadade och förklara
förloppet och bolagets ställningstagande. Bolaget bör överväga om ärendet
ska handläggas i särskild ordning. Det kan t ex vara att skadan handläggs
av ett team eller arbetslag i syfte att kontrollera att den trafikskadade
fått svar på alla invändningar. Ett annat skäl kan vara att den
trafikskadades situation gör att påfrestningar efter skadan är särskilt
svåra att uthärda.
En
stor del av de kontakter som Fl haft är kritiska till tidsåtgången i
skadehanteringen. Det verkar dessutom leda till ett vakuum för den
skadade som "bara" går och väntar på att skaderegleringen ska
avslutas. Man kan få intrycket av att planeringen, och den eventuella
anpassning som behövs för framtiden, senareläggs i avvaktan på att
skadehanteringen avslutas. Osäkerheten i ekonomin förefaller dessutom påfallande.
Detta kan vara en faktor som kan försämra den sociala situationen som
den skadade haft innan olyckan.
Sammantaget
innebär detta att för vissa trafikskadade skulle situation kunna förbättras
om det gick att förutsäga tidsåtgången för ärendehanteringen och om
handläggning kunde påskyndas.
Det
är viktigt att den som skadas ges bästa möjliga förutsättningar att
klara sin situation såväl ekonomiskt som socialt. Av de samtal som Fl fört
med organisationer som företräder trafikskadade framgår att de skulle
önska en förbättrad förutsebarhet avseende tidsåtgången i handläggningen.
Detta stämmer också överens med flera av de klagomål Fl får del av i
den löpande verksamheten. Det är kan vara svårt för den skadade att följa
och förutse nästa steg i skaderegleringen och framför allt att veta när
den kommer att avslutas. En ökad förutsebarhet skulle göra det möjligt
för individen att bättre planera sin tillvaro.
Den
information som trafikskadade i dag erhåller skulle kunna förbättras
genom att den skadade ges möjlighet att följa processen i form av en
tidsplan eller välgrundad prognos för när skadan ska vara färdigreglerad.
Genom att ange normtider för olika typer av ärenden skulle den skadade
kunna följa sitt ärende och se var i processen som han eller hon
befinner sig. Normtiden skulle kunna utgöras av en tidsaxel där det
klart och tydligt anges olika skeenden i skaderegleringen såsom läktid,
tid för medicinsk bedömning, eventuell rehabiliteringstid, utredningstid
osv. Avvikelser från normtiden skulle då kunna förklaras på ett enkelt
och överskådligt sätt. Inledningsvis kan det vara svårt att ge en
trafikskadad denna förutsebarhet eftersom effekterna av trafikskadan kan
vara svåra att bedöma. I detta skede kan det dock vara värdefullt för
den skadade att få veta vid vilken tidpunkt bolaget kan uppge normtid. I
flertalet skador torde krav på införande av normtider inte möta några
större svårigheter. Det är en stor mängd likartade skadehändelser som
resulterar i en stor mängd likartade skador. För vissa särskilda
diagnoser som whiplash kan det dock vara svårt att ange en normtid. Detta
innebär emellertid inte att den trafikskadades behov av förutsebarhet är
mindre. Också i dessa fall bör bolagen sträva efter att ge så rättvisande
bild av tidsåtgången som möjligt genom normtid.
Ett
system med normtider innebär att bolagen måste gruppera sina skador. Så
sker också i dag genom grupperingar varav t ex akutskador är en grupp.
Det vore värdefullt om bolagen skulle kunna enas om lika grupperingar, förslagsvis
grundade på medicinsk diagnos. Detta skulle öka insynen i
skaderegleringen och göra det möjligt att jämföra de olika trafikförsäkringsbolagens
skadehantering. I de kontakter som Fl haft med branschen inför denna
rapport har det varit svårt att få fram jämförbar statistik mellan
bolagen såvitt avser genomströmningstider för vissa typer av ärenden.
Detta har gällt ärenden utan invaliditet, ärenden med en
invaliditetsgrad under tio procent och ärenden med en invaliditetsgrad på
tio procent och mer. Mot den bakgrunden avstår Fl att i nuläget kräva
en samordning.
Det
har framförts kritik mot bolagens medicinska rådgivare. Det kan vara svårt
att förstå att bolagets ställningstagande inte i alla delar grundar sig
på den behandlade läkarens slutsatser. Alla förstår inte varför
bolaget måste göra en försäkringsmedicinsk bedömning. Det kan
dessutom vara svårt att förstå att den som inte träffat den skadade
ska göra en bedömning. Sammantaget tyder den kritik som framkommit på
att bolagen för vissa grupper inte lyckats med att förklara skälen till
att bolaget gör en försäkringsmedicinsk bedömning och hur den görs.
De
som är mycket kritiska till bolagens skadehantering tar upp ett, ur deras
synvinkel, rättvise- och rättssäkerhetsproblem.
Under
skaderegleringen kan ombud tillåtas i vissa ärenden. Det kan ske med stöd
av vad som direkt anges i försäkringsvillkoren. Det förekommer även
att ersättning ges för ombud utan uttryckligt stöd i villkoren
(frivilligt åtagande).
Till
detta kommer den ombudskostnadersättning som kan ges ut på grund av
meddelad rättsskyddsförsäkring.
Ersättning
för kostnader före tvist knyter an till själva skaderegleringen av en
personskada. Vissa skillnader föreligger mellan bolagen men generellt gäller
att kostnader för juridiskt ombud ersätts om det är frågor av
juridiskt komplicerad art. Ett krav för att ersättning ska ges är i
regel att ombudet kan väntas föra skaderegleringen framåt. Bolaget
betalar i dessa fall nödvändiga och skäliga ombudskostnader.
Vid
tvist kan det bli aktuellt att utnyttja antingen rättsskyddet i
motorfordonsförsäkringen som omfattar, förare, ägare och brukare av
fordonet. Förare som enbart har trafikförsäkring har inte rättsskyddsmoment.
När det gäller passagerare, cyklister och fotgängare kan den egna hemförsäkringens
rättsskyddsmoment tas i anspråk.
Bolagens
villkor för rättsskyddsförsäkring är mycket lika. Det maximala
beloppet varierar dock mellan bolagen från 75 000 kr till tre
prisbasbelopp, det vill säga i dag drygt 110 000 kr. En självrisk på 20
procent av kostnaden, dock lägst 1 000 kr, tas som regel alltid ut.
Förlorar
den skadelidanden en tvist i domstol innebär det, i enlighet med de allmänna
regler som gäller vid domstol, att skadelidanden ska betala förutom sina
egna rättegångskostnader även motpartens, dvs försäkringsbolagets.
Det förekommer i sådana tvister att rättsskyddsförsäkringen inte räcker
till, detta särskilt om ärendet prövas i flera instanser.
I
detta sammanhang kan det vara värt att notera att Trafikskadenämndens prövning
inte kostar något.
Sammantaget
är detta ett problem vid sidan om själva skaderegleringen. Det nuvarande
systemet förutsätter att försäkringsbolagen ska hantera skadorna.
Detta system anses allmänt hålla nere transaktionskostnaderna. Den
trafikskadade, som kanske inte har förtroende för det reglerande bolaget
och inte heller för Trafikskadenämnden, kan uppleva situationen som orättvis.
Detta måste i stor utsträckning hanteras inom nuvarande system, eftersom
domstolsprövning inte är en framkomlig väg med de ekonomiska risker och
väntetider som det innebär.
Tidsåtgången
är en central faktor i skadehanteringen. Det är av flera skäl viktigt för
de trafikskadade att ärendet avslutas snabbt. Detta är också en central
fråga för trafikförsäkringsbolagen. För att effektivisera och förbättra
hanteringen krävs en ökad fokusering på tidsåtgången. Fl kan
konstatera att handläggningstiden för de komplicerade ärendena tenderar
att öka. Genomströmningstiden för samtliga ärenden har också tenderat
att öka under de senaste åren.
Åtgärder:
-
förbättra statistikhanteringen för att kunna göra jämförelser mellan
de olika bolagen, men också inom det enskilda bolaget,
-
regeringen bör överväga att införa en regressrätt (återkrav) för
trafikförsäkringsbolagen när det gäller ersättning för arbetsskador.
Fl
ansåg i 1998 års rapport att det var förvånande att samtliga bolag,
utom ett, saknade statistik när det gällde tidsåtgången i trafikskadeärenden.
Några bolag ansåg att det inte var meningsfullt att ta fram statistik på
det sätt som Fl efterfrågat, utan framhöll att kvaliteten skulle mätas
på annat sätt. Fl angav redan då att tidsåtgången i ett skadeärende
är ett kvalitetsmått. I detta mått ligger naturligtvis att
skaderegleringen ska vara korrekt.
Genom
de kontakter som funnits med representanter för trafikskadade och andra
som kommer i kontakt med trafikskadade framgår att tidsåtgången är en
viktig faktor.
1998
års kartläggning visade att bolagen i regel löser de ekonomiska
konsekvenserna för den trafikskadade med förskott, i de fall detta är möjligt.
Ideell ersättning [vi]
betalas i regel ut när bolagen kan konstatera att den trafikskadade har rätt
till det. Inkomstförlust betalas när det går att överblicka huruvida sådan
förlust uppkommit eller inte. Inkomstförlust betalas i regel å conto
till dess att förlusten slutligen kan fastställas. Om bolaget är i dröjsmål
med ersättningen betalar bolagen dröjsmålsränta.
För den som begär ersättning är det av största
vikt att så snabbt som möjligt få ett definitivt ställningstagande från
bolaget. Grundat på en i sak noggrann prövning. Men svaret måste också
förklaras på ett lättfattligt och begripligt sätt. Det sistnämnda är
särskilt viktigt i de fall ersättningsanspråken avböjts.
Ett
annat mer övergripande skäl till att Fl anser att det är viktigt att
fokusera på tidsåtgången är att detta gör det möjligt att förbättra
kontrollen av trafikskadorna och det torde i sin förlängning skapa
effektivare hantering.
FI:s
kartläggning från 1998 bygger i delar på försäkringsbranschens egen
rapport Frågan om tidsutdräkt i personskaderegleringen sammanställd
av försäkringskonsulenterna Sven Källgren och Anders Wallin. I denna
fastslogs att det fanns brister i trafikförsäkringsbolagens hantering
eftersom det saknades en helhetssyn vilket på så sätt fördröjde ärendets
slutliga avgörande.
Detta
uppmärksammades också i Fl: s kartläggning, dock utifrån ett något
annat perspektiv. Bolagen ansåg att delar av skaderegleringen låg utanför
bolagens kontroll, såsom långa handläggningstider hos försäkringskassan
eller väntan på intyg från läkarna. Fl ansåg då som nu att bolagens
redovisade uppdelning av omständigheter, som ligger inom respektive utanför
bolagens kontroll, inte ligger i linje med branschens vedertagna synsätt
om en aktiv skadereglering. Vidare konstaterade Fl att det föreligger en
skyldighet för bolagen att ta ansvar för att skaderegleringen sköts på
ett aktivt och effektivt sätt i hela skaderegleringskedjan. Bolagen måste
därför ta ansvar för hela skaderegleringsprocessen och skapa godtagbara
lösningar. Sådana fördröjningar som bolagen redogjorde för måste
elimineras då dessa kostar pengar för bolagen och i sin förlängning
också försäkringstagarkollektivet. Endast genom att mäta dessa
effekter ges incitament till utveckling på området.
Sammantaget
innebär detta att en fokusering på tidsåtgången är viktig utifrån
flera aspekter, dels för den skadelidande, dels för en effektiv
hantering hos bolagen.
I
1998 års kartläggning användes ordet handläggningstid för att bedöma
den tid det tog för bolagen att reglera en skada - från det att skadan
inkom till dess att den avslutades i bolagets administrativa system.
Det
finns dock skäl att i denna rapport nyansera språkbruket genom att särskilja
på genomströmningstid och aktiv handläggningstid. Med genomströmningstid
menas den tid det tar från det att skadan anmäls till dess att den är
avslutad. Med aktiv handläggningstid menas den aktiva tid det tar att
handlägga en skada.
År
1997 anmäldes 40 296 skadade och 578 döda i trafiken och Trafikskadenämnden
hanterade mindre än tio procent av dessa ärenden.
För
ärenden utan invaliditet gjordes bedömningen att flertalet skador
avslutades inom sex månader. Ärenden med invaliditet under tio procent
bedömdes ha en genomströmningstid på 1-2 år, och för
invaliditetsskador på tio procent eller mer kunde flertalet bolag inte
uppge någon tid. Ett bolag ansåg dock att genomströmningstiden var mer
än fem år.
År
2001 anmäldes 47 231 skadade och 513 döda i trafiken. Antalet skadade
detta år är det högsta redovisade någonsin. För att jämföra med de
bedömningar som gjordes år 1998 har Fl krävt in uppgifter om följande
grupper:
-
ärenden
utan invaliditet,
-
ärenden
där invaliditetsgraden är lägre än tio procent och
-
ärenden
där invaliditetsgraden är tio procent och därutöver.
Av
diagrammet framgår att genomströmningstiden ökat för varje grupp jämfört
med bolagens uppskattningar 1998. Anledningen till ökningen kan ha flera
orsaker:
-
felaktiga
bedömningar 1998,
-
ersättningsrätten
blir alltmer komplicerad,
-
ersättningsnivåerna
i andra ersättningssystem har minskat och
-
fler
ärenden där whiplashproblematik är en stor andel.
Efter
en diskussion med bolagen har framkommit att de gjorda uppskattningarna från
år 1998 kan vara felaktiga.
En
annan förklaring som bolagen uppger är att ersättningsrätten blir allt
svårare att tillämpa. En skadereglare måste känna till alla förändringar
i vårt sociala skyddsnät. Förändringen i pensionssystemet är en sådan
faktor som till exempel komplicerar ärendehanteringen.
Andra
faktorer som nämnts är att ersättningsnivåerna i andra ersättningssystem
reducerats och att det endast är trafikförsäkringen som ger heltäckande
kompensation för framtida inkomstförlust. Detta sammantaget med att allt
fler har osäkra framtida inkomster skapar komplicerade bedömningar i ärendet
och ger längre handläggningstider.
Ytterligare
ett skäl som anges är antalet ärenden ökat och att fler och fler ärenden
i dag innefattar svåra bedömningar.
Bolagens
redogörelse för faktorer som förlänger tidsåtgången i ett ärende
har inte kunnat analyserats utifrån bolagens statistik utan grundas mer på
erfarenhetsmässiga bedömningar. Finansinspektionen som i och för sig
inte tvivlar på bolagens förklaring måste dock konstatera att det
brister i underlaget. Genom adekvat statistisk av tidsåtgången skulle
bolagens analys kunna fördjupas och därmed få större tyngd.
I
sin tillsyn följer Fl kontinuerligt upp Trafikskadenämndens statistik.
Av denna kan man utläsa att det tar längre tid i de svårare ärendena.
En förklaring som bolagen gett till den ökade tidsåtgången är att de
håller på att arbeta bort äldre ärenden. Inte heller i detta avseende
har bolagen kunnat verifiera detta med adekvat statistik.
Sammantaget
framgår att bolagen fortfarande inte har tillräcklig kontroll på handläggningen
av skadehanteringen. Detta är särskilt allvarligt eftersom genomströmningstiden
för skadorna verkar öka.
Redan
i 1998 års rapport om handläggningstider kritiserade Fl bolagen för
brister i statistikhanteringen. Också om bolagen i många avseenden förbättrat
sin hantering i detta avseende finns det anledning att också fortsättningsvis
rikta kritik.
I
1998 års rapport framförde Fl krav på att Trafikskadenämnden skulle
offentliggöra sin statistik bolag för bolag. Så har också skett. Nämndens
statistik är dock svårläst och visar enbart en liten del av de ärenden
som bolagen faktiskt behandlar. För att förbättra kontrollen har Fl begärt
att få del av bolagens genomströmningstid. En genomsnittlig genomströmningstid
säger dock inte särskilt mycket med tanke på att vissa skador avslutas
efter en kort tid medan andra skador hålls öppna under flera år. Mot
den bakgrunden har Fl krävt in uppgift om genomströmningstid för ärenden
utan invaliditet, ärenden med invaliditet under tio procent och ärenden
med en invaliditet på tio procent eller mer. De små bolagens statistik
har inte kunnat beaktas på grund av att statistik eller historik över
skadehanteringen har saknats. För de stora bolagen har material inkommit
men detta har inte kunnat jämföras eftersom bolagen grupperat skadorna
annorlunda och tagit fram uppgifterna på olika sätt. För att Fl ska
kunna utveckla informationsinhämtningen från bolagen bör detta
utvecklas i anslutning till Fl: s övriga rapporteringskrav. Detta för
att bättre kunna följa upp bolagens resultat av skaderegleringen. För
att fortsättningsvis följa upp genomströmningstiden kommer Fl att under
året arbeta fram förändrade rapporteringskrav i detta avseende.
Trafikskadenämnden
har uppmärksammat Fl på att allvarliga ekonomiska problem kan uppstå för
trafikskadade som avvaktar en arbetsskadeutredning. Skälet härtill är
att försäkringsbolagen i dessa fall inte betalar å conto eller på
annat sätt ger förskott till den trafikskadade utan avvaktar Försäkringskassans
utredning. Genom att ge regressrätt för försäkringsbolagen i dessa
avseenden skulle problemet kunna lösas.
Det
pågår ett arbete i branschen för att höja kvaliteten på
skaderegleringen. Detta har dock inte resulterat i kortare handläggningstider.
När
en trafikskada inträffat anmäls den till det försäkringsbolag som
tecknat trafikförsäkring. Försäkringsbolaget påbörjar en utredning
som kan inbegripa utbetalning av kostnader, inkomstförlust, ersättning för
sveda och värk samt lyte och men. Ersättningen ska beräknas enligt
skadeståndsrättens principer och det finns krav på att den ska vara
korrekt. Försäkringsbolagets utredning innefattar därför inte endast
direkta uppgifter från den trafikskadade utan också uppgifter från till
exempel den skadades arbetsgivare och försäkringskassan. För kostnader
och ersättningar som avser akut tid görs utbetalningar under, och i
direkt anslutning, till denna.
I
merparten av skadeärendena betalas sveda och värk och vissa kostnadsersättningar
och därefter är skadan slutbehandlad.
Om
det föreligger bestående besvär ska en invaliditetsbedömning göras när
skadan stabiliserats. För detta krävs i regel ett sjukintyg av den
behandlande läkaren. Försäkringsbolagets medicinska rådgivare
rekommenderar, på grundval av intyget och andra medicinska handlingar i
ärendet, en invaliditetsgrad. Den medicinska rådgivaren kan också göra
rekommendationer i sambandsfrågor. Vissa ersättningsposter är
schabloniserade och fastställda av Trafikskadenämnden i tabellform, och
ersättningen bestäms utifrån invaliditetsgrad. En invaliditetsbedömning
kan i regel göras först ett år efter olyckan.
Efter
det att den medicinska invaliditetsgraden är fastställd kan i ett fåtal
ärenden även frågan om den skadades förvärvsförmåga behöva
utredas. Den skadade ska kompenseras för förlust av inkomst från den
tidpunkt olyckan inträffade och den beräknade framtida förlusten av
inkomst och pension. I bedömningen ska hänsyn tas till den skadades
framtida inkomster, såsom sjukpenning, sjukbidrag och liknande. Den
skadades förvärvsförmåga påverkas av bland annat rehabiliteringsåtgärder
och den allmänna efterfrågan på arbetskraft. Rätten till ersättning
ska endast utgå från den skada som olyckan orsakade.
Om
den medicinska invaliditetsgraden fastställs till mindre än tio procent
kan bolaget avsluta ärendet, efter det att den trafikskadade erhållit
kompensation för olyckan.
Den
framtida inkomstförlusten är svår att fastställa. Detta gäller särskilt
när barn skadas allvarligt. I sådana ärenden fastställs ersättningen
för inkomstförlust först när barnet blir vuxet.
Om
invaliditetsgraden fastställs av bolaget till tio procent eller därutöver
ska ärendet bedömas av Trafikskadenämnden. Nämndsprövning ska även
ske vid inkomstförluster över ett halvt prisbasbelopp och vid så
kallade paragraf 4-ärenden. Det reglerande bolaget upprättar en
promemoria över skadan som delges den trafikskadade och därefter skickas
ärendet in till nämnden. Förfarandet hos nämnden är skriftligt och nämnden
kommunicerar enbart med försäkringsbolaget. Ett skadeärende kan vara föremål
för nämndsprövning vid flera tillfållen. Anledningen till detta kan
vara att det tar lång tid för skadan att stabiliseras varför nämnden först
prövar hela eller delar av den schabloniserade ersättningen och inkomstförlust
för en begränsad tid. Nämndens uppgift är att ge en rekommendation i
ärendet. Syftet med nämndsprövningen är att erhålla en likformig
hantering samt att ge garantier för en riktig ersättning i det enskilda
fallet. Detta sker genom yttrande i enskilda ärenden och på det sättet
är nämnden ett praxisskapande organ. Nämnden är däremot inte någon
renodlad överprövningsinstans på sätt att försäkringsbolaget
avslutar skadeärendet genom ett beslut som sedan kan överklagas till nämnden.
Prövningen är snarare en del i skaderegleringsprocessen. Detta skapar en
otydlighet och kan vara förvirrande för den trafikskadade.
Det
saknas enligt FI:s bedömning en reell överprövningsinstans för de
trafikskadade. Nämndens roll skulle kunna renodlas på så sätt att nämnden
blir en reklamationsnämnd. Enhetligheten i bedömningar och hur dessa ska
redovisas borde kunna omhändertas även inom ett allmänt reklamationsförfarande.
Det är inte lämpligt att på det sätt som nu sker att låta nämnden
vara någon slags informell överprövningsinstans i bolagens
skaderegleringsprocess. En reklamationsnämnd skulle tydliggöra bolagens
ansvar för skaderegleringen.
Antal
skadereglerare på de fyra största bolagen tillsammans är cirka 340
personer. Antal öppna ärenden per handläggare varierar mellan 160 och
400 stycken (april 2002).
Sammanfattningsvis
kan det fastslås att samtliga bolag har ett pågående arbete med att
utveckla skaderegleringsprocessen. Av enkätsvaren framgår att man i
detta arbete har hunnit olika långt och med varierande grad av medvetet
kvalitetssystem- och processtänkande. Nedan redogörs för vidtagna åtgärder
med anledning av kraven i Fl: s rapport.
Två
av bolagen ringer själva upp den nyskadade efter att man fått en
skadeanmälan. Ett bolag ringer upp när de fått kännedom om en
trafikolycka med personskador, således innan man fått en formell
skadeanmälan. Ytterligare ett annat bolag har som rutin att ta en första
kontakt per telefon med alla skadade och har då stöd av ett särskilt frågeformulär.
Ett projektarbete har påbörjats inom ett bolag i syfte att utforma
kvalitetsregler för svar och handläggningstider. För att ytterligare
effektivisera handläggningen startade samma bolag också under 2001,
"classification of claims". I detta system delar man in
skaderegleringen i tre kategorier: nya skador, mellanskador och komplexa
skador. En omorganisation som gjordes 1997 i ett annat bolag ledde till en
uppbyggnad av en specialiserad flödesorganisation där varje handläggare
i princip tillhör en av flera olika specialistgrupper. Detta gör det lättare
att mäta bland annat handläggningstider. Ett annat bolag är inne på
samma tankegångar genom att man överväger att låta specialister ta
hand om direktskadereglering, allt i syfte att korta handläggningstiderna.
Ett
företag redovisar ett mer utvecklat kvalitetssystemtänkande för sin
handläggning. Detta företag anser också att kvaliteten på reservsättningen
blir högre med en fokusering på storskador och ökat informationsutbyte
med den trafikskadade. Ett annat nytänkande är inrättandet av så
kallade personliga Coacher. Detta är sjuksköterskor som ringer upp den
skadade direkt när skadeanmälan erhålls och sedan gör de en bedömning
om de, parallellt med skaderegleringen, ska arbeta med ärendet ur ett
rehabiliteringsperspektiv. Skaderegleraren får tillgång till sjuksköterskornas
anteckningar och kan komma igång med ärendet på ett så optimalt sätt
som möjligt. Sjuksköterskorna ringer upp en andra gång efter tre till
sex månader och en tredje gång efter ett år. Varje samtal dokumenteras
och vidarebefordras till skadehandläggaren. För att bolaget ska få en så
effektiv styrning som möjligt av skaderegleringsprocessen kommer målen för
denna att följas upp kontinuerligt och redovisas löpande för handläggarna,
bland annat via bolagets intranät. Mätpunkter och mål kommer att omvärderas
årsvis i syfte att säkerställa att rätt saker mäts och att målen
ligger på en korrekt nivå.
Samtliga
bolag satsar på att ge handläggarna grundläggande
personskadeutbildning. Man satsar också på löpande fortbildning och
kompetenshöjning. De större bolagen har ett basblock antingen i egen
regi eller genom Institutet för Försäkringsutbildning, IFU Detta
basblock kompletteras sedan med vidareutbildning och fördjupning.
Samtliga bolag har dessutom kurser och seminarier som tar upp ny
lagstiftning. Utbildningarna är i stora delar likartad.
Ett
bolag är ensamt om att lägga förhållandevis stora resurser på
kommunikationsträning före och efter "svåra" samtal för att
exempelvis kunna bemöta oro, missnöje och aggression från den skadade.
Ett
bolag har ytterligare ett alternativt upplägg av kompetensdelen i
skadehanteringsprocessen genom att göra en individuell behovsinventering.
Alla större bolag har dock någon form av övergripande utbildningsplan
samt mer eller mindre uttalat och dokumenterat en plan även på
individnivå.
Ett
utbildningsutbyte sker också mellan olika yrkeskategorier.
Av
enkäten framgår uttalat att fem av bolagen kontinuerligt har muntliga
och/eller skriftliga återkopplingar till handläggarna. Ett bolag har
också lokala och centrala rådsgrupper (ärendediskussionsgrupper) med hög
mötesfrekvens. Åtminstone två bolag använder så kallade Closed file
review (CFR). Detta är en kvalitetsmetod, och i samband med denna görs
bland annat viss uppföljning av handläggningstider där otillbörliga
svarstider sedan diskuteras och kommenteras med respektive handläggare
och chef.
Ett
bolag har som rutin att skriva en kort förklaring till dröjsmålet. Åtgärder
vidtas i form av skadestocksgenomgångar, temporära avlastningar,
prioriteringar med mera. Ett annat bolag kommer att under 2003 ha en
genomgång av så kallade treårsärenden i syfte att konstatera orsaken
till dröjsmålet, vilket kommer att föranleda ytterligare åtgärder för
att korta handläggningstiderna.
Ett
av de sju tillfrågade bolagen anlitar uttalat privata vårdgivare, vilket
enligt dem ger snabbare utredningar och utfårdande av invaliditetsintyg.
De har ett läkarnätverk om fem läkare. Väntetiden har i samtliga fall
kunnat begränsas till två månader. Övriga bolag anlitar undantagsvis
privata vårdgivare, det anses allmänt att behandlande läkare som har bäst
kännedom om patienten bör utfärda intyg. Ett bolag anlitar Sophiahemmet
vid oenighet. Vissa ombud anlitar regelmässigt privata vårdgivare för
intygsskrivning för den skadelidande. Bortsett från det bolag som regelmässigt
anlitar privata vårdgivare anser övriga bolag att det inte innebär någon
positiv påverkan på handläggningstiden.
Generellt
sett finns det inga uttalade riktlinjer från bolagen, däremot
utarbetades riktlinjer i försäkringsförbundets regi efter 1998 års
rapport. Frågorna avgörs i regel från fall till fall. En bedömning
utan intyg kan oftast ske utifrån journalanteckningar som omfattar hela
tiden fram till bedömningstidpunkten.
Olika
typer av schabloner och minskade krav på kvitton och dylikt gör att
handläggningstiderna minskats, till exempel genom olika former av
direktskadereglering för enklare skador.
Det
är en generellt uttalad målsättning att korta handläggningstiden. Det
ska ske genom en aktiv skadereglering och genom att ytterligare bygga upp
kompetensen inom företagen. Organisering i olika segment ger att varje
handläggare får fokus på sitt specialistområde. Ökade utvecklingsmöjligheter
bidrar till att minska personalomsättningen. Dessa aktiviteter ska minska
antalet ärenden med lång handläggningstid.
Av
den information som Fl fått från bolagen kan slutsatsen dras att
utvecklingsarbete pågår i branschen när det gäller att höja
kvaliteten på skaderegleringen. Emellertid har det inte för Fl
presenterats påvisbara resultat av detta arbete i form av kortare handläggningstider.
Det kan vara så att det finns resultat, men att de inte har kunnat mätas
på grund av att det saknats tillräckligt bra mätmetoder. Det kan också
vara så att det nedlagda arbetet i delar varit resultatlöst, eller
endast fått genomslag för vissa typer av ärenden. För att handläggningen
ska utvecklas för alla typer av ärenden måste metodiken och
systematiken utvecklas ytterligare mot ett medvetet kvalitetssystemtänkande
för samtliga typer av ärenden. Mätmetoder måste också utvecklas för
att kunna följa upp resultat på ett bättre sätt. Ett företag står
dock, som tidigare nämnts, för ett nytänkande på området med en klar
processinriktning och ett uttalat kvalitetstänkande.
För
att komma vidare bör bolagen arbeta mer uttalat med en kund- och flödesorienterad
helhetsbedömning av trafikskaderegleringen. Man måste bättre kunna
identifiera vilka faktorer som styr genomströmningstiderna och andra
kvalitetskomponenter. Man måste också kunna mäta och analysera
Fl
:s analys av de medicinska rådgivarnas oberoende visar att det finns skäl
att informera om och tydliggöra de medicinska rådgivarnas roll samt att
kvalitetssäkra vissa delar i den medicinska bedömningen.
-
bolagens
medicinska bedömningar måste kvalitetssäkras i högre utsträckning än
vad som sker idag,
-
bolagen
bör överväga intensifierade utbildningsinsatser i försäkringsmedicin.
En
allvarlig trafikolycka kan resultera i ett antal läkarkontakter. Den första
kontakten sker vanligtvis direkt efter olyckstillfället då den skadade
behandlas akut vid sjukhus/primärvård. Därefter följer i regel en
period av behandling. Under behandlingstiden görs anteckningar i en
journal. Om skadan ger någon form av men eller andra bestående besvär görs
en medicinsk bedömning av besvären. Detta kan ske först när skadan
stabiliserats och tar formen av ett läkarintyg. Den läkare som skriver
intygen är i regel också den som behandlat patienten.
Det
förekommer att behandlande läkare skriver flera intyg för en och samma
skada. Det kan inträffa när den trafikskadade anser att skadan förändrats
och därför behövs ett förnyat intyg.
De
anteckningar som skrivs i journalen, och de eventuella intyg som upprättas,
ska följa de kvalitetskrav som Socialstyrelsen ställer. Läkaren som
behandlat patienten står dessutom under Socialstyrelsens tillsyn. Det
innebär att om det föreligger fel eller försummelse av läkaren vid
upprättande av journalanteckningar eller vid behandlingen av patienten
kan läkarens åtgärder granskas. Vid konstaterat fel eller försummelse
erhåller läkaren en adekvat påföljd.
Den
behandlande läkarens roll kan sammanfattas enligt följande. Läkaren
-
har
kontakt med den trafikskadade,
-
ansvarar
för att den trafikskadade får adekvat vård,
-
för
journalanteckningar,
-
utfärdar
intyg i vissa situationer och
-
står
under Socialstyrelsens tillsyn.
I
skadeärendet begär skaderegleraren att få tillgång till de journaler
som upprättats efter och eventuellt före en trafikolycka. Också läkarintyg
kan begäras in av skaderegleraren. När ärendet är klart för försäkringsmedicinsk
bedömning kopplas försäkringsbolagets medicinska rådgivare in. Dessa
är som regel läkare med specialistkompetens inom olika områden. Försäkringsbolagen
anlitar ofta neurologer och ortopeder, men detta beror på vilken typ av
skada som ska bedömas.
Den
medicinska rådgivaren läser igenom det medicinska materialet och tar ställning
till den medicinska invaliditetsgraden. Om det föreligger sambandsfrågor
tar den medicinska rådgivaren också ställning i sådana frågor. Det är
försäkringsbolaget som har ansvaret för de beslut som fattas. Besluten
fattas därför i det reglerande bolagets namn. Någon fristående kår av
medicinska rådgivare finns inte, men det finns en förening, Försäkringsmedicinska
föreningen, som ser till att det finns viss utbildning inom försäkringsmedicin.
De bedömningar som de medicinska rådgivarna gör grundas på den
behandlande läkarens anteckningar och intyg. Det är därför av vikt att
dessa handlingar uppfyller uppställda krav på kvalitet. De medicinska rådgivarna
står inte under Socialstyrelsens tillsyn.
Försäkringsbolagens
medicinska rådgivares roll kan sammanfattas enligt följande. Rådgivaren:
-
gör
en försäkringsmedicinsk bedömning,
-
grundar
den medicinska bedömningen på läkares utfärdade handlingar,
-
arbetar
på uppdrag åt försäkringsbolaget men
-
står
inte under tillsyn av Socialstyrelsen.
Trafikskadenämndens
uppgift är att pröva vissa ärenden för att skapa en enhetlig bedömning
i branschen. Detta gäller också för den medicinska bedömningen. Det
innebär att nämnden har knutit till sig medicinska rådgivare på
likartat sätt som försäkringsbolagen. Trafikskadenämndens medicinska rådgivare
står inte heller under Socialstyrelsens tillsyn. Trafikskadenämndens rådgivare
deltar i beredningen av ärenden inför nämndens sammanträden och har
samma roll som försäkringsbolagens rådgivare. Därtill kommer att nämndens
rådgivare går igenom försäkringsbolagens medicinska bedömningar.
När
det gäller frågan om oberoendet för de medicinska rådgivarna måste
den analyseras med utgångspunkt i att ansvaret för skadereglering ligger
på bolagen. Fl har från denna utgångspunkt gjort följande överväganden.
Bedömningen
av oberoendet beror av hur pass väl försäkringsbolagens medicinska rådgivare
i sin professionella bedömning kan hantera intressekonflikter, och vilka
möjligheter den trafikskadade har att få sin sak överprövad.
Skaderegleringen
innebär att den skadade tas om hand och någon motpartsställning uppstår
i regel inte. Det finns dock ärenden där den skadelidande inte är nöjd
med till exempel den medicinska bedömningen. Därför är det särskilt
viktigt, på sätt som sker i dag, att den trafikskadade får tydlig
information om möjligheten att överklaga och överpröva försäkringsbolagets
beslut. Men det är också viktigt att känna till hur och varför bolagen
gör en försäkringsmedicinsk utredning.
Om
den skadade är missnöjd med bolagets bedömning kan denne begära prövning
hos Trafikskadenämnden. Därmed kan den skadedrabbade få sitt ärende
bedömt ytterligare än gång. Målet för skaderegleringen är att den
trafikskadade får en snabb och rättvis bedömning under rättssäkra
former.
I
detta avseende skulle rollerna tydliggöras om Trafikskadenämnden blev
ett renodlat överprövningsorgan.
Mot
denna bakgrund finns det därför inget skäl att på annat sätt stärka
de medicinska rådgivarnas oberoende. Däremot är det viktigt att synliggöra
och kvalitetssäkra de medicinska bedömningar som görs. Fl föreslår därför
vissa kvalitetshöjande åtgärder när det gäller underlag och utlåtande.
Fl
har till uppgift att utöva tillsyn över försäkringsbolagen. Detta är,
dels en finansiell tillsyn, dels en tillsyn av att deras verksamhet
uppfyller de krav som ställs i lagen. Skaderegleringen ska uppfylla god försäkringsstandard.
Det gäller alla delar i skaderegleringsprocessen. Ansvaret för att
underlaget för att bedöma en skada är tillräckligt ligger uteslutande
på bolaget.
Fl
kan dock inte ha ansvar för tillsynen av medicinsk expertis. Det faller
utanför Fl: s kompetensområde.
Socialstyrelsen
har ansvar för tillsynen av medicinsk behandling. Om det uppstår en fråga
om sanktioner vid överträdelse av lagar och föreskrifter för medicinsk
verksamhet behandlas detta av Hälso- och sjukvårdens ansvarsnämnd.
Det
kan finnas anledning att överväga att ställa de medicinska rådgivarna
under Socialstyrelsens tillsyn. Det är också möjligt att
kvalitetskraven för rådgivarna bör skärpas. Genom de kontakter Fl haft
med Socialstyrelsen har det framkommit att den kommer att behandla dessa
tillsynsaspekter.
Fl
kommer därför inte ytterligare undersöka dessa frågeställningar.
Sammanfattningsvis är det viktigt att den skadade kan få försäkringsbolagets
bedömning ytterligare prövad. Informationen kring försäkringsmedicinska
bedömningar kan dessutom förbättras.
Den
medicinska bedömningen görs av rådgivare till bolagen och grundas på
bland annat journalanteckningar och läkarintyg. Det är viktigt att dessa
anteckningar och intyg uppfyller vissa kvalitetskrav. Mot den bakgrunden
har Fl haft kontakter med Socialstyrelsen, som i sin tillsynsverksamhet
satt upp sådana krav. Det är emellertid också ett ansvar för bolagen
att se till att det inte görs bedömningar på medicinska underlag som är
kvalitativt undermåliga. Försäkringsbolagen måste därför ställa
kvalitetskrav på det medicinska underlaget (detta gäller för övrigt
allt underlag i skaderegleringen). Bolagen bör som princip inte använda
medicinskt underlag från sjukvården som inte uppfyller Socialstyrelsens
kvalitetskrav.
Det
är viktigt att det underlag som ligger till grund för den medicinska rådgivarens
bedömning är komplett och fullständigt för att möjliggöra en
kvalitetssäker bedömning.
Den
medicinska bedömningen som görs av bolagens rådgivare bör kvalitetssäkras
genom att bolagen skapar riktlinjer för detta. Av ett utlåtande bör det
framgå, och vid avböjande av samband, ska det alltid framgå:
-
vilka
handlingar som yttrandet grundas på,
-
vilka
skäl som kan anses tala för respektive mot samband,
-
i
vilken grad det föreligger orsakssamband mellan skadan och nuvarande besvär,
och om sambandet kan vara tidsbegränsat samt
-
om
det föreligger en försämring av sjukdom till följd av trafikolyckan.
I
detta sammanhang bör det också övervägas om inte utbildnings- och
andra kompetenskrav på medicinska rådgivare borde fastställas i
skriftliga riktlinjer. Vidare bör det övervägas av bolagen att knyta en
medicinsk expert med uppgift att främst ansvara för utbildnings-
organisations- och kvalitetsfrågor för medicinska bedömningar.
Därutöver
bör övervägas att införa ett renodlat överprövningsorgan. Fl har
tidigare föreslagit att Trafikskadenämnden skulle göras om till en
reklamationsnämnd.
Arbetsskadeförsäkringen
handläggs och utreds av försäkringskassorna med ett system som liknar
det som gäller för trafikförsäkringen. Den utredning som nyligen
avslutats inom detta område har kommit fram till framförallt tre åtgärder:
-
att
skadehanteringen bör centraliseras till tre enheter istället för som nu
till samtliga försäkringskassor
-
att
man gemensamt bygger upp kompetensen med handläggare i team och
parallella aktiviteter
-
att
man utvecklar medicinska bedömningsunderlag
Arbetsskadeförsäkringen
är en försäkring av offentligrättslig karaktär och hanteras av försäkringskassorna.
Regeringen har gett Lars Baltzari i uppdrag att bland annat utreda handläggningen
av arbetsskadade. Baltzari har lämnat över ett delbetänkande: Koncentrerad
arbetsskadehandläggning för likformighet och rättvisa (SOU 2002:80).
Handläggningen
av en arbetsskada är i delar likartad med trafikförsäkringsbolagens
handläggning av en personskada. Det finns därför skäl att kort redogöra
för vissa slutsatser som utredaren kommer fram till.
Vad
som är särskilt intressant är frågor om:
-
handläggningstid
och antal ärenden,
-
kompetens
och
-
beslutsunderlag.
Den
övergripande slutsatsen är att arbetsskadehanteringen bör centraliseras
för att få större likformighet och rättvisa, men också för att skapa
en effektiv skadeorganisation.
Utredaren
bedömer att förmånerna i arbetsskadeförsäkringen kommer att ge upphov
till 180 000-200 000 ansökningar och cirka 40 000 ersättningsfall per år.
För att kunna bedöma organisationens storlek görs vissa beräkningar om
antalet ärenden per handläggare, och här kom utredaren fram till 113 ärenden
per handläggare och år.
Bedömningarna
bygger på tillgängliga statistikuppgifter från den kassa som prövar
flest ärenden. Vidare har man gjort processanalyser av handläggningen av
arbetsskadelivräntor för försäkringskassan i Västra Götaland. Av
dessa
analyser
framgår att ett livränteärende tar 904 minuter i effektiv tid att handlägga.
Utredarens
uppskattning var att det tog 30 minuter för en försäkringsläkare att
bedöma ett ärende.
Arbetsskadeförsäkringen
är komplicerad och ställer krav på många och ibland vitt skilda
kunskaper och kompetensområden, däribland juridik,
arbetsmarknadskunskap, kunskap om lönekollektivavtal och arbetsmarknadsförsäkringar.
Arbeten på en arbetsskadeenhet bör därför organiseras i grupper som
inom sig har den kompetens som hela handläggningskedjan kräver. Genom
att skilda kunskaper och erfarenheter finns representerade i en sådan
arbetsgrupp underlättas också en gemensam kompetensuppbyggnad.
En
sådan organisation underlättar också ett arbetssätt som innebär att
olika moment i en utredning kan skötas parallellt.
Förutom
renodlad försäkringskompetens och formell yrkeskompetens understryker
utredaren att bemötandet är oerhört viktigt. Den försäkrade förväntar
sig engagemang, förståelse, intresse för problemet och att tillräckligt
med tid avsätts. Utgångspunkten måste vara att visa den enskilde
respekt och att lita på de uppgifter som lämnas. Därför föreslår
utredaren att diskussioner bör föras löpande som ett led i
kompetensutveckling där vikten av en sådan medvetenhet uppmärksammas.
Det
är viktigt att beslutsunderlaget håller hög kvalitet och utredaren
pekar särskilt på kvalitetshöjande dokumentation i det medicinska
underlaget. Utredaren anser att arbetsskadeenheterna gemensamt bör
utforma ett formulär med frågor som alltid bör besvaras av försäkringsläkaren.
Det är inte försäkringsläkarens uppgift att ta ställning i frågan om
rätten till ersättning i ett försäkringsärende. Försäkringsläkaren
undersöker heller inte den försäkrade. Försäkringsläkarens yttrande
i ett försäkringsärende grundar sig i stället på den behandlande läkarens
uppgifter i intyg och utlåtande och andra handlingar. Åtskilliga försäkrade
har en otydlig och ofta felaktig bild av försäkringsläkarens roll, man
uppfattar försäkringsläkaren som en beslutsfattare. I vissa fall bidrar
kassorna själva till att den försäkrade allmänhetens uppfattning om försäkringsläkarens
roll blir felaktig. Det finns kassor som i sina beslutsmotiveringar, främst
vid avslag, ofta mycket starkt betonar försäkringsläkarens uppfattning.
I motiveringarna hänvisas inte sällan till exempel till "medicinsk
och annan utredning samt försäkringsläkarens bedömning". Genom sådana
formuleringar kan en försäkrad givetvis få den uppfattningen att det
ytterst är försäkringsläkaren som avgör om ersättning ska lämnas
eller inte.
Kvaliteten
på försäkringsläkarens yttrande påverkas av det bedömda underlaget,
men i lika hög grad av de frågor som den handläggande tjänstemannen ställer.
Det
är viktigt att handläggaren i samband med genomgången av ett ärende träffar
försäkringsläkaren och har en dialog med denne. Yttrandet ska vara
skriftligt, men bör också diskuteras muntligt med handläggaren så att
utrymme ges för följdfrågor och förtydliganden. Om dialogen leder till
ytterligare förtydliganden eller ställningstaganden från försäkringsläkarens
sida ska givetvis också dessa dokumenteras i akten. Ett sådant förfaringssätt
har en rad fördelar anser utredaren och pekar på två. För det första
får handläggaren möjlighet att omedelbart reda ut eventuella oklarheter
med försäkringsläkaren, för det andra kan de återkommande
konsultationerna ses som en viktig del i såväl handläggarnas som försäkringsläkarnas
kompetensutveckling.
Utredaren
anser att det i praktiken inte är möjligt att utforma en detaljerad och
fullständig checklista för frågeställning till en försäkringsläkares
yttrande i ett arbetssjukdomsärende. Vad ett yttrande i varje specifikt
ärende bör innehålla varierar med avseende på förhållandena i ett
enskilt fall. Vissa grundläggande krav ställs emellertid på ett
yttrande. Det bör alltid framgå:
-
vilka
handlingar som yttrandet grundar sig på,
-
ifall
diagnosen är klarlagd,
-
vilket
stöd det finns inom medicinsk eller annan vetenskap för att den
arbetsmiljöfaktor den försäkrade varit utsatt för har en sådan
skadebringande effekt att den kan ge upphov till en sådan skada som den försäkrade
har,
-
de
skäl som kan anses tala för respektive mot ett samband i de fall skadlig
inverkan i arbetet funnits,
-
om
arbetsskadan är en försämring av en i grunden icke-arbetsrelaterad
sjukdom bör försäkringsläkaren ange de skäl som kan anses tala för
respektive mot ett samband i ett längre tidsperspektiv samt
-
i
de fall en arbetsskada bedöms föreligga och den försäkrade ansöker om
livränta bör försäkringsläkaren yttra sig över hur varaktigt
arbetsoförmågan kan anses vara nedsatt på grund av arbetsskadan.
I
ett enskilt försäkringsärende kan det uppstå skiljaktigheter och dessa
kan bland annat beror på att den läkare som yttrat sig tillhör en viss
"skola". Då bör problemet lösas genom att de riktlinjer som
finns i denna fråga tas fram och i de fall som en tillräckligt enhetlig
medicinsk uppfattning saknas. Det är angeläget att arbetsskadeenheterna
gemensamt diskuterar fram enhetliga uppfattningar i avvaktan på att
praxis etableras i principiella frågor. Beroende på frågans art, till
exempel förändringen av olycksfallsbegreppet, vad som ska kunna anses
som skadlig inverkan i förhållande till en viss typ av sjukdom eller
skada, vilka förhållanden som ska kunna ses som konkurrerande
skadeorsaker (dvs. tala mot samband), bör varje arbetsskadeenhet
presentera medicinskt eller annat underlag som belyser problemet. På så
sätt kommer frågan att ges en allsidig belysning. I de fall man enas om
en gemensam ståndpunkt bör denna givetvis motiveras, och ställningstagandet
bör göras offentligt och på ett lämpligt sätt göras tillgängligt för
externa intressenter.
Fl:
s tillsyn av försäkringsbolagens personskadehantering har under en följd
av år varit prioriterad. Tillsynen har bedrivits genom platsbesök och
inriktats på bolagens organisation för skadereglering. Reservsättningen
[vii]
för trafikskadorna kontrolleras och metoderna för detta har utvecklats
de senaste åren.
Åtgärder:
-
ett
bolag som ansöker om koncession måste garantera en tillfredsställande
skadehantering,
-
Fl
kommer att ändra rapporteringskraven på bolagen för att förbättra
tillsynen,
-
regeringen
bör överväga ändrade former för överprövning av bolagens beslut
genom att inrätta en reklamationsnämnd.
Fl
följer kontinuerligt upp hur trafikskadebolagens organisation ser ut ifråga
om kompetens och resurser. Syftet med tillsynen i denna del är att säkerställa
en god försäkringsstandard. Uppföljning har skett genom besök, så
kallade platsbesök. Besöken dokumenteras och kommuniceras med försäkringsbolaget,
varefter det besökta bolaget erhåller en slutskrivelse med Fl: s bedömning.
Rent generellt kan man säga att bolagen under ett antal år utökat
antalet skadereglerare. Det har därför uppstått en brist på
kvalificerade handläggare. De större bolagen har försökt lösa detta
genom olika former av trainee-program. Också genom att kategorisera
skadorna i olika svårighetsgrader, och på så sätt dela upp enklare och
svårare ärenden, har bristen på kvalificerade handläggare kunnat
hanteras någorlunda.
Fl
har också undersökt äldre skadeakter för att kontrollera bolagens
aktivitet i sådana ärenden. Undersökningar visar att aktiviteten
varierar mellan såväl bolag som enskilda handläggare. Samtliga större
bolag har en del äldre skador som kan betraktas som en form av
"ryggsäck". Bolagen arbetar med att nedbringa dessa ryggsäckar
vilket kan innebära att yngre skador blir lidande. Av den statistik som
Trafikskadenämnden sammanställer går att utläsa att genomströmningstiderna
på svårare ärenden tenderar att förlängas. Bolagens förklaring till
detta har just varit att man försöker att arbeta bort äldre ärenden,
varför dessa slår igenom i statistiken.
Platsbesök
är resurskrävande och därför påbörjade Fl under år 2001 att
skriftligen begära vissa uppgifter. Därefter hölls ett enskilt möte på
Fl med respektive personskadechef för att diskutera och lämna förtydliganden
och
kompletterande
information. Genom dessa möten fångas förändringar och trender upp. Fl
kommer att fortsätta denna bevakning för att bygga upp ett material med
en viss tidsserie.
Fl
har regelbundna kontakter med Konsumenternas försäkringsbyrå. Genom
dessa kontakter erhålls värdefull information om vad som kan vara
problem rent generellt men också bolagsspecifika problem kan redovisas.
Fl
tar del av skriftliga klagomål och dessa följs upp övergripande. Fl
uttalar sig inte i ett enskilt ärende men använder klagomålen för att
fånga upp problem i den allmänna tillsynen. Det kan innebära att Fl öppnar
upp ett tillsynsärende vid ett enstaka klagomål beroende på klagomålet.
Den klaganden får dock i regel inte kännedom om detta. Ett stort antal
klagomål mot ett bolag kan föranleda att ett tillsynsärende öppnas. I
samband med detta får bolaget en beskrivning över vilket klagomålet är
och uppmanas att komma in med en förklaring.
Tillsyn
av hur bolagen hanterar personskador kommer också fortsättningsvis också
vara en prioriterad fråga. Det finns anledning att överväga att
rapporteringsvägen inhämta uppgifter i större utsträckning.
11998
års rapport föreslog Fl att Trafikskadenämndens statistik skulle
offentliggöras. Statistiken är numera offentlig men är svår att tolka,
om man vill ha reda på hur lång genomströmningstiden är. Mot den
bakgrunden har Fl haft en diskussion med branschen om att ta fram
genomsnittlig genomströmningstid för tre olika typer av ärenden, ärenden
utan invaliditet, ärenden med invaliditet under tio procent och ärenden
med invaliditet med tio procent och däröver. Möjligheterna att samla in
dessa uppgifter kommer att utredas och de i denna rapport föreslagna
kvalitetshöjande åtgärderna kommer att behöva följas upp.
Trafikskadenämnden
har till uppgift att kontrollera likformigheten och skäligheten i försäkringsbolagens
bedömningar. Detta sker i enskilda ärenden och på det sättet är nämnden
ett praxisskapande organ. Denna roll skulle kunna renodlas genom att låta
nämnden bli en reklamationsnämnd. För Fl: s tillsyn skulle kontrollen
av en god försäkringsstandard kunna underlättas. Skaderegleringen kräver
en särskild hög kompetens när det är fråga om personskador. Det är därför
viktigt att det bolag som erhåller koncession verkligen har möjlighet
att skapa förutsättningar för att skaderegleringen bedrivs på ett sätt
som tryggar en god försäkringsstandard. När en koncessionsansökan,
beståndsöverlåtelse eller annan åtgärd prövas av Fl som innebär att
försäkringsbolaget kommer att ansvara för personskador bör det särskilt
prövas om organisationen för skadehanteringen är tillfredsställande.
Finansinspektionens
rapporter finns på www.fi.se
2002:9
Från konto till konto IV
2002:8
Riskmätning och kapitalkrav II
2002:7
Finanssektorns stabilitet 2002
2002:6
Från konto till konto III
2002:5
Vägar till en utvecklad e-service
2002:4
FI:s samverkan med granskningsmän
2002:3
Från konto till konto II - bankernas åtgärdsplaner
2002:2
Från konto till konto I - bankernas överföringstider
2002:1
Agenda för en ny marknadstillsyn
2001:8 Where
to Go after the Lamfalussy Report
2001:7
Fondbolagens information och interna kontroll
2001:6
Finanssektorns stabilitet 2001
2001:5
Den finansiella infrastrukturens sårbarhet
2001:4
Internet, normer och marknad -en internationell utblick
2001:3
Aktiemarknad för alla - nya krav i ny miljö
2001:2
Missvisande kreditupplysningar - åtgärder och förslag
2001:1
Riskmätning och kapitalkrav
Finansinspektionen
Box 6750, 113 85 Stockholm
Tel 08-787 80 00
Fax 08-24 13 35 finansinspektionen@fi.se
[i] Titel: Koncentrerad
arbetsskadehandläggning för likformighet och rättvisa
[ii] 2. Prop. 1975/76:15 sid.
65
[vi] 6.
Ideell ersättning betalas till skadelidande för sveda och värk,
lyte och men samt olägenheter i övrigt.
[vii] 7.
Reservering av pengar för oreglerade skador.
|