Sedan
snart två år driver jag Sveriges idag mest besökta hemsida för
personskadade i allmänhet och trafikskadade i synnerhet – WhiplashInfo
- med adress enligt nedan.
Sidan
besöks av ca 15 000 unika besökare varje månad. Till WhiplashInfo hör
ett forum där mer än 600 medlemmar – skadade, anhöriga, sjukvårdspersonal
– diskuterar, stöttar och hjälper varandra.
Ett
flertal av mina besökare har oberoende av varandra rapporterat stora
problem med försäkringsbolagens långa handläggningstider samt att försäkringsbolagen
inte besvarar brev och skrivelser i samband med skaderegleringar. Som
exempel vill jag framhålla Länsbolagen. Redan 1999 meddelade bolaget en
skadad kund att skadeärendet var färdigt för utskrift av PM att tillställas
TSN. Idag har fortfarande inget PM upprättats.
En
annan skadad kund vid LF har genom ombud försökt förmå LF att svara på
brev och skrivelser – dock utan resultat. Detta ombud tillställde FI en
klagan om detta, vilken avvisades av FI såsom varande ett enskilt ärende.
Jag menar med min erfarenhet från mina kontakter med läsarna av Whiplash
Info att detta var ett av flera exempel på hur illa LF:s nuvarande
skadeorganisation fungerar.
Jag
vill gå så långt att jag menar att LF idag inte har en fungerande
skadereglering och att i vart fall den är klart underbemannad och utan
fungerande rutiner. Tyvärr är jag av sekretesskäl förhindrad att ge
konkreta exempel, men kontakta gärna advokaten Magnus Isaksson vid
Advokatfirman Wijk & Nordström AB, Box 1022, 751 40 Uppsala och med
telefon: 018-15 76 80. Han är ombud åt den skadade ovan som ännu inte
erhållit det redan 1999 utlovade PM.
Jämför
gärna situationen ovan med en kund som i förskott betalar en bil, bilen
står sedan tre år på bilfirmans gård men bilfirman har fortfarande
inte levererar bilen. En fungerande skadereglering är vad kunden har
betalt för genom årens lopp. F-bolagen levererar sin produkt när skada
skett. Först då kan kunden värdera produkten. Det är stötande att
kunder skall tvingas till domstol för att lagbunden skadereglering inte
fungerar.
Hälsningar
Tomas Alsbro |