Regeringsbeslut
5
|
|
|
|
2002-06-27
|
Fi 2002/1784
|
|
|
|
|
|
Finansinspektionen
Box
6750
113
85 STOCKHOLM
Uppdrag till Finansinspektionen att följa upp försäkringsbolagens
personskadereglering inom trafikförsäkringen m.m.
Regeringens
beslut
Regeringen
ger Finansinspektionen i uppdrag att följa upp rapporten av den 18
december 1998, ”Försäkringsbolagen och de trafikskadade” (1998:6).
Inspektionen skall därvid särskilt belysa hur försäkringsbolagens
skadereglering har utvecklats sedan rapporten lämnades när det gäller
rutinerna för skaderegleringen och handläggningstiderna. Inspektionen
skall också ange om bolagen har vidtagit de åtgärder för en aktivare
skadereglering som föreslogs i rapporten. I uppdraget ligger även att
belysa vilka åtgärder i övrigt som bolagen vidtagit för att korta
handläggningstiderna samt på vilket sätt bolagen har följt upp de åtgärder
som vidtagits. Uppdraget innefattar även att redovisa vilka åtgärder
som bolagen i framtiden avser att vidta för att korta handläggningstiderna.
Inspektionen skall i redovisningen av uppdraget
ange vilka åtgärder som inspektionen inom ramen för sin tillsyn över försäkringsbolagen
vidtar för att se till att bolagen kortar handläggningstiderna och på
vilket sätt inspektionen följer upp de åtgärder som vidtas. På
motsvarande sätt skall inspektionen ange vilka åtgärder inspektionen
inom ramen för sin tillsyn vidtar avseende bolagens sakkunnigläkare (förtroendeläkare)
och på vilket sätt inspektionen följer upp de åtgärder som vidtas.
Vidare skall inspektionen ange vilka åtgärder som inspektionen i
framtiden avser att vidta för att främja en förbättrad
trafikskadereglering hos försäkringsbolagen. I detta ligger även att överväga
om åtgärder kan behövas för att öka sakkunnigläkarnas oberoende.
Inspektionen skall informera berörda myndigheter,
intresseorganisationer och andra organ om uppdraget och på ett tidigt
stadium inhämta synpunkter från dessa när det gäller försäkringsbolagens
personskadereglering inom trafikförsäkringen. Inspektionen skall i
redovisningen av uppdraget ange vilka kontakter som tagits och resultatet
av dessa.
Om inspektionen i sitt arbete med uppdraget finner att
det finns skäl till lagändringar skall inspektionen lämna förslag till
sådana.
Uppdraget skall redovisas senast den 31 januari 2003.
Ärendet
Samtliga försäkringsanstalter som driver trafikförsäkringsverksamhet
i Sverige skall tillsammans med Trafikförsäkringsföreningen upprätthålla
och bekosta en skaderegleringsnämnd. Denna nämnd, Trafikskadenämnden,
skall yttra sig innan en försäkringsanstalt eller Trafikförsäkringsföreningen
erbjuder den skadelidande en uppgörelse i en viktigare ersättningsfråga.
Vad som avses med en viktigare ersättningsfråga regleras i Trafikskadenämndens
reglemente, varvid bl.a. frågor om ersättning för inkomstförlust där
den medicinska invaliditeten uppgår till minst tio procent eller då förlusten
beräknas till lägst ett halvt basbelopp om året räknas dit. I de ovan
angivna ärendena är det således obligatoriskt att höra
Trafikskadenämnden.
I bolagens skadereglering ingår bl.a. att avgöra om
det föreligger samband eller ej mellan skadan och trafikolyckan samt att
göra en medicinsk bedömning av den skadelidandes invaliditetsgrad. Till
stöd för sin bedömning anlitar bolagen läkare. Dessa läkare,
sakkunnigläkare, får ersättning av bolagen för det arbete de utför.
Finansinspektionen lämnade den 18 december 1998 en
regeringsrapport, ”Försäkringsbolagen och de trafikskadade”
(1998:6), i vilken inspektionen i syfte att förkorta försäkringsbolagens
handläggningstider föreslog att bolagen skulle bedriva en aktivare
skadereglering, att bolagens handläggningstider skulle offentliggöras
samt att frågan om skyldigheten för bolagen att hänskjuta viktigare ersättningsfrågor
till Trafikskadenämnden borde utredas.
Sveriges Försäkringsförbund lämnade därefter in
en skrivelse daterad den 21 november 2001 till Finansinspektionen. Förbundet
angav däri som sin slutsats att Trafikskadenämnden inte skulle behöva
pröva en ersättningsfråga om det kunde anses stå klart att det inte
fanns skilda uppfattningar i ersättningsfrågan samtidigt som den
skadelidande biträddes av ett ombud.
Sveriges Försäkringsförbunds skrivelse bifogades
till en skrivelse som Finansinspektionen gav in till regeringen den 21
november 2001. I skrivelsen angav inspektionen att den i allt väsentligt
instämde i vad förbundet anfört. Inspektionen tillade för egen del
att ett upphävande av den obligatoriska nämndprövningen skulle inte oväsentligt
förkorta handlägningstiderna för det
stora flertalet skadeärenden som nu måste granskas av
nämnden.
I en skrivelse till regeringen daterad den 9 januari
2002 angav Sven Källgren och Anders Wallin, som åren 1992 till 1998 på
försäkringsbranschens uppdrag genomfört projekten ”Kostnader för
personskador i trafiken” och ”Frågan om tidsutdräkt i
personskaderegleringen”, att de långa handläggningstiderna inte
berodde på Trafikskadenämndens obligatoriska hörande. Enligt författarna
fanns orsaken till dessa i stället i huvudsak att finna hos försäkringsbolagen.
Finansinspektionen angav i årsredovisningen för 2001
att handläggningstiderna i personskadeärendena fortfarande var långa
samt att det fanns tecken på att handläggningstiderna ökade. Detta
visade, enligt inspektionen, på behovet av ytterligare uppföljning.
Trafikskadenämnden har i en skrivelse till regeringen
daterad den 29 april 2002 anfört att den av nämnden förda statistiken
visar att ca 63 procent av nämndens ärenden handläggs under tre till
fyra år hos försäkringsbolagen innan de överlämnas till nämnden. Nämnden
har vidare anfört att det för den skadade vore värdefullt om försäkringsbolagens
handläggningstider kunde kortas, varför nämnden hemställt att
regeringen ger Finansinspektionen i uppdrag att lämna förslag till åtgärder
för att korta försäkringsbolagens handläggningstider inom trafikförsäkringen.
Skälen för regeringens beslut
Av det ovan redovisade framgår att försäkringsbolagens
handläggningstider i personskadeärenden fortfarande är långa. Till
detta kommer att Finansinspektionen i årsredovisningen för 2001 angett
att det finns tecken på att handläggningstiderna ökar. Det finns således
anledning att på nytt belysa frågan om försäkringsbolagens
personskadereglering inom trafikförsäkringen. Finansinspektionen skall därför
få i uppdrag att följa upp rapporten av den 18 december 1998, ”Försäkringsbolagen
och de trafikskadade” (1998:6).
Regeringen har tidigare behandlat frågan om skadeprövningsnämndernas
roll. I propositionen Ersättning för ideell skada (prop. 2000/01:68 s.
60 f.) konstaterade regeringen i likhet med Kommittén om ideell skada (se
SOU 1995:33 avsnitt 5.8) att det finns många fördelar med det svenska
systemet med skadeprövningsnämnder. Regeringen anförde vidare att förfarandet
vid skadeprövningsnämnderna medför begränsade kostnader för den
skadelidande och att nämnderna också främjar en enhetlig
skadereglering. Regeringen konstaterade sammanfattningsvis att ordningen
med skadeprövningsnämnder är tillfredsställande. Regeringen har därefter
i propositionen Ersättning för trafikskador utomlands (prop. 2001/02:133
s. 34) angett att Trafikskadenämndens hörande generellt är viktigt för
att säkerställa att ersättningsbeloppen är rättvisa och enhetliga och
att skadelidande får sin rätt.
Regeringen finner inte anledning att nu göra någon
annan bedömning än den som redovisats ovan. Regeringen anser inte heller
att det nu bör göras någon ändring av de regler som gäller de närmare
förutsättningarna för när Trafikskadenämnden skall höras.
På
regeringens vägnar
Lena
Hjelm-Wallén
Anders Domert
Kopia till
finansutskottet
Justitiedepartementet/L2
Finansdepartementet/Ba
Finansdepartementet/RoB
Trafikskadenämnden
|