1998-12-18
13/1998Försäkringsbolagens
långa handläggningstider problem för trafikskadade
Långa handläggningstider hos försäkringsbolagen
är ett problem för många personer som blivit skadade i trafiken. För
de skadelidande uppstår förutom de medicinska problemen, en osäkerhet
kring ekonomin. Det är därför viktigt att skaderegleringen sköts på
ett snabbt, smidigt och korrekt sätt.
Finansinspektionen har på regeringens uppdrag undersökt försäkringsbolagens
rutiner på området. Det har visat sig att många bolag vidtagit framför
allt organisatoriska åtgärder för att förkorta handläggningstiderna.
För att synliggöra bolagens ansträngningar och för att öka
konkurrensen mellan bolagen föreslår Finansinspektionen att branschen
offentliggör handläggningstiderna bolag för bolag. Ett offentliggörande
skulle också gagna försäkringstagarna.
Finansinspektionen anser att det finns en rad olika åtgärder som kan
vidtas från bolagen och branschens sida för att reducera handläggningstiderna,
t ex att låta riktlinjerna om en aktiv skadereglering på bättre sätt
genomsyra alla delar av handläggningen. Som ett komplement skulle den
privata sjukvården kunna anlitas i större utsträckning.
Finansinspektionen föreslår dessutom regeringen att utreda om en
uppmjukning av Trafikskadenämndens reglemente skall göras i sådana fall
där parterna är överens om den ersättning som skall utgå.
För övrig information kontakta: Eva Ekström, 08-787 80 77 eller Eva
Lindberg, 08-787 80 72. |