Ekonomiska
drivkrafter för arbetsgivare
Regeringen har tidigare redogjort för sin avsikt att lämna förslag
om ekonomiska drivkrafter för arbetsgivare att minska sjukfrånvaron hos
de anställda. Det är angeläget att det i ökad utsträckning blir lönsamt
för enskilda arbetsgivare att såväl förhindra att långvariga sjukfall
uppkommer som att försöka få tillbaka personer som är sjukskrivna i
arbete även om arbetsförmågan är nedsatt.
Ett arbete
kring olika tänkbara modeller för ett förtydligat finansieringsansvar för
arbetsgivare bedrivs inom Regeringskansliet. Resultat av detta arbete har
diskuterats inom ramen för de pågående samtalen med arbetsmarknadens
parter kring ohälsan i arbetslivet.
Regeringens
bedömning är att det finns starka skäl att genom ett förändrat
finansieringsansvar förtydliga de kostnader som samhället åsamkas till
följd av sjukfrånvaro och göra det möjligt för arbetsgivare att genom
aktiva insatser minska sjukfrånvaron och därigenom sina och samhällets
kostnader. Regeringens bedömning är att detta kräver att en omläggning
av nuvarande finansieringsansvar sker så att enskilda arbetsgivare i ökad
utsträckning får ett större direkt ansvar för finansiering av försörjning
till anställda som är sjukskrivna. Uttaget av sjukförsäkringsavgifter
skall samtidigt minskas så att arbetsgivarna som kollektiv sammantaget
inte betalar mer för sjukersättning än i nuvarande system. Vid
utformningen av förslag skall vidare situationen för personer som bedöms
ha högre risk för längre sjukskrivningsperioder beaktas.
En förändring
av finansieringsansvaret utifrån dessa utgångspunkter kan utformas med
olika inriktning. En fråga i sammanhanget är inom vilka delar av
ekonomin som ett tydligt och påverkbart finansieringsansvar bör införas.
Inom alla sektorer finns i dag arbetsplatser med såväl hög som låg
sjukfrånvaro. Det har visat sig svårt att förklara dessa skillnader med
faktorer som inte kopplar till förhållanden hos enskilda arbetsgivare.
Anställda inom kommuner och landsting svarar sammantaget för en
betydligt större del av sjukfrånvaron än vad som motiveras av antalet
anställda. Särskilt gäller detta för de långvariga sjukfallen. Även
statlig sektor är överrepresenterad vad gäller långvariga sjukfall.
Regeringen anser mot denna bakgrund att det är angeläget att i vart fall
den offentliga sektorn snarast möjligt kan ges ökade motiv för att
komma till rätta med förhållanden av betydelse för förekomst av långvarig
sjukfrånvaro. Arbetsförhållanden och arbetsmiljö kommer att bli en
allt viktigare faktor i konkurrensen om arbetskraften framöver.
Mot denna
bakgrund övervägs att införa en avsevärt förlängd sjuklöneperiod
inom enbart den offentliga sektorn. En fördjupad analys av vilka förutsättningar
som finns för detta pågår inom Regeringskansliet.
En konsekvens
av en sådan ansvarsomläggning är att privata arbetsgivare får andra förutsättningar
att bedriva sin verksamhet på än de offentliga, samtidigt som det även
inom den privata sektorn finns många arbetsplatser där sjukfrånvaron är
hög. Gränsdragnings- och
andra problem
i förhållande till offentlig sektor föranleder ytterligare överväganden.
Ett annat tänkbart
alternativ är att genomföra en omläggning för samtliga arbetsgivare.
Utgångspunkten för en generell omläggning av ansvaret bör vara
medfinansiering, dvs. att staten och arbetsgivarna delar på kostnaderna för
anställdas försörjning under en sjukskrivningsperiod.
För att särskilt
komma till rätta med långtidssjukskrivning skulle arbetsgivarna i början
av en sjukskrivning ansvara för en relativt begränsad del, vilket
betyder att staten tar den största delen av ansvaret. För en
sjukskrivning som fortsätter utan avbrott skulle arbetsgivarna sedan,
t.ex. efter dag 60, under en längre tid avkrävas större delen av
finansieringsansvaret, samtidigt som statens ansvar reduceras i
motsvarande omfattning. Finansieringsansvaret skulle antingen kunna utgöras
av sjuklön av viss omfattning eller av en särskild sjukförsäkringsavgift
som relateras till hur belastningen på sjukförsäkringen påverkas av
sjukfrånvaron hos en enskild arbetsgivare.
Nuvarande
arbetsgivarperiod missgynnar inte mindre företagare som grupp då
sjuktalen i genomsnitt är lägre i mindre företag än i större företag
och offentlig sektor. Enskilda mindre företag kan dock drabbas hårt. Det
är dessutom angeläget att generellt förbättra situationen för de
mindre företagen. I samband med regeringens övervägande om ekonomiska
incitament för arbetsgivarna i arbetet mot ohälsa kommer regeringen därför
att utforma nya system med särskilt beaktande av de mindre företagens
situation. Medfinansiering generellt förutsätter att det för mindre företag
införs skydd mot höga rörliga kostnader till följd av anställdas
sjukfrånvaro. Därför skulle särskilda regler behöva införas. Utgångspunkten
för dessa är att undvika orimligt risktagande och tröskeleffekter vid
nyrekrytering. Ett sätt att åstadkomma detta skulle kunna vara att införa
en möjlighet för företag upp till en viss storlek att välja mellan att
fortsätta i nuvarande sjuklönesystem eller att ingå i ett generellt
system, vilket skulle innebära ett lägre avgiftsuttag. Regeringen överväger
om det i en medfinansieringsmodell även bör ingå ett generellt högkostnadsskydd
för orimliga kostnader till följd av anställdas sjukfrånvaro för företag
med upp till 50 -100 anställda.
De tänkbara
alternativen behöver utredas vidare. Ett sådant arbete har redan inletts
och kommer att fortsätta inom Regeringskansliet under hösten 2002. Avsikten är att kunna remittera ett förslag före årsskiftet.
Regeringens avsikt är sedan att lägga fram förslag till riksdagen under
våren 2003 för ikraftträdande
den 1 juli samma år.
Sjukskrivningsprocessen
I flera
utredningar har konstaterats att den intygsskrivande läkarens kunskaper
om sambandet mellan hälsa och arbetsförmåga många gånger inte är
tillräckliga, att läkarens intyg om sjukskrivning i mycket liten utsträckning
ifrågasätts och att det i många fall är patienten själv som i
praktiken bestämmer om han eller hon skall sjukskrivas. Det har även
konstaterats att sjukfrånvaron uppvisar anmärkningsvärt stora regionala
variationer. I olika sammanhang har framförts att denna process resursmässigt
måste förstärkas och förändras.
Regeringen
anser att sjukskrivningsinstrumentet är utomordentligt kraftfullt och att
det därför ur såväl ett individ- som ett samhällsperspektiv är
ytterst angeläget att vidta åtgärder i syfte att begränsa den negativa
utvecklingen vad gäller framförallt antalet långa sjukskrivningar.
Regeringens uppfattning är att dessa åtgärder bör ske i sådana former
som i grunden förstärker individens berättigade krav på arbete och stöd
vid ohälsa.
För att öka
kvaliteten vid den medicinska bedömningen av det stora antalet långtidssjukskrivningar
behöver fler försäkringsläkare anställas på försäkringskassorna.
Regeringen bedömer att behovet uppgår till ca 100 läkare med
halvtidsanställning till en beräknad årlig kostnad om ca 40 miljoner
kronor. Det är också nödvändigt att försäkringsläkarnas roll ändras
så att de i fortsättningen arbetar mer aktivt med de intygsskrivande läkarna,
bl.a. genom en mer utvecklad dialog i samband med längre
sjukskrivningsfall. Det är nödvändigt att RFV ges en övergripande och
samordnande roll för att stödja försäkringsläkarna. RFV skall även
ges ansvaret för att försäkringsläkarna kontinuerligt ges möjlighet
att delta i relevanta utbildningar. I samband med att RFV ges en övergripande
och samordnande roll för att stödja försäkringsläkarna kommer
regeringen även att överväga frågan om och på vilket sätt försäkringsläkarnas
bedömningar vad avser enskilda försäkrades läkarintyg skall kunnas ställas
under en liknande tillsyn som gäller för övriga läkare
De intygsskrivande
läkarnas utbildning i försäkringsmedicin behöver förbättras. Den
nuvarande utbildningen är inte obligatorisk och till omfattningen mycket
begränsad För att förbättra situationen behövs ett resurstillskott på
20 miljoner kronor per år. Dessa
insatser bör kunna påbörjas redan under våren 2003.
Det handlar dels om en kortare allmänt utformad utbildning avsedd
för flertalet läkare som utfärdar intyg, dels en påbyggnadsutbildning
riktad till läkare som behöver fördjupa sina kunskaper inom området.
Denna utbildning bör vända sig till de läkare som försäkringskassan
avser använda för att inhämta fördjupade underlag efter åtta veckor i
en sjukskrivningsperiod (se nedan). Regeringen anser vidare att det är
viktigt att utbildningen i försäkringsmedicin stärks under läkarutbildningens
alla delar.
Regeringen
avser att föreslå en ändring i lagen (1962:381)
om allmän försäkring så att det framgår att ersättning i form
av partiell sjukpenning skall vara utgångspunkten i samband med intyg om
sjukskrivning. Syftet är att en eventuellt återstående arbetsförmåga
som finns skall tas till vara i ökad utsträckning, vilket samtidigt
motverkar att patienten förlorar kontakten med arbetslivet. Vid hel nedsättning
av arbetsförmågan skall läkarintyget utförligt motivera vari den hela
arbetsoförmågan består. Regeringen anser vidare att ett särskilt bedömningsinstrument
bör utvecklas för sjukskrivning, vilket skall fungera som ett beslutsstöd
för behandlande läkare.
Det är i
samspelet mellan individen, arbetskamraterna och arbetsledningen som det
avgörs om individen många gånger känner sig behövd och efterfrågad
trots tillfälliga eller mer långvariga nedsättningar av den fysiska
eller psykiska arbetsförmågan. Det är i sådana sammanhang viktigt att
den eventuella arbetsförmåga som finns kan tas tillvara genom att
arbetsuppgifterna anpassas eller att andra lämpliga arbetsuppgifter går
att ordna. Regeringen anser därför att den rehabiliteringsutredning som
arbetsgivaren skall lämna till försäkringskassan skall innehålla
information om varför det inte varit möjligt att anpassa
arbetsuppgifterna till den anställdes arbetsoförmåga eller att andra lämpliga
arbetsuppgifter saknas. |