Så här skrev dåvarande departementschefen
Laila Freivalds i sin proposition om den nya rättshjälpslagen.
Hur många i behov av rättshjälp delar
Freivalds syn?
En jämförelse mellan rättshjälp och rättsskydd
Rättshjälpen är en social förmån finansierad av skattemedel medan
rättsskyddet bygger på ett avtal mellan försäkringsbolaget och försäkringstagaren
och finansieras av försäkringstagarna som kollektiv.
Rättsskyddsförsäkringens och rättshjälpens tillämpningsområden
är delvis desamma, men vissa skillnader finns. Rättshjälp kan beviljas
för en rättslig angelägenhet medan det för att rättsskyddet
skall gälla krävs att en tvist uppkommit. Det innebär t.ex. att
upprättande av avtal kan omfattas av rättshjälp men inte av en rättsskyddsförsäkring.
Skillnaden i praktiken är dock inte så stor. Även rättshjälp torde i
många fall nekas om det inte föreligger någon tvist eftersom det måste
finnas behov av någon rättshjälpsförmån för att rättshjälp skall
utgå.
Några generella undantag för familjerättsliga angelägenheter
finns inte inom rättshjälpssystemet utom vad gäller bodelning, där möjligheterna
till rättshjälp är starkt begränsade. Dessutom undantas uttryckligen
upprättande av äktenskapsförord, testamente och gåvohandling. En stor
del av kostnaderna för den allmänna rättshjälpen, eller ca 70 %, går
till angelägenheter som avser familjerätt.
Rättsskyddsförsäkringar omfattar däremot som huvudregel
inte tvister som har samband med äktenskapsskillnad eller upplösning av
samboförhållande. Det gäller även tvister som uppstår inom ett eller
två år därefter och som har anknytning till äktenskapsskillnaden,
t.ex. vårdnadstvister. Tvister som rör familjerätt och som uppstått
senare än två år efter en skilsmässa omfattas normalt av rättsskyddsförsäkring;
detsamma gäller sådana familjerättsliga tvister som inte har samband
med en skilsmässa eller upplösning av ett samboförhållande. Eftersom
en rättsskyddsförsäkring endast gäller när en tvist uppstått
undantas upprättande av äktenskapsförord, testamente och gåvohandling
också i rättsskyddssystemet.
Den som är eller har varit näringsidkare kan
beviljas rättshjälp i angelägenhet som har uppkommit i hans eller
hennes näringsverksamhet endast om det finns skäl för rättshjälp med
hänsyn till verksamhetens art och begränsade omfattning, näringsidkarens
ekonomiska och personliga förhållanden samt omständigheterna i övrigt.
Termen näringsidkare har i rättshjälpslagen en mer vidsträckt innebörd
än det skattemässiga näringsidkarbegreppet. Det ställs t.ex. inte några
krav på vinstsyfte eller att verksamheten skall uppta någon viss del av
arbetstiden. Detta innebär att den rättssökande anses vara näringsidkare
i många varierande typer av angelägenheter och därmed faller utanför rättshjälpen.
Rättsskyddet i villa- och hemförsäkringen gäller endast
för den försäkrade i egenskap av privatperson. Det omfattar således
inte näringsverksamhet, oavsett omfattningen av verksamheten. Tvister som
gäller borgensåtaganden i samband med andras affärsverksamhet omfattas
heller inte av försäkringen. Något motsvarande uttryckligt undantag
finns inte beträffande rättshjälpen, men som regel anses borgensåtagandet
utgöra led i näringsverksamheten. Vidare finns i försäkringsvillkoren
ett särskilt undantag som gäller tvister om ekonomiska åtgärder som
till sin typ och omfattning är ovanliga för en privatperson. Detta
undantag torde i många fall motsvaras av den vidsträckta tolkningen av näringsidkarbegreppet
i rättshjälpslagen. Varken rättshjälp eller ersättning genom det rättsskydd
som ingår i hemförsäkringen torde därför kunna erhållas för sådana
angelägenheter. Näringsidkare kan dock som tidigare nämnts teckna en särskild
rättsskyddsförsäkring för näringsverksamheten.
Tvister som har samband med den försäkrades arbete eller
annan förvärvsverksamhet eller tjänsteutövning omfattas inte heller av
försäkringsskyddet.
Någon särskild inskränkning av möjligheterna till rättshjälp
i arbetsvister finns däremot inte. Eftersom de som är fackföreningsanslutna
många gånger kan få hjälp från sin fackförening utnyttjas rättshjälpen
främst av oorganiserade arbetstagare som fackföreningen av någon
anledning inte bistår.
Rättshjälpen är heller inte begränsad till angelägenheter
vid viss myndighet eller domstol. Med hänsyn till förvaltningsmyndigheters
och förvaltningsmyndigheters service- och utredningsskyldighet
gentemot den enskilde anses det dock sällan föreligga behov av rättshjälp
i dessa angelägenheter. Ett undantag är dock mål vid förvaltningsdomstol
angående verkställighet av dom i vårdnads- eller umgängesmål, där rättshjälp
som regel beviljas.
Rättsskyddsförsäkringen gäller däremot aldrig för
tvister som enbart kan prövas av förvaltningsmyndigheter eller förvaltningsdomstolar.
Mot bakgrund av den behovsprövning som görs vid rättshjälp blir dock
skillnaden i praktiken inte så stor. Varken rättshjälp eller rättsskydd
kan alltså normalt erhållas i dessa instanser. Däremot kan rättshjälp
genom offentligt biträde beviljas i vissa mål om särskilt ingripande åtgärder
gentemot den enskilde.
De förmåner som följer med rättshjälpen
respektive rättsskyddet är i huvudsak desamma. Kostnader för bl.a. biträde,
utredning och bevisning betalas av staten respektive försäkringsbolaget.
På några punkter skiljer sig dock systemen åt. En väsentlig skillnad
är att försäkringsbolagen endast betalar kostnader upp till ett visst
belopp, vanligen mellan 75 000 kr och 100 000 kr, medan rättshjälpen
inte har någon sådan begränsning. Vidare svarar rättsskyddet för den
ersättning för motparts rättegångskostnader som den försäkrade åläggs
att betala av domstol. Rättsskyddet ersätter inte kostnader för verkställighet
av dom eller utslag. Den som beviljas rättshjälp är däremot befriad från
att betala avgift för sådana åtgärder hos kronofogdemyndigheten. Den
som beviljas rättshjälp behöver inte heller ställa säkerhet vid
kvarstad m.m. Någon motsvarighet till detta finns inte inom rättsskyddet.
Enligt 22 § rättshjälpslagen har ett biträde rätt till
skälig ersättning för arbete, tidsspillan och utlägg som uppdraget krävt.
Regeringen bestämmer den timkostnadsnorm som skall ligga till grund för
ersättningen. Ersättning fastställs i mål eller ärende i domstol av
domstolen och i övriga fall av Rättshjälpsmyndigheten. Biträdet är
enligt 23 § rättshjälpslagen förhindrad att förbehålla sig eller ta
emot ersättning av huvudmannen utöver vad som bestämts av domstolen
respektive Rättshjälpsmyndigheten.
Enligt villkoren i rättsskyddsförsäkringarna beräknas
ombuds och försvarares arvoden enligt högst samma timkostnadsnorm som
tillämpas inom rättshjälpsområdet.
Ersättningen till ombudet bestäms vanligen av en
skadereglerare lokalt hos försäkringsbolaget. Bolaget kan påkalla
skiljeförfarande hos Sveriges advokatsamfund angående skäligheten av en
advokats arvode och kostnader. Ersättningen till ombud vars lämplighet
prövats av Försäkringsbolagens rättsskyddsnämnd kan prövas av samma
nämnd om ombudet eller bolaget påkallar detta.
Försäkringsersättningen ges formellt till den försäkrade
som ersättning för de kostnader han haft för sitt ombud. Försäkringsvillkoren
innehåller därför inte några bestämmelser om begränsningar i
ombudens möjligheter att förbehålla sig eller ta emot ytterligare ersättning
utöver vad som utgått ur försäkringen.
Inom båda systemen skall den enskilde bidra med egna
medel. Vid rättshjälp skall den rättssökande betala rättshjälpsavgift
och vid rättsskydd en självrisk.
Systemet med rättshjälpsavgift är uppdelat i två delar,
grundavgift och tilläggsavgift. Båda beräknas enligt relativt
komplicerade och detaljerade regler. Grundavgiften beräknas med ledning
av den rättssökandes ekonomiska förmåga och tilläggsavgiften på
grundval av den ekonomiska förmågan och kostnaderna i ärendet.
Självrisken vid rättsskydd uppgår vanligen till 20 % av
kostnaderna i ärendet, dock lägst 1 000 kr, och ställs således inte i
relation till försäkringstagarens ekonomi.
Som tidigare nämnts ersätter rättsskyddet kostnaden för
grundavgiften. Tilläggsavgiften täcks inte av rättsskyddet utan den får
den rättssökande alltid betala själv.
Beslut om rättshjälp fattas av Rättshjälpsmyndigheten,
av domstolarna och av advokater eller biträdande jurister på advokatbyråer.
Advokater kan endast fatta gynnande beslut om rättshjälp i förhållande
till den rättssökande.
På försäkringssidan finns avtalsrättsliga bestämmelser
om handläggningen i bl.a. konsumentförsäkringslagen. Dessutom har försäkringsbolagen
utarbetat gemensamma riktlinjer för skaderegleringen vilka bl.a. innehåller
regler om konsekvent, enhetlig och rättvis skadetillämpning samt
skyldighet för bolagen att motivera sina beslut. Någon offentlighet
eller insyn i den enskilde skadereglerarens verksamhet finns inte, men
Finansinspektionen och i viss mån även Konsumentombudsmannen har tillsyn
över verksamheten. Vissa beslut inom rättsskyddet fattas som tidigare nämnts
av Försäkringsbolagens rättsskyddsnämnd.
|