Sverige driver konsumentfrågor i EU
Magnus Ljungkvist
Pressekreterare
08-405 49 42
070-543 20 51
Axel Edling
Generaldirektör
08-405 21 08
Nr 46
Regeringen har i dag överlämnat en skrivelse till riksdagen om mål
och inriktning för det svenska arbetet med konsumentfrågorna i EU.
- Sverige är känt som ett land med klar konsumentprofil. Självklart
vill vi aktivt främja konsumentintressena i Europa, säger
konsumentminister Britta Lejon. Konsumenterna måste få förutsättningar
att vara en stark drivkraft på marknaden och komma bättre till tals
inför politiska beslut. En stark konsumentpolitik är bra för EU:s inre
marknad.
I skrivelsen anges att Sverige skall verka för en stark och bred
konsumentpolitik inom EU. Vidare anges att Sverige skall verka för att
ett harmoniserat konsumentskydd håller hög skyddsnivå.
Konsumenträttigheter måste få genomslag även i praktiken genom band
annat förbättrad marknadskontroll/tillsyn. Sverige skall verka för
förbättrat konsumentinflytande genom bland annat utökad konsultation.
Utbildning och vägledning, liksom kunskap om konsumenternas
förhållanden och om marknaden lyfts också fram.
- Ett gott konsumentskydd kräver en marknadskontroll värd namnet inom
varje medlemsstat, och det måste bli ett effektivare samarbete mellan
medlemsstaternas tillsynsmyndigheter för att komma till rätta med
skojeri och avarter inom reklam etc., säger Britta Lejon. Sverige vill
också arbeta för en modernisering av juridiken kring Europas inre
marknad vilket skulle vara till fördel för både konsumenter och
företag.
Skrivelsen tar även upp konsumenternas intressen på mer specifika
sakpolitiska områden, i fråga om produktsäkerhet och standardisering,
livsmedel, marknadsföring och information, konsumentköp och
tvistlösning. Elektronisk handel, finansiella tjänster och s.k.
tjänster i allmänhetens intresse behandlas också, liksom åtgärder
för att uppnå konkurrenskraftiga priser. Skrivelsen framhåller att
Sverige skall verka för att det för konsumentsektorn utarbetas en
strategi för ekologiskt hållbar utveckling.
|