Regeringen överlämnar denna skrivelse till riksdagen.
Stockholm den 14 mars 2002 Göran Persson Britta Lejon
(Justitiedepartementet)
4.1 En stark och bred konsumentpolitik inom EU
Mål och inriktning:
Sverige skall aktivt främja konsumenternas
intressen och inflytande i ett integrerat Europa och verka för en stark
och bred konsumentpolitik inom EU. De nationella konsumentpolitiska målen
skall vara vägledande också för Sveriges agerande i EU....
Ett problem är vidare att många av olika skäl
saknar tillgång till den nya tekniken. Vad som nu sagts har betydelse för
hur en modern konsumentpolitik bör utformas på EU-nivå. En sådan
politik måste, på EU-nivå lika väl som nationellt, också inriktas på
företagens förutsättningar och agerande. Det är angeläget att i största
möjliga utsträckning utnyttja goda krafter inom näringslivet för att
främja konsumenternas intressen när det gäller frågor som rör
marknadsföring, skydd av hälsa, rättighetsskydd etc. Ett partnerskap av
detta slag ( som är relevant också utifrån den pågående
internationella debatten om näringslivets sociala ansvar ( bör
exempelvis kunna utvecklas inom ramen för ett mera generellt regelverk
med krav på att företagen följer god sed på marknaden (se 4.2, 5.2.1).
Sverige bör vara pådrivande i en sådan utveckling, med beaktande så långt
möjligt också av småföretagsperspektivet. Konsumentpolitiken inom EU
har i hög grad tagit sikte på frågor som rör marknaden. I Sverige har
välfärdsaspekterna genomgående haft stor betydelse för utvecklingen av
konsumentpolitiken. Hänsyn till grupper av befolkningen som har särskilda
behov är av fundamental betydelse. Målen för svensk konsumentpolitik
syftar bl.a. till att underlätta för hushållen att klara sin ekonomi.
4.2 Lagstiftning på hög skyddsnivå
Mål och inriktning:
Utvecklingen av den gemensamma inre marknaden
gynnas av att EU:s regler för marknaden harmoniseras, något som också
ger konsumenterna bestämda fördelar. Sverige skall verka för att ett
harmoniserat konsumentskydd håller hög skyddsnivå, att det görs
likformigt så långt det är rimligt och att det är tillräckligt
dynamiskt för att snabbt kunna möta nya förhållanden på marknaden.
Bedömningen av de gemensamma reglernas utformning måste ske utifrån vad
som i det aktuella fallet mest gynnar konsumenternas intressen.
Erfarenheten visar att det i stor utsträckning behövs
tvingande lagstiftning för att säkerställa en stark ställning för
konsumenterna på marknaden, individuellt och kollektivt. Det är
samtidigt väsentligt att man inom näringslivet genom olika egenåtgärder,
utformade på ett konkurrensneutralt sätt, skapar komplement till
lagstiftningen på mera konkret nivå.
---------
Konsumentskyddet skall vara det bästa möjliga och
inriktningen skall vara att uppnå en marknad som är på konsumenternas
villkor i lika hög grad som företagens.
---------
På det civilrättsliga konsumentskyddets område är
det huvudsakliga syftet att skapa balans mellan båda parterna i ett
enskilt avtal.
4.3 Konsumenträttigheter även i praktiken
Mål och inriktning:
Sverige skall verka för att konsumentlagstiftning och
konsumentpolitiska beslut får genomslag även i praktiken inom EU.
-------
Konsumenternas möjlighet till eget agerande för att hävda
sina intressen med rättsliga eller andra medel är också av stor
betydelse i detta sammanhang.
=================
Lagstiftning och andra initiativ till skydd för
konsumenterna riskerar att bli verkningslösa om det inte finns effektiva
metoder för att bevaka marknaden och ingripa med rättsliga medel när så
behövs. En effektiv tillsyn/kontroll över att lagarna efterlevs skapar
också förutsättningar för en konkurrens på lika villkor mellan företagen,
vilket även det är ett bestämt konsumentintresse. Att åstadkomma detta
är en avgörande framtidsfråga inom gemenskapen.
Det är en självklar roll för det allmänna att se
till att lagstiftningen till skydd för konsumenterna efterlevs och att en
god ordning på marknaden upprätthålls.
Med sin omfattande erfarenhet av marknadskontroll och
praktisk lagtillämpning bör Sverige fortsätta att stödja och delta
aktivt i detta samarbete med syftet att Europas konsumenter verkligen
skall få den starka ställning som lagstiftningen avser att ge.
-------
Det är viktigt att medlemsstaterna i största möjliga
utsträckning genomför den konsumentskyddande lagstiftningen på likartat
sätt.
På senare tid har kommissionen i flera fall inbjudit
till samråd på genomförandestadiet. Enligt vår uppfattning är det önskvärt
att sådana samrådsmöten hålls systematiskt. Vad som här sagts om
offentlig tillsyn över marknaden minskar inte betydelsen av att
konsumenterna själva eller genom sina organisationer agerar för att hävda
sina intressen, med rättsliga eller andra medel. Konsumenternas eget
agerande med stöd av t.ex. civilrättslig lag kan ge effekter för hela
konsumentkollektivet och är dessutom ett uttryck för behövligt
konsumentinflytande i en marknadsekonomi (se vidare 4.4).
4.4 Konsumentinflytande
Mål och inriktning:
Sverige skall verka för en utökad och systematisk
konsultation av konsumentföreträdare inom berörda politikområden på
EU-nivå och för att konsumenterna skall kunna påverka villkor och förhållanden
på marknaden. Sverige skall också verka för att reglerna om finansiellt
stöd på EU-nivå bättre anpassas till konsumentorganisationernas
situation.
Konsumentinflytande handlar både om att påverka
politiska beslut och om att påverka företagens agerande på marknaden.
Aktiva konsumenter kan genom medvetna köpval och genom att hävda sina rättigheter
bidra till att forma marknaden och främja en sund konkurrens. En
fungerande konkurrens bidrar till effektivitet i produktion och
distribution, vilket i sin tur ger utrymme för press på priserna och
annat som konsumenterna efterfrågar, t.ex. service och kvalitet. För att
konsumenterna skall kunna vara starka aktörer, vilket en väl fungerande
marknadsekonomi förutsätter, krävs att de har kunskaper om utbudet och
om sina rättigheter. Dessa frågor berörs framför allt i avsnitt 4.3,
4.5, 5.2.1 och 5.2.2.
|