Snabbprotokoll från riksdagsdebatterna Databas :
PROTARKIV0102 Protokoll 2001/02:101 Onsdagen den 24 april Kl. 9.00 -
17.53
10 § Ersättningsrättsliga frågor
Föredrogs lagutskottets betänkande 2001/02:LU10
Ersättningsrättsliga frågor.
Anf. 79 VIVIANN GERDIN (c):
Fru talman! Åhörare! Jag vill i mitt anförande ta upp
det som gäller trafikskadeärenden. Jag vill börja med den mycket
viktiga fråga som gäller handläggning av trafikskadeärenden. Det är
en mycket märklig situation som råder i dag, att försäkringsläkare
eller sakkunnigläkare inte står under Socialstyrelsens eller Ansvarsnämndens
tillsyn. Det gör däremot en läkare som möter och behandlar en patient
som skadas.
Jag tycker att det är anmärkningsvärt att en läkare
som ska vara rådgivare i medicinska frågor till sin uppdragsgivare, försäkringsbolaget,
inte kan ställas till svars för sina bedömningar. Det är otillfredsställande
att någon först kan göra en bedömning av en patient man inte träffat
och sedan inte behöver stå till svars för den medicinska bedömningen.
Ovanpå detta framkommer också att vissa sakkunnigläkare
ägnar en oerhört kort tid åt bedömning av den skadade patienten. Många
skadade och anhöriga för en mycket ojämn kamp när det råder
meningsskiljaktigheter mellan dem som skadats och försäkringsbolagen.
Speciellt svårt har det varit för många som har drabbats av hjärnskador
av varierande grad.
Försäkringsläkarna är faktiskt i praktiken tjänste- män
med nuvarande bestämmelser. Men de är också medicinska rådgivare, och
deras ord väger väldigt tungt inom försäkringsbolagen. Dessutom har
dessa läkare inte att förglömma en beroendeställning i för- hållande
till sin arbetsgivare. Sakkunnigläkarnas bedömningar påverkar helt
naturligt uppdragsgivarens kostnader. Den kopplingen tycker jag är mycket
besvärande.
Jag anser att det är en brist i lagstiftningen att försäkringsläkarna
kan friskriva sig från ansvar för sina medicinska utlåtanden. Som det
nu är kan de agera ganska fritt utan någon större insyn från någon
utom- stående. Det här känns inte rätt, och jag och Center- partiet
efterlyser en förändring. Ett första steg är att ge Socialstyrelsen i
uppdrag att se över försäkringsläkarnas medicinska ansvar.
Övriga läkare inom sjukvården står under Social-
styrelsens tillsyn. Varför inte försäkringsläkarna? Den behandlande läkaren
utsätts för en ganska omfattande granskning. Utöver behandling är det
också medicinering och intygsskrivande som synas. Jag skulle gärna vilja
ha svar på den här frågan från majoriteten, frågan om varför dessa
två läkargrupper ska tillåtas fortsätta verka under vitt skilda förhållanden.
Det finns i dag ingen majoritet för det här förslaget. Det finns en
reservation som Centerpartiet och Vänsterpartiet står bakom. Jag tycker
att sakkunnig- läkare och försäkringsläkare måste omfattas av samma
medicinska krav som behandlande läkare. Som det är i dag finns det
faktiskt en väldigt stor risk att det sker en del godtyckliga bedömningar.
Även rätten till ombud för de skadade har begränsats
under senare år. Nu är det mer försäkringsbolagens egen välvilja som
avgör om ersättning för ett ombud ska lämnas. För de skadade som inte
själva har ekonomiska möjligheter att bekosta juridisk hjälp är det
mycket svårt att överklaga försäkringsbolagens beslut. Jag har i en
motion påpekat de problem som råder i dag, och Centerpartiet står också
bakom den motionen. När det gäller trafikskadeärendet vill jag avsluta
med att yrka bifall till reservation 4.
Sedan vill jag också ta upp det som gäller småföretagarnas
försäkringsskydd. Småföretagare har de senaste åren drabbats av återkommande
inbrott och stölder. Det har lett till väldigt stora påfrestningar för
hela deras existens, och det hotar hela verksamheten.
Företagen får extra kostnader för självrisken på försäkringarna
efter upprepade inbrott. Det finns också flera företag, främst i storstäderna,
som nekas fortsatt försäkringsskydd. De omfattande ersättningarna för
skador och stölder till de utsatta företagen har medfört att flera försäkringsbolag
har fått kalla fötter. De anger att de helt enkelt inte är intresserade
av att försäkra småföretagarna, vilket jag tycker är fruktansvärt.
Alla har vi ju ett behov av att kunna försäkra oss mot eventuella händelser
som vi inte påverka.
Det som har framkommit i samtal med representanter för försäkringsbolagen
är att man tycker att bristen på utredningar av inbrott och stölder
inte har hög prioritet. Utan brottsutredningar och fastställande av vad
som ligger bakom de här brotten har det successivt blivit så att försäkringsbolagen
inte längre är intresserade av att teckna försäkringar för de utsatta
småföretagen.
Jag tycker att det leder till att brottsligheten
legitimeras när inte insatser sätts in för att bekämpa brotten. Det
blir lite vilda västern över det hela. Jag vill därför yrka bifall
till reservation 2, som rör små- företagarnas försäkringsskydd. För
övrigt nöjer jag mig med att instämma i Centerns reservationer och övriga
ställningstaganden.
Anf. 80 CHRISTINA NENES (s):
Fru talman! Vi behandlar nu lagutskottets betänkande
LU10, där olika försäkrings- och skadestånds- rättsliga frågor tas
upp.
När det gäller en del av de försäkringsrättsliga frågorna
har vi, precis som Tasso Stafilidis nämnde, jobbat i en särskilt
tillsatt utvärderingsgrupp. Där har vi haft möjlighet att träffa företrädare
för Konsumenternas Försäkringsbyrå, Riksförbundet för Trafik- och
Polioskadade, Sveriges Försäkringsförbund och Finansinspektionen.
Jag tycker, precis som Tasso, att det har varit ett jättebra
sätt att jobba för att skaffa information och kunskap i de här frågorna,
som många gånger är mycket svåra att sätta sig in i. Jag vill också
rikta ett tack till kanslipersonalen, som nu sitter här på podiet, för
de fina anteckningar som har förts i den här gruppen.
Fru talman! Jag vill börja med att yrka bifall till förslaget
i betänkandet och avslag på samtliga reservationer med hänsyn till att
det i Regeringskansliet pågår, och har länge pågått, ett omfattande
arbete med att ta fram en ny försäkringsavtalslag som ska ersätta den
som nu gäller, och den gäller sedan 1927, om jag har rätt datum. Den
nya lagen ska också omfatta konsumentförsäkringslagen.
Den här nya lagen ska bli en samlad lag för för- säkringsavtalsrätten,
och den ska bl.a. innehålla
-
individuell konsumentskadeförsäkring, företags- försäkring
och personförsäkring,
-
gruppskade- och gruppersonförsäkring samt
-
kollektivavtalsgrundad skade- och personförsäkring.
Jag vill också inledningsvis påminna om att vi från den
1 januari i år har en del lagändringar när det gäller bl.a. ersättningen
för ideell skada, som ger en utvidgad möjlighet att få skadestånd.
Fru talman! Jag kommer nu att ta upp de reservationer som
finns i betänkandet, och jag börjar med den om överfallsskyddet i hemförsäkringen.
Vänster- partiet har påpekat att försäkringsbolagens undantag i
villkoren för hemförsäkring just när det gäller överfallsskyddet utgör
en diskriminering mot kvinnor. Jag kan till fullo instämma i att det vore
önskvärt att överfallsskyddet gällde fullt ut i hemförsäkringen. Men
efter att jag har lyssnat på de olika försäkrings- förbunden, som vi
har träffat, kan jag lättare förstå anledningen till att det ser ut
som det gör i dag. Hemförsäkringen gäller, precis som tidigare har
sagts, alla personer som är folkbokförda på samma adress, och det är
bra och smidigt på många sätt. En hemförsäkring omfattar normalt en
personförsäkring vid överfall, och man kan få ersättning vid
personskada efter misshandel under förutsättning att försäkringstagaren
och den som utövat misshandeln eller våldtäkten, om det handlar om det,
inte är skrivna på samma adress.
Anledningen till att hemförsäkringen är utformad på
det här sättet är, precis som vi hörde tidigare, att det är svårt
att utreda sådana här försäkringshändelser som inträffar inom den
s.k. familjen, och när försäkringsbolagen ska utkräva ersättning
eller regressa, som det heter med ett finare ord, mot den som har utfört
misshandeln blir det ju de personer som försäkringen är avsedd att
skydda som ska ersätta försäkringsbolaget.
Men dörren är dock inte helt stängd för att man ska få
ersättning även om man bor på samma adress som den som har utfört
brottet. Om man har en olycksfallsförsäkring kan ersättning utgå från
den. Jag är kollektivt försäkrad och tycker att det är en jättebra
form. Om jag skulle råka ut för en sådan här händelse har jag alltså
i och med min fackförenings- avgift möjlighet att få ersättning från
min olycksfalls- försäkring, så dörren är inte stängd. Man kan också
få ersättning från Brottsoffermyndigheten.
Jag vill ändå säga att jag har en känsla av att hela
utskottet tycker att det här är en viktig fråga som vi naturligtvis måste
fortsätta att jobba med, och den får tas med och bevakas i det pågående
arbetet med den nya försäkringsavtalslagen, som jag nämnde.
Då går jag över till nästa reservation. Det är
Centerpartiet och Folkpartiet som tar upp problematiken med att vissa småföretagare
nekas att teckna försäkring. De kräver, som vi hörde nyss, att en
utredning ser över försäkringsbolagens praxis i syfte att förbättra
småföretagarnas försäkringsskydd.
Jag instämmer med Viviann Gerdin. Det är ett stort
problem att försäkringsbolagen nekar vissa företagare att teckna försäkring
eller att de sätter premien så högt att det blir ekonomiskt omöjligt
att teckna försäkring. Vi har också hört talas om att vissa
verksamheter är mycket mer skadedrabbade än andra. Vi kan ta uraffärerna
som exempel, som generellt, enligt uppgift, nekas försäkring. Det är
naturligtvis viktigt att det görs en individuell bedömning av varje försäkringsärende.
I det här sammanhanget kan jag också nämna att Sveriges
Försäkringsförbund arbetar i ett projekt tillsammans med Svensk Handel
där man ska ta fram information till företagarna om hur man ska kunna
undvika brott genom olika skadeförebyggande åtgärder.
Det är viktigt att även småföretagarnas försäkringsmöjlighet
tas med i det pågående arbetet med försäkringsavtalslagen. Som den är
skriven i dag kan man nekas att teckna försäkring, och det har med
kontraheringsplikten att göra. Det är sådant som kan ses över nu när
vi ska jobba med en ny försäkringsavtalslag.
Nästa reservation är från Kristdemokraterna.
Personskadekommittén överlämnade i januari sitt betänkande Samordning
och regress - Ersättning vid personskada till Justitiedepartementet.
Kommitténs förslag är nu under beredning, och regeringen har för
avsikt att komma med en proposition under året till riksdagen. Därför tänker
jag i dag inte mer ingående ta upp reservationen om att den obligatoriska
trafik- försäkringen ska ges ett utökat ansvar för personskador i
trafiken. Den debatten får lagutskottet ta när propositionen
kommer.
Vänsterpartiet och Centerpartiet tar i en gemen- sam
reservation upp handläggningen av trafikskadeärenden och pekar bl.a. på
den beroendeställning som finns mellan försäkringsbolagens läkare och
försäkringsbolaget samt att försäkringsbolagens läkare, när de är
sakkunniga, inte står under tillsyn av Socialstyrelsen.
Fru talman! Under 1998 genomförde Finansinspektionen på
uppdrag av regeringen en undersökning av personskaderegleringen inom försäkringsområdet.
Anledningen till att regeringen gav det här uppdraget var just att det
hade framkommit att handläggningstiderna i vissa skadefall hade blivit
betydligt längre och att det är ett problem för många personer som har
blivit skadade i trafiken. Finansinspektionen har överlämnat en rapport
till regeringen med förslag till förändringar för att förkorta handläggningstiderna,
och den är nu under beredning i Regeringskansliet. När det gäller de
bedömningar som görs av för- säkringsbolagens sakkunniga läkare och
av den läkare som har behandlat försäkringstagaren har viktiga
synpunkter också framförts av bl.a. Riksförbundet för Trafik- och
Polioskadade.
I det här sammanhanget kan nämnas att Högsta domstolen
förra året gjorde vissa principiella uttalanden just i fråga om värderingarna
av de bedömningar som har gjorts av de sakkunniga läkarna hos försäkringsbolagen
och av den läkare som har behandlat försäkringstagaren.
Domstolen pekar bl.a. på vikten av att man för noggranna
journalanteckningar, så att en rättvis be- dömning kan göras. Man säger
också att det rent principiellt inte finns anledning att ge försteg åt
den ena eller den andra läkarens bedömning. Också här har vi förståelse
för den framförda kritiken när det gäller försäkringsbolagens läkares
roll och ansvar. Vi anser att det finns skäl att se över och överväga
rutiner för hur försäkringsbolagen bedömer de medicinska utredningarna
och hur de värderar de bedömningar som görs av försäkringsbolagens läkare
och den behandlande läkaren. Likaså tycker vi att frågan om att försäkringsbolagens
läkare inte står under tillsyn av Socialstyrelsen ska tas med här.
Detta kan lämpligen tas upp i samband med att förslagen i
Finansinspektionens rapport bereds vidare.
Moderaterna tar i en reservation upp det allmännas
skadeståndsansvar och hänvisar bl.a. till att offer för felaktiga
myndighetsåtgärder har hamnat vid sidan av rättvisans skydd och att
regeringen bör vidta åtgärder i syfte att skydda företagare mot rättsövergrepp.
Skadeståndslagen innehåller inte några särskilda
regler för företagare. Det är alltså samma regler som gäller för en
företagare som för vilken annan person som helst som har rätt till ersättning
för personskada. Däremot innehåller skadeståndslagen särskilda regler
om arbetsgivarens s.k. principalansvar, vilket innebär att en
arbetsgivare är ansvarig för person- eller sakskada som vållas av en
arbetstagare genom fel eller försummelse i tjänsten. Arbetsgivaren
ansvarar också för ren förmögenhetsskada, dvs. ekonomisk skada som
uppkommer utan samband med att någon fått person- eller sakskada, om en
anställd vållat skadan genom brott. Även offentliga arbetsgivare inne-
fattas. Är det frågan om fel eller försummelse som begåtts vid
myndighetsutövning, t.ex. om en myndig- het har lämnat felaktiga
upplysningar eller felaktig rådgivning, ansvarar det allmänna för
person- och sakskada och även för ren förmögenhetsskada.
Den här regeln finns inskriven i skadeståndslagen sedan
den 1 januari 1999, och den gäller all information. Den är alltså inte
begränsad till myndighetsinformation. Om det uppstår tvistigheter i sådana
fall ska man bl.a. ta hänsyn till vad upplysningen eller råden som
givits handlar om och om frågan ligger under den myndighetens
verksamhetsområde. Det är naturligtvis viktigt att det finns effektiva
och ändamålsenliga regler. Där har vi ingen annan åsikt.
Det är viktigt att regeringen följer tillämpningen av
de här reglerna och återkommer till riksdagen om det skulle finnas behov
av lagändringar, precis som Petra Gardos sade i sitt anförande.
Eftersom Folkpartiet inte finns här tänker jag inte säga
något om deras reservation. Min talartid är ute. Fru talman! Jag vill
avsluta med att säga jag har fått uppgifter om att Socialdepartementet
kommer att besluta om direktiv till en översyn av patientskadelagen nu i
maj, och det ska inte bli försenat. Jag yrkar bifall till förslaget i
betänkandet och av- slag på samtliga reservationer. |