Angående försäkringsbolagens tillgång till och hantering
av journaluppgifter
På många områden uppträder målkonflikter mellan
integritetsskyddet för den enskilde och olika aktörers i sig
legitima informationsbehov. Statens medicinsk-etiska råd vill härmed
uppmärksamma Regeringen på ett särskilt problem som rör sjukvårdssekretessen.
Inom stora delar av försäkringsväsendet bygger premiesättningen
på en individuell riskbedömning. Inför tecknandet av en
individuell personförsäkring vill försäkringsbolagen informera
sig om den presumtive försäkringstagarens hälsotillstånd, och
begär därför att en ansökan åtföljs av en hälsodeklaration.
Den sökande är således skyldig att lämna de uppgifter som försäkringsbolaget
anser vara av betydelse för att bedöma individens risk för att
drabbas av skada. Samtidigt med hälsodeklarationen ger den sökande
(vårdnadshavaren, om ansökan gäller en barnförsäkring) bolaget
en generell fullmakt att inhämta upplysningar från läkare och
sjukhus. Då det gäller barn utnyttjas fullmakten ofta för att inhämta
journaler från barnhälsovården, och även från skolhälsovården.
Flera risker är förknippade med denna typ av fullmakter. Vi
vill särskilt peka på (1) möjliga effekter för journalföring
inom hälso- och sjukvården, (2) risken för att samtycke lämnas
utan tillräcklig insikt om relevanta omständigheter och utan
egentlig frivillighet samt (3) frågan om hur sekretessbelagda
uppgifter hanteras inom försäkringsbolagen.
1. Journalerna har förts i hälso- och sjukvårdssyfte och kan
innehålla omfattande och integritetskänslig information, som likväl
saknar betydelse ur försäkringssynpunkt. Detta är problematiskt
ur integritetssynpunkt och för förtroendet för hälso- och sjukvården.
Enligt Svenska Barnläkarföreningen kan det också påverka
journalföringen på ett för patientsäkerheten menligt sätt.
Statens medicinsk-etiska råd blev varse problematiken då rådet
diskuterade barns försäkringsskydd, och att stora grupper av barn
idag inte har möjlighet att teckna privat personförsäkring.
Uppskattningsvis 25 % av alla barn, vars föräldrar vill teckna
individuell sjuk- och olycksfallsförsäkring för sina barns räkning,
nekas att göra det på normala villkor. Den sakliga grunden för
detta har ifrågasatts, inte minst från barnläkarhåll. Ett
huvudproblem i sammanhanget är bolagens sätt att värdera den
information som man inhämtat från journaler. Problematiken är särdeles
tillspetsad då riskbedömningar görs på basis av journaler som förs
i hälsoövervakande syfte, inom barnhälsovården eller skolhälsovården.
Hälsovården har som ambition och arbetssätt att fånga upp
eventuella problem på ett tidigt stadium, och det som är föremål
för fortsatt observation under en tid kan i de flesta fall
avskrivas i ett senare skede. Av försäkringsbolagen kan dock sådan
information tolkas som en riskökning, med försäkringsmässiga
konsekvenser.
En arbetsgrupp med företrädare för Sveriges Försäkringsförbund,
Barnläkarföreningen, bolagens riskbedömare och Konsumenternas försäkringsbyrå
har under det gångna året lagt ned ett förtjänstfullt arbete för
att förbättra situationen på barnförsäkringsområdet. I
september 2002 presenterade arbetsgruppen sitt nya
informationsmaterial om riskbedömningar, ett som är riktat till föräldrar
och ett som instruerar bolagen hur de bör förhålla sig. Förhoppningen
är att detta ska förbättra handläggningen och dialogen, och
minska risken för felaktig användning av journaluppgifter. Statens
medicinsk-etiska råd anser att arbetsgruppens informationsåtgärder
är mycket konstruktiva, men finner också ytterligare överväganden
motiverade.
2. Ett andra problem gäller det samtycke som den enskilde ger
bolagen att utnyttja journalinformation. Fullmaktsförfarandet ter
sig tveksamt ur flera synvinklar. Dels är fullmakten en
obligatorisk del av en ansökan om personförsäkring, och graden av
frivillighet är därför diskutabel. Dels kan det ifrågasättas i
vilken utsträckning som samtycket bygger på klara insikter om dess
innebörd och konsekvenser. Enligt vad som uppgivits av
Konsumenternas Försäkringsbyrå och branschorganisationen Sveriges
Försäkringsförbund är många sökande omedvetna om att de
faktiskt givit en fullmakt att gå in i journaler, som kan innehålla
integritetskänslig information som därtill i vissa delar kan vara
ovidkommande för den aktuella riskbedömningen.
3. Ett tredje problem består i att journalmaterial som förvaras
hos försäkringsbolag inte omfattas av sekretesslagen, eftersom
bolagen inte är myndigheter. Det är oklart vilken nivå av skydd
som journaluppgifterna åtnjuter då de förvaras hos bolagen.
***
Försäkringsbolagens hantering av fullmakter och journaler finns
inte reglerad mer än i mycket allmänna ordalag. I försäkringsrörelselagen
(1982:713) 1 a § finns formuleringar om att informationen som ges
till försäkringstagaren ska vara ”tydlig” och att
”verksamheten ska bedrivas enligt god försäkringsstandard”. I
utredningen ”Försäkringsväsendet i framtiden” (SOU 1987:58,
kap. 5) har man skrivit om hanteringen av fullmakter på ett mer
uttryckligt sätt, och enligt uppgift från Finansinspektionen används
utredningstexten som informella riktlinjer. Enligt dessa bör försäkringsbolagen
vid hantering av journaler m.m.
- endast inhämta relevant information
- iaktta sekretess enligt försäkringsrörelselagen, vilket
innebär att endast de inom bolaget som arbetar med ett ärende
har tillgång till personuppgifter, och att dessa förvaras på
ett säkert sätt.
Om bolagen bryter mot sekretessen kan de bli skadeståndsskyldiga
enligt vållanderegler. För att det ska kunna bli fallet krävs
dock ett brott mot sekretessen som bevisligen vållat den enskilde
men.
Finansinspektionen (FI) är försäkringsbolagens
tillsynsmyndighet. Enligt uppgift har FI inte uppmärksammat hur
fullmaktsgivningen går till. Vi är på det klara med att det också
kan vara problematiskt att från myndighetshåll söka begränsa
bolagens handlingsutrymme, eftersom dessa inte har någon skyldighet
att bevilja försäkring. Möjligheterna att ställa krav på
bolagen skulle dock öka om det införs en kontraheringsplikt, dvs.
en skyldighet att ange på vilka grunder någon nekas försäkring.
Enligt vad som uppgivits från justitiedepartementet övervägs en sådan
kontraheringsplikt i den nya försäkringsavtalslag som f.n. är
under utarbetande.
Enligt branschorganisationen Sveriges Försäkringsförbund
skulle försäkringsbolagen ställa mer ingående frågor i hälsodeklarationen,
om man inte hade möjlighet att ta del av journaler. Det är rådets
mening att detta knappast skulle vara till nackdel för den
enskilde, som då själv skulle få bättre inblick i och kontroll
över den information som lämnas.
Statens medicinsk-etiska råd vill peka på att Norge i denna fråga
har en betydligt mer restriktiv hållning till försäkringsbolagen
än vad som är fallet i Sverige. Försäkringsbolagen kan där inte
själva få tillgång till en journal, utan endast till ett
redigerat journalutdrag som syftar till att besvara vissa avgränsade
frågor som försäkringsbolaget har anledning att ställa. (NOU
2000:23, Forsikringsselskapers innhenting, bruk og lagring av
helseopplysninger, samt uppgifter från Sosial og Helsedepartementet).
Förutsättning för ett sådant journalutdrag är att den tilltänkta
försäkringstagaren till sin läkare samtyckt till att dessa
uppgifter lämnas ut till försäkringsbolaget. Läkaren har annars
tystnadsplikt i förhållande till bolaget. Det innebär också att
läkaren har möjlighet att med patienten/försäkringstagaren
diskutera hur uppgifterna kan tolkas och vad det kan finnas för för-
och nackdelar med att de lämnas ut .
Sammanfattning
Statens medicinsk-etiska råd anser att försäkringsbolagens
tillgång till och hantering av journaluppgifter rymmer problem för
den personliga integriteten, för förtroendet för hälso- och
sjukvården samt, i den mån försäkringsbeslut kan baseras på
felaktig användning av journaluppgifter, även för rättsäkerheten.
Försäkringsbolagens möjlighet att ta del av oredigerade journaler
kan även påverka journalföringen på ett för patientsäkerheten
menligt sätt.
Rådet föreslår därför Regeringen att utreda förutsättningarna
för
- att begränsa försäkringsbolagens möjligheter att använda
generella fullmakter att inhämta upplysningar från läkare och
sjukhus;
- att helt avskära möjligheten till fullmakter avseende tillgång
till journaler förda i hälsoövervakande syfte inom barnhälsovården
och skolhälsovården.
Legitima informationsbehov skulle om dessa åtgärder vidtogs i
stället få tillgodoses genom egna uppgifter av de sökande samt
genom en möjlighet för försäkringsbolagen att ställa avgränsade
frågor till behandlande läkare.
För Statens medicinsk-etiska råd
Daniel Tarschys
Ordförande
Ann-Charlotte Smedler
Huvudsekreterare
|