Handikappolitiken inom transportområdet
Funktionshindrade får allt bättre möjligheter att använda
transportsystemet, i synnerhet kollektivtrafiken. Fortfarande finns dock
betydande brister. Detta framgår i en utvärdering av handikappolitiken
inom transportområdet som Vägverket på regeringens uppdrag har gjort
tillsammans med Banverket, Sjöfartsverket, Luftfartsverket och Verket för
innovationssystem. I slutrapporten beskrivs bl.a. funktionshindrades
resvanor och livssituation samt i vilken utsträckning transportsystemet
motsvarar ställda krav.
Utvecklingen är positiv, särskilt inom kollektivtrafiken, och
politiken på området har i flera delar varit aktiv och stödjande. Man
har dock kommit olika långt i landet, liksom att delarna i reskedjan
har utvecklats olika långt.
- Utvärderingen pekar på att det fortfarande finns betydande
brister i transportsystemet, som försvårar eller hindrar resandet för
personer med rörelsehinder, synnedsättning eller för dem som har
flera samtidiga funktionshinder, kommenterar Vägverkets
generaldirektör Ingemar Skogö rapporten.
En undersökning visar att av totalt 1,3 miljoner personer med
funktionshinder är det 150 000 som inte kan åka med kollektiva färdmedel,
främst på grund av fysiska nivåskillnader. Ytterligare 60 000 reser
minst någon gång i månaden, men har då problem med resandet. Genom
åtgärder i hela reskedjan i kollektivtrafiken kommer flertalet
personer med funktionshinder att kunna resa på lika villkor som de som
inte har något funktionshinder. Målet om att kollektivtrafiken ska
vara tillgänglig för alla kommer troligen inte att nås.
- Även fortsättningsvis kommer det att behövas en väl fungerande
färdtjänst, framhåller Ingemar Skogö. Enligt rapporten väljer
personer med funktionshinder oftast att resa med bil. Det finns därför
skäl att överväga en utvidgning av bilstödet, och vi behöver ökad
kunskap om funktionshindrade och personbilstrafik.
Skogö poängterar att utgångspunken för förbättringsarbetet inte
bör vara en indelning av resenärerna i funktionshindrade och icke
funktionshindrade. Det handlar istället om att åstadkomma förbättringar
för alla resenärer vad gäller komfort, säkerhet och kvalitet.
Uppdragstagarna redovisar i rapporten även ett antal förslag om
bl.a. regler för hur kollektivtrafiken ska bedrivas samt om sanktionsmöjligheter,
kompetensutveckling, standarder, planering, forskning och utveckling och
statsbidrag. I oktober 2001 lämnades också bl.a.förslag om en
tillsynsmyndighet för färdtjänsten i en rapport som beskriver tillståndet
och utvecklingen inom denna .
Ytterligare information lämnas av:
Margareta Delén eller Bertil Magnusson, Vägverket, Borlänge, tel
0243-750 00
Rapporten med bilagor finns i sin helhet tillgänglig på http://www.vv.se/publ_blank/bokhylla/funktionshindrade/lista.htm.
|