| 
 |  | 
 Rättssäkerhet inom äldreomsorgen 
	Inledande kommentar av Tomas Alsbro: 
	Detta är skrämmande läsning. Rapporten visar att vårt omtalade och hyllade 
	välstånd och trygghet är en uppblåst bubbla och under alla omständigheter inte 
	är allom givet. Och som vanlig tär det de med störst behov av samhällsstöd som 
	blir utan. 
 
Sammanfattning 
Föreliggande rapport har tagits fram i ett samarbete mellan Socialstyrelsen och 
landets länsstyrelser som ett led i tillsynen av rättssäkerheten inom äldreomsorgen. 
Undersökningens syfte var att kartlägga i vilken omfattning kommunerna inom vissa 
områden tillgodoser den enskildes rättssäkerhet inom äldreomsorgen. Datainsamling 
har skett dels genom enkätundersökning och dels genom aktgranskning. Frågeställningar 
som tas upp i undersökningen gäller hur många personer 65 år och äldre, som genom 
kommunens beslut eller genom utslag i förvaltningsdomstol, fått bifall på sin ansökan 
om insatser från äldreomsorgen men där besluten inte verkställts. Samtidigt efterfrågades 
väntetider och orsaker till den bristande verkställigheten. En annan fråga gällde 
om det fanns personer, som trots bedömt behov av insatser fått avslag på sin ansökan 
om hjälp och stöd från äldreomsorgen. Undersökningen berörde även utredningar som 
fanns utan att något beslut tagits.  
Uppgifter inhämtades genom en enkät till kommuner och kommundelsnämnder/ stadsdelsnämnder, 
totalt 399 mottagare. Svarsfrekvensen uppgick till 97 procent. Undersökningens frågeställning 
om hur rättssäkerheten ser ut i handläggning och dokumentationen genomfördes genom 
en aktgranskning.  
	- Rapportens huvudresultat är att 2 800 personer den 31 januari år 2000 väntade 
	på verkställighet av beslutade insatser inom kommunernas äldreomsorg. Samtidigt 
	fanns det 2 030 personer, som trots att kommunerna bedömt att de var i behov 
	av stöd från äldreomsorgen, fick avslag på sina ansökningar om stöd och hjälp. 
	Till 96 procent gällde alla dessa beslut ansökningar om plats i särskilt boende.
	
 
	- Häften av landets kommuner/kdn hade bifallsbeslut som inte verkställts. 
	Drygt hälften av dessa hade upp till tio ej verkställda beslut medan 74 hade 
	elva eller fler. Gotland, Västra Götaland, Örebro län och Norrbotten hade störst 
	antal ej verkställda beslut räknat per invånare 65 år och äldre. 
 
	- 144 kommuner hade varken några "ej verkställda beslut" eller "avslagsbeslut 
	trots konstaterat behov av insats". 
 
	- Av dem som väntade på verkställighet av bifallsbeslut hade drygt en tredjedel 
	väntat mer än ett halvår. Något fler än en av tio personer hade väntat mer än 
	ett år på insats. 
 
	- Orsaker till att besluten inte kunde verkställas berodde till 70 procent 
	på bristande resurser i kommunerna. Resursbristen gällde nästan uteslutande 
	tillgången till platser i särskilt boende. Ett annat skäl var till drygt 20 
	procent att personerna av olika skäl ville vänta. Man var inte beredd att flytta 
	vid just den tidpunkt då en plats erbjöds i särskilt boende, eller så ville 
	man vänta till plats blev ledig på just det boende man sökt till. 
 
	- Antalet beslut om insatsen hjälp i hemmet som ej verkställts uppgick till 
	endast två procent och kunde främst knytas till brister inom dagvård/dagverksamhet 
	för bl.a. demenssjuka personer. 
 
	- Beslut om avslag trots bedömt behov förekom i drygt en fjärdedel av landets 
	kommuner/kdn. 60 av dessa hade upp till tio avslag trots bedömt behov av insats 
	medan 48 hade elva eller fler avslag. Halland och Västernorrland var de län 
	som hade flest sådana avslag i förhållande till antalet invånare 65 år och äldre.
	
 
	- Den 31 januari 2000 fanns 21 domar från 15 kommuner som inte hade verkställts. 
	Samtliga dessa avsåg bistånd i form av särskilt boende. Som skäl till att dessa 
	inte verkställts uppgav kommunerna att de sökande i 15 fall blivit erbjudna 
	särskilt boende men valt att vänta med att flytta eller haft särskilda krav 
	på önskat boende. 
 
	- Mot bakgrund av de brister i verkställighet av gynnande beslut och domar 
	har 68 § SoL fått ett tillägg, som från den 1 juli 2000 gett länsstyrelserna 
	möjlighet att förelägga kommuner att fullgöra vad som ålagts kommunen i en lagakraftvunnen 
	dom om rätt till bistånd enligt 6 b eller 6 f §§ SoL. Föreläggandet får förenas 
	med vite. 
 
	- Antalet utredningar inom äldreomsorgen, som påbörjats före den 30 september 
	1999 men som ännu inte lett till beslut den 31 januari 2000, var litet i förhållande 
	till antalet ej verkställda beslut. 
 
	- I en majoritet av kommunerna prövades insatserna dagvård/dagverksamhet och 
	ledsagare enligt 6 g § SoL, som enbart kan överklagas genom laglighetsprövning. 
	Korttidsplats, trygghetslarm och matdistribution prövades oftast enligt 6 f 
	§ SoL. 
 
	- Rättssäkerheten inom handläggning och dokumentation bedömdes av granskande 
	myndigheter utifrån 1 435 akter fördelade på tre kommuner i varje län. Resultatet 
	visade en förbättring av dokumentationen jämfört med tidigare. På många håll 
	redovisades höga svarssiffror från kommunerna på vad dokumentationen ska innehålla: 
	ansökan, utredning, bedömning, beslut och journalanteckningar avseende verkställigheten. 
	Men det finns fortfarande en del att utveckla, bl.a. att datum för verkställighet 
	anges i beslutet, tydligare bedömningar av handläggaren samt bättre formulerade 
	beslut. 
 
 
Socialstyrelsen och länsstyrelserna anser det helt oacceptabelt att så många 
människor trots konstaterat behov av särskilt boende tvingas vänta i obestämd tid 
på att få en beviljad insats verkställd. Det är heller inte acceptabelt att människor 
trots konstaterat behov får avslag på sin ansökan om hjälp och stöd. Uppenbarligen 
är det många kommuner som i otillräcklig grad tillämpar 20 § SoL för att tillhandahålla 
tillräckligt med särskilda boenden.  
Handläggning och dokumentation är en förutsättning för att utveckla en socialtjänst 
med god kvalitet. Människor i utsatta situationer som kontaktar socialtjänsten måste 
kunna förlita sig på att prövningen sker professionellt och lagenligt. Socialtjänsten 
har ansvar för att säkerställa enskilda människors rättssäkerhet.  
Den genomförda undersökningen pekar på ett behov av normerande underlag för att 
säkerställa att lagstiftningen tolkas och tillämpas likartat i kommunerna. Det framkommer 
också behov av en fördjupad diskussion kring frågor som rör de äldres självbestämmande 
och valfrihet i förhållande till hur de idag bemöts av socialtjänsten. 
	
		
		Rättssäkerhet inom 
		äldreomsorgen 
		
		
		
			
				| 
				Socialstyrelsen 
				klassificerar sin utgivning i olika
				dokumenttyper. 
				Detta är en Tillsynsåterföring. Det innebär att den innehåller 
				en sammanställning av iakttagelser och resultat från regional eller 
				riksomfattande verksamhetstillsyn inom hälso- och sjukvården, socialtjänsten, 
				hälsoskyddet och smittskyddet. Till generell tillsynsåterföring 
				räknas också sammanställningar av Lex Maria- och andra anmälningsärenden. 
				Socialstyrelsen svarar för innehåll och slutsatser. | 
			 
		 
		
		  
		
		Kontaktperson: 
		Tom Eriksson, e-post tom.eriksson@sos.se 
		ISBN 91-7201-506-3 
		Pris: 110 kr. Beställs från
		webbutiken eller 
		Socialstyrelsens kundtjänst, 120 88 Stockholm. Fax 08-779 96 67, e-post
		socialstyrelsen@strd.se, ange 
		artikelnummer 2001-109-4 
  
		Hela
		
		rapporten
		i pdf-format (489 kB) 
		Uppdaterad 9 mars 
		2001 
		 | 
	 
 
Källa Socialstyrelsen 
 |  |  |