Fråga 1996/97:161
av Berit Oscarsson (s) till socialministern om bilstöd till
handikappade
Riksförsäkringsverket har i sina Allmänna råd
om bilstöd till handikappade 1996:9 lagt fast praxis, som redan
praktiserats på en del håll i landet, att anpassning som monterats på
fabrik inte betraktas som anpassning och är således inte bidragsberättigat. Riksförsäkringsverket har bestämt sig för att tolka
ett par domar i den här frågan på det sättet. Det betyder att ingen i
fortsättningen kan räkna in merkostnader som t.ex. automatlåda,
elektriskt manövrerade backspeglar och elfönsterhissar som monteras i
fabrik, i anpassningsbidraget. Detta medför väsentliga merkostnader för
personer med rörelsehinder som är beroende av bil. Om man däremot
skaffar denna utrustning efteråt räknas det som anpassning och är
bidragsberättigat. Jag vill fråga socialministern om hon avser att rätta
till detta missförhållande för personer med funktionshinder som ju är
beroende av denna anpassning vare sig utrustningen monterats på fabrik
eller anskaffats efter bilköpet.
Svar
på den skriftliga frågan
Svar på fråga 1996/97:161 om bilstöd till handikappade
Socialminister Margot Wallström
Berit Oscarsson har frågat mig om jag avser att rätta
till det förhållandet att personer med funktionshinder som är beroende
av bilanpassning numera inte får anpassningsbidrag för sådan utrustning
som bilen levereras med direkt från bilfabriken. När det gäller ersättningsbar bilanpassning fann den
tidigare Försäkringsöverdomstolen genom en dom år 1993 och Kammarrätten
i Göteborg genom en annan dom 1995, att sådan utrustning som en bil kan
levereras med direkt från en bilfabrik räknas som normal utrustning och
därmed inte berättigar till anpassningsbidrag. Exempel på sådan
utrustning kan vara automatisk växellåda, servostyrning, elektriska fönsterhissar
och centrallås. Domstolarnas ändrade och skärpta bedömning har kommit
till uttryck i Riksförsäkringsverkets allmänna råd till försäkringskassorna
om vad som är ersättningsbar bilanpassning. Detta förhållande har, som
påpekas i frågan, i vissa fall medfört ökade kostnader för enskilda
med funktionshinder. Primärt är detta en fråga om hur försäkringskassorna,
Riksförsäkringsverket och domstolarna tolkar de nuvarande reglerna. Jag
vill dock informera om att jag inom kort avser att träffa Riksförsäkringsverkets
ledning för att diskutera olika frågor. En av de frågor jag då kommer
att ta upp är just det förhållande som Berit Oscarsson har påpekat.
Min avsikt är att skaffa mig ytterligare underlag för att kunna bedöma
om regeringen bör vidta någon åtgärd i frågan.
Motion till riksdagen
1997/98:So416
av Berit Oscarsson och Sven-Erik
Österberg (s)
bilstödet Enligt förordningen (1988:890) om bilstöd till
handikappade skall personer med funktionshinder ges stöd till att kunna
skaffa ett fordon samt att kunna bruka det trots funktionshinder.
Merkostnader på grund av funktionshinder skall kompenseras.
Försäkringskassan handlägger ärenden om bilstöd, och
Riksförsäkringsverket anger riktlinjerna genom att utfärda allmänna
råd. För att en person med funktionshinder
skall kunna bruka ett fordon krävs att vissa anpassningar görs. I fråga
om anpassningar har Försäkringsverket arbetat med två typer av
anpassningar, basanpassning och specialanpassning. Basanpassning är sådan anpassning som
kräver en åtgärd som kan tillgodoses genom en särskild beställning av
nybilsköp. Det kan till exempel handla om en automatisk växellåda,
elfönsterhiss och klimatanläggning. Utrustningen är inte standard och
innebär därför merkostnad. En automatisk växellåda kostar exempelvis
cirka 15.000 kronor extra om köparen vill ha en sådan inmonterad. Specialanpassning är sådan utrustning
som enbart används av personer med funktionshinder. Det rör sig om
exempelvis fot- eller handaggregat. Denna utrustning monteras in i
särskilda verkstäder som specialiserat sig på detta. Utrustningen kan
alltså inte levereras av bilfabrikanten. Enligt propositionen (1987/88:99, s 4)
bör anpassningsbidrag "utgå med det belopp som motsvarar kostnaden
för en sådan ändring av eller anordning på fordonet som behövs för
att den handikappade skall kunna bruka det." Tidigare har
anpassningsbidrag beviljats för både bas- och specialanpassning. Riksförsäkringsverket gav förra året
ut nya allmänna råd (1996:9) om tillämpningen av förordningen. I dessa
råd fastställdes att så kallade basanpassningar inte längre skall
ersättas (s 24). Till stöd för rådet anges ett par domar (FÖD) den 25
oktober 1993, målnr 2454/91, ref 1993:19 och Kammarrätten i Göteborg,
den 31 mars 1995, mål nr 4011/94. Enligt vår uppfattning har
Riksförsäkringsverket gjort en allt för långtgående tolkning av
domarna. Avgörandena gällde automatisk växellåda, servostyrning,
elektriska fönsterhissar och centrallås. Anpassningarna fanns i
respektive bil vid inköpet och i det ena fallet var det fråga om en
begagnad bil. Angående den begagnade bilen menade domstolen att det inte
gick att avgöra om det på begagnadmarknaden är någon skillnad i pris
mellan en bil med eller utan anpassningen. Sammanfattningsvis ger domarna enbart
uttryck för att ersättning endast skall utgå om anpassningen medfört
en merkostnad. Domarna uttrycker inte att utrustning som levereras av
billeverantören inte skall ersättas genom anpassningsbidrag såsom
Riksförsäkringsverket menar i det nya allmänna rådet. Detta innebär
att många enskilda med funktionshinder fått ökade kostnader. Hemställan Med hänvisning till det anförda hemställs
att riksdagen som sin mening ger regeringen till känna
vad i motionen anförts om bilstödet.
Stockholm den 1 oktober 1997
|
|
Berit Oscarsson (s)
|
Sven-Erik Österberg (s)
|
|