SkadePortalen / WhiplashInfo [Bloggen] [Här kan du ställa frågor och läsa svar på det mesta om whiplash/pisksnärt]
|
Hjälpmedel för funktionshindradeSocialstyrelsens meddelandeblad nr 21/99 Mottagare: Socialstyrelsen redovisar i detta meddelandeblad en inventering och genomgång av de lagar, förordningar och andra författningar som reglerar hanteringen av hjälpmedel till funktionshindrade inom hälso- och sjukvårdens ansvarsområde. Genomgången avser reglerna för de hjälpmedel som lämnas ut till personer med funktionshinder. I meddelandebladet behandlas inte sådana bestämmelser som tangerar hjälpmedelsfrågorna, men som faller utanför hälso- och sjukvårdens ansvarsområde, t.ex. lagen (1962:381) om allmän försäkring (AFL). Hänvisningarna till gällande författningar är aktuella per den 1 september 1999. Tillägg till HSL i
samband med 1994 års handikappreform Det lagstadgade ansvaret för sjukvårdshuvudmännen att erbjuda hjälpmedel för funktionshindrade lyfts fram i särskilda paragrafer i HSL. Detta innebär dock inte att landstingens och kommunernas ansvar i den delen skulle vara större eller mer långtgående än sjukvårdshuvudmännens generella ansvar för en god hälso- och sjukvård. I propositionen (prop. 1992/93:159) framhålls (s. 127) att hjälpmedelsförsörjningen är en omfattande och mångfasetterad verksamhet. Här anges att ansvaret som följer av tillägget i HSL bör omfatta hjälpmedel för den dagliga livsföringen samt hjälpmedel för vård och behandling. Med hjälpmedel för den dagliga livsföringen avses enligt propositionen (s. 127) främst de hjälpmedel som fordras för att den enskilde själv eller med hjälp av någon annan skall kunna:
I propositionen understryks (s.127) att det inte är möjligt att i detalj definiera och avgränsa olika hjälpmedelsgrupper och ansvarsområden. Vidare framgår av propositionen (s.129 och 201) att den skyldighet att tillhandahålla hjälpmedel som följer av tillägget i HSL inte gäller sådana hjälpmedel som kan erhållas med ekonomiskt stöd från annan huvudman enligt särskild reglering, t.ex. arbetsförmedlingen och försäkringskassan. Det kan gälla arbetshjälpmedel på den enskildes arbetsplats, vissa hjälpmedel som kan behövas för en yrkesinriktad rehabilitering samt särskilda pedagogiska hjälpmedel inom barnomsorgen och skolan. För vissa förbrukningsartiklar som erfordras vid t.ex. stomi eller diabetes gäller lagen (1996:1150) om högkostnadsskydd för läkemedel mm. Hjälpmedel vid inkontinens regleras i 3 d § respektive 18 c § HSL. För texttelefon finns särskilda regler i förordningen (1992:621, ändringar 1993:163 och 1997:351) om statsbidrag till texttelefoner. Lagen (1993:584) om medicintekniska produkter kan vara tillämplig på så gott som alla hjälpmedel som omfattas av bestämmelserna i HSL. I den lagen uppställs krav på att produkten (hjälpmedlet) skall vara lämplig för sin användning (5 §). Krav ställs vidare på att produkten inte får släppas ut på marknaden eller tas i bruk om den inte uppfyller de krav och villkor som gäller enligt 5 § eller enligt föreskrifter som meddelats med stöd av 6 § (9 §). Hjälpmedelsbehovet
relateras till andra åtgärder I propositionen (s.121) betonas att den individuella habiliterings-/rehabiliteringsplanen inklusive hjälpmedelsinsatser bör utgå från den enskildes egna mål, behov och intressen. Den bör omfatta olika behov som kan tillgodoses genom insatser från olika kompetensområden och genom flera verksamheter. Såväl habilitering som rehabilitering är målinriktade processer som förutsätter att den enskildes möjligheter till inflytande vid planering, genomförande och uppföljning beaktas och säkras (s. 200). Verkställigheten av planens innehåll förutsätter således att de personer som har huvudmännens uppdrag att tillhandahålla hjälpmedel för funktionshindrade informerar och instruerar brukaren om hjälpmedlens möjligheter, egenskaper och funktioner, eventuella risker etc. Hjälpmedelsinstitutet ger kontinuerligt ut rapporten "Bra Hjälpmedel", som innehåller en förteckning över samtliga produkter, ca 5 500, som provats av Hjälpmedelsinstitutet och bedömts som bra hjälpmedel. Förteckningen uppdateras en gång per år. Hjälpmedelsinstitutet har också, i samarbete med Socialstyrelsen, Sjukvårdens Leverantörs Förening och representanter för vården givit ut skriften "Specialanpassade Medicintekniska produkter Handikapphjälpmedel", vilken för närvarande är under revidering. Den 1 januari 1999 infördes nya bestämmelser i HSL i syfte att stärka patientens ställning i hälso- och sjukvården, bl.a. när det gäller möjligheten för patienterna att välja behandlingsalternativ (3 a §). Enligt propositionen (1998/99:4) Stärkt patientinflytande (s.46–47) faller hjälpmedel utanför det begreppet. Socialstyrelsen har i en skrivelse till Reumatikerförbundet i maj 1999 (dnr 53-3390/1998) framhållit bl.a. följande:
Samtidigt med 1994 års ändringar i HSL infördes lagen (1993:387) om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). I 1 § LSS anges att lagen innehåller bestämmelser om insatser för särskilt stöd och särskild service åt personer
I lagen (1993:389) om assistansersättning (LASS) finns föreskrifter om ersättning av allmänna medel till vissa funktionshindrade för kostnader för personlig assistans (assistansersättning). Ersättning för eventuella hjälpmedel utgår inte enligt LSS eller LASS. Personer som tillhör personkretsen i LSS har dock ofta behov av hjälpmedel för sin dagliga livsföring. Landstingsförbundet och Svenska Kommunförbundet har i en rapport om hjälpmedelsansvarets fördelning mellan landsting och kommuner (LOKAH-rapporten, 1996) framhållit bland annat följande: Om den enskilde till följd av ett funktionshinder är i behov av en anpassad säng eller lyft i sin bostad bör detta kunna betraktas som ett hjälpmedel i den dagliga livsföringen även om det också används av personalen. En individuellt anpassad rullstol som körs av vårdare eller personal bör betraktas som ett individuellt hjälpmedel och inte som en arbetsteknisk utrustning. Arbetsgivarens ansvar avser endast sådan arbetsteknisk utrustning som krävs för att förebygga och förhindra ohälsa och olycksfall bland personalen. I Riksförsäkringsverkets Allmänna råd 1998:6, Assistansersättning, behandlas frågan om arbetstekniska hjälpmedel. Riksförsäkringsverket rekommenderar, mot bakgrund av LOKAH-rapporten, att assistansersättning inte får användas för andra hjälpmedel än smärre kostnader för arbetstekniska hjälpmedel, som exempelvis handskar och förkläden. Bestämmelser som reglerar
tillhandahållandet av hjälpmedelsinsatser för personer med funktionshinder Vidare kan nämnas lagen (1993:584) om medicintekniska produkter samt de föreskrifter och allmänna råd, utfärdade av Socialstyrelsen (SOSFS), som sammanhänger med de ovan nämnda lagarna. Dit hör bl.a. SOSFS 1996:24, som innehåller verkställighetsföreskrifter till bestämmelserna om kvalitetssäkring i 31 § HSL. I den angivna SOSFS finns krav på kvalitetssystem. Dessa skall innehålla rutiner för hur hälso- och sjukvården säkerställer vad som föreskrivs för vården i lagar och andra författningar. Vidare anges vilka inom vården som ansvarar för att rutinerna fastställs och följs. Andra aktuella föreskrifter och allmänna råd rör anmälningsskyldigheten enligt Lex Maria, medicintekniska produkter samt informationsöverföring och samordnad vårdplanering. Av betydelse är också patientjournallagen (1985:562) samt lagen (1998:1656) om patientnämndsverksamhet, vilken fr.o.m. den 1 januari 1999 har ersatt lagen (1992:563) om förtroendenämndsverksamhet inom hälso- och sjukvården m.m. I det följande redovisas utdrag ur ovan nämnda lagar och ur LSS. Vidare redovisas aktuella föreskrifter och allmänna råd som Socialstyrelsen utfärdat. Förteckningen är aktuell per den 1 september 1999. I: Hälso- och sjukvårdslagen
(1982:763) Vården skall ges med respekt för alla människors lika värde och för den enskilda människans värdighet. Den som har det största behovet av hälso- och sjukvård skall ges företräde till vården. 2 a § Hälso- och sjukvården skall bedrivas så att den uppfyller kraven på god vård. Detta innebär att den skall särskilt
… 2 e § Där det bedrivs hälso- och sjukvård skall det finnas den personal, de lokaler och den utrustning som behövs för att god vård skall kunna ges. 3 b § Landstinget skall erbjuda dem som är bosatta inom landstinget eller som är kvarskrivna enligt 16 § folkbokföringslagen (1991:481) och stadigvarande vistas där
Habilitering eller rehabilitering samt tillhandahållande av hjälpmedel skall planeras i samverkan med den enskilde. Av planen skall planerade och beslutade insatser framgå. 18 b § Kommunen skall i samband med sådan hälso- och sjukvård som avses i 18 § första–tredje styckena erbjuda även habilitering, rehabilitering och hjälpmedel för funktionshindrade. Landstinget får även utan samband med överlåtelse av ansvar för hälso- och sjukvård enligt 18 § träffa överenskommelse med en kommun inom landstinget om att kommunen skall ha ansvar för hjälpmedel för funktionshindrade. Vad som sägs i 3 b § tredje stycket gäller även i fråga om habilitering, rehabilitering och hjälpmedel för funktionshindrade som ombesörjs av en kommun. 31 § Inom hälso- och sjukvård skall kvaliteten i verksamheten systematiskt och fortlöpande utvecklas och säkras. II: Lagen (1993:387) om stöd och
service till vissa funktionshindrade (LSS) Landstinget och kommunen skall underrätta varandra om upprättade planer. III: Lagen (1998:531) om
yrkesverksamhet på hälso- och sjukvårdens område (LYHS) 2 § Den som har ansvaret för hälso- och sjukvården av en patient skall se till att patienten ges individuellt anpassad information om sitt hälsotillstånd och om de metoder för undersökning, vård och behandling som finns. … IV: Lagen (1993:584) om
medicintekniska produkter
6 § första stycket Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela de föreskrifter om krav på medicintekniska produkter och villkor som behövs till skydd för liv, personlig säkerhet eller hälsa. 9 § första stycket En medicinteknisk produkt får släppas ut på marknaden eller tas i bruk i Sverige endast om den uppfyller de krav och villkor som gäller enligt 5 § eller enligt föreskrifter som meddelats med stöd av 6 §. V: Patientjournallagen (1985:562) Om uppgifterna föreligger, skall en patientjournal alltid innehålla
VI: Lagen (1998:1656) om
patientnämndsverksamhet m.m.
2 § Nämnderna skall utifrån synpunkter och klagomål stödja och hjälpa enskilda patienter och bidra till kvalitetsutvecklingen i hälso- och sjukvården genom att
VII: Socialstyrelsens föreskrifter
och allmänna råd
a. Samverkan och samarbete Kvalitetssystemet skall innehålla rutiner för
Kvalitetssystemet skall innehålla rutiner för att säkerställa att
Kvalitetssystemet skall innehålla rutiner för
Här framgår bl.a. att vårdgivaren skall ha rutiner för avvikelsehantering och att rutinerna skall vara anpassade efter den typ av verksamhet som bedrivs. En avvikelse skall alltid analyseras och följas upp och erfarenheterna av det inträffade skall återföras till verksamheten. 3. Socialstyrelsens föreskrifter och
allmänna råd (SOSFS 1994:20) om medicintekniska produkter 4. Socialstyrelsens föreskrifter och
allmänna råd (SOSFS 1994:21) om ansvaret för medicintekniska produkter i
hälso- och sjukvården m.m. 5. Socialstyrelsens föreskrifter och
allmänna råd (SOSFS 1996:32) om informationsöverföring och samordnad
vårdplanering SOSFS 1996:32 syftar till att skapa en
struktur för informationsöverföring och samverkan mellan olika vårdgivare i
de fall kommunen kan få ett betalningsansvar enligt lagen (1990:1404) om
kommunernas betalningsansvar för viss hälso- och sjukvård.
Information: Christina Rörby, HS/AE, tel
08-555 533 74
Varje meddelandeblad sänds ut till
berörda målgrupper. Vill Du förvissa Dig om att få samtliga nummer i serien
kan Du prenumerera antingen per post (f n 260 kr för tolv månader) eller
per fax (f n 192 kr för tolv månader). |
Copyright © 2001-2011 Tomas Alsbro, Whiplash Info. All rights reserved. |