KAMMARRÄTTEN
I GÖTEBORG
|
|
DOM
|
|
|
|
Meddelad i
Göteborg
|
Avdelning 6
|
Bilstöd enligt förordningen om bilstöd till handikappade (elsanering
av bil) *
DOMSKÄL *
DOMSLUT *
En ledamot anförde följande skiljaktiga mening *
Bilstöd enligt förordningen om bilstöd till
handikappade (elsanering av bil)
Riksförsäkringsverket yrkar att kammarrätten upphäver länsrättens
dom och fastställer försäkringskassans beslut. Riksförsäkringsverket
yrkar vidare inhibition och åberopar de skäl som anförts i yttrande
till länsrätten och vad ordföranden i länsrätten anfört i sin
skiljaktiga mening.
Kammarrätten har i beslut den 20 januari 1998 meddelat prövningstillstånd
och förordnat att den överklagade domen tills vidare inte skall gälla.
Socialstyrelsen anser i avgivet yttrande i målet att AA är berättigad
till bilstöd till handikappade.
Riksförsäkringsverket anför med anledning av Socialstyrelsens
yttrande följande. Såväl i proposition 1987/88:9 om förbättrat bilstöd
till handikappade som i proposition 1988/89:125 bilaga 4 med förslag till
tilläggsbudget II till statsbudgeten för budgetåret 1988/89 underströks
vikten av att det nya bilstödets handikappspolitiska syfte inte
urholkades. AA har på grund av ett varaktigt funktionshinder svårigheter
att anlita allmänna kommunikationer. Enligt verkets mening är dock svårigheterna
inte så väsentliga som krävs för rätt till bilstöd. Jämför
Regeringsrättens dom den 13 november 1995 i mål nr 10022-1995.
AA anser att kammarrätten skall avslå överklagandet och anför bl.a.
följande. Det åberopade rättsfallet skiljer sig från hennes fall genom
att man ej ansåg handikappet som varaktigt. Socialstyrelsen har vidare gått
ut med förhållningsorder till Försäkringskassan att man ej skall bedöma
elkänsliga personer efter diagnosen utan se till symtomen i stället.
DOMSKÄL
Socialstyrelsen anför i ovan nämnda yttrande bl.a. följande. Det
framkommer av utredning vid försäkringskassan och av läkarutlåtanden
från 1993 och 1995 att AA haft betydande besvär som hindrat eller starkt
försvårat hennes arbete. Hon sätter själv symtomen i samband med
exponering för elektromagnetiska fält. Påtaglig förbättring av tillståndet
har inträtt efter byte till bostad som elsanerats, till stor del på
hennes egen bekostnad, samt efter omfattande elsanering på arbetsplatsen
genom arbetsgivarens försorg. Hon har själv ordnat med elsanerad
biltransport, vilket möjliggjort återgång till arbete 1993 efter tre års
hel sjukskrivning. Försök att utnyttja buss och spårvagn har lett till
nya hela sjukskrivningar på grund av kraftig försämring av besvären.
Samband mellan exponering för elektromagnetiska fält och olika symtom är
inte medicinskt - vetenskapligt klarlagt. Ett samband kan varken bevisas
eller uteslutas. Många patienter med lätta eller måttliga besvär kan
bli relativt besvärsfria efter en rad kombinerade åtgärder. Dessa kan
bestå i en allmän översyn av arbetsmiljön, arbetstider etc.I åtgärderna
har ofta ingått någon form av elsanering. Bevis saknas för vilka åtgärder
som haft mer avgörande betydelse. Vissa patienter har mer uttalade och långvariga
besvär och upplever en extrem känslighet vid elexposition.
Rehabilitering av dessa personer kan vara mycket svår. I AA:s fall har
dock rehabiliteringen varit framgångsrik efter olika åtgärder där
elsanering av bostad och arbete haft stor betydelse för patienten.
Transport i en elsanerad bil synes nu vara avgörande för att hon skall
kunna fortsätta sin halvtidstjänstgöring. Enligt Socialstyrelsens
mening uppfyller AA kraven i förordningen om bilstöd till handikappade.
Hennes symtom har funnits sedan 1970-talet och hindrar henne totalt från
arbete när elexponering blir för stark. Hennes handikapp torde efter
denna långa observationstid kunna betecknas som bestående och i vart
fall beräknas bestå under den tid som en bil skall användas, dvs.
omkring sju år. Att ett orsakssamband mellan exponering för
elektromagnetiska fält och AA:s olika arbetshindrande symtom inte kan
bevisas med nuvarande kunskap får enligt Socialstyrelsen inte leda till
att hon undanhålls det handikappstöd som hon är i behov av.
Kammarrätten finner vid en helhetsbedömning att utredningen i målet
visar att AA har ett varaktigt funktionshinder som ger upphov till väsentliga
svårigheter att förflytta sig utan att ha tillgång till en elsanerad
bil. Kammarrätten instämmer därför i länsrättens bedömning.
DOMSLUT
Kammarrätten avslår överklagandet.
Kammarrättens interimistiska beslut gäller härigenom inte längre.
En ledamot anförde följande skiljaktiga
mening
Enligt 2 § förordningen om bilstöd till handikappade avses med
handikappad i förordningen den som på grund av varaktigt funktionshinder
har väsentliga svårigheter att förflytta sig på egen hand eller att
anlita allmänna kommunikationer.
I förarbetena till förordningen om bilstöd till handikappade framhålls
(se prop. 1987/88:99 sid 17) att ett grundläggande villkor för att bilstöd
skall utgå är att det är själva funktions-hindret som ger upphov till
väsentliga förflyttningssvårigheter. En sådan situation upp-kommer när
den enskilde har väsentliga svårigheter att anlita allmänna
kommunikationer.
Det kan bl.a. gälla personer som vid förflyttning är beroende av hjälpmedel,
t.ex. rullstol, bockar eller käppar. Väsentliga förflyttningssvårigheter
kan även föreligga vid tillstånd av svåra astmatiska besvär eller vid
andra liknande allvarliga tillstånd.
I målet är utrett att AA har ett varaktigt funktionshinder i form av
besvär som sammanfattats under diagnosen elallergi. Enligt min mening kan
dock inte detta funktionshinder anses medföra så väsentliga svårigheter
att anlita allmänna kommunikationer att hon är att anse som handikappad
i den mening som avses i förordningen om bilstöd till handikappade. Jag
anser därför att Riksförsäkringsverkets överklagande bör bifallas. |