Social tillsyn 1999
Resultatet av länsstyrelsernas tillsyn
Sammanfattning med
Socialstyrelsens kommentarer
Inledning
Socialstyrelsen och länsstyrelserna har ett gemensamt uppdrag att presentera
resultatet av den sociala tillsynen 1999.
I denna rapport
presenteras resultatet av den sociala tillsynen över socialtjänsten inklusive
LSS.
Rapporten ger
svar på följande frågor:
- Vad har
granskats?
- Vad visar
granskningen?
- Hur bedömer länsstyrelserna
utvecklingen av socialtjänsten?
Efter länsstyrelserna
granskat en verksamhet görs en bedömning. Bedöm-ningen leder till ett beslut
som visar alltifrån att verksamheten inte har några brister alls till att den
visar brister som länsstyrelserna bedömer vara så allvarliga att de medför
risk för enskilda människors rättssäkerhet och/eller verksamheters
laglighet. I rapporten redovisas dessa allvarliga brister. För enskilda
personers klagomål redovisas om granskningen av klagomålen lett till kritik
eller ej.
Hur mycket
granskades 1999?
Under 1990-talet har länsstyrelsernas tillsyn i allt större omfattning
inriktats på att granska socialtjänstens och enskilda vård- och
omsorgsgivares verksamheter. Länsstyrelsernas tillsyn styrs i relativt hög
grad av regeringsuppdrag. Sedan 1996 har länsstyrelsernas tillsyn över
socialtjänstens verksamheter mer än fördubblats. Resultatet av 1999 års
sociala tillsyn visar att länsstyrelserna har granskat omkring 1 230
verksamheter i samtliga kommuner och nästan 40 procent av de enskilda
verksamheterna. Dessutom granskades omkring 1 850 klagomål från enskilda människor.
Vad visar
resultatet av granskningarna?
I nästan all tillsyn hittas brister av olika slag. Bedömningen av bristerna
varierar alltifrån lättare påpekanden till mycket allvarlig kritik. Vid de
flesta granskningar av verksamheter har länsstyrelserna bedömt att det inte
funnits så allvarliga brister medan i drygt 20 procent av granskningarna har
dock så allvarliga brister påträffats.
Andelen allvarliga brister varierar kraftigt mellan både socialtjänstens olika
verksamheter och vad som granskats. Inom ekonomiskt bistånd har allvarliga
brister påträffats i drygt 40 procent av granskningarna, medan för familjerätt
och familjerådgivning har sådana brister endast påträffats i fyra procent av
granskningarna.
När det gäller granskningar av verksamheter för personer med funktionshinder
och vuxna missbrukare är andelen påträffade allvarliga brister större vid
granskningar av verksamheter som bedrivs i kommunal regi (knappt 20 procent) än
för enskilda verksamheter (sju procent).
35 procent av granskade klagomål från enskilda personer visade på brister
medan 65 procent inte ledde till någon kritik av socialtjänsten.
Fördelningen var jämn mellan män och kvinnor som lämnade in klagomål på
socialtjänsten under året. Inom äldreomsorg var dock andelen kvinnor närmare
70 procent, medan för vuxna missbrukare, familjerätt och familjerådgivning
var förhållandet det omvända; 75 respektive 60 procent av klagomålen som
granskats gäller män.
Förändring
mellan 1998 och 1999
Av alla som får insatser från socialtjänsten är det få som vänder sig till
länsstyrelserna med klagomål. 1999 lämnade knappt 2 200 personer in klagomål,
vilket är en ökning från föregående år, men antalet personer som klagar
har inte nått upp till samma nivå som 1996 då antalet personer var nästan 2
500. Antalet klagomål på verksamheter för funktionshinder och vuxna
missbrukare har ökat med 120 respektive 83 procent jämfört med 1998. Antalet
klagomål från enskilda personer över brister i ekonomiskt bistånd och barn,
unga och familjer har däremot minskat jämfört med föregående år.
Andelen av klagomålen från enskilda människor, där länsstyrelserna
kritiserat socialtjänsten, har minskat jämfört med 1998. Då avslutades drygt
40 procent av granskningarna med länsstyrelsernas kritik medan 1999 års andel
var 35 procent. Det är endast inom verksamheter för barn, unga och familjer där
andelen kritik ligger kvar på samma nivå som föregående år.
Kommunerna visar ett ökat intresse att utveckla kvaliteten i socialtjänsten.
Brister i bemötande är inte lika framträdande i årets resultat av den
sociala tillsynen som det varit under föregående år.
Vad har förbättrats?
Socialtjänstens kvalitetsutveckling har granskats under året.
Kommunerna visar ett ökat intresse för att utveckla och införa metoder och
system för att följa upp, säkra och utveckla kvaliteten. Kommunerna har
kommit olika långt i kvalitetsarbetet. Några befinner sig på
planeringsstadiet medan andra har infört kvalitetssystem. I över 80 procent av
dessa granskningar har inga allvarliga brister påträffats. I var tredje
granskning av kvalitetsarbetet inom familjerätt noterades dock allvarliga
brister.
Kvalitet och säkerhet
har granskats i enskilda verksamheter för barn, unga och familjer, missbrukare,
personer med funktionshinder och äldre. Även på detta område har arbetet
kommit olika långt i att säkra och utveckla kvaliteten. Några har inte påbörjat
kvalitetsarbetet medan andra har infört kvalitetssystem. I över 80 procent av
granskningarna har ingen allvarlig brist påträffats.
Vilka är de
vanligaste bristerna?
Mest utmärkande för samtliga verksamheter är brister i handläggningen.
Bristerna i handläggning omfattar även socialtjänstens dokumentation.
Människor har
inte fått sina behov prövade eller tillgodosedda på ett lagenligt och rättssäkert
sätt. Länsstyrelsernas tillsyn visar att det finns allvarliga brister i
- socialtjänstens
sätt att utreda och fatta beslut om enskilda människors behov av insatser
- att enskilda människor
inte får insatser som är anpassade till deras behov utan erbjuds andra
alternativ
- att enskilda människors
behov av insatser avslås med hänvisning till att resurser saknas, vilket
inte är i överensstämmelse med lagen
- att beslut om
insats inte verkställs med hänvisning till bristande resurser, vilket inte
är i enlighet med lagen.
I knappt 40
procent av granskningarna som har gjorts av handläggningen förekommer så
allvarliga brister att den enskildes rättssäkerhet riskeras. Största risken löper
enskilda människor som ansöker om ekonomiskt bistånd och inom området barn,
unga och familjer där sex av tio granskade verksamheter allvarligt brister i
sin handläggning. Inom omsorgen om äldre har man funnit allvarliga brister i närmare
hälften av granskningarna.
Enskilda människors klagomål på handläggning ledde i över 40 procent till
kritik. För omsorgen av äldre och personer med funktionshinder var andelen något
högre då drygt hälften av granskningarna ledde till kritik.
Barnperspektivet behöver ytterligare förstärkas i utredningar om ekonomiskt
bistånd och inom barn, unga och familjer. Allvarliga brister i barnperspektivet
påträffades i 60 procent av granskningarna av ekonomiskt bistånd och 30
procent som rör barn, unga och familjer.
Vad bedömer länsstyrelserna
som oroande?
Flera länsstyrelser konstaterade 1998 att socialtjänsten hade svårt att behålla
och rekrytera kompetent och erfaren personal. Denna oro uttalas även 1999.
Vissa kommuner har hög arbetsbelastning och en uppgiven personal som upplever
sig trängd mellan krav på att hålla verksamhetens budget och att samtidigt
tillgodose enskilda människors behov. Arbetsledare inom omsorgen av personer
med funktionshinder och inom omsorgen om äldre får ansvar för allt större
personalgrupper. I vissa län har tvångsinsatser för barn, ungdomar och vuxna
missbrukare ökat.
Socialstyrelsens
kommentarer
Resultatet av den sociala tillsynen visar, liksom tidigare år, att brister i
socialtjänsten förekommer. Allvarliga brister har funnits i en femtedel av
granskningarna. Socialstyrelsen bedömer att bristerna är stora och att
konsekvenserna för enskilda människor är allvarliga. Förbättringar bör främst
genomföras inom följande områden:
Handläggning
De mest framträdande allvarliga bristerna rör socialtjänstens handläggning.
Bristerna omfattar även socialtjänstens dokumentation. Dessa brister gäller
samtliga områden i varierande grad och har påtalats under samtliga de fem år
som motsvarande rapport sammanställts.
Exempel på
brister som länsstyrelserna sett och som rör enskilda är
- Ansökan om
bistånd prövas inte utan den enskilde får besked om att det inte är någon
idé att ansöka för det kommer ändå inte att beviljas
- Socialtjänsten
beviljar insatser efter vad som finns att erbjuda, utan hänsyn till vad den
enskilde ansöker om
- Utredningen är
bristfällig då väsentliga uppgifter saknas angående den enskildes
situation, förutsättningar och behov
- Uppgifter inhämtas
från andra utan den enskildes medgivande
- Utredningen
kommuniceras inte med den enskilde
- Beslut saknas,
gäller annat än den enskilde ansökt om eller delges endast muntligt ·
Avslag ges med hänvisning till socialtjänstens bristande resurser
- Beslut om
insats verkställs inte med hänvisning till bristande resurser
Detta är mycket
allvarligt eftersom människor vänder sig till socialtjänsten för att få stöd
och hjälp i utsatta situationer och socialtjänstens beslut påverkar ofta den
enskildes liv på ett påtagligt sätt. Människor måste kunna lita på att prövningen
av deras behov handläggs på ett professionellt sätt enligt de regler som
myndigheter har att rätta sig efter. Socialtjänsten kan inte förutsätta att
de som vänder sig till dem har kunskap om sina rättigheter och socialtjänstens
skyldigheter. Det är socialtjänstens ansvar och uppgift att informera den
enskilde om detta.
Socialtjänsten har ansvar för att säkerställa den enskildes rättssäkerhet.
Det är viktigt att personalen har lämplig utbildning och erfarenhet. Kunskap
om bestämmelserna i förvaltningslagen och regelsystemet om offentlighet och
sekretess utgör tillsammans med speciallagstiftningen grunden för människors
rättssäkerhet.
Socialstyrelsen vill framhålla att det är ledningens uppgift att se till att
det finns rutiner för handläggning och dokumentation och att dessa rutiner
efterlevs. Det är också ledningens uppgift att se till att personalen har den
utbildning och kunskap som krävs för att fullgöra kraven på handläggning
och dokumentation. Socialstyrelsen anser det angeläget att djupare analysera
varför dessa allvarliga brister kvarstår när de har påpekats under en följd
av år. Det är också viktigt att socialtjänsten i sitt kvalitetsarbete inför
system för att säkra och följa upp rättssäkerheten i handläggning och
dokumentation.
Klagomål från
enskilda personer
Antalet klagomål från enskilda personer på verksamheter för
funktionshindrade och vuxna missbrukare har ökat med 120 respektive 83 procent
jämfört med 1998.
Socialstyrelsen anser det angeläget att analysera bakgrunden till denna
utveckling liksom att fortsätta följa upp den.
Kvalitetsarbete
Kvalitetsarbetet har påbörjats inom socialtjänsten, om än i olika
omfattning. Likaså pågår olika slag av utvecklingsarbete inom socialtjänsten.
Det kan exempelvis vara att utveckla nya former av insatser, att utveckla
metoder och att åtgärda brister i socialtjänstens bemötande. Länsstyrelserna
har inte uppmärksammat brister i bemötande i lika stor utsträckning i år som
under tidigare år.
Socialtjänsten har i vissa län svårigheter att behålla och rekrytera
kompetent personal samtidigt som arbetsledare får ansvar för allt större
personalgrupper. Detta kan leda till att den enskildes rättssäkerhet riskeras
samt att arbetsledarna får mindre tid för handledning och därmed mindre möjligheter
att påverka personalens attityder, bidra till en god etik och ett värdigt bemötande
inom socialtjänsten. I detta sammanhang är uppgifterna om hög
arbetsbelastning och personalens uppgivenhet oroande.
Uppföljning
av tidigare granskningar
Endast en liten del, sju procent, av årets tillsyn är uppföljning av tidigare
genomförda granskningar. I årets sammanställning saknas uppgifter om
tillsynens effekter. Socialstyrelsen anser att det är viktigt att kommunerna åtgärdar
de allvarliga brister som länsstyrelserna funnit i sin granskning.
Socialstyrelsen bedömer att det framöver är angeläget att få mer kunskap om
effekterna. Länsstyrelserna har ansvar att kontinuerligt och systematiskt följa
upp de granskningar där man påtalat allvarliga brister.
Skillnader
mellan länen
Liksom förra året finns skillnader mellan länen. I vissa län är andelen
tillsynsbeslut med kritik högre än i andra län. Andelen av de enskildas
klagomål som lett till kritik varierar mellan 17 och 61 procent. Detta kan
tolkas på flera sätt. En förklaring kan vara att det är stora skillnader
mellan socialtjänsten i olika län. En annan kan vara skillnader i vad som
granskats och i tillsynsmetodik. Ytterligare en förklaring kan vara att vissa länsstyrelser
är mer restriktiva än andra med att rikta kritik mot kommunerna.
Socialstyrelsen anser att dessa skillnader bör analyseras för att uppnå en större
enhetlighet vid bedömningen.
Förslag till
åtgärder
Brister i handläggning omfattar även brister i dokumentation. Handläggning
och dokumentation är en förutsättning för att utveckla en socialtjänst med
god kvalitet. Människor i utsatta situationer som vänder sig till socialtjänsten
måste kunna förlita sig på att prövningen sker professionellt och lagenligt.
Socialtjänsten har ansvar för att säkerställa enskildas rättssäkerhet.
Fungerande rutiner för handläggning och dokumentation är nödvändiga för
att få kunskap om vilka insatser som ger goda resultat för enskilda människor.
För att komma tillrätta med de allvarliga bristerna när det gäller handläggning
och dokumentation föreslår Socialstyrelsen och länsstyrelserna ett samlat
program med följande medverkan från berörda och ansvariga parter:
- För att stärka
den enskildes rättssäkerhet kommer Socialstyrelsen att i särskild ordning
återkomma till regeringen angående bemyndigande om att utfärda föreskrifter
beträffande dokumentationsskyldigheten inom socialtjänsten.
Socialstyrelsen har i en skrivelse till regeringen föreslagit att regler om
dokumentationsskyldighet införs i LSS. Förutsatt att detta genomförs
avser Socialstyrelsen återkomma till regeringen med bemyndigande om att utfärda
föreskrifter för dokumentationsskyldighet även för LSS. För att förstärka
och förtydliga innehållet i god handläggning och dokumentation kommer
Socialstyrelsen att ge ut en handbok när det gäller ärenden som rör försörjningsstöd.
Socialstyrelsen kommer också att överväga en handbok för övriga
socialtjänstområden och LSS.
- Länsstyrelserna
ansvarar för att systematiskt granska socialtjänstens handläggning och
dokumentation samt att följa upp effekterna av sin granskning. Resultatet
visar att det är speciellt angeläget att länsstyrelserna granskar att
rutiner för rättssäker handläggning och dokumentation ingår i socialtjänstens
kvalitetssystem.
Socialstyrelsen
och länsstyrelserna får gemensamt ansvar för att ge förslag till hur dessa
allvarliga brister bäst kan åtgärdas. Programmet tas fram i nära samarbete
med andra berörda parter som universitet och högskolor, som har ansvar för
att föra ut kunskap om de krav som ställs på handläggning och dokumentation,
samt kommunerna. Arbetet med att ta fram ett program kommer att samordnas med
Socialstyrelsens regeringsuppdrag för en kunskapsbaserad socialtjänst. Det är
angeläget att ta upp hur behovet av bättre system för handläggning och
dokumentation kan förverkligas. Bl.a. berörs både grund- och
vidareutbildningen för socialtjänstpersonalen.
Social tillsyn 1999
Resultatet av länsstyrelsernas tillsyn
Socialstyrelsen 2000, 76 sidor
Målgrupp: Kommuner
Kontaktperson: Ann Holmberg
Pris: 75 kr Beställs från Socialstyrelsens kundtjänst, Finspångsgatan
51, 163 53 Spånga. Fax 08-760 58 95, e-post sos.order@special.lagerhus.se ,
ange artikelnummer 2000-05-001
Till pressmeddelande
|