Rättshjälpslagen gäller inte för de trafikskadade
Så här skrev departementschefen Laila Freivalds i sin proposition
1996/97:9 sid 91 (Rättshjälpslagen) under rubriken Skälen för
regeringens förslag:
Ett annat försäkringsrelaterat undantag i rättshjälpslagen
infördes år 1988. Det innebär att rättshjälp inte får beviljas i
angelägenhet enligt trafikskadelagen eller rörande skadestånd som
kan betalas från en föreliggande ansvarsförsäkring. Rättshjälp får
dock beviljas om angelägenheten behandlas vid domstol eller enbart
rör annan skada än personskada (8 § första stycket 10
rättshjälpslagen). Anledningen till detta undantag är att
försäkringsbolagen genom ett frivilligt åtagande normalt betalar den
skadelidandes kostnader för juridiskt bistånd under skadereglering
av personskada (min betoning).
Hon fortsätter på sidan 92:
Europarådets resolution (78) 8 om rättshjälp är allmänt
hållen. Den innebär i stora drag att alla skall ha rätt till
nödvändigt rättsligt bistånd vid förfaranden i domstol. Den del av
kostnaden för det rättsliga biståndet som en rättssökande själv
skall stå för får inte överstiga vad denne kan betala utan
otillbörliga svårigheter (undue hardship). Staten skall enligt
resolutionen ha ansvaret för finansieringen av rättshjälpen.
Resolutionen bör naturligtvis beaktas vid utformningen av reglerna
om rättshjälp. En regel som innebär att rättsskyddet skall utnyttjas
i första hand medför enligt regeringens mening inte att
finansieringen av rättshjälpen överlåts, utan att statens ansvar
kommer in först när en försäkringslösning inte står den rättssökande
till buds.
Frågan om juridiskt ombud togs även upp i Justitieutskottet
behandlade betänkande 2003/04:JuU14 -
Processrättsliga frågor.
Där togs bl.a. upp Rättshjälp rent allmänt och rättshjälp vid
whiplash (pisksnärtskador). I beslutet återfinns en del mycket
intressanta uttalanden, som torde få betydelse för skadade som är oense
med motparten, dvs sitt eget försäkringsbolag.
"....... rättshjälp inte får beviljas så länge tvisten om
trafikskadeersättning är utomprocessuell. Under detta skede förutsätts
försäkringsbolagen bära parternas kostnader för rättsligt biträde."
"..... återstår för den skadelidande att väcka talan vid domstol. När
ett skadeståndsärende gått så långt brukar försäkringsbolagen i
allmänhet upphöra att ta ansvaret för den skadelidandes kostnader för
förfarandet. Är saken anhängig vid domstol, bör därför den skadelidande
ha möjligheter till rättshjälp"
Ja - vad säger man? Jag kan konstatera att många med mig inte
delar regeringens syn på vare sig tolkningen av Europarådets Resolution
eller den idag existerande vardagen för trafikskadade!
Hela grunden för den nya rättshjälpslagen från 1997 har fallit platt
till marken eller den grå vardagsbetongen. |