Bestämmelsernas närmare utformning
Regeringen anser att bestämmelserna bör utformas så att den som har
en rättsskyddsförsäkring som täcker den aktuella angelägenheten inte
skall få rättshjälp. Inte heller skall den som med hänsyn till sitt försäkringsskydd
i övrigt eller sina ekonomiska och personliga förhållanden borde ha
haft en rättsskyddsförsäkring kunna få rättshjälp, om det inte finns
särskilda skäl.
Regeringen menar att en fortsatt hög anslutningsgrad till
rättsskyddsförsäkringarna måste säkerställas. Bestämmelserna bör därför
knyta an till den rättssökandes försäkringsskydd i övrigt; den som
har en hemförsäkring eller motsvarande försäkringsskydd men väljer
bort rättsskyddsmomentet bör inte beviljas rättshjälp. Genom en sådan
reglering anser regeringen att det saknas skäl för försäkringsbolagen
att lansera nya försäkringar utan rättsskyddsmoment. En sådan lösning
bör enligt regeringen kunna bidra till en fortsatt hög försäkringstäckning.
Enligt regeringens mening bör rättshjälp heller inte
komma i fråga för personer som helt och hållet avstått från försäkringsskydd
men som haft möjlighet att skaffa ett sådant. Regeringen anser dock att
det kan finnas situationer när någon blir inblandad i en tvist som är
av särskilt stor betydelse för honom då det skulle vara stötande att
neka rättshjälp även om han lever under sådana goda förhållanden att
han borde ha haft rättsskyddsförsäkring. För sådana situationer, som
alltså främst tar sikte på den rättsliga angelägenhetens art och
betydelse, bör det enligt regeringen finnas en möjlighet till undantag
från huvudregeln.
Ett sådant exempel är enligt regeringen när åklagaren
inte kan bistå ett brottsoffer och denne heller inte har rätt till målsägandebiträde.
I ett sådant fall anser regeringen att det kan finnas anledning att
staten bidrar till kostnaderna genom att bevilja rättshjälp. Andra
situationer är enligt regeringen tvister där barn är inblandade.
Regeringen framhåller att ett system som innebär att rättshjälpen
blir subsidiär till rättsskyddet inte får utformas så att det ställer
de svagaste grupperna utan något skydd. Många lever enligt regeringen
under sådana omständigheter att det inte är möjligt att hänvisa dem
till försäkringsalternativ. Som exempel på sådana personer nämns de
som inte har något hem att försäkra eller nyligen skaffat sig en
bostad, t.ex. efter en äktenskapsskillnad, utlandsvistelse, vräkning
eller långvarig vistelse på sjukhus eller anstalt. Andra exempel är
ungdomar som nyligen flyttat hemifrån samt personer med små ekonomiska
resurser, språkproblem eller andra sociala problem. Dessa bör enligt
regeringen även i fortsättningen kunna få rättshjälp. Regeringen
framhåller det vidare som självklart att det aldrig kan bli fråga om
att neka rättshjälp till den som avstått från försäkring för att få
råd med mat och kläder till sig själv eller sina barn.
Lagrådet har bl.a. pekat på att regeln om att rättshjälp
inte skall beviljas den som borde ha haft en rättsskyddsförsäkring kan
få en avsevärt mer begränsad effekt än som antagits om förutsättningarna
för rättsskyddet ändras. Tolkningen av den s.k. borde-regeln blir därför
enligt Lagrådet till stor del direkt beroende av om och i vilken utsträckning
försäkringsbolagen väljer att behålla eller förändra rättsskyddets
nuvarande omfattning och villkor i övrigt. Lagrådet framhåller att en
flexibel tillämpning för berörda situationer torde vara ofrånkomlig,
eftersom behoven av juridiskt biträde annars inte skulle tillgodoses i
tillräcklig mån vare sig genom rättsskyddet eller genom rättshjälpen.
Regeringen anför att dess förslag om utformningen av den
aktuella bestämmelsen bör bidra till att främja det angelägna önskemålet
om fortsatt hög försäkringstäckning.
Regeringen konstaterar likväl att borde-regeln, som Lagrådet
anför, kan få en mer begränsad effekt om rättsskyddsförsäkringarnas
utformning förändras väsentligt. I en sådan situation torde enligt
regeringen en flexibel tillämpning av borde-regeln vara ofrånkomlig från
rättssäkerhetssynpunkt. Den nu föreslagna konstruktionen av bestämmelsen
sammantaget med undantagsbestämmelsen om särskilda skäl ger enligt
regeringens mening tillräckliga garantier för att den enskilde inte
skall behöva lida någon rättsförlust till följd av eventuella förändringar
på försäkringsmarknaden.
Regeringen anför i sammanhanget också att den har för
avsikt att följa upp det nya systemet och att göra en utvärdering av
bestämmelserna när de har varit i kraft en tid.
Regeringen följde mycket riktigt upp förändringen. Det gjorde man
genom att fråga Domstolsverket hur deras uppfattning
var. Du kan läsa deras
sammanfattning här.
I rapporten framhålls att det är önskvärt med en utveckling av
rättsskyddsmomenten i hemförsäkringarna, särskilt avseende det s.k.
taket i försäkringarna som länge legat på 100 000 kr och hos vissa försäkringsbolag
på 75 000 kr.
|