Tomas Alsbro,
WhiplashInfo
www.whiplashinfo.se
5 december 2002
(Remissyttrandet kan också
läsas och laddas hem i form av pdf-fil - (643 kb stor
fil))
Remissyttrande
till Finansinspektionen
Fi 2002/1784, Regeringsuppdrag
Bakgrund_
Utdrag ur Regeringsuppdraget
Kortfattat om portalen WhiplashInfo
Indelning i problemområden_
A.
Försäkringsvillkor och information om dessa_
B.
Den försäkrades relation till sitt eget bolag_
Den egna försäkringsgivaren blir motpart
Skadade hamnar i svårt underläge
De skadade misstror skaderegleringssystemet
C.
Rättsläget – Rättsskydd – Trafikskadenämnden (TSN)
Motparten styr hela processen_
Brister i information_
Om den skadade inte är nöjd
Rättsskydd / Rättshjälp
Oacceptabelt svårt rättsläge för den skadade
Motparten kontrollerar den skadades rättsliga
situation_
Svårt att engagera ombud, bedriva utredning och
engagera adekvata vittnen_
Konsumentskydd och konsumentintresse
D.
Handläggningstider
Skadehanteringen är synbarligen inte prioriterad
Branschen förmår inte ändra sig frivilligt
Branschens lobbyism_
Snabbt omhändertagande av vikt för rehabilitering av skadade
…är gammal välkänd kunskap inom branschen_
Svåra problem för såväl individen som samhället
Orsaker till lång handläggningstid
E.
Försäkringsläkarsystemet (sakkunnigläkare)
a.
Läkarnas beroendeställning_
b.
Bristerna i bedömnings-
och kommunikationsprocessen_
c.
Rekryteringssystemet
d.
Systematiska ”konsensuslögner”_
e.
Ojämlikheter i kollegiala informella nätverk,
Allmänna
åtgärdsförslag för befrämjande av kortare handläggningstider mm_
Noteringar
och bilagor
Departementschefen anger i uppdraget:
Inspektionen skall informera berörda myndigheter,
intresseorganisationer och andra organ om uppdraget och på ett tidigt
stadium inhämta synpunkter från dessa när det gäller försäkringsbolagens
personskadereglering inom trafikförsäkringen. Inspektionen skall i
redovisningen av uppdraget ange vilka kontakter som tagits och
resultatet av dessa
WhiplashInfo har under loppet av drygt två år
vuxit till att idag ha ca 25 000 besök per månad, och med en
sidexponering om ca 1 miljon per månad. Tillhörande Hjälp-Forum har
idag drygt 1 000 registrerade medlemmar. Totalt har vid skrivandets
stund drygt 333 000 unika besök registrerats på servern. Denna portals
syfte och målsättning framgår av
Om
WhiplashInfo[i].
Problemområdena som här kommer att beröras kan
schematiskt delas in i
A.
Försäkringsvillkor och information om dessa
B.
Den försäkrades relation till sitt eget bolag
C.
Rättsläget – Rättsskydd – Trafikskadenämnden
D.
Handläggningstider
E.
Försäkringsläkarsystemet (sakkunnigläkare)
Försäkring är en produkt, vars kvalitativa och
ekonomiska värde visar sig när produkten behöver tas i anspråk, d v s
vid en skada. Kunden måste därför kunna förlita sig på att den
information som försäkringsgivaren ger vid kundens beslutsprocess i
samband med upphandling av försäkringsskydd är korrekt. Men den försäkrade
kan först efter att en skada inträffat, på allvar värdera den ofta långt
tidigare upphandlande produkten – och då är det som regel för sent för
kunden att reklamera produkten, eller byta leverantör, pga brister i
produktens konstruktion, sammansättning och utfall.
Folksam skriver i Folksams etiska regler[ii]
under rubriken Skadereglering:
Det är vid
skaderegleringen som kunden kan avgöra om Folksam är ett bra företag
eller inte.
Innan en skada inträffat har kunden endast ett
bevis i form av ett försäkringsbrev. Det innebär att kundens förväntningar
och uppfattning om produktens innehåll och värde i högsta grad styrs av
försäkringsgivarens information i samband med kundens val av bolag och
bolagets marknadsföring, samt vad kunden kan förväntas finna i bolagets
marknadsföringsmaterial.
Samtidigt blir försäkringen en många gånger
extremt viktig och ur ett framtidsperspektiv avgörande produkt för
kundens ekonomiska ställning i det fall en skada inträffar.
Det kunden då har att tillgå är försäkringsvillkoren
(och möjligen bolagets etiska regler). Här föreligger dock en anmärkningsvärd
diskrepans mellan å ena sidan vad som gäller exempelvis stöldbegärlig
egendom, och å andra sidan personskador. I villkoren för t ex
Trygg-Hansas fordonsförsäkring/motorförsäkring kan man utförligt läsa
om vad som ersätts, vad som inte ersätts och under vilka villkor det ersätts
när det gäller stöldbegärlig egendom. Men ingenstans finns angivet att
eventuellt kvarstående följder av exempelvis ett whiplashtrauma i
samband med trafikolycka endast ersätts i den mån den drabbade akut uppsöker
läkare eller att så sker inom åtminstone 72 timmar[iii]. Ingenstans i villkoren
finns angivet att försäkringsläkarna inte skall träffa den skadade
eller att bedömningen ofta numera rekommenderas ske enbart på
journalanteckningar och inte nödvändigtvis på adekvat utformade läkarintyg,
vilket tidigare varit en självklarhet[iv].
En mycket spridd uppfattning bland skadade som
drabbats av bestående funktionsnedsättningar efter nackskador är att om
man hade förstått hur intensivt försäkringsgivaren skulle förhala och
fördröja deras ärende, avvisa krav och ge ”skambud”, så hade man försökt
välja ett annat bolag.
Vid ett personskadeseminarium i Försäkringsföreningens
regi den 24 oktober 2002 gjorde både Henrik Lundin, personskadechef på
Folksam och Kajsa Hallberg, Trafikskadenämndens (TSN) ordförande, följande
träffande indelning av personskadorna.
1.
Enkla, lindriga, snabbt övergående och lätta att schablonisera
och därmed snabbt slutreglera.
2.
”Enkla”, svåra skador med bestående besvär, som kräver
individuell bedömning och relativt lång tid innan man kan slutreglera,
men som ändå sällan innebär några problem eller tvister.
3.
Komplicerade, ”lindriga” skador, framför allt de svårbedömda
WAD-fallen, där försäkringsbolagen allt mer tydligt eftersträvar att
kunna schablonisera bedömningen, men där problem och tvist ofta
uppkommer, bl a pga krav från de försäkrade att få en individuell bedömning
i enlighet med Skadeståndslagen. Även i dessa fall kan det krävas flera
års utredning och rehabiliteringsförsök innan slutreglering kan göras.
Ersättningssystemet för trafikskador bygger på
Skadeståndslagen och är skapat för individuella bedömningar. Det stora
antalet trafikskador har skapat ett behov av möjlighet till
schablonisering och förenkling i så många fall som möjligt.
Individuell bedömning är dock, som ovan sagts, både rimlig och ofta nödvändig
i de svårare fallen. Emellertid har nackskadorna efter trafikolyckor ökat
dramatiskt under det senaste decenniet medan andra, svåra skador har
minskat. Nackskadade med minst 10 % bestående funktionsnedsättning
svarar för 67 % av alla skador som till följd av trafikolyckor orsakar
funktionsnedsättningar[v].
Inofficiella uppgifter från försäkringsbranschen indikerar en frekvens
på minst 70 000 bakpåkörningar i Sverige per år (2000). Det stora
antalet whiplashskador betraktas av försäkringsbolagen som alltmer
ohanterligt om man inte får till stånd en schablonisering - något som i
praktiken är omöjligt i de fall som kategoriserats ovan under punkten 3.
Det är också i denna kategori de allra flesta tvistefallen uppkommer. I
det följande kommer därför sammanställningen att inriktas på denna
grupp av personskador (punkt 3).
Det är den försäkrades eget trafikförsäkringsbolag
som reglerar en skada oberoende av vem som varit vållande eller medvållande
(i förekommande fall genomförs regresser mellan bolagen). I den stund en
skadad person meddelar att han/hon är missnöjd med denna skadereglering
blir ens eget bolag motpart med allt vad detta innebär. Det egna
bolaget/motparten har beslutsrätt vad gäller den försäkrades behov av
juridiskt ombud, egna medicinska utredningar och ekonomiskt bistånd till
täckning av sådana utgifter samt till rättegångskostnader vid tvist
som förts till domstol.
Försäkringsgivaren reglerar således enligt
svensk praxis även en skadevållande motparts skada, och övertar därför
i praktiken motpartens roll, både i skaderegleringsprocessen och i förekommande
fall genom processen i TSN och i domstol. Den skadelidande står utan stöd
från sin försäkringsgivare, som plötsligt iklätt sig motpartsrollen.
I stället för att utgöra den trygghet som kunden trott sig ha köpt och
som försäkringsgivaren i sin marknadsföring framhållit att just deras
bolag tillhandahåller, så upplever kunden att hans eget bolag är hans
störste antagonist när det gäller att få ut ersättning enligt lag och
avtal. Bolaget ”äger” hela utredningsprocessen.
Ofta har den skadade också sin rättsskyddsförsäkring
i samma bolag (se också nedan under C), då bolagen i sin marknadsföring
påtalar risken för dubbla självrisker i händelse av bl.a.
inbrottsskada i bilen (hemförsäkringens självrisk i kombination med
fordonsförsäkringens självrisk). Därtill kommer bonusfördelar i att
ha försäkringarna i samma bolag.
Skadade försäkringskunder konstaterar att de
redan från skadetillfället befinner sig i ett kraftigt underläge
gentemot sitt eget bolag. De betraktar inte bolaget som stående på sin
sida, vilket de också får bekräftat av bolagen när dessa gör gällande
att en av deras målsättningar är att bevaka försäkringskollektivets
intressen (mot de skadedrabbade), så att inte felaktig eller orättmätig
ersättning utbetalas. Försäkringsläkaren Einar Perman och professor
emeritus i socialmedicin Claes-Göran Westrin skriver under rubriken Vad
är försäkring i boken Försäkringsmedicin[vi]:
Försäkring blir ekonomiskt förmånlig för försäkringstagarna när
kostnaden delas av många i ett stort försäkringskollektiv – och få
drabbas.
Skadan medför ett snabbt rollbyte från tillhörande
ett närande försäkringskollektiv till tärande enskild försäkringstagare.
Skadeersättningar är en stor och växande
utgiftspost i bolagens bokslut och belastar resultaten negativt. Under
90-talet har dessutom en långtgående strukturomvandling skett inom
branschen med integrering till bank- och finanssektorn. Redan under
80-talet diskuterades inom branschen den kommande omvandlingen från försäkringsbolag
till finansinstitut. Uppköp och sammanslagningar med omorganisationer och
besparingar inom t ex personskadesidan har varit legio de senaste åren. Därtill
kommer i dagens läge en djup ekonomisk kris i samtliga svenska bolag.
Många nackskadade berättar resignerat att de
upplever att försäkringsbolagen idag verkar använda en ren
utmattningstaktik. Bolagen driver de försäkrade dithän att de inte
orkar eler har råd att driva sin sak och hävda sin rätt. Dels befinner
sig den skadade ofta i en ekonomiskt pressad situation efter sin skada,
dels behöver den skadade ägna sin kraft och energi åt terapi,
rehabilitering och hantering av de ändrade livsvillkoren. De beskriver
hopplöshet, förnedring och djupt kränkande behandling från sin försäkringsgivare
som utvecklas till en svår misstro mot alla försäkringsbolag och hela
skaderegleringssystemet. De upplever att de blir ifrågasatta i hart när
allt de framför till bolagen, samt att bolagen struntar i deras
behandlande läkares utlåtanden och intyg. Till detta kommer att många
upplever att det förment fristående organet TSN – åtminstone när det
gäller deras läkarbedömningar – står helt på bolagets sida.
I skaderegleringen efter en skada, där den försäkrade
begär ersättning för funktionsnedsättning, ”styr” bolaget - dvs
den skadades motpart - processen. I regel har den försäkrade redan
skrivit på en fullmakt för bolaget att få in alla journaler. Bolaget
begär in övrigt underlag, t ex invaliditetsintyg, kommunicerar sina
beslut med den försäkrade, erbjuder ersättning eller meddelar avslag
efter förfrågan hos en sakkunnigläkare.
Nedanstående fanns att läsa i Skandias, numera if...s,
etiska regelverk (utdrag) Dessa regler var förr i princip legio inom
samtliga svenska trafikförsäkringsbolag:
6. Skadereglering
Vid skaderegleringen skall gällande försäkringsvillkor, lagstiftning
och praxis tillämpas konsekvent. Skandia skall i samarbete med den
skadelidande se till att skadeärendet blir så utrett som dess
beskaffenhet kräver. Vid behov skall Skandia anvisa den skadelidande hur
utredningen bör kompletteras. Skandia skall vidare ge råd och
anvisningar för att begränsa uppkomna skador. Om Skandia helt eller
delvis avböjer att ersätta en skada eller beslutar att betala mindre än
vad som har begärts skall den skadelidande informeras skriftligt om
detta. Ställningstagandet skall motiveras. Upplysning skall också lämnas
om möjligheterna till omprövning. Skandia skall stå emot hot, påtryckningar
och oärlighet från kundernas sida. Vid misstanke om försäkringsbedrägeri
skall skadefallet hänskjutas till närmaste chef.
Följande sedan länge hävdvunna principer skall vara vägledande vid
skaderegleringen, särskilt vid skadereglering där försäkringstagaren
är en konsument:
1.
Försäkringstagaren skall ha vad som tillkommer honom eller henne
enligt försäkringsavtalet, även om försäkringstagaren begär mindre.
2.
Vid tveksamhet om en skada skall avböjas eller ersättas, skall
ersättning lämnas.
3.
Om ett försäkringsvillkor kan tolkas på olika sätt, bör det
alternativ väljas som är förmånligast för försäkringstagaren.
Jag har vid några tillfällen tidigare försökt få
branschföreträdares syn på hur man skall tolka punkterna 2 och 3, dock
utan att ha fått något konkret svar. Det torde dock inte råda någon större
oenighet om hur en presumtiv kund tolkar dessa punkter. När skada så
inträffar och tveksamhet inträder p.g.a. exempelvis olika åsikter
mellan den skadades läkare och bolagets läkare är det lätt att inse
att kunden känner sig lurad, och att han tycker att bolaget kör med
falska förespeglingar.
I dotterbolaget if…s nuvarande etiska
regelverk är punkterna 2 och 3 slående nog borttagna.
Jag vill påstå att det ofta brister i den
information den skadade får, särskilt i de fall de har rätt att få
motiverade avslagsbeslut. Det är t ex vanligt att den försäkrade
uttryckligen måste kräva att få del av vederbörande läkares bedömning
(som dessutom ytterst sällan är motiverad, om ens läsbar) och namnet på
denne. Bara i rena undantagsfall får den försäkrade veta vilket
underlag bolaget och dess läkare grundar sina bedömningar på. Det finns
gott om exempel på att bolaget inhämtat den försäkrades samtliga
journaler, utan att denne har en aning om vad som står i dessa eller
erbjuds möjligheter att kommentera uppgifter i dem.
Situationen förbättras inte för de skadade när
det har gått så långt att ett försäkringsbolag (LF), idag till och
med kräver in bevis från skadade att de inte sökt läkare innan
skadetillfället då journalkopior saknas för tid innan olyckan. Att den
skadade och dennes primärvårdsläkare skriftligen intygat att den
skadade pga avsaknad av behov inte sökt läkare för tiden innan olyckan
tar LF ingen notis om (se skriftväxling mellan undertecknad och LF[vii]).
Behovet av juridiskt bistånd är av förklarliga
skäl ofta stort redan här, men bolagens policy att erbjuda ersättning för
juridiskt ombud varierar mycket. De senaste åren har flera bolag också
intagit en alltmer restriktiv, för att inte säga ogin, hållning när
det gäller den försäkrades möjlighet att anlita kompetent advokat och
göra egna medicinska utredningar för klargörande av skadans omfattning,
invaliditetsgrad och sambandsfrågor.
Något försäkringsbolag rapporterades av
inspektionen (1998) förorda ett ökat nyttjande av juridiskt ombud åt
den skadade för att påskynda och bistå den skadelidande. Det har dock
inte återspeglats i någon förändring eller förstärkning av den
skadelidandes möjligheter att anlita erforderlig juridisk kompetens i
vare sig trafikförsäkringens eller hemförsäkringens villkor för rättsskydd
– tvärtom.
I de fall bolaget har godkänt sambandet och föreslagit
en medicinsk invaliditet på 10 % eller mer skall ärendet sändas till
TSN för kontroll av bolagets bedömning (obligatorisk granskning). Den försäkrade
kan också begära att ärendet förs till TSN för bedömning i de fall
bolaget föreslagit lägre ersättning eller avvisat samband
(icke-obligatorisk). I sådana fall begärs nästan regelbundet en försäkringsmedicinsk
bedömning av den ena eller båda sakkunnigläkarna som TSN har kontrakt
med (en neurolog och en ortoped), och det är som regel här som tvisten
mellan den försäkrade och dennes bolag brukar bli uppenbar. Om den försäkrade
inte är nöjd med bolagets bedömning och inte heller med TSNs beslut/förslag
– då återstår bara att stämma bolaget i tingsrätten om man vill gå
vidare och få sin rätt till ersättning prövad.
I det läget (om inte förr) blir det aktuellt att
ta sin rättsskyddsförsäkring i anspråk. Fram till för några år
sedan fanns möjlighet för personer med låga inkomster att i det läget
få allmän rättshjälp (via en advokat). Den möjligheten är i princip
avskaffad genom en ändring i Rättshjälpslagen 1997.
I förarbetena till den reformerade rättshjälpslagen
framgår att man avsåg att följa upp lagens konsekvenser:
Redan i samband med att den nya lagen infördes utlovade regeringen att
det nya systemet skulle följas upp och att en utvärdering av bestämmelserna
skulle göras när de varit i kraft en tid (prop. s. 103). Regeringen har
i april 2000 gett Domstolsverket i uppdrag att göra en utvärdering och
en allmän översyn av den nya rättshjälpslagen (1996:1619). Uppdraget
skall redovisas till regeringen senast den 1 oktober 2001.
En skadad utryckte det som att det verkar som om
lagstiftaren och Finansinspektionen betraktar försäkringsgivare och
framförallt TSN som en ideell och halvstatlig offentlig verksamhet, vars
främsta syfte är att bistå den skadade med medicinsk och juridisk hjälp
vid skada. Att varken TSN eller försäkringsbolagen i realiteten har någon
sådan roll blir en obehaglig överraskning för många, då de inser att
de, när de drabbats av en skada, dels får det egna bolaget som motpart,
dels inte får tillstymmelse till motsvarande bolagets resurser för att
bedriva egen medicinsk och juridisk utredning i konflikten med denna
motpart. De upplever sig möta en oförstående eller avvisande attityd från
både det egna bolaget och TSN:s läkare, men också från myndigheter och
FI när de försöker påtala fel och brister i bolagens agerande i
samband med skaderegleringen.
Den skadade har ett hart när oöverstigligt svårt
och fullständigt oacceptabelt rättsläge gentemot motparten – det egna
försäkringsbolaget, redan innan en tvist går så långt som till
domstol. Det rättsskydd som står till förfogande kan tas i anspråk först
vid domstolsprocess och rättshjälpen är i praktiken borttagen som reell
möjlighet. Därtill är rättsskyddsbeloppen kraftigt underdimensionerade
och konsumeras i regel med råge redan i tingsrätten.
Försäkringsbolaget – motparten – kontrollerar
dessutom den skadades rättsskydd i egenskap av försäkringsgivare och påtalar
ofta redan initialt för den skadades juridiska ombud (som skall godkännas
av bolaget) att denne får vänta på sin ombudsersättning tills ärendet
är avgjort[viii],
vilket vi nu vet oftast tar flera år. Enligt villkor och regler måste
den skadades ombud begränsa sitt timarvode till rättshjälpstaxan, medan
bolaget kan betala sitt ombud (och sina medicinska rådgivare, sakkunnigläkarna)
efter eget behag. Bolagen skriver också i sina villkor att de har rätt
att låta pröva ombudets äskanden i dels Försäkringsbolagens Rättsskyddsnämnd,
dels vid skiljenämnd hos Advokatsamfundet[ix].
Rättsskyddet har ett tak på 75 000 -100 000 kr.
Beloppet går inte att öka med tilläggsförsäkringar. I detta belopp
skall tidsspillan, utredningskostnader och eventuella motpartskostnader
ingå. I de flesta fall är beloppet överskridet redan i tingsrätten, i
all synnerhet om den försäkrade förlorar målet, och många upplever
sitt rättsskydd förbrukat innan ens huvudförhandlingen ägt rum. Att gå
vidare till hovrätten är ett ekonomiskt vågspel som få enskilda törs
riskera. Bolagens resurser däremot, är i det närmaste obegränsade,
vilket de ibland verkar utnyttja i rena maktdemonstrationer. I ett fall
uppgick bolagets äskade rättegångskostnader till nästan 1,5 miljoner
– som den skadade ska betala.
Eftersom rättsskyddets tak inte har höjts på lång tid och vissa
bolag inte heller höjt taknivån sedan mervärdesskatt på advokattjänster
infördes kan man säga att skyddet i viss utsträckning försämrats
eftersom timkostnadsnormen har ökat varje år (Domstolsverkets
rapport, sidan 83).
Mot bakgrund av ovanstående kan det hävdas att
den skadade aldrig eller i vart fall mycket sällan får tillgång till
spetskompetens vare sig inom juridik eller inom medicin. Det ska också sägas
att det är märkligt att någon skadad lyckas engagera ett kunnigt
juridiskt ombud på ovanstående premisser.
Om man tar i beaktande att den skadade (som regel)
inte har ekonomiska resurser att vare sig genomföra en ur skadestånds-
och processrättsliga principer rimlig egen medicinsk/juridisk utredning
eller anlita erforderliga medicinska vittnen, så är rättsläget idag för
den skadelidande oacceptabelt svagt. Vid ett av mig känt tillfälle lät
ett bolag flyga in en professor från Canada för att framträda i en
svensk rättssal vid tvist med en skadad. Den skadade hade naturligtvis
inte några ekonomiska förutsättningar att låta kalla in motsvarade
kompetens till styrkande av sin sak.
Trafikskadenämndens ordförande, lagmannen Kajsa
Hallberg uttryckte bl a följande vid ett seminarium anordnat av Svenska Försäkringsföreningen
den 24 september 2002:
”Alternativet till TSN är att gå till tingsrätten och det skulle
jag aldrig rekommendera någon trafikskadad med hänsyn till rättegångskostnaderna.”
Inom snart sagt alla områden har samhället gått
in för att stärka den enskilde konsumentens intressen. Man har aktivt
verkat för att via lagstiftning reglera styrkeförhållandena mellan
konsument och producent, utom i ett avseende – försäkringsområdet.
Genom avskaffandet av rättshjälpen har man slutligen överlåtit
ansvaret för att rättsligt säkerställa den försäkrades position till
försäkringsbolagens rättsskyddsförsäkringar, dvs till den ena parten
vid tvist! Hur tänkte man?
Utan anspråk på vetenskaplighet[x]
(risk för selektion i vilka som svarade) har 210 läsare svarat på
webb-frågan ovan. Frågan ställdes under delar av november månad 2002.
Siffrorna talat sitt tydliga språk.
Domstolsverket skriver i sin rapport under punkten
2.4. Ökat
kostnadsmedvetande:
Den tredje utgångspunkten för den nya rättshjälpslagen var att det
nya systemet skulle utformas så att den enskilde fick ett ökat
kostnadsmedvetande och ett eget intresse av att hålla kostnaderna nere.
Man kan lugnt påstå att så skett – till den
grad att de skadade inte länge har möjlighet att driva sin sak och hävda
sin rätt vid domstol, utan att riskera att hamna helt på obestånd.
Samtidigt har motparten – bolagen fått fria händer att öka sina
kostnader som ren maktdemonstration, alltmedan skadade har skuldsatts för
livet när de förlorat tvist om skadeersättningar efter trafikolyckor.
Se också det bifogade PM[xi]
jag fått från advokat Kajsa Collin, Malmö.
Finansinspektionen (FI)
påtalar i sin sammanfattning i regeringsrapport av den 18 december 1998
att man under ett antal år uppmärksammat de oacceptabla handläggningstiderna
samt att man påtalat att branschen skall åtgärda dem.
Min erfarenhet utifrån många skadades perspektiv
är att handläggningstiderna har blivit ett än större problem sedan
1998, och att problemet gäller främst whiplashskador, dvs skadorna under
punkt 3 ovan, som i akutskedet kan te sig skäligen lindriga, men som
efter en tid – ibland flera år – kan ge sig till känna genom en
tilltagande och ibland svår invaliditet och total arbetsoförmåga. Det
är bland annat detta fenomen som ligger bakom de HD-domar som 2001 slog
fast att preskriptionstiden för dessa skador ibland måste accepteras
betydligt längre än tre år efter olycksfallet.
Vid det ovan nämnda seminariet ”Vad händer inom personskaderätten”? tisdagen den 24 september
2002 i regi av Svenska Försäkringsföreningen framgick att också
Folksam ansåg att den främsta orsaken till de utdragna handläggningstiderna
inom bolagens personskadereglering, var det stora antalet svårbedömda
whiplashskador. Branschens lösning på problemet verkade dock vara ökad
schablonisering. Men jag anser att schablo-niseringssträvandena är en
stor del av problemet – de skapar konflikter. Åtminstone tvistefallen måste
dessutom rimligen bedömas individuellt.
Vid samma seminarium varnade Jarl Symreng också för
bristen på dugliga skadereglerare vid bolagen, något som han menade
blivit ett stort problem på senare år. I FIs rapport från 1998 anges
att ”det i ett flertal bolag pågår
organisationsförändringar i syfte att skapa ökad effektivitet”.
Dessa organisatoriska förändringar har alltså inte lett till förbättringar
i handläggningstiderna. Branschen har medgett att de långa handläggningstiderna
delvis beror på organisationsförändringar och personalnedskärningar,
men från något håll även skyllt situationen på att de skadade i
alldeles för stor utsträckning anlitar juridiska ombud som hjälp och stöd
(i whiplashskadefall).
FI förordar i sin rapport 1998 att branschen
offentliggör de olika bolagens handläggningstider. Branschen har dock
inte visat intresse för att tillmötesgå inspektionen på denna punkt.
FI skriver som ett förslag under punkten 7.3 Konkurrens
i skaderegleringen att TSN skall offentliggöra de enskilda försäkringsbolagens
handläggningstider. Mig veterligt har TSN inte anammat detta
inspektionens förslag, och det är för övrigt oklart hur TSN skulle
kunna göra det om inte bolagen samarbetar. Ansvaret för ett sådant
offentliggörande måste anses åvila bolagen.
Henrik Lundin (Folksam) försvarade sig med att för
15 år sedan var försäkringsbranschen i Sverige en enda stor kartell och
de senaste årens kraftiga omvälvningar har varit överrumplande –
bolagen har inte vant sig vid konkurrensen ännu....
Det verkar som om bolagsledningarna inte anser att
skadehanteringen är ett prioriterat område.
Jag ställde i slutet av år 2000 en enkel fråga
till mina läsare - besökare, 242 svarade sålunda:
Frågan upprepades ett drygt år senare, men med lite ändrad utformning på
svarsalternativen. 117 svarade och följande resultat erhölls:
Utan anspråk på vetenskaplighet[xii]
(risk för selektion i vilka som svarade) hade 39 % av de svarande 2001 (4
av 10 skadade!) alltså väntat mer än 8 år på att få sin skada
reglerad.
De personskador som uppstår i trafik skall ju ersättas
enligt skadeståndsrättsliga principer, vilket i sig innebär en
individualiserad ersättning och således individuell skadereglering. Det
kräver en kompetent stab av skadereglerare. Men i stället för att
prioritera detta område har man gjort personalnedskärningar. Samtidigt
skyller branschen de långa handläggningstiderna på de försäkrades
krav på individuell skadereglering. Det kan inte på något sätt försvara
de idag fullständigt oacceptabla förhållandena för många skadade. Det
borde vara branschens ansvar att anpassa sin verksamhet till gällande
lag.
De nackskadades erfarenhet är att deras bolag ifrågasätter
varje enskild post när det gäller kostnader och i synnerhet inkomstförlust,
så till den grad att ärendets slutreglering fördröjs i åratal. Jag
bifogar kommunikationen med en förtvivlad försäkringskund som skadades
för mer än 11 år sedan[xiii].
I Verksamhetsberättelsen från Konsumenternas Försäkringsbyrå
för år 1999 framgår under rubriken ”Personskador (på skadeståndsrättslig grund)” bl.a:
”Långa handläggningstider är alltjämt ett skäl till missnöje hos
den skadelidande. I flertalet av dessa ärenden väntar den skadelidande på
att PM till Trafikskadenämnden skall sammanställas. I vissa fall
... där den skadelidande har advokat upplever denne att vare sig
skaderegleraren eller advokaten för ärendet framåt. Några frågor har
handlat om att bolaget endast medgivit att ett ombud från orten får
anlitas vilket den skadelidande ifrågasatt.”
Man har från TSNs sida angett att man betraktar ärenden
där handläggningen hos bolagen pågått i mer än två från akuttidens
slut som tidsutdräkt i handläggningen[xiv].
Beträffande handläggningstiderna i TSN sade dess
ordförande Kajsa Hallberg vid seminariet den 24 september i år följande.
Handläggningstiderna i TSN är 3-6 månader med bara enstaka betydligt
längre ärenden. Man arbetar i arbetsgrupper och har 156 sammanträden
per år, 2002 har man hittills haft 3.600 (?) ärenden varav cirka hälften
var icke-obligatoriska, en grupp som visat tendens att öka.
Man kan nog lugnt utgå från att de ”enstaka
betydligt längre ärenden” som Hallberg nämner, är nackskadefall som
blivit föremål för bedömning hos TSNs sakkunnigläkare. I sådana fall
finns exempel på handläggningstider på över året, t o m flera år,
bara i TSN.
Inspektionen efterlyser i sin rapport strukturella
och effektiva grepp från bolagsledningarna när det gäller
skadehanteringen. Mot bakgrund av denna rapport från 1998 och dagens förvärrade
situation kan man inte dra annan slutsats än att branschen inte på egen
hand och/eller frivilligt förmår åstadkomma förbättringar i avseende
på handläggningstider. Under de år som gått sedan rapporten kan inte
branschen anses ha investerat i skaderegleringen på ett acceptabelt sätt,
varken personellt eller tekniskt. En granskning av investeringarnas
allokering i branschen skulle vara intressant.
Många ifrågasätter också Finansinspektionens
roll som granskande myndighet, när de inte får gehör från inspektionen
för anmälningar om brister i bolagens eller TSNs skadehantering, t ex när
de upplever fullständigt oacceptabla handläggningstider för egen del
som drabbade eller när någon i den närmaste omgivningen drabbats.
I detta sammanhang vill jag peka på följande
rekryteringsstrategi från den gemensamma branschen:
Försäkringsbranschen har via sitt branschförbund
– Sveriges Försäkringsförbund –knutit nära band med statsmakten
genom utnämningarna av verkställande direktör, som rekryteras från den
högsta statsledningen[xv]. Detta kan spekuleras i
vad detta innebär, dels för branschen såsom en synnerligen framgångsrik
lobbyist, dels för statsmakten.
De försäkrade har inte någon egen
intresseorganisation.
När det gäller den idag allt dominerande
skadetypen – halsryggsdistorsioner (whiplash) vet vi att omhändertagandet
av den skadade de första 6 månaderna efter traumat kan vara av avgörande
betydelse för den skadades prognos:
När besvär kvarstår vid denna tidpunkt (6-9 månader efter traumat)
är det mycket stor risk att patienten kommer att få livslånga besvär
och överhängande rehabiliteringsproblem[xvi].
Redan vid ett symposium, dokumenterat under titeln
”Medicin och juridik på kollisionskurs”?[xvii]
1976, och i ett uppföljande symposium 1981 under rubriken ”Medicin och juridik hand i hand i praktisk tillämpning”[xviii]
påtalades vikten av snabb skadereglering av personskador med bestående
funktionsnedsättningar, för att rehabiliteringen ska bli så effektiv
som möjligt. Risken är annars att den skadades energi och oro fokuseras
på ekonomiska problem och försäkringsfrågor i stället för
rehabilitering. Logiskt måste ändå slutreglering av skadan anstå tills
efter rehabiliteringen, med de problemen av Moment 22-karaktär det innebär.
Den bästa lösningen torde dock vara om bolagen kunde förmås till en
positiv och generös attityd i utrednings- och rehabiliteringsstadiet. Det
skulle främja såväl kortare sjukskrivningstider, mindre inkomstförlust,
lägre definitiv invaliditet, kortare handläggningstider och färre
tvister – kort sagt vinst för alla parter.
Problemen med de långa handläggningstiderna är således
ingen ny företeelse utan har ansetts utgöra ett problem under de senare
dryga 30 åren. Mot bakgrund av att de långa handläggningstiderna vid
trafikskador varit på tapeten sedan mitten av 70-talet och fortfarande
inte fått sin lösning är det anmärkningsvärt att man från
statsmaktens sida inte agerat mer resolut och effektivt när det gäller
att framtvinga förbättringar.
Sammantaget leder de oacceptabla handläggningstiderna
till svåra problem för såväl den skadade som för samhället i stort.
Det har vid åtskilliga tillfällen påtalats och konstaterats att den
skadade snabbt måste få klarhet i och avsluta sin skadereglering, så
att de framtida ekonomiska villkoren inte utgör något hot för den
skadade och dennes familj. Detta har synnerligen stor vikt också för att
adekvat rehabilitering överhuvudtaget skall ha någon effekt och en
eventuell återgång i arbetslivet kan påskyndas[xix].
Trots det har ingen nackskadad kunnat vittna om något erbjudande från
bolaget om hjälp till snabb, adekvat och fungerande terapi och
rehabilitering.
Jag anser att de långa handläggningstiderna
huvudsakligen beror på följande faktorer:
1.
Stora nedskärningar på skaderegleringssidan och att
personskadereglering inte är ett personellt och kompetensmässigt
prioriterat område inom branschen
2.
Bristande konkurrens generellt (oligopol) och i synnerhet gällande
försäkringsvillkoren
3.
Bristande / frånvaro av adekvata rutiner inom skaderegleringen
4.
Försäkringsläkarsystemet så som det fungerar idag skapar svåra
förtroendeklyftor och motsättningar mellan försäkrad och försäkringsgivare
5.
Självpåtaget tolkningsföreträde i medicinska sambandsfrågor i
strid med rådande medicinsk vetenskap, klinisk beprövad erfarenhet och
nya kunskaper inom traumatologi, smärtfysiologi, riskfaktorer för
kronicitetsutveckling, sjukgymnastik och rehabilitering
6.
Skadade har inte ekonomiska eller personella resurser att driva sin
sak på ett effektivt sätt
7.
Mycket få skadade kan anlita kompetenta ombud
8.
Brister i PM och övrigt underlag till TSN
Jag hänvisar än en gång till det bifogade PM jag
fått från advokat Kajsa Collin, Malmö. Det måste således till
kraftiga påtryckningar och åtgärder för att förmå försäkringsbolagen
att dels bedriva en snabb och korrekt skaderegleringsprocess, dels förmås
att bidra till att skapa förutsättningar för att den skadade som behöver
det, snarast efter olycksfallet får tillgång till adekvat
rehabilitering.
Problemen med dagens försäkringsläkarsystem är
många, allvarliga och svårlösta. Här ska bara beröras de problem som
finns med läkare knutna till försäkringsbolag och Trafikskadenämnden
– inte försäkringsläkare vid försäkringskassorna. Aktuella problem
kan något förenklat delas in i:
a.
Läkarnas beroendeställning – även i TSN – och det faktum att
de i princip ej kan granskas eller avkrävas något ansvar/prickas
b.
Bristerna i bedömnings- och kommunikationsprocessen och det faktum
att försäkringsläkarna aldrig undersöker eller ens lyssnar på den
skadade
c.
Rekryteringssystemet
d.
Systematiska ”konsensuslögner” – oförklarliga (?)
kunskapsdiskrepanser
e.
Ojämlikheter i kollegiala informella nätverk, processerfarenhet
och ”träning”
Inledningsvis vill jag påtala att min erfarenhet
är att de nackskadade och deras sociala nätverk idag så gott som helt
saknar förtroende för dagens försäkringsläkarsystem. De litar lika
litet på försäkringsbolagens läkare som de gör på tobaksbolagens
eller kemiföretagens läkare/sakkunniga. Dessa är parter i ekonomiskt
och juridiskt beroendeförhållande till försäkringsbolagen och de utgör
bolagens part vid tvist. Detta gäller tyvärr också TSNs läkare – det
har mig veterligt aldrig hänt att en nackskadad åberopat någon av dessa
läkare som sakkunnig i en domstolstvist.
–
även i TSN – och det faktum att de i princip ej kan granskas eller avkrävas
något ansvar/prickas
Dagens ordning i Sverige är att bolagen på privat
basis engagerar läkare inom vissa specialiteter för att bistå
skadereglerarna med bedömning av samband mellan en olycksfallsskada och
en bestående funktionsnedsättning hos en försäkringskund. Om samband
anses föreligga gör de en bedömning av invaliditetsgrad, vanligtvis den
medicinska men i förekommande fall också den ekonomiska (främst
inkomstförlust till följd av skaderelaterad arbetsoförmåga). En annan
mycket ofta förekommande sakkunnigläkarbedömning rör akuttiden, dvs
perioden fram till att skadan är helt utläkt eller stabiliserats vad gäller
möjlighet till förbättring respektive risk för försämring.
Läkarbedömningen har alltså en utomordentligt
stor tyngd i olika faser av skaderegleringen – de flesta kroniskt
drabbade av en nackskada kan vittna om hur skaderegleraren hänvisar till
läkarens bedömning som grund för negativa beslut. Samtidigt har dessa läkare
i denna roll varken normalt patientansvar eller ens ansvar för sin bedömning
inför Socialstyrelsen eller Hälso- och Sjukvårdens AnsvarsNämnd – de
har bara ansvar gentemot uppdragsgivaren, dvs försäkringsbolaget, som
också är den som betalar honom för utförd tjänst. Häri ligger
alldeles självklart en bindning – både ekonomiskt och kulturellt. Med
kulturell menar jag att i sin egenskap av ”sakkunnigläkare” åt ett
eller flera bolag blir man automatiskt upptagen i den gemenskap som försäkringsläkarkollektivet
utgör. De har en egen förening, regelbundna träffar, utbildningar och
seminarier som bekostas av branschen och där man ”fostras” in i en
kultur präglad av bolagens sätt att se på problemen med sambandsbedömningar,
ökande kostnader, diagnostiska svårigheter, m m.
Ett exempel på denna kulturella bindning är när
både läkarna själva och andra företrädare för branschen, med en
papegojas envishet upprepar att de minsann är mer objektiva och opartiska
än behandlande, intygsskrivande läkare som man menar medvetet eller
omedvetet gör sig till ombud för sin patient. Hur många gånger har vi
inte hört bolagens försäkringsöverläkare med emfas påstå att de själva
inte skulle kunna vara opartiska i en patient-läkarrelation och därför
skulle ha tendens att vara mer välvilligt inställda till samband och
invaliditetsgrad om det är en ”snygg ung kvinna” eller ”trevlig
person” än om patienten är en ”ragata” eller ”osympatisk typ”!
Vad man helt tycks bortse ifrån är att i rollen
som intygs- eller utlåtandeskrivande läkare (med patientkontakt) har läkaren
höga författningskrav på sig att vara just objektiv och opartisk, och
att man kan bli anmäld och prickad om man skulle bryta mot dessa krav. Försäkringsläkaren,
däremot, har ju just genom att undvika patientkontakten, befriat sig från
dessa krav och sanktionsrisker.
Jarl Symreng från Finansinspektionen framförde
vid personskadeseminariet den 24 september 2002 förslaget att bolagen
borde utnyttja privata läkare som sakkunniga i stället för
landstingsanställda och hans åsikt var tydlig när det gällde
sakkunnigläkarnas roll som förment oberoende av bolagen. De är
inte oberoende och ska inte heller vara det. Han verkade förorda
ett mer engelskt system, där vardera parten anlitar sina egna medicinska
expertvittnen för att argumentera i den egna saken. Men ett sådant
system skulle definitivt kräva en jämnare resursfördelning mellan
parterna än den vi har idag i Sverige (se ovan under C).
Det har – med all rätt – framförts åsikten
att TSN innebär en möjlighet för den skadade att utan kostnad få den
ekonomiska/juridiska delen av sin sak prövad. I de fall (whiplashskadade)
där någon av läkarna som är knutna till TSN uttalar sig uppstår dock
ofta stora problem med trovärdigheten. Dessa läkare uppfattas av de
skadade vara djupt lierade med bolagens sakkunnigläkare vad än TSN och
bolagen säger. Denna brist på förtroende för de TSN-anknutna läkarna
går sannolikt inte att reparera.
TSNs ordförande Kajsa
Hallberg uttalade sig vid seminariet den 24 september i år på följande
vis: TNS:s roll är att avgöra
tvist, främst i svårbedömda ärenden som regelbundet går till bedömning
hos TSN:s egna konsultläkare. Hon försvarade användningen av dessa
sakkunnigläkare, deras roll är
viktig i bedömningen av invaliditetsgrad – de
är ju specialister, vilket allmänläkarna (som skriver de flesta
intygen) inte är. Hon jämförde
sakkunnigläkarnas roll med försäkringsläkarnas vid försäkringskassorna
(FK) och i förvaltningsdomstolarna. De sistnämnda lägger
sig ju inte i vilka läkare FK väljer framhöll hon och tycktes med
det mena att sakkunnigläkarnas roll är i princip oproblematisk. Det gav
en oroande känsla i maggropen av att hon var djupt okunnig om de problem
med försäkringssystemet som nu debatteras i alltmer polariserade läger,
inte minst inom läkarkåren.
och
det faktum att försäkringsläkarna aldrig undersöker eller ens lyssnar
på den skadade
Idag styrs skaderegleringsprocessen i dessa
komplicerade fall i hög grad av försäkringsläkarna i bolagen[xx].
Se också ovan under a.
Edsvurna uppgifter från försäkringsläkare anger
att de ägnar så litet som 2-3 minuter i genomsnitt per skadad kund för
att bedöma orsakssamband och överblicka eventuella konkurrerande
sjukdoms- eller skadeskäl. Även om många ärenden är lätta att överblicka
och bedöma, kvarstår dock en välgrundad misstanke att många av de
whiplashskadades behov och rättigheter inte kan behandlas annat än högst
summariskt och i bästa fall översiktligt. Alldeles särskilt i beaktande
av att dessa skadade ofta uppvisar en mångfacetterad symptombild och
journalerna kan vara omfattande och att yttrandena från bolagsläkarna
oftast är extremt korta. Att bolagen dessutom, i strid med anvisningar
och rekommendationer från TSN[xxi],
oftast rekvirerar den skadades samtliga journaler underlättar
naturligtvis inte överblicken för bolagsläkarna, och torde kunna utgöra
en allvarlig felkälla.
När vi dessutom vet att bolagets kommunicering av
läkarnas bedömning ofta brister och att det underlag vederbörande haft
för bedömningar och beslut nästan aldrig redovisas, blir problemet
uppenbart. Inte ens TSN: s läkare redovisar vilket underlag de haft för
sina bedömningar, vilket är utomordentligt allvarligt eftersom detta
underlag skickas tillbaka till bolaget efter fullgjord bedömning och
sedan inte kan kontrolleras vid exempelvis en domstolsprocess. Det förekommer
också ofta kritik mot de PM som bolagen tar fram inför föredragning i
TSN. Det finns exempel på att den skadade inte ens fått ta del av detta
PM innan det gått in till TSN.
Ett annat svårlöst problem är att trots att
muntlighetsprincipen gäller i våra domstolar har de försäkrade ingen
reell möjlighet att argumentera för sin sak i TSN. Inte ens i de fall
den skadade har bifogat en egen redogörelse för händelseförlopp,
symptomutveckling och funktionsnedsättningens omfattning verkar man fästa
något avseende vid denna, inte ens om den styrks av vittnesmål från
arbetskamrater, anhöriga eller t o m läkare. TSNs sakkunnige neurolog
har också i yttrande efter yttrande deklarerat sin ståndpunkt att
journalanteckningar, och då särskilt sådana som tillkommit i
akutskedet, är viktigare sanningsdokument än både sådana utsagor och läkarintyg.
Försäkringsbolagens och TSN:s läkare förlitar
sig alltså på journalanteckningar vid sina ställningstaganden. Enligt
artiklar i bl.a. Läkartidningen uppvisar minst 25 % av alla
journalanteckningar felaktigheter eller brister, varför detta material
inte kan betraktas som tillförlitligt i juridiska sammanhang.
Det är kanske mot den bakgrunden inte så anmärkningsvärt
att så många skadade många gånger förtvivlat beskriver stora
diskrepanser mellan å ena sidan behandlande läkares och å andra sidan försäkringsläkarnas
uppfattningar i sambands- och invaliditetsgradsfrågor.
Försäkringsbolagen har sedan en tid inskrivet i
sina skadeanmälningsblanketter ett förskrivet stycke där den skadade lämnar
försäkringsbolagen medgivande att infordra samtliga (godtyckligt)
journalkopior rörande den skadade, även sådana som rör helt andra frågeställningar
och/eller tid långt innan skadan. Varför de anser att en journal rörande
exempelvis gynekolog- eller psykiaterbesök har signifikans i samband med
en trafikolycka har inte klarlagts av försäkringsbolagen.
Detta är också i strid med rekommendationer och
riktlinjer från TSN (se
TSN:s
Skrivelse av den 1992-02-27 Till personskadecheferna[xxii]).
Många blir djupt upprörda och kränkta när de
som hårt drabbade nackskadade av försäkringsbolaget föreslås få en
medicinsk invaliditet på 2-3 % – möjligen med en viss (många gånger
kosmetisk) höjning från TSN – samtidigt som de är helt utslagna från
arbetslivet pga följder av en trafikolycka. De finner att bolagets
”bud” står långt ifrån deras egna behandlande läkares uppfattning,
för att inte tala om de skadades egen rättsuppfattning.
Skadade berättar att de kan ha en mängd intyg och
utlåtanden från behandlande specialister, men att bolagen verkar strunta
i dem och i stället, med stöd av sina försäkringsläkare, framför mer
eller mindre fantasifulla så kallade konkurrerande skade- och
sjukdomsorsaker.
Problemen uppstår också regelbundet när bolaget
och den skadedrabbade skall diskutera och värdera sambandsfrågorna. Där
är man sällan överens, och bevisvärderingsproblem träder in[xxiii].
Bevisbördan, dvs att visa att övervägande skäl talar för samband, åvilar
alltid den skadade, dvs den ekonomiskt och juridiskt svagare parten.
Låt mig i detta sammanhang få hänvisa till
utdraget ”Grundläggande principer
för skadebehandling”, ur boken
Skadereglering – grunder, etik och praxis, Staffan Waldemar, utgiven
av IFU 1997. Utdraget återfinns som bilaga[xxiv]
till detta yttrande.
Bolagen rekryter sina sakkunnigläkare i ett slutet
förfarande där ingen insyn tillåts. Systemet liknar det politiska och
statliga som Inga Britt Ahlenius m.fl. diskuterade i Agenda härom kvällen
under rubriken ”Utnämningar
tystar debatten”[xxv].
Annonsering förekommer inte och meritvärdering verkar enbart handla om
att ha de rätta åsikterna och vara lojal med den kultur som utvecklats
internt i detta ”grabbgäng”. Allmänläkare, rehabiliteringsläkare
och smärtläkare göre sig icke besvär – inte heller yrkesmedicinare
eller någon inom området specialutbildade sjukgymnaster. Det diskutabla
i detta system blir uppenbart om man ser på TSN:s historik över
sakkunnigläkare.
Före 1991 anlitade TSN olika bolagsläkare för
sakkunnigbedömningar av sambandsfrågor, invaliditetsgrader, akuttider
och överprövning av bolagens förslag till bedömning. Efter mycket
kritik mot detta system gjordes en omorganisation av TSN med syfte att öka
förtroendet för systemet med sakkunnigläkare. I huvudsak kontrakterades
två specialister, en ortoped och en neurolog, som fast knutna till TSN
och helt fristående från bolagen. De två som sedan dess anlitats av TSN
var emellertid flitigt anlitade av bolagen före 1991 och var båda väl
etablerade i det befintliga försäkringsläkarkollektivet och har avgett
sina bedömningar helt i detta kollektivs anda.
När det så i fjol blev aktuellt att byta ut en av
dessa, neurologiprofessorn Hans Link, sade sig TSN komma i ett brydsamt läge,
då som kanslichefen sa, ”alla som är kunniga och erfarna på området
är ju redan knutna till försäkringsbranschen”. Man löste det på ett
innovativt och okonventionellt sätt. Man lät helt enkelt Link föreslå
en neurolog som han hade förtroende för och som dessutom var helt
jungfrulig på det försäkringsmedicinska området, d.v.s. han hade ingen
erfarenhet av vare sig sambandsbedömningar, invaliditetsgraderingar eller
andra försäkringsmedicinska bedömningar. För att han skulle sätta sig
in i systemet har han det senaste året fått arbeta parallellt med Link
och lära sig av denne, extremt hårt kritiserade sakkunnigläkare.
–
oförklarliga (?) kunskapsdiskrepanser
Det allt överskuggande skälet till nackskadades
svårigheter att få sin trafikskada reglerad på ett rättvist sätt är
det skadeståndsrättsliga problemet att fastställa orsakssamband.
Problemställningen är dock ingalunda ny. Redan för
snart 30 år sedan diskuterades liknande problemställningar vid gemensamt
sammanträde med Försäkringsjuridiska Föreningen och Svenska Läkaresällskapet
den 9 oktober 1975 under rubriken "Medicin
och juridik på kollisionskurs?". Diskussionen refererades i
Nordisk Försäkringstidskrift, nr 2 1976. Därav framgår att
diskrepansen i åsikter och bedömningar mellan å ena sidan försäkringsbolagens
läkare och å andra sidan behandlande läkare var lika tydlig och många
gånger extremt polariserad redan då. Vidare framgick redan då de stora
problemen i kommunikationen och förståelsen mellan jurister och läkare.
Många gånger nekar bolagen orsakssamband med påståenden
om symptomfattigt/symptomfritt intervall med hänvisning till avsaknad av
dokumentation i form av fortlöpande journalhandlingar. De stöder sig
också regelmässigt på vad man kan kalla ”konsensuslögner”, t ex
ett självpåtaget tolkningsföreträde bland sakkunnigläkarna angående
en så kallad 72-timmarsregel och regler för de initiala besvärens
kontinuitet och dignitet, argument som saknar stöd i vetenskap och beprövad
erfarenhet.
Skadade rapporterar att den enda ”hjälp”
bolagen består dem med när de ifrågasätter bolagsläkarnas bedömningar
är att skicka deras papper till nya läkare (försäkringsläkare) för
bedömning och utlåtande. Inte i något fall har dessa skadade varit med
om att de nya läkarna delat den skadades egna läkares och specialisters
uppfattningar. De skadade menar att de blivit kränkta av dessa sakkunnigläkares
utlåtanden och att de känner sig maktlösa i sina försök att bevisa
sambandet.
Vid det ovan nämnda personskadeseminariet den 24
september 2002 ställdes en fråga från en i sammanhanget erfaren
advokat, Anita Olofsson:
Hur är det möjligt att diskrepansen kan vara så stor mellan
”vetenskap och beprövad erfarenhet” hos å ena sidan bolagsläkarna,
å andra sidan de behandlande, intygsskrivande läkarna? Kommer de inte från
samma utbildning, kliniska erfarenhet och vetenskapliga skolning? När och
hur uppstod klyftan?
Jag vill påstå att förklaringen ligger i den ”speciella
kultur och den åsiktskonformism”[xxvi]
som utvecklats i försäkringsläkarkollektivet och den informella
rekryteringen till detta.
processerfarenhet och ”träning”
Bolagen har sina egna – inom försäkringsmedicin
och -juridik ofta välutbildade – läkare till förfogande. Den
skadedrabbade har sina behandlande läkare, möjligen i kombination med från
bolagen fristående medicinska specialister – som i bästa fall har
kompetens inom den svåra konsten att skriva intyg och utlåtanden på ett
ur juridiskt perspektiv acceptabelt sätt – och då inte minst
invaliditetsintyg. Den allmänna sjukvården är synnerligen hårt
belastad och har ofta svårt – för att inte säga omöjligt – att
prioritera sådana intyg och utlåtanden. Bolagen har råd att betala bra
för att vissa – av bolagen utvalda – av dessa läkare får göra sina
bedömningar på sin fritid – som lukrativt extraknäck. Enligt försäkringsbranschen
är övriga, ”vanliga”, behandlande läkare inom det allmänna mycket
okunniga i intygsskrivande och försäkringsmedicin.[xxvii]
Vad jag idag från de skadades sida kan konstatera
är att medan försäkringsbolagens läkare är välbetalda, utbildade och
mycket väl drivna i processjuridikens krav på uttryck och gränsdragningar
vid bl.a bevisvärderingar, så är de behandlande läkarnas motsvarande
resurser och kunskaper fortfarande så gott som obefintliga. Bolagens läkare
är dessutom ”tränade” i att uppträda inför domstol, vilket den
behandlande läkaren mycket sällan är[xxviii]. Detta medför att den
skadade har ett ur vittnes- och bevissynpunkt klart underläge gentemot försäkringsbolagen
redan från skaderegleringens början.
En mycket initierad försäkringsläkare har berättat
att man inom de privata försäkringsläkarnas förening tränas i att
argumentera för konkurrerande skadeskäl samt i att uppträda i domstol.
I denna förening tillåts för övrigt inga andra medlemmar än försäkringsläkare
(och jurister) från försäkringsbolag. De intygsskrivande läkarna har
ingen förening eller kollektiv att träna i.
Om TSN skall finnas kvar – låt oss följa
Finlands exempel och gör TSN helt fristående och oberoende av all
koppling till försäkringsbolagen, eller låt oss finna andra vägar som
leder till att åtminstone säkerställa TSN:s sakkunnigläkare såsom
oberoende och helt fristående från bolagen.
Det finns idag ingen lagstiftning kring bevisvärdering.
De skadade som överhuvudtaget vågat driva sin sak mot försäkringsgivare
i domstol kan dock notera att försäkringsbolagens medicinska vittnen
ofta hänvisar till konkurrerande bakomliggande sjukdoms- eller skadeskäl.
En tydlig bild är att domstolarna många gånger tar detta ad notam utan
att avkräva uppgiftslämnaren någon form av stöd i form av bevisning för
sin ståndpunkt. Bevisbördan borde dessutom i dylika fall övergå på
bolaget.
Jag menar med ovanstående att försäkringsbolagens
medicinskt sakkunnigas påståenden eller tyckanden i sambandsfrågor måste
ifrågasättas – de saknar saklig grund. Det ligger inte i rättsäkerhetens
intresse att dagens system fortgår utan att någon kontroll eller något
ansvar kan åläggas dessa sakkunniga för deras yttranden och utlåtanden.
Ett sätt vore att föra några viktiga principfall till HD för
prejudikat i bevisvärderingsfrågan.
ü
Ställ krav på bolagen om ärligare information om försäkringsvillkor
vad avser t ex krav på läkarbesök och dokumentation av besvär, men
också uppmuntran att direkt begära journalkopior för att möjliggöra
korrektion och komplettering vid behov.
ü
Se över förhållandet att det egna bolaget reglerar de
flesta personskador men snabbt blir motpart vid minsta oenighet eller
tvist.
ü
Tvinga bolagen att redovisa sina etiska regler (och följa
dem!) och även redovisa praxis för ersättning till juridiskt ombud och
genom rättsskyddsförsäkringen.
ü
Anmoda till ISO-certifiering av försäkringsbolagen och
anmoda till diplomering enligt minst motsvarande IFU:s diplomutbildning av
skadereglerare och givetvis chefspersoner inom skaderegleringen.
ü
Vidta alla lagliga möjligheter att stärka och främja
konkurrens inom branschens skaderegleringar, bl.a. via ovanstående
utvidgade information.
ü
Vidta alla lagliga möjligheter att stärka och främja
konkurrens inom branschens försäkringsvillkor. I vissa fall verkar
fotokopiator ha nyttjats mellan olika bolag[xxix].
ü
Anmoda bolagen att i sin öppna redovisning publicera handläggningstider
vid skada.
ü
Ge ut anvisningar hur statistik skall redovisas avseende
handläggningstider på ett sätt som tillåter och underlättar jämförelse.
ü
Tillse att försäkringsgivarens ansvar för den
skadelidandes inkomstförlust ikläds från akuttidens början. Eventuell
jämkning skall fastställas och ske när skadan slutregleras.
ü
TSN måste ha adekvata och inte minst fungerande rutiner för
kontroll av att bolagen följer TSN:s riktlinjer när det gäller bl.a.
upprättande av PM. För att säkerställa att inget missas i PM till TSN,
samt att den skadade och bolaget är överens om dess kvalitativa och
kvantitativa innehåll, kan treparts kommunicering med kvittenser införas.
ü
Sanktioner måste införas för det fall bolagen inte följer
TSN:s riktlinjer och anvisningar. Sanktionerna skall svida hos bolagen.
ü
Ställ krav på alla sakkunnigläkare att de skall redovisa
underlag för sina bedömningar.
ü
Inrätta en avdelning inom FI som skall engagera, betala och
ansvara för försäkringsläkare. Försäkringsbolagen skall via avgifter
finansiera systemet, men all koppling mellan försäkringsbolag och läkare
måste upphöra för att nå oberoende och trovärdighet. Se över
rekryteringssystemet för läkare till TSN (om de ska vara kvar).
ü
Ersätt gärna dagens försäkringsläkarrekrytering med en
allmän plikt för läkare inom olika discipliner att tjänstgöra som försäkringsläkare
under en viss avgränsad tid. Man vinner flera fördelar – inte minst
inom den allmänna sjukförsäkringen.
o
Det sker per automatik en utbildning bland läkare i försäkringsmedicin.
o
Alla läkare får en inblick i och förståelse för försäkringskassornas
verksamhet.
o
Man undanröjer varje misstanke om kollegialt jäv.
o
Man tillser att huvudansvar för utbildningen av försäkringsläkare
frigörs helt från bolagen och från bolagen närstående verksamheter.
ü
Se över möjligheterna att ställa sakkunnigläkarna till
ansvar för sina utlåtanden.
ü
Förbättra radikalt den försäkrades rättsläge gentemot
motpart (försäkringsgivare).
ü
Tvinga försäkringsbolagen att ersätta den skadades ombud
löpande.
ü
För ett antal ur bevissynpunkt principiellt viktiga skadeståndsmål
till HD för uppnående av prejudikat hur sakkunniga läkares utsagor
skall värderas.
Oxelösund den 5 december 2002
[i] Bilaga 1 - Om WhiplashInfo
[ii] S.750 00-05 (01-10),
utdrag avseende avsnittet Skadereglering redovisas i bilaga 10
[iii] Lär enligt initierade
kretsar härstamma från en studie på råttor
[iv] Bilaga 8 – Brev från
Trygg-Hansa till ett juridiskt ombud.
[v]
Physiotherapy Management, Coping and Outcome Prediction in Whiplash
Associated Disorders (WAD), Anne Söderlund, Department of Public
Health and Caring Sciences, Section of caring Sciences, Uppsala Universitet,
2001, ISBN 91-554-4948-4
[vi] Försäkringsmedicin –
administrativ medicin – 2002, Bengt Järvholm & Christer
Olofsson, ISBN 91-44-02155-0, Studentlitteratur, Lund
[vii] Bilaga 4 - Skriftväxling
mellan Tomas Alsbro och Länsförsäkringar
[viii] Bilaga 5 – skrivelse
från Folksam
[ix] Bilaga 9 – utdrag ur if…
försäkringsvillkor för motorfordon
[x] Webb-fråga med IP-loggning
inkl spärr för multipelsvar
[xi] Bilaga 7 – PM från
advokat Kajsa Collin, Malmö
[xii] Webb-fråga med
IP-loggning inkl spärr för multipelsvar
[xiii] Bilaga 2 - Förtvivlad försäkringskund
som skadades för mer än 11 år sedan
[xiv] Försäkringsbolagen och
de trafikskadade – Regeringsrapport den 18 december 1998, dnr
1736-98-319, 4.4 Statistik, sid 9
[xv] Bilaga 12 - En del av försäkringsbranschens
påverkansmodell?
[xvi]
Whiplashskador och den
degenerativa nacken, Bo Levander och Björn Gerdle, Astra, 1994,
kapitel 14, sidan 154
[xvii] Medicin och juridik på
kollisionskurs?, Nordisk Försäkringstidskrift, nr 2 1976
[xviii] Medicin och juridik
hand i hand i praktisk tillämpning Nordisk Försäkringstidskrift, nr
2 1982
[xix] Medicin och juridik på
kollisionskurs?, Nordisk Försäkringstidskrift, nr 2 1976
[xx] Bilaga 8 – Brev från
Trygg-Hansa till ett juridiskt ombud.
[xxi] Bilaga 3 - Trafikskadenämnden
1992-02-27, ”Till personskadecheferna” (från TSNs ordf Edmund
Gabrielsson)
[xxii] Bilaga 3 - Trafikskadenämnden
1992-02-27, ”Till personskadecheferna” (från TSNs ordf Edmund
Gabrielsson)
[xxiii] Medicin och juridik på
kollisionskurs?, Nordisk Försäkringstidskrift, nr 2 1976
[xxiv]
Bilaga 6 - Grundläggande
principer för skadebehandling, ur boken Skadereglering – grunder,
etik och praxis, Staffan Waldemar, utgiven av IFU 1997
[xxv] Makten över utnämningspolitiken
är ett mäktigt instrument i kampen om den allmänna opinionen.
Politiska trotjänare får idag icke-politiska toppjobb som tack för
trogen tjänst. Svenska
öppenheten är en myt, säger Riksrevisionsverkets Inga-Britt
Ahlenius, enligt SVT:s Agenda den 24 november 2002.
[xxvi] Citat från P1 Morgon
den 3 december 2002 angående ”LO:s patriarkala, auktoritära
system”.
[xxvii] Försäkringsmedicin
– administrativ medicin – 2002, Bengt Järvholm & Christer
Olofsson, ISBN 91-44-02155-0, Studentlitteratur, Lund
[xxviii] Bilaga 11 -
Erfarenheter av vittnesmål och domstolsframträdanden
[xxix] Jmf Länsförsäkringars
och Sockenbolagens motorfordonsvillkor där t.o.m. kapitel och
rubrikindelningen är exakt de samma.
|