SkadePortalen / WhiplashInfo [Bloggen] [Här kan du ställa frågor och läsa svar på det mesta om whiplash/pisksnärt]
|
Rättshjälp(Se även Processrättsliga frågor... ) Läs också Rättshjälp och taxor hos Rättshjälpsmyndigheten. Alla misstänkta brottslingar som ställs inför rätta får gratis statlig rättshjälp, liksom andra utsatta grupper i samhället. Det gäller vid bl.a. asylärende. Under vissas förutsättningar kan även andra medborgare få statlig rättshjälp om tvisten inte täcks av det privata rättsskyddet, men den möjligheten är i praktiken mikroskopisk, inte endast genom lagstiftning utan även genom våra domstolars njugga inställning till rättshjälp. Som ett på det senare är HD domslut som säger att du inte kan få rättshjälp även om din rättsskyddsförsäkring beloppsmässigt inte räcker till för att täcka tvisten. Många personskadade kan inte ns komma till huvudförhandlingen innan rättsskyddet är förbrukat. Rättshjälpslagen ändrades 1997-talet till att bli "subsidiär" till rättsskyddsförsäkringar. I praktiken privatiserades då vår möjlighet att hävda vår rätt. Det innebär i vanligt tal att rättskyddsförsäkringar i första hand skall anlitas, och i andra hand kan eventuellt rättshjälp beviljas. Propositionen hette 1996/97:9 Ny rättshjälpslag, m.m. Syftet med den nya lagen var att spara pengar åt staten. Läs mer om syftet och dess förenlighet med de demokratiska idealen i kandidatuppstatsen Rättshjälpslagen - En studie om motiveringarna till lagen. Personligen är jag ytterst tveksam till om denna lag verkligen är förenlig med Europafördragets 6 resp 13 artiklar. Lagen strider definitivt emot de resolutioner som redovisas här i artikeln EU fördragets 6 artikel - Rätt till rättvis rättegång - säger bl.a.
EU fördragets 13 artikel - Rätt till ett effektivt rättsmedel - säger bl.a.
Europarådets resolution (76)5 on legal aid in civil, commercial and administrative matters - säger bl.a. i sin ingress:
Europarådets resolution (78)8 - Legal aid in court proceedings - säger bl.a.
Den nya rättshjälpslagen motiverades i huvudsak av det statsfinansiella läget med stora besparingskrav, vilket med närapå övertydlighet framgår av förarbetena till den nya rättshjälpslagen. Regeringen ansåg också att den nya Rättshjälpslagen inte skulle "krocka" med Europarådets resolution. Regeringen menade att
Regeringen var fullt medveten om att samtliga försäkringsbolag hade begränsningar i rättskyddets storlek
(Källa: 1996/97:JuU3 Ny rättshjälpslag, m.m. En jämförelse mellan rättshjälp och rättsskydd) I Press release 588(2006) skriver European Ministers of Justice: Putting victims’ rights on paper and into practice "The Ministers of Justice of the 46 member states of the Council of Europe today recommended taking measures to improve assistance to victims, to reduce the chances of their also being victims of administrative procedures and red tape, and to facilitate their rehabilitation and compensation for the damage suffered". Såväl Svenska Försäkringsbolags Riksförbund (SFR) som Folksams Remissyttrande till Justitiedepartementet över "Den allmänna rätthjälpen", Huvudbetänkande av rättshjälpskommittén (SOU 1984:66) visar att försäkringsbranschen inte accepterade att rättsskyddsförsäkringar skulle överta samhällets ansvar för det grundläggande skydd som rättshjälpen innebar. Se deras respektive remissyttrande nedan. De uppsatser som hänvisas till nedan berör alla den rättshjälpslag som med brett stöd röstades igenom i riksdagen 1996. Rättshjälpslagen - En studie om motiveringarna till lagen heter en kandidatuppsats i Statsvetenskap skriven av Emma Hansson vid Högskolan i Halmstad. Läs den! Likhet inför lagen? – En normativ prövning av rättshjälpsreformen 1997 och dess beredningsprocess skrevs som kandidatuppsats av Amel Brajanovic i Statsvetenskap också den vid Högskolan i Halmstad. Rättsfall över Rättshjälpsärenden hittar du här |
Copyright © 2001-2011 Tomas Alsbro, Whiplash Info. All rights reserved. |