Riksdagen har i sitt beslut av den
20 mars 2003 till betänkande
till riksdagen - 2002/03:LU5 (Lagutskottets betänkande
LU05 som Riksdagen behandlade den 19 resp 20 mars 2003) - visat att de inte bryr sig om
alla
rapporter om trafikskadades bristande rättsäkerhet och rättskydd, samt
att skadade som velat hävda sin rätt blivit skyldiga många hundratusentals
kronor i
rättegångskostnader pga brister i dagens rättskyddssystem. Majoriteten i
Lagutskottet körde över de motioner som tar upp de skadades bristande rättsäkerhet.
Som förklaring anger Lagutskottet följande:
Utskottet kan konstatera att ersättningsnivån i
rättsskyddsförsäkringar är en del av själva avtalet mellan
försäkringstagaren och respektive försäkringsbolag. Utskottet är inte berett
att ställa sig bakom en ordning som innebär att ersättningsnivån regleras i
lag.
Enligt uppgift från Försäkringsförbundet pågår för
närvarande en diskussion inom försäkringsbolagen om nivåerna i
rättsskyddsförsäkringen och tendensen är att takbeloppen höjs. Ett bolag har
beslutat att fr.o.m. den 1 januari 2003 höja takbeloppet från 75 000 kr till
3 basbelopp. (red anteckning: 3 basbelopp är med dagens basbelopp
(38.600) 115.000 kronor.)
Med det anförda föreslår utskottet att motionerna
L246, L278 yrkande 6 och L340 bör avslås
Lagutskottet visar ett förtroende för
Försäkringsbranschens utsagor som gränsar till naivitet. Det förtroendet
delas inte av skadade och deras ombud.
Att man dessutom från Lagutskottets sida nöjer sig med en höjning
av rättskyddsnivån till 115.000 kronor ter sig snarast nonchalant. Man kan
spekulera i vad som föranlett Lagrådet att nämna att ett bolag beslutat att
höja takbeloppet i rättsskyddsförsäkringen till 115.000 kronor. Det måste -
i alla fall för insatta i problembilden för de skadade - te sig som att
Lagrådet inte bryr sig ett skvatt om de som klagat på de nuvarande tingens
ordning.
De skadade och deras organisationer tvingas nu bedriva en intensiv påverkan och
lobbning så att riksdagen avvisar betänkandet.
Bakgrund:
Rättshjälpslagen ändrades i
slutet av 1990-talet till att bli "subsidiär" till rättsskyddsförsäkringar.
Det innebär i vanligt tal att rättskyddsförsäkringar i första hand skall
anlitas.
När lagen förändrades / försämrades kunde riksdagsmajoriteten valt att
uttala att Rättskyddsförsäkringen skulle omfattas av obligatorium, i likhet
med exempelvis trafikförsäkringen. Nu gjorde riksdagsmajoriteten inte så
utan valde att i stället "slänga ut konsumenten till marknaden". Att tillse
allmänhetens rättsäkerhet och rättstrygghet är en av de grundläggande
uppgifterna för varje demokrati, utom då i Sverige.
Det fanns en oro för att försämringen av den allmänna rättshjälpen skulle
utsätta staten Sverige för kritik från EU och domstolen för de mänskliga
rättigheterna, men sådant har vare sig förr eller senare hindrat staten. Om
detta skrev man följande:
"resolutionen naturligtvis bör beaktas vid utformningen av reglerna om
rättshjälp. En regel som innebär att rättsskyddet skall utnyttjas i första
hand medför enligt regeringens mening inte att finansieringen av
rättshjälpen överlåts, utan att statens ansvar kommer in först när en
försäkringslösning inte står den rättssökande till buds. Om de övriga krav
som ställs upp i rekommendationen uppfylls beror enligt regeringen på hur
bestämmelserna utformas".
Att denna profetia kommit på skam genom
rättsfall har hittills inte bekymrat regeringen. (Se bl.a.
NJA 2000 sid. 400)
Att läsa Riksdagens voteringslistor är inte lätt!
Besluten delas upp på de olika momenten som ingår i betänkandet. I de fall
man inte kan hitta något sådant så har inte Riksdagen behövt rösta över
huvudtaget.
Så här såg motionerna ut som föranledde Lagutskottet att skriva sitt
betänkande.
Så här fördelade sig rösterna i Riksdagen
Så här rösta de enskilda riksdagsledamöterna:
Tomas Alsbro, WhiplashInfo
|