Den 31 januari 2003 presenterade Finansinspektionen sin
regeringsrapport 2003:1. Detta är resultatet av det regeringsuppdrag som inspektionen
fick av Finansministern den 27 juni 2002.
Här nedan följer länkar till rapporten samt mina
remissyttranden dels till Finansinspektionen i samband med deras arbete med
uppdraget, dels till Finansdepartementet avseende min syn på
Finansinspektionen: s
rapport.
-
Regeringsuppdraget
-
Mitt (WhiplashInfo) remissyttrande till Finansinspektionen (pdf-version 5.0 fordras)
-
Finansinspektionens
rapport 2003-1
-
Mitt
remissvar till Finansdepartementet avseende
Finansinspektionen rapporten
2003:1 (pdf-fil)
Jag har mycket besviken på hur
Finansinspektionen har skött
detta uppdrag. Jag anser att Finansinspektionen hanterat detta på ett
snarlikt oprofessionellt sätt som man hanterat de så uppmärksammade
"stölderna" (förmögenhetsöverföringar genom försäljning
av kapitalförvaltningar) från livförsäkringsbolagen till
sina respektive moderbolag.
Finansinspektionen har valt att
"köpa" försäkringsbolagens uppgifter rakt upp och ned.
Någon
granskning värd namnet har inte skett.
Finansinspektionen hade möten med
försäkringsbranschen innan inspektionen träffade företrädare för
konsumenterna. Vid dessa möten med försäkringsbranschen - som inte
finns protokollförda - justerades och anpassades
Finansinspektionens preliminära rapport. Finansinspektionen lade
fram en preliminär rapport till försäkringsbranschen. Denna
preliminära rapport har ingen annan fått se.
Eva Ekström - biträdande enhetschef för enheten
stabilitetstillsyn (!) - uppger till WhiplashInfo att den
preliminära rapporten inte finns kvar.
Se också Riksrevisionsverkets kritik av Finansinspektionen
i Revisionsrapport
30-2002-0293 -(pdf-fil 186 Kb öppnas med Acrobat reader v
5 eller högre). Där står bland annat angående de idag så
uppmärksammade kapitalförvaltningsförsäljningarna följande -
"Enligt Finansinspektionens regleringsbrev är ett av målen
tillsyn av att gott konsumentskydd uppfylls. Riksrevisionsverket
ifrågasätter om Finansinspektionen i detta avseende i tillräcklig
omfattning har utövat sin tillsyn om gott konsumentskydd för
livförsäkringstagarna".
Så här skrev Finansinspektionen bland annat:
Livbolagen har uppgivit (min betoning)
att en affärsmässig upphandling skett och att avtalen är
konkurrenskraftiga. Det saknas därför grund för Finansinspektionen
att påstå att dessa skulle strida mot vinstdelningsförbudet.
På likartat sätt har Finansinspektionen
hanterat de för de trafikskadade så viktiga
regeringsrapporterna om bl.a. långa handläggningstider.
Se även min kritik mot Finansinspektionens
tidigare agerande när det gäller situationen för person- och
trafikskadade.
Finansinspektionens organisationsplan speglar
bristen på konsumentskydd.
Finansdepartementet har lagt ärendet i byrålådan.
Patrik Thomson - ärendets handläggare vid
Finansdepartementet - berättade i samtal den 23 juni 2004
att inget har hänt i ärendet eftersom departementet inte har tid
med det. Man måste enligt Patrik Thomson prioritera andra ärenden
såsom olika direktiv från EU, bl.a. om försäkringsförmedling som
skall träda i kraft i början av 2005. Så försäkringsbolagen kan
fortsätta förhala.
Vill du se
flödet
av dokument och handlingar som avgetts till Finansinspektionen och regeringen - gå
hit!
Om du har problem med att öppna pdf-filen
genom att klicka på den kan du istället välja att spara filen på
din hårddisk. Högerklicka på länken och välj Spara länk som...
(Netscape) eller Spara mål som... (Explorer).
Dubbelklicka på filen eller välj Öppna när den är sparad.
Om du har en äldre version av Acrobat Reader rekommenderar att du
uppgraderar till minst versionen 5.0. Du kan
ladda
ner programmet på Adobes webbplats
|