Ge dina synpunkter!"
Detta är rubrikerna på Svenska Försäkringsföreningens debattsida om etik och
moral. nedan ser du deras ingress till debattsidan. Den är tyvärr inte speciellt
välbesökt!
Vi startar nu en diskussion
kring etiska och moraliska problem i försäkringsbolagens verksamhet.
Etik är "läran om det rätta beteendet". Hur agerar bolagen själva
och hur agerar de anställda i etiskt känsliga situationer?
"Företag som vill vara kvar på marknaden måste ha etiska regler och
rätta sig efter dem. Folk accepterar inte längre att makthavare eller
företag saknar moral" (Folksams chefsjurist Eva Tidefelt i Sesam 1/1998).
Finansinspektionen har skärpt övervakningen och kräver nu att bolagen
har etiska riktlinjer i sin verksamhet. Hur är det i Ditt bolag? Finns
det riktlinjer? Informerar man regelbundet om vad som är rätt och fel
t.ex. i kundrelationen? Vissa bolag har mycket detaljerade föreskrifter.
Andra har mera översiktliga regler. Man behandlar försäljningsverksamheten,
skaderegleringen, kontakter med bolagets leverantörer, bisysslor, tystnadsplikt,
sekretess och ibland också allmänna krav på bolagets medarbetare (personlig
integritet, ekonomiskt oberoende m.m.).
Det duger inte att bara fastställa etiska regler som medarbetarna
sedan förvarar i en pärm. Reglerna måste hållas levande. Cheferna måste
informera och repetera regelbundet.
Detta är några vanliga regler i bolagen:
- Man skall alltid klarlägga om kunden verkligen har behov av
den försäkring man säljer till honom.
- Information om konkurrenternas produkter skall alltid vara korrekt.
- Skadeärenden skall handläggas snabbt, smidigt och korrekt, och
alltid med kunden och dennes intressen i förgrunden.
- Bolaget skall dock stå emot hot, oärlighet eller påtryckningar
från kundens sida.
- Vid tveksamhet om en skada skall avböjas eller ersättas, skall
ersättning lämnas.
Observera sista punkten i listan ovan.
"Vid tveksamhet om en skada skall avböjas eller ersättas, skall ersättning
lämnas."
Ingen från försäkringsbranschen har velat svara på vad som menas med
tveksamhet.
|